Ødelagte skruegjenger?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Godtvoksen

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av Godtvoksen »

pelsen skrev:
Voksen skrev:Ved å legge ut tabeller gjør vi kanskje dette til et mye mer komplisert enn det er?
eller at man viser at dette er mer komplekst enn hva de fleste forstår...

Boltetrekkingstabeller er ikke relevante her, vi snakker fremdeles om tappeplugger for olje.
Disse pluggene er skrudd inn i noe gjenget støpegods i motoren, som ikke har noen kolonne i boltetrekkingstabellene. Dette kan være gods med ganske dårlig strekkfasthet.
Derfor må vi holde oss til tiltrekkingsmomentet som er oppgitt i manualen,
Jeg bruker alltid momentnøkkel på slike, disse tåler som regel mindre enn hva fastnøkkelstørrelsen tilsier.
Slik jeg har forstått det, så er du pelsen en kar med masse skruerfaring. Når personer som deg da alltid bruker momentnøkkel ved oljeskift, så forteller det meg at jeg var heldig når det gikk godt når jeg skiftet olje sist. Kan noen gi meg link til brukbar momentverktøy til bruk for skift av olje. I boka for min VTX står det oppgitt 29 Nm på oljeplugg og 26 Nm for oljefilter.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av simpson »

Godtvoksen skrev:
pelsen skrev:
Voksen skrev:Ved å legge ut tabeller gjør vi kanskje dette til et mye mer komplisert enn det er?
eller at man viser at dette er mer komplekst enn hva de fleste forstår...

Boltetrekkingstabeller er ikke relevante her, vi snakker fremdeles om tappeplugger for olje.
Disse pluggene er skrudd inn i noe gjenget støpegods i motoren, som ikke har noen kolonne i boltetrekkingstabellene. Dette kan være gods med ganske dårlig strekkfasthet.
Derfor må vi holde oss til tiltrekkingsmomentet som er oppgitt i manualen,
Jeg bruker alltid momentnøkkel på slike, disse tåler som regel mindre enn hva fastnøkkelstørrelsen tilsier.
Slik jeg har forstått det, så er du pelsen en kar med masse skruerfaring. Når personer som deg da alltid bruker momentnøkkel ved oljeskift, så forteller det meg at jeg var heldig når det gikk godt når jeg skiftet olje sist. Kan noen gi meg link til brukbar momentverktøy til bruk for skift av olje. I boka for min VTX står det oppgitt 29 Nm på oljeplugg og 26 Nm for oljefilter.
Det er med momentnøkler som det meste av alt annet, du får det du betaler for.
Det som er litt greit å huske på er å kjøpe en med skrallefunksjon med en utløser som "klikker" når du har moment istedenfor de billigste typene med en viser på en skala som du må se på skalaen hvor mye moment du har.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av Svein2 »

På jobben i energibransjen kjøper jeg momentnøkler på Tess til montørene,
de er inne til sjekk og kalibrering en gang i året. Koster litt men vi liker å tro
vi har mindre strømavbrudd og problemer med dyrt og godt vedlikeholdt verktøy. :prf

Voksen
Innlegg: 330
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av Voksen »

Godtvoksen skrev:
Slik jeg har forstått det, så er du pelsen en kar med masse skruerfaring. Når personer som deg da alltid bruker momentnøkkel ved oljeskift, så forteller det meg at jeg var heldig når det gikk godt når jeg skiftet olje sist. Kan noen gi meg link til brukbar momentverktøy til bruk for skift av olje. I boka for min VTX står det oppgitt 29 Nm på oljeplugg og 26 Nm for oljefilter.
Hvis det er tilfelle at at du var heldig når det gikk godt under sist oljeskift så tror jeg verden er full av heldiggriser. :D
Selv har jeg ikke sett noen bruke momentnøkkel på bunnplugger og de bilmekanikerne jeg kjenner bruker det aldri.

Husk grunnen til at denne tråden startet: En som stolte blindt på en forholdsvis stor momentnøkkel som visstnok ikke virket og vedkommende visste ikke fremgangsmåten heller. Hadde dette skjedd hvis vedkommende hadde brukt vanlig verktøy? Jeg tror ikke det. :[-X

Ellers er jeg enig med simpson i at du må ha momentnøkkel som klikker ved innstilt moment og ikke de med den dumme skalaen. Kalibrering er jo også en ting, men enda viktigere at du alltid slakker momentnøkkelen når den ikke er i bruk slik at den ikke står oppspent og blir slakk.
Løy nok litt da jeg glemte å nevne at jeg har brukt momentnøkkel til strømskinnenes påkobling på trafo. Vet at elektrikerne på høyspent liker momentnøkkel.

Franken
Innlegg: 2
Registrert: 07 apr 2012, 13:17
Motorsykkelen din: VFR 800 fi 98

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av Franken »

Hei, ny på forumet her.
Holder på med vårstell på min VFR 800 og bytta i den forbindelse olje, filter, dekk og bremseklosser. Alt er forsåvidt enkelt når en følger manualen. Nå skal alt monteres igjen og da er det bare å skru alt som er demontert sammen igjen i riktig rekkefølge og med moment oppgitt i manual. Moment varierer fra 18Nm til 59Nm på det meste.
Jeg stakk til Biltema og kjøpte meg en slik sak som TrondA beskrev i trådstarter da 20Nm-200Nm burde dekke dette behovet.
Stilte denne inn på laveste moment (20 Nm eller 2kgm) og testa dette på hjulmuttere på bilen for å sjekke hvordan den oppfører seg.
Kom aldri noe klikk...? Syns dette var litt rart da 2kgm ikke er mye. Den burde begynt å klikke omtrent umiddelbart.
2 kgm er jo som du henger en pose med 2 kilo sukker på en arm på 1 meter så det er nesten ingenting.

Flytta den over til en bil jeg er litt mindre redd for og prøvde å dra til "for konge og fedreland" men det kom aldri noe klikk..
Reiste i dag ned til Biltema og klagde og fikk bytta den ut med en ny lik sak. I tillegg kjøpte jeg meg en
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... kel-10987/ til Kr 69,90 for å få noe å sammenligne med. Testa på ny på hjulmuttere på bilen, kom aldri noe klikk nå heller, mens den billige saken viser at jeg har ca 100Nm.
Er disse klikk momentnøklene på Biltema noe "skvip" eller er det jeg som gjør noe aldeles gale her?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av Snikkeren »

Hei, og velkommen til MCsiden. :vs

Det er spørst om du gjør noe gale her. Jeg har den 20-200 Nm momentnøkkelen fra Biltema, og den har funket helt fint for meg.
Men det skal jo være ganske enkelt å bruke den. Spenn den opp til riktig moment, lås den, og dra til det klikker. Når du er ferdig er det viktig å huske å spenne den ned igjen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av mekkern »

det er ikke mulig å bruke den feil vei?? da vil den nok ikke slå ut.. :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Franken
Innlegg: 2
Registrert: 07 apr 2012, 13:17
Motorsykkelen din: VFR 800 fi 98

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av Franken »

det er ikke mulig å bruke den feil vei?? da vil den nok ikke slå ut..
Det står pil på den som viser hvilken retning en skal torque. Jeg spurte karen i kassen på Biltema om de hadde mottatt andre klager på den. Han hadde opplevd det en gang tidligere at en tilsvarende ikke klikket. Men nå har jeg testa 2 stk. og ingen klikker.

Tror nesten ikke det er mulig å gjøre feil her. Gjør som Snikkern sier Spenn den opp til riktig moment, lås den, og dra til

Var ute og handla meg en moment nøkkel på http://www.jula.no nå før de stengte igjen for påsken.
http://www.jula.no/momentnokkelsett-19-110-nm-149002
Bilde
Denne går fra 19-110Nm så det holder.
Får teste og se om denne klikker på innstilt moment.
Virker ikke denne så gir jeg meg som momentforspenner og tar det på feeling med fastnøkkler i rett størrelse.

God Påske.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Klikk og klikk fru blom.
De jeg har sier ikke mye.men på riktig moment glipper armen over fra høyre side til venstre side av hodefeste.
Du kan fortsette å dra fremdeles.Det er ikke som en drill med moment. :mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Ødelagte skruegjenger?

Legg inn av TrondA »

Stadig nye og kompetente bidrag på denne tråden!

Siden fadesen med mitt oljeskift, har jeg skiftet hjul. (Har to sett komplette hjul, et med Heidenau piggdekk samt orginalt levert hjulsett med sommerdekk fra Dunlop.) Valgte å bruke momentnøkkelen fra Biltema på siste ettertrekking. Det gikk så fint så...
Den momentnøkkelen jeg fikk etter innbytte av den gamle har svake, men tydelige klikkelyder. Nøkkelen har dessuten temmelig presis justering av Nm.

Jeg mistenker Biltema for ujevn og svak kvalitetssikring.

Svar