Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
Hadde endelig fått meg fri fra huslige plikter og hadde planlagt et par timer på sykkel i kveld. Hadde kjørt noen min da jeg fikk det for meg å stå på fothvilerne og gynge på sykkelen. Da knakk høyre fothviler av. Heldigvis i 10 kmt
Den har av en tidligere eier blitt reparert på en snodig måte. Har vært skruer/bolter fra utsiden og inn i rammen tidligere. (gjenger i ramme), disse gjengene har nok en gang blitt ødelagt og de har da laget gjengetapper som står ut og man skulle feste med mutre på utsiden av fothviler, (se bilde så forstår du).
Problemet var at disse gjengetappene var av smør og den første knakk i fjor. Fikk da en bekjent til å sveise på igjen tappen og sveise selve fothvileren fast i rammen. Sveiste bare en liten søm da han hadde god tro på at gjengetappene skulle holde. Det gjorde de ikke...
(ble sveist med tig)
På bildet ser det rustent ut, men det er bare noe småtterier i lakken...
Nå blir det å sveise hele stykket fast i rammen. Regner ikke med at den trenger å komme av for noen grunn senere.
ER DET NOEN I BERGENSOMRÅDET MED SVEISEAPPARAT SOM HAR LYST PÅ EN FLASKE VIN ELLER TO?? jeg hadde vært evig takknemmelig....
Den har av en tidligere eier blitt reparert på en snodig måte. Har vært skruer/bolter fra utsiden og inn i rammen tidligere. (gjenger i ramme), disse gjengene har nok en gang blitt ødelagt og de har da laget gjengetapper som står ut og man skulle feste med mutre på utsiden av fothviler, (se bilde så forstår du).
Problemet var at disse gjengetappene var av smør og den første knakk i fjor. Fikk da en bekjent til å sveise på igjen tappen og sveise selve fothvileren fast i rammen. Sveiste bare en liten søm da han hadde god tro på at gjengetappene skulle holde. Det gjorde de ikke...
(ble sveist med tig)
På bildet ser det rustent ut, men det er bare noe småtterier i lakken...
Nå blir det å sveise hele stykket fast i rammen. Regner ikke med at den trenger å komme av for noen grunn senere.
ER DET NOEN I BERGENSOMRÅDET MED SVEISEAPPARAT SOM HAR LYST PÅ EN FLASKE VIN ELLER TO?? jeg hadde vært evig takknemmelig....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
Beklager - kan ikke hjelpe med annet enn litt medynk - dritt når sånt skjer
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
Skal ikke engang spørre om hvorfor du syntes at å stå på fothvilerne å gynge på sykkelen var en god ide...bergenser83 skrev:Hadde endelig fått meg fri fra huslige plikter og hadde planlagt et par timer på sykkel i kveld. Hadde kjørt noen min da jeg fikk det for meg å stå på fothvilerne og gynge på sykkelen. Da knakk høyre fothviler av. Heldigvis i 10 kmt
Den har av en tidligere eier blitt reparert på en snodig måte. Har vært skruer/bolter fra utsiden og inn i rammen tidligere. (gjenger i ramme), disse gjengene har nok en gang blitt ødelagt og de har da laget gjengetapper som står ut og man skulle feste med mutre på utsiden av fothviler, (se bilde så forstår du).
Problemet var at disse gjengetappene var av smør og den første knakk i fjor. Fikk da en bekjent til å sveise på igjen tappen og sveise selve fothvileren fast i rammen. Sveiste bare en liten søm da han hadde god tro på at gjengetappene skulle holde. Det gjorde de ikke...
(ble sveist med tig)
På bildet ser det rustent ut, men det er bare noe småtterier i lakken...
Nå blir det å sveise hele stykket fast i rammen. Regner ikke med at den trenger å komme av for noen grunn senere.
ER DET NOEN I BERGENSOMRÅDET MED SVEISEAPPARAT SOM HAR LYST PÅ EN FLASKE VIN ELLER TO?? jeg hadde vært evig takknemmelig....

EDIT: Kommer i land fra havet på mandag og kan sikkert stikke innom å se på det hvis du holder deg sånn noenlunde sentralt i Bergen...
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
Kan nok ikke hjelpe til stort med sveisingen, men det med å stå på fotpinnene kan jeg forklare :)
Når det er jæ*lig varmt, slik det gjerne er her til lands nå om dagen... er det en god måte å få luften gjennom kjøredressen på :)
Når det er jæ*lig varmt, slik det gjerne er her til lands nå om dagen... er det en god måte å få luften gjennom kjøredressen på :)
It is better to exist unknown to the law.
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
er nok litt begrepsrot ute og går når jeg skal forklare, beklager dette.
her er et bilde jeg fant på nett som viser hvordan det er orginalt. Hull som man skrur inn i. Disse gjengene har nok blitt ødelagt en gang i tiden og en alternativ løsning har blitt laget hvor de har skudd inn en kort gjengestang eller lignende.
Geir : Jeg bor så sentralt som mulig. 50 meter fra kaffemisjonen hvor jeg spanter kaffe om du kommer på besøk...
her er et bilde jeg fant på nett som viser hvordan det er orginalt. Hull som man skrur inn i. Disse gjengene har nok blitt ødelagt en gang i tiden og en alternativ løsning har blitt laget hvor de har skudd inn en kort gjengestang eller lignende.
Geir : Jeg bor så sentralt som mulig. 50 meter fra kaffemisjonen hvor jeg spanter kaffe om du kommer på besøk...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av bergenser83 den 21 apr 2012, 22:09, redigert 2 ganger totalt.
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
stå og gynge på fothvilere som er reparert er jo å be om det
En merkelig reparasjon var det, Geir sitt forslag er mye bedre

