Geir skrev:fikse skrev:
Mmm. Skeptisk. Er ikke dette ekte spansk kvalitet?

Nja, skulle tro at en fabrikant som har holdt det gående i 85 år har lært noe underveis. Jeg havner borti mye spansk teknikk i jobbsammenheng - ikke mc riktignok men likevel - og de har tatt et betydelig steg fremover på teknikksiden de siste 10 årene vil jeg påstå. Om det gjelder for Derbi aner jeg ikke, men det er vel neppe verre enn det du sliter med nå... :-#
Altså, Duken skal vekk, blant annet fordi jeg betviler at kvaliteten er god nok til vinterkjøring. Sikkert grei nok til å tutle frem og tilbake til skolen, fra vår til høst, men til vinterkjøring er det adskillige designfeil. Jeg kjenner ikke Derbi heller, ikke annet enn at jeg så en moppe/lettsykkel hos en forhandler for en tid siden, og noen minutter med kaffekoppen rundt den sykkelen avslørte ganske mye slurv og dårlig beskyttede elektriske kontakter, med mer.
Godt mulig jeg er forutintatt (for spanske, dels italienske og ikke minst kinesiske greier), men det jeg har sett av spansk arbeid (ytterst begrenset!) er rett og slett rævva dårlig. Hadde en `03 Honda Deauville tidligere. Teknikken kommer fra Japan, sammensatt/sveist/lakket i Spania. Motor, bremser og drivverk virket til å være "udødelig", nydelig kvalitet. Samtlige sveiser (ordinær firkantstål) var venstrehåndsarbeid, samtlige hadde tråd etter MIG-en tytende ut av lakken, og lakken boblet når den fikk kjølevæske på seg. De sveisene kan umulig ha vært rengjort før lakk. Lakken på felgene klarte jeg å skrubbe meg gjennom med en helt ordinær mikrofiberklut fra Jordan. Bjellands fiskebolleboks har bedre lakk

En tjommi hadde en Seat Alahambra. I hel.... så den bilen datt fra hverandre. Fyren var på nippet til å bli forsikringssvindler, så dyr hadde den blitt for han.
Hadde meg en runde i garasjen i aften. Holder på å sette i stand en FZX700, som jeg tenker å bruke nå i sommer, før jeg finner en vintersykkel. FZX-en vil jeg tro er ganske typisk japse/Yamaha fra midten av 80-tallet. Denne er fra 1986, kjørt knappe 30.000 miles, uten annet stell enn ordinær service, meg bekjent. Har også vært kjørt tidvis på saltet vei uten noen spesielle forhåndsregler for det. Den har nå stått i garasjen vår siden 2007. Ser en vekk fra div mindre slagskader i lakk, og en langvarig bensinlekkasje og bremsevæskelekkasje (gammel gummi) som har fått endel av lakk på motor til å løsne, samt noen morkne O-ringer i gasserne og noe rust innvendig i tank, er denne sykkelen i henimot strøken stand. Her snakker vi om et kjøretøy som snart er veteran, og som har fått ytterst begrenset med stell (Duke-en min har fått mer stell siste halvåret enn FZX-en de siste 6-7 år). Og likevel er det bare overfladisk rust. Alle bolter og skruer lar seg greit løsne, når man bare er litt bestemt. Åpnet endel elektriske skjøtekontakter som garantert aldri har vært rørt på sykkelen siden den var ny: Her er det ren, pen og glatt messing. Null irr, enda det ligger relativt åpent til! Eneste virkelige svakheten jeg har funnet på denne sykkelen er at tennplugghetten har en gummihette som slipper fukt inn men ikke like mye ut, så når det regner kraftig så fusker sykkelen endel. Løsningen er nye hetter uten gummi, til en hundrings.
Vis meg 1 kjøretøy fra Spania (eller India, eller Kina, eller Korea) som tåler like mye juling

At noen av disse landene kanskje 1 dag klarer å lage noe som er i nærheten av denne kvaliteten er godt mulig, men da skal jeg jaggu se det før jeg tror det. De klarer nok å lage ting som er "godt nok" til at majoriteten av kundene synes det er helt greit, men det er jaggu ikke det samme som at det er brukbart gjennom en norsk gjennomsaltet vinter
Så kall meg gjerne forutintatt og en grinete gubbe, men jeg er rett og slett møkkalei å se at samfunnet vårt blir overøst med søppel-produkter