Klikk i kardang
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Klikk i kardang
XJ 900 Diversion:
Når jeg starter kald motor og setter i gear, så er det skikkelig rykk og klikk i kardangen. Særlig når temperaturen er ned mot 0.
Det er bedre hjem fra jobb om ettermidagen, selv om motor er kald, da er det ikke noe problem.
Har jo erfart det med kjededrift også.
Hva kan dette skyldes da?
Clutsjen som er "tørr" til å begynne med eller?
Når jeg starter kald motor og setter i gear, så er det skikkelig rykk og klikk i kardangen. Særlig når temperaturen er ned mot 0.
Det er bedre hjem fra jobb om ettermidagen, selv om motor er kald, da er det ikke noe problem.
Har jo erfart det med kjededrift også.
Hva kan dette skyldes da?
Clutsjen som er "tørr" til å begynne med eller?
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Klikk i kardang
Kald olje og en clutch som har sugd seg litt fast gir "klunket".. noen oljer/sykkeltyper er bedre/værre enn andre
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Klikk i kardang
Skjønner.
Skiftet motorolje før vinterlagring (Castrol mc-olje) og skiftet på kardangen for litt siden.
Lever greit med det hvis det ikke er noe "farlig".....
Skiftet motorolje før vinterlagring (Castrol mc-olje) og skiftet på kardangen for litt siden.
Lever greit med det hvis det ikke er noe "farlig".....
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Klikk i kardang
Mener du at klikkinga depinitivt kommer fra kardangklokka??
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Klikk i kardang
Njeæ...
Har ikke lokalisert så nøye. Men det høres ut som det kommer nede ved venstre beinet når jeg setter i gear. Så det er kanskje mellom clutsj og inngrep i kardangen.
Sykkelen har bare 16000 på tellern, så det skulle vel ikke være noe alvorlig gæærnt..
Har ikke lokalisert så nøye. Men det høres ut som det kommer nede ved venstre beinet når jeg setter i gear. Så det er kanskje mellom clutsj og inngrep i kardangen.
Sykkelen har bare 16000 på tellern, så det skulle vel ikke være noe alvorlig gæærnt..

2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
Re: Klikk i kardang
Neida, sånn er den. Ikke noe galt med den, det kakkler og banker litt, går sikkert på choke og høyere turtall en vanlig også.
XJ900 en skikkelig traver, går vel glatt 200000 uten problemer med vanlig vedlikehold.
XJ900 en skikkelig traver, går vel glatt 200000 uten problemer med vanlig vedlikehold.
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Klikk i kardang


Det var en av grunnene til at jeg valgte den sykkelen - en sliter uten store overaskelser. Er ikke verdens mest spennende, men passer min bruk utmerket. Har mekka mye rart, men er blitt litt lei av dette i årenes løp. Morsommere å bruke, enten det er mc eller båt.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Klikk i kardang
Et lite tips:
Har erfart at Motul 5100 kan gi mindre av sånt tull som du ikke liker.
Virker generelt bra på de fleste gearkasser og clutsjer.
Ellers kan du ta en titt på splines'en i bakfelgen, hvis den er dårlig smurt, vil det ruste der og splines'en bli ødelagt, og kanskj splines'en i klokka også.
Har erfart at Motul 5100 kan gi mindre av sånt tull som du ikke liker.

Virker generelt bra på de fleste gearkasser og clutsjer.
Ellers kan du ta en titt på splines'en i bakfelgen, hvis den er dårlig smurt, vil det ruste der og splines'en bli ødelagt, og kanskj splines'en i klokka også.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Klikk i kardang
Har selv hatt XJ900 Diversion, og den klunket godt når man satt den i første.
Sett den i 2.dre før start, hold clutsjen inne og rugg den litt frem og tilbake til clutchen slipper. sett den i fri, start, og sett den i 1. Bedre?
Sett den i 2.dre før start, hold clutsjen inne og rugg den litt frem og tilbake til clutchen slipper. sett den i fri, start, og sett den i 1. Bedre?

Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Klikk i kardang
Ja, jeg har også kommet frem til det. Det funker bedre.Onsløv skrev:Har selv hatt XJ900 Diversion, og den klunket godt når man satt den i første.
Sett den i 2.dre før start, hold clutsjen inne og rugg den litt frem og tilbake til clutchen slipper. sett den i fri, start, og sett den i 1. Bedre?
Takk allikevel!
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- XRing
- Innlegg: 279
- Registrert: 13 feb 2011, 19:57
- Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
- Bosted: Bergen
Re: Klikk i kardang
Jeg snakket med en kar i helgen som har en '86 (?) XJ900. Riktignok en generasjon eldre enn Divi, men den har like fullt gått 320000 og dro fortsatt som et uvær.NickNei skrev:Neida, sånn er den. Ikke noe galt med den, det kakkler og banker litt, går sikkert på choke og høyere turtall en vanlig også.
XJ900 en skikkelig traver, går vel glatt 200000 uten problemer med vanlig vedlikehold.

Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes
through times of no bikes
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Klikk i kardang
Oj, 320' - tror nok jeg lei den før jeg når så langt!
Som sagt tidligere så er det en kjempegrei sykkel. Kanskje litt tung, men..
Som sagt tidligere så er det en kjempegrei sykkel. Kanskje litt tung, men..

2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
Re: Klikk i kardang
Drar som et uvær er vel å ta litt hardt i
:-)å
Men ja, de går og går disse motorene så sant de får stell.
Sykkelen er litt tung til lokal småkjøring ja, men når den kommer seg ut på landeveien, så er den helt topp, men det er jo en Touring sykkel

Men ja, de går og går disse motorene så sant de får stell.
Sykkelen er litt tung til lokal småkjøring ja, men når den kommer seg ut på landeveien, så er den helt topp, men det er jo en Touring sykkel

Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,