En merkelig reparasjon var det, Geir sitt forslag er mye bedre
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
Sånne crossykkler bør å skal tåle at en står på fotkvilerne (ALLE motorsykkler bør vel egentlig tåle det)
Mange grunner til å stå å kjøre...
En får strekkt på bena / får opp blodomløpet på lange turer.
En flytter tyngdetunktet betraktelig lavere.
Det blir mindre belastning på både sykkel og fører på kupert underlag (telehiv ol)
De som KAN å kjøre utafor asfalt har sikkert MANGE flere grunner...
Mange grunner til å stå å kjøre...
En får strekkt på bena / får opp blodomløpet på lange turer.
En flytter tyngdetunktet betraktelig lavere.
Det blir mindre belastning på både sykkel og fører på kupert underlag (telehiv ol)
De som KAN å kjøre utafor asfalt har sikkert MANGE flere grunner...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
Jøsses, midt i storbyen jo! Stikker innom på mandag jeg da så sant det ikke rukkler seg til med været her slik at parafinhøna ikke letter... Hvilke dimensjon er det på hullet i fothvileren og på gjengestangen (hvis det er noe igjen å måle på da...)? Skal til byd'n igjen på tirsdagen og kan evt. ta med litt remedier hvis det viser seg at det er overkommelig å fixe på stedet. Sleng gjerne avgårde en PM med tlf. nr så kan jeg bjelle på når høna er landet.bergenser83 skrev:er nok litt begrepsrot ute og går når jeg skal forklare, beklager dette.
her er et bilde jeg fant på nett som viser hvordan det er orginalt. Hull som man skrur inn i. Disse gjengene har nok blitt ødelagt en gang i tiden og en alternativ løsning har blitt laget hvor de har skudd inn en kort gjengestang eller lignende.
Geir : Jeg bor så sentralt som mulig. 50 meter fra kaffemisjonen hvor jeg spanter kaffe om du kommer på besøk...
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
hehe, det er jo bare å prøve en crosser på bane så merker man at det ikke går an å sitteMaxTron skrev:De som KAN å kjøre utafor asfalt har sikkert MANGE flere grunner...
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
da har jeg postet bildet som jeg glemte i sted. som noen skriver, mange grunner til å kunne stå, spesielt på en slik sykkel. bare bra det skjedde nå og ikke i større hastighet.
burde vel egentlig borres opp og settes inn helicoil
burde vel egentlig borres opp og settes inn helicoil
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
Joda, jeg også står på fothvilerne og strekker på beina innimellom, og som jeg skriver; de bør vel tåle såpass. Det så bare litt underlig ut med en settingen der & da. Bore opp og et hakk større dim. på bolten er det enkleste nå når det først er sveiset en "propp" i originalhullene slik jeg ser det.bergenser83 skrev:da har jeg postet bildet som jeg glemte i sted. som noen skriver, mange grunner til å kunne stå, spesielt på en slik sykkel. bare bra det skjedde nå og ikke i større hastighet.
burde vel egentlig borres opp og settes inn helicoil
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
fant dette bildet på nett. slik ser det altså ut orginalt. del nr 12 skrues inn fra utsiden, det er to bolter og ikke en slik det kan se ut til når en ser på sprengskissen.
Geir sendte deg en pm
Geir sendte deg en pm
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
PM mottatt & besvart! Stikker innom på mandagen!bergenser83 skrev:fant dette bildet på nett. slik ser det altså ut orginalt. del nr 12 skrues inn fra utsiden, det er to bolter og ikke en slik det kan se ut til når en ser på sprengskissen.
Geir sendte deg en pm
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
bilder med målestokk til Geir :)
Da går turen til fjells med barnepulk og sunblock ...
Da går turen til fjells med barnepulk og sunblock ...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
Barnepulk & sunblock? Er det sol i fødebyen altså - i så fall; nyt dagen
Av bildene synes jeg ellers å kunne tyde en 8 mm rest av gjengestangen og et 10 mm hull, kan det stemme? 


Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
Ja. Jeg tror det kan være et godt anslag. Her er det sol fra blå himmel
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
var innom wallendal og kjøpte med meg noen skruer i formiddag. 10 mm hull, men jeg tipper på at det orginalt har stått 10 mm skrue inn og...
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
Problemet er løst takket være meget kyndig hjelp fra Geir :)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
Tja, bilder ble det lite av men det går jo an å forsøke å forklare...
Tanken var å slipe ned de knekte boltene slik at man fikk en rett anleggsflate for fothvilerbraketten - de originale hullene var jo fylt igjen med sveis og resten av bolten - og deretter bore og gjenge for M10 bolt. bergenser83 skaffet til veie vinkelsliper og drill og etter kort tid var det klart for å bore det første pilothullet for nedre feste (A). I mangel på kjørner ble en spiss 10mm trebor ofret, og gitt ett kakk med hammeren. Resultatet ble ikke akkurat som forventet, for resten av bolten - som altså skule være sveiset fast - falt sammen med det originale gjengestykket inn i tverr-røret (C) som er en del av rammen. Man satt da igjen med ett stk. "rusthull" på 10-11mm som det selvsagt ikke var snakk om å få gjenget.
En gjennomgående gjengestang skrudd fast i hullet til fothvileren på motsatt side var den første tanken som slo meg, men bolten med det originale gjengestykket lå inne i røret og torpederte den løsningen. Jeg innså etterhvert at den eneste løsningen der og da var å hanke inn litt mer remedier, og en kollega som bor i vestlandets hovedstad ble oppsøkt ettersom han hadde rikelig med verktøy i servicebilen. En rask kjøretur senere returnerte jeg med sveiseinverter, batteridrill, en konisk platebor i tillegg til en syrefast gjengestang og rustfrie muttre fra Biltema. Borret opp "rusthullet" slik at jeg fikk ut boltrestene som lå i røret og tredde gjengestangen inn i røret og skrudde denne inn i festet til fothvileren på andre siden. Deretter skrudde jeg to muttre på gjengestangen til de lå ca 1 mm innenfor flush overflate på fothvilerfestet. Hullet var borret så stort at muttrene akkurat fikk plass. Kontret muttrene og sveiset dem fast, kappet gjengestangen til riktig lengde og dett var dett. Det andre festet (B) ble bare boret opp og gjenget ettersom det var betydelig mer gods å hjelpe seg med der...
Vet ikke om dette var noe å bli klok på - er ikke enkelt å forklare uten bilder...
Uansett; bergenser83 har kanskje et bilde at det endelige resultatet? 

Tanken var å slipe ned de knekte boltene slik at man fikk en rett anleggsflate for fothvilerbraketten - de originale hullene var jo fylt igjen med sveis og resten av bolten - og deretter bore og gjenge for M10 bolt. bergenser83 skaffet til veie vinkelsliper og drill og etter kort tid var det klart for å bore det første pilothullet for nedre feste (A). I mangel på kjørner ble en spiss 10mm trebor ofret, og gitt ett kakk med hammeren. Resultatet ble ikke akkurat som forventet, for resten av bolten - som altså skule være sveiset fast - falt sammen med det originale gjengestykket inn i tverr-røret (C) som er en del av rammen. Man satt da igjen med ett stk. "rusthull" på 10-11mm som det selvsagt ikke var snakk om å få gjenget.
En gjennomgående gjengestang skrudd fast i hullet til fothvileren på motsatt side var den første tanken som slo meg, men bolten med det originale gjengestykket lå inne i røret og torpederte den løsningen. Jeg innså etterhvert at den eneste løsningen der og da var å hanke inn litt mer remedier, og en kollega som bor i vestlandets hovedstad ble oppsøkt ettersom han hadde rikelig med verktøy i servicebilen. En rask kjøretur senere returnerte jeg med sveiseinverter, batteridrill, en konisk platebor i tillegg til en syrefast gjengestang og rustfrie muttre fra Biltema. Borret opp "rusthullet" slik at jeg fikk ut boltrestene som lå i røret og tredde gjengestangen inn i røret og skrudde denne inn i festet til fothvileren på andre siden. Deretter skrudde jeg to muttre på gjengestangen til de lå ca 1 mm innenfor flush overflate på fothvilerfestet. Hullet var borret så stort at muttrene akkurat fikk plass. Kontret muttrene og sveiset dem fast, kappet gjengestangen til riktig lengde og dett var dett. Det andre festet (B) ble bare boret opp og gjenget ettersom det var betydelig mer gods å hjelpe seg med der...
Vet ikke om dette var noe å bli klok på - er ikke enkelt å forklare uten bilder...


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld
God arbeidsbeskrivelse av geir. Bilder skal bli. Men hdd på macen krasjet for noen dager siden. Får ikke overført bilder fra mobilen. .en skal få inn noen når macen er i hus igjen. Sykkelen har hattseg en tur og både sykkel og eier smiler stort :)