Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020
- lasse_hansen
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Re: Lasse`s logg
da kan jeg jo prøve det... Kan jo sjekke hvor mange ampere håndtakene trekker, og hvor mye gpsèn trekker..
- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Står det ikke oppgitt hvor mange watt GPS`n og håndtakene skal bruke da? Enklere det enn å begynne å måle strømtrekket vell?lasse_hansen skrev:da kan jeg jo prøve det... Kan jo sjekke hvor mange ampere håndtakene trekker, og hvor mye gpsèn trekker..

- lasse_hansen
skal få sjekket ut hvilken sikring de er koblet til.. Noen som har oversikt over hvilke sikringer som er hva på TDM? Evt hvor sikringene sitter?
Varmehåndtaka trekker under 4Ampère
Og Gps trekker utifra hva jeg har funnet på nettet, så står det under 1mA?? hva betyr det?
Dette er kun et eksempel:
Hvordan regner jeg ut det da? Hvis f.eks sikringen er 10Ampère...
Og det sikringen opprinnelig er for er, si 3ampère.
Vil det da si at jeg kan koble til utstyr som trekker 7ampère??
Varmehåndtaka trekker under 4Ampère
Og Gps trekker utifra hva jeg har funnet på nettet, så står det under 1mA?? hva betyr det?
Greit å ha litt margin til max rating på sikringen. Ikke trekk 10A på ei 10A sikring...lasse_hansen skrev: Varmehåndtaka trekker under 4Ampère
Regner at 40-50W på varmehåndtak er veldig vanlig. De jeg har ettermontert har hatt den verdien. Fins selvsagt andre saker på markedet. Effekten P=U*I. Så I=P/U eller I=50/12= 4,1A hvis du har 50W håndtak. Effekten blir anelsen høyere siden du må regne med rundt 14V på et 12V batteri. (P= effekt/watt, U=spenningen/volt, I=strøm/ampere.
1mA høres litt lite ut på GPS`en. Men 1mA=1/1000A (èn milliAmpere)
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- lasse_hansen
hmm, dette skal vist ikke være enkelt.. Hehe, Men jeg skal få tatt meg en tur ut etterpå å få sjekket litt.. Må bare finne ut hvor sikringene til tdmèn sitter, så får jeg ta det derifra
og takk for hjelp og støtte i den vanskelige tiden med all elektronikk, gps, varmehåndtak, m.m.

og takk for hjelp og støtte i den vanskelige tiden med all elektronikk, gps, varmehåndtak, m.m.

- lasse_hansen
Prøvde forresten gpsèn igår i bilen en tur.. Og skal den ikke ha 3d visning av bygninger? Eller gjelder dette bare i byer og slikt? Noen av dere som har zumo 660 som vet?
- ojda
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Dette er jo faktisk ganske greit
Under tekniske data for Zumo 660 står det max 10 Watt.
Om du tar 10 Watt og deler dette på 14 Volt får du med
grei margin 1 Ampere. Resten kan varmehåndtakene dine få

Under tekniske data for Zumo 660 står det max 10 Watt.
Om du tar 10 Watt og deler dette på 14 Volt får du med
grei margin 1 Ampere. Resten kan varmehåndtakene dine få

Sist redigert av ojda den 19 mai 2012, 12:50, redigert 4 ganger totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- lasse_hansen
ok, takk for infoèn =) Da skal jeg sjekke hvor stor sikring varmehåndtakene er tilkoblet etterpå 

- lasse_hansen
Sjekket litt på sykkelen nå, og fant i brukerhåndboka oversikten over disse sikringene:
1. Backup fuse (for odometer and clock)
2. Radiator fan fuse
3. Turn signal light and hazard fuse
4. Ignition fuse
5. Signaling system fuse
6. Headlight fuse
7. ABS motor fuse (for ABS models)
8. ABS motor spare fuse (for ABS models)
9. Main fuse
10. Spare fuse
11. Fuel injection system fuse 12. ABS control unit fuse (for ABS models)
Den ledningen varmehåndtaka er tilkoblet nå er er ledningen som går inn i "boksen" ved gassen... Den boksen inneholder knappen man starter sykkelen med, pluss "død" knappen, altså den man kan "slå" av motoren med..
Hvilken av sikringen er det da? Noen som kan hjelpe meg??? Kan det være Main fuse?
Og varmehåndtaka virker kun når tenning er på.
Og hvordan finner jeg ut hvor mye den "boksen" egentlig trekker?
1. Backup fuse (for odometer and clock)
2. Radiator fan fuse
3. Turn signal light and hazard fuse
4. Ignition fuse
5. Signaling system fuse
6. Headlight fuse
7. ABS motor fuse (for ABS models)
8. ABS motor spare fuse (for ABS models)
9. Main fuse
10. Spare fuse
11. Fuel injection system fuse 12. ABS control unit fuse (for ABS models)
Den ledningen varmehåndtaka er tilkoblet nå er er ledningen som går inn i "boksen" ved gassen... Den boksen inneholder knappen man starter sykkelen med, pluss "død" knappen, altså den man kan "slå" av motoren med..
Hvilken av sikringen er det da? Noen som kan hjelpe meg??? Kan det være Main fuse?
Og varmehåndtaka virker kun når tenning er på.
Og hvordan finner jeg ut hvor mye den "boksen" egentlig trekker?
- lasse_hansen
Etter hva jeg har funnet ut så er varmehåndtakene koblet til en sikring som er på 10A.
Denne sikringen går opprinnelig til:
1. Engiene stop switch
2. Start switch
Trur dere det er trygt å koble Gpsèn til dette også? I tillegg så har jeg jo varmehåndtak på denne også..
Eller er det bedre å koble gps til noe annet? Evt hva?
Denne sikringen går opprinnelig til:
1. Engiene stop switch
2. Start switch
Trur dere det er trygt å koble Gpsèn til dette også? I tillegg så har jeg jo varmehåndtak på denne også..
Eller er det bedre å koble gps til noe annet? Evt hva?
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Det eneste jeg ville koble til kurser som allerede er i bruk,er styre strøm for rele.(for eksempel fra pluss til bremselysbryter)
Ville koblet ekstra forbrukere fra rele.
Vet ikke hvordan det er på nye sykler,på gamle sykler er jo ledningsnettet tilpasset de originale forbrukerene.
If it ain't broke, I'll break it.
- lasse_hansen
hmm, det var hakket over min kunnskap 

