taco skrev:Jeg ser at jeg blir oppfattet litt forskjellig nå....
Men jeg mener da ikke å forby. Selvfølgelig må folk få ta telefonen hvis det ringer, det kan jo være noe alvorlig - f.eks med våre foreldre som er i 80-åra! (og da skjønner du at vi nærmer oss seksti). Men det er forskjell på det og å oppdatere Facebooken sin.
Jammen er det godt å få ut litt frustrasjon....
Helt enig!
Er en uting med folk på besøk som sitter og smiler og ler med all fokus på telefonen, helt fraværende, men samtidig veldig oversynlige i måten de lever i sin egen (Facebook)verden...
Men jeg mener da ikke å forby. Selvfølgelig må folk få ta telefonen hvis det ringer, det kan jo være noe alvorlig - f.eks med våre foreldre som er i 80-åra! (og da skjønner du at vi nærmer oss seksti). Men det er forskjell på det og å oppdatere Facebooken sin.
Jammen er det godt å få ut litt frustrasjon....
Helt enig!
Er en uting med folk på besøk som sitter og smiler og ler med all fokus på telefonen, helt fraværende, men samtidig veldig oversynlige i måten de lever i sin egen (Facebook)verden...
Jeg også,så enig med "taco" som det går an å bli.FB er tidenes største "tidstyv", folk har jo gått helt av hengslene.
Jeg bruker Facebook, men har et ganske fornuftig (hvis det er mulig?) forhold til dette. Formålet er å holde kontakten med venner og familie. Har i løpet av livet bodd tre vidt forskjellige steder i lange perioder, og har venner og famile spredt over hele verden. Facebook er en super måte å holde kontakten på. MEN:
Jeg gidder ikke bruke all fritid/jobbtid/nattestid/ferietid osv på Facebook. Det kommer liksom på siste plass. Når jeg ikke har annet å gjøre, ja da kan Facebook være løsningen. Når det ikke finnes uleste poster på Mcsiden midt på natten, kan det være at jeg tar meg en Facebook-runde.
Jeg gidder ikke poste statusrapporter som forteller at "nå spiser jeg", "er på ferie" osv.. Det får andre ta seg av. For det første skal alt jeg legger ut på Fjasboka "tåle forsiden av VG", dvs at alt jeg skriver skal være ufarlig, både for meg selv og andre. I tillegg, hvis jeg skriver noe, mener jeg det skal være underholdende. Dvs, kommer jeg over en morsom nyhet, kan det hende jeg poster denne sammen med noe jeg selv mener er en vittig kommentar. Diskuterer ALDRI seriøse ting som politikk og religion på Facebook, hverken hos meg selv, eller i tråder andre har startet.
De bildene jeg legger ut, skal være ufarlige. Dvs at jeg må anta at noen stjæler de, og at de dukker opp igjen på en annen side om 20 år. Det må jeg tåle. Her er det med andre ord mange kjedelige bilder av blomster og solnedganger, men ingen fylleslag. Bilder er mest for familie/foreldre/søsken/tanter og onkler som er langt unna.
Snakker aldri om jobb. Har jobbet mange år i forsvaret og annen sikkerhetsrelatert virksomhet. Har det liksom i meg at jobb nevnes ikke. Er heller ikke "venn" med kollegaer, med mindre vi har sosial omgang utenfor jobb.
Mange regler kanskje, men for meg er det helt naturlig. Har til dags dato ikke hatt problemer med min Facebook-politikk..
Kjenner igjen mange av de samme 'reglene'
Er ingen kjempefan av Facebook, men ser likevel verdien av fornuftig (subjektivt vurdert, selvfølgelig... ) bruk av mediet.
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Facebook er OK det, dersom bruker er bevisst på hva han eller henne gjør. og ikke forstyrrer andre, eller er så opptatt av egen og andres status at de glemmer å prate med de levende vesenen som er rundt en. :-)å
Det samme gjelder forresten mobiltelefoner Kjører tog til og fra jobb og duverden hvor mange miserable og stusselige familieforhold en får høre om når naboen sitter 30 min i telefonen.
OK å bruke sosiale medier når en itte kan ha sosialt samkvem på grunn av avstand osv, men blir litt skeptisk til de med + 1000 venner. Må bli jævlig dyrt å invitere vennene sine på grilling og øl.??
For øyeblikket bruker jeg litt for mye tid på et annet sosialt medium enn Facebook...... Det skrives flere nye poster enn hva jeg klarer å rekke over.. (man må jo lese alt.... :-)å )
Å diskutere og komme med kritiske synspunkter på Facebook og andre sosiale medier (MCsiden.no inkludert, kanskje... ...) oppleves kanskje av noen (mange?) som like betent som å diskutere religion og politikk.
