Hvem ville fått skylda?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Lamberghini
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991

Hvem ville fått skylda?

Legg inn av Lamberghini »

Putret for litt siden hjemover i begynnelsen av rushtiden, og i nærheten av Haukeland er det et bussfelt jeg bestemte meg for å benytte meg av. Setter på blinklys, sjekker speil, og der kommer det sannelig min hatt en cowboy i Volvo som syntes trafikken beveget seg litt for sakte og unnet seg en spansk en. Jeg får inntrykk av at han er obs på meg, men venter til idioten er langt avgårde før jeg legger meg over. Hadde jeg hatt dårligere opplæring kunne dette blitt stygt, og jeg er glad ting sitter bedre enn jeg fryktet etter en alt for lang pause. Uansett: Om det skulle blitt til sammenstøt mellom oss, hvem hadde hatt skylda? Han har ikke noe i det feltet å gjøre, men det er jo den som skifter felt (jeg) som i utgangspunktet har vikeplikt.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Re: Hvem ville fått skylda?

Legg inn av Jompa »

Tipper på skylddeling.
Begge hadde gjort feil hvis dere hadde kollidert.
Både du som skiftet felt uten å se om det var klar bane, og gjøken som kjørte ulovlig.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

Lamberghini skrev:. Uansett: Om det skulle blitt til sammenstøt mellom oss, hvem hadde hatt skylda? Han har ikke noe i det feltet å gjøre, men det er jo den som skifter felt (jeg) som i utgangspunktet har vikeplikt.

Du hadde fått skylda. + vondt,så fortsett å se deg for :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Jeg tipper på den som gjorde feltskifte... som har vikeplikt for øvrig trafikk.
Det at Volvoen var i et felt den IKKE skulle være i, trenger da ikke å bety så mye.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Lamberghini
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991

Legg inn av Lamberghini »

Jeg tror nok at jeg juridisk sett ville hatt all skyld, men jeg har inntrykk av at forsikringsselskap pleier å se litt annerledes på slike ting.

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

Lamberghini skrev:Jeg tror nok at jeg juridisk sett ville hatt all skyld, men jeg har inntrykk av at forsikringsselskap pleier å se litt annerledes på slike ting.

Hvis dere har samme forsikringsselskap,så vil dem selvfølgelig prøve seg med skylddeling,for at dere begge skulle fått redusert bonus.
Dette er bare noe jeg tror/har hørt om,og da er det sikkert sant.

Jeg hadde ikke umiddelbart godtatt det hvis jeg satt i den Volvo'en du snakker om :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Den som gjør feltskifte hadde fått skylden (vikeplikt ved feltskifte). Vikeplikten veier langt tyngre enn "sniking" i kollektivfeltet.

Det er mulig noen forsikringsselskap ville forsøkt seg på skylddeling (mest lønnsomt for forsikringsselskapene siden begge mister bonus) - men det hadde neppe vunnet fram i retten.

Vær ellers obs på at hvis politiet blir involvert på ulykkesstedet så vil alle som kvalifiserer få sine bøter. Dvs personbilen ville fått bot for å ha kjørt i kollektivfeltet og den som brøt vikeplikten hadde fått bot for det. Politiet er greie sånn sett - bøter til alle som kvalifiserer ved trafikkulykker... Så hvis det kun er mindre materielle skader kan det være lønnsomt å skrive skademelding og dra videre før politiet dukker opp for å "hjelpe".
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Volvoen ville fått bot for ulovlig filvalg, du ville fått skylda for sammenstøtet. Trur eg
Sånn har det i allefall gått i et par eksempler her i området.
En bil ut av ei enveiskjøring (mot kjøreretningen og altså et sted han ikke skulle xært) og kollidert med en bil fra venstre, som ikke overholdt vikeplikten.
Det blir vel samme prinsipp

Vagabond60
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Legg inn av Vagabond60 »

Som flere sier, så vil den som gjør fil-skiftet få skylda og dermed bonustap.

Men, la oss da si at "filskifter" blir skadet for livet, må oppgi yrket/utdannelse etc, da vil det bli mer advokatmat. Forsikrings-selskapet til "filskifter" vil gjøre det det kan for å få "feilfilkjører" ansvarlig innblandet. "Filskifter" vil jo ha erstatning for følgeskader etc. og forsikringsselskap vil gjerne slippe unna billigst mulig og dermed få til "skyld-deling".

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

På MC er skyldspørsmålet helt uinteressant i mitt hode. Det spiller ingen rolle, for det er jeg som får "straffen" uansett, i form av skader, og i verste fall tap av liv.. Dersom jeg ikke kan kjøre ifra trusselen, gir jeg meg og bremser. Tar ikke sjansen med å stå på retten min, og er jeg i tvil så gir jeg meg...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Wheelonass
Motorsykkelen din: BMW R1200 R F.B.S.
Kontakt:

Legg inn av Wheelonass »

SuperMorten skrev:På MC er skyldspørsmålet helt uinteressant i mitt hode. Det spiller ingen rolle, for det er jeg som får "straffen" uansett, i form av skader, og i verste fall tap av liv.. Dersom jeg ikke kan kjøre ifra trusselen, gir jeg meg og bremser. Tar ikke sjansen med å stå på retten min, og er jeg i tvil så gir jeg meg...
Enig! Vi som "svakeste" part bør alltid tenke slik.
-------------------------------------------------
Kjør for livet! Jeg har nettopp funnet tilbake til mitt...

http://www.wheelonass.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Joda, enig æ også, men av og til havner vi i stuasjoner der vi overlever og lurer på hvor regninga for ny mc skal sendes.

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

SuperMorten skrev:På MC er skyldspørsmålet helt uinteressant i mitt hode. Det spiller ingen rolle, for det er jeg som får "straffen" uansett, i form av skader, og i verste fall tap av liv.. Dersom jeg ikke kan kjøre ifra trusselen, gir jeg meg og bremser. Tar ikke sjansen med å stå på retten min, og er jeg i tvil så gir jeg meg...

exactly :thumleft

Og det der skal man banke inn i knollen sin...og ikke engang begynne å tenke på noe annet,,,,FORDI....det sekundet du bruker på å tvile...fundere, tenke,,,,det kan bli skjebnesvangers,,!!!!
"Do the right thing"

Brukeravatar
MrPitlane
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Kontakt:

Legg inn av MrPitlane »

Lamberghini skrev:Jeg tror nok at jeg juridisk sett ville hatt all skyld, men jeg har inntrykk av at forsikringsselskap pleier å se litt annerledes på slike ting.
Du har nok rett i dette :thumleft men vi som motorsyklister bør nok innfinne oss med at vi ikke har noen rettigheter i trafikken, bare plikter :-k , da vi egentlig kan betegne oss som " myke " trafikanter :prop: .

Som noen sier, hjelper ikke å ha rett i trafikken, dersom det å ha rett fører til et lengre opphold på Sunnås for opptrening. =;

Svar