- lasse_hansen
Er det noen her som kan forklare meg enkelt hvordan jeg evt kobler et enkelt rele kun til gpsèn? Eller er det liten vits siden den trekker såpass lite strøm??
Er det enklere å bare koble den rett inn på noen andre ledninger, som får strøm når tenning blir slått på?
Kan jeg evt koble dette slik ved bruk av et rele:
86=Styrestrøm
85=Jord
30=12V direkt(+)
87=Till forbrukerern
Altså at jeg tar 86 - at jeg tar Pluss ledningen som går til varmehåndtakene idag, at jeg kobler den inne på styrestrøm kontakten, ettersom den ledningen går det strøm i når jeg slår på tenninga?
85 - ifra denne kontakten tar jeg en ledning og kobler til jord på sykkelen
30- ifra denne kontakten drar jeg en ledning rett til pluss på batteri
87 - her drar jeg en ledning til -> sikring -> så videre til pluss ledningen på varmehåndtak
og enda en ledning ifra kontakt 87 til -> sikring -> så til pluss ledningen på gps
Er det slikt det fungerer?? Eller er det noe jeg har gjort galt om jeg gjør det slik?
Er det enklere å bare koble den rett inn på noen andre ledninger, som får strøm når tenning blir slått på?
Kan jeg evt koble dette slik ved bruk av et rele:
86=Styrestrøm
85=Jord
30=12V direkt(+)
87=Till forbrukerern
Altså at jeg tar 86 - at jeg tar Pluss ledningen som går til varmehåndtakene idag, at jeg kobler den inne på styrestrøm kontakten, ettersom den ledningen går det strøm i når jeg slår på tenninga?
85 - ifra denne kontakten tar jeg en ledning og kobler til jord på sykkelen
30- ifra denne kontakten drar jeg en ledning rett til pluss på batteri
87 - her drar jeg en ledning til -> sikring -> så videre til pluss ledningen på varmehåndtak
og enda en ledning ifra kontakt 87 til -> sikring -> så til pluss ledningen på gps
Er det slikt det fungerer?? Eller er det noe jeg har gjort galt om jeg gjør det slik?
Jeg kommer til å koble på samme kabel som går til 12V kontakten min.
Har du ikke 12V kontakt er det bare å koble på varmehåndtakene. Hvis sikringen går, noe jeg tviler meget sterkt på,
den bruker minimalt med strøm, skjønner du at du burde koblet en annen plass. Da får du ta det problemet da.
En sikring er nettopp en sikring, det er ikke farlig om den går, det er bare å fjerne litt last på kursen og skifte den.
Det er da man setter i større sikringer enn orginalt det begynner å bli litt tvilsomt.
Dette er slik jeg tenker så får du gjøre som du vil.
Har du ikke 12V kontakt er det bare å koble på varmehåndtakene. Hvis sikringen går, noe jeg tviler meget sterkt på,
den bruker minimalt med strøm, skjønner du at du burde koblet en annen plass. Da får du ta det problemet da.
En sikring er nettopp en sikring, det er ikke farlig om den går, det er bare å fjerne litt last på kursen og skifte den.
Det er da man setter i større sikringer enn orginalt det begynner å bli litt tvilsomt.

Dette er slik jeg tenker så får du gjøre som du vil.
- lasse_hansen
Så ledningene brenner ikke om, om jeg prøver å koble gpsèn inn på samme kurs som varmehåndtakene er??
For da trur jeg nemlig jeg gjør det, for det er enklest ettersom når jeg kobler varmehåndtakene, så la jeg ut to ledinger ekstra, som jeg kunne koble til gpsèn på..
Så hvis det er bare å prøve å koble det til, så gjør jeg det. Men var redd ledningene kunne smelte eller ta fyr... Men det er sikringen som går føre noe annet skjer da?? Så da kan jeg jo bare prøve å koble den til der.
For da trur jeg nemlig jeg gjør det, for det er enklest ettersom når jeg kobler varmehåndtakene, så la jeg ut to ledinger ekstra, som jeg kunne koble til gpsèn på..
Så hvis det er bare å prøve å koble det til, så gjør jeg det. Men var redd ledningene kunne smelte eller ta fyr... Men det er sikringen som går føre noe annet skjer da?? Så da kan jeg jo bare prøve å koble den til der.