Skal ikke mene noe om verken det ene eller det andre om dette i denne posten, bare vise til en kommentarartikkel jeg synes er interessant, nemlig denne hvor dette sitatet her hentet fra:
Joacim Lund - kommentar i Aftenposten skrev:Troll etter troll
Det er vanskelig å være uenig i Laniers bekymringer over den digitale utviklingen. Nettet er blitt en arena for det han kaller drive-by anonymitet, og det ser ut til å få frem det verste i folk. Trolling, kaller Lanier det. Og det bor et troll i oss alle.
Anonymitet på nettet er vel noe av det verste som nevnt. Det enkelte folk får seg til å skrive er korttenkt og ofte provoserende, selvsentrert og snever frustrasjon... Dessverre er det en del sosiopater som lever livet på den måten. Og de vises så utrolig i landskapet selv om de forhåpentligvis utgjør en meget liten gruppe. Personlig syntes jeg det gjør vår verden fattigere og styggere. Blir langt mellom det som har reell betydning. Da er det bedre å ta fram ei god bok og lese gjennomtenkt og velformulert tekst med litt dybde som inviterer til egen tankevirksomhet, og gjerne noe som utfordrer egne meninger og livssyn.
Som svært aktiv forumist på et par andre fora om ting jeg er (over)engasjert i har vist meg at slikt likevel kan fungere svært bra så lenge man holder seg til temaet forumet er ment for. Da er det et aktiva! Verdifullt.
På fora for interessegrupper (som dette) kan det oppstå verbal slåsskamp om religion og politikk blir en del av det. Om man holder slikt utenfor (i stor grad i alle fall) mener jeg at funksjonen bevares. Selv om man kan gi et lite sleivspark når det gjelder veistandarden f.eks, siden det har ganske stor betydning for oss
Forresten, jeg har fremdeles stor tro på at de fleste menneskene er gode
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
Problemet med manglende anonymitet i diskusjoner på¨nett/nettsamfunn-som ALLE kan se/ta del i er at det kan gå ut over familie/bekjente/jobb hvis en kommer med en ytring som er uakseptabel av den gjengse mening i samfunnet.
selv om vi har "ytringsfrihet" er ikke det dermed sagt at en ikke blir uglesett/forfulgt for sine meninger her i landet.
sosialt selvmord er vel begrepet?
noe av problemet har vi jo sett, at anonyme gærninger blir møtt med sensurering og ikke motdebatt? ABB saken er vel grunnet i dette?
joo skrev:Anonymitet på nettet er vel noe av det verste som nevnt. Det enkelte folk får seg til å skrive er korttenkt og ofte provoserende, selvsentrert og snever frustrasjon... Dessverre er det en del sosiopater som lever livet på den måten. Og de vises så utrolig i landskapet selv om de forhåpentligvis utgjør en meget liten gruppe. Personlig syntes jeg det gjør vår verden fattigere og styggere. Blir langt mellom det som har reell betydning. Da er det bedre å ta fram ei god bok og lese gjennomtenkt og velformulert tekst med litt dybde som inviterer til egen tankevirksomhet, og gjerne noe som utfordrer egne meninger og livssyn.
Som svært aktiv forumist på et par andre fora om ting jeg er (over)engasjert i har vist meg at slikt likevel kan fungere svært bra så lenge man holder seg til temaet forumet er ment for. Da er det et aktiva! Verdifullt.
På fora for interessegrupper (som dette) kan det oppstå verbal slåsskamp om religion og politikk blir en del av det. Om man holder slikt utenfor (i stor grad i alle fall) mener jeg at funksjonen bevares. Selv om man kan gi et lite sleivspark når det gjelder veistandarden f.eks, siden det har ganske stor betydning for oss
Forresten, jeg har fremdeles stor tro på at de fleste menneskene er gode
Har også diskutert mye på nettet, anonymt. Da flere og flere steder forlangte fullt navn, valgte jeg å gi meg med de "alvorligste" temaene. Jeg har blant annet diskutert en del politikk. Mine mot-debattanter var ofte mennesker i samme kategori som han som er "midtpunktet" på tinghuset i Oslo om dagen. Jeg er derfor glad for at jeg opptrådte anonymt. Det var til tider både trusler om vold og drap. Som anonym kan man til en viss grad føle seg beskyttet, selv om det nok er mulig å spore IP-adresser osv. Vi diskuterer jo mer eller mindre anonymt her også, blant annet for å beskytte våre kjæreste eiendeler, tohjulingene fra tyveri.. Jeg velger å forholde meg sånn nogenlunde anonym, men ikke fanatisk (legger ut ett og annet bilde osv.) men samtidig holde tunga rett i munnen, og være sånn stort sett saklig, og kunne stå for hva jeg skriver..