Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 12 apr 2012, 19:23
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050
Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
Hei, jeg skal kjøpe min 2. sykkel etter jeg tok MC lappen i fjor og hadde i utgangspunktet sett meg ut VFR 800 2004-2007 modell. Har forstått at dette er en solid og driftssikker sykkel for mitt bruk. Men så kom jeg over en Triumph Sprint ST 2006 modell som ser veldig spennende ut. Har lest mye bra om den på nett og vurderer nå den opp mot VFR. Ytelesesmessig, kjøreegenskaper og utseende så treffer den meg godt, men skeptisk som jeg er så er jeg usikker med tanke på driftssikkerhet, servicekostnader etc. på et merke som Triumph.
Er det noen som har erfaringer som kan hjelpe meg til å ta et valg? Hva er serviceintervallene, stor/liten service og kostnad sammenliknet med VFR? Tilgjengelighet på serviceverksteder?
Er det spesielle ting jeg bør være oppmerksom på når den er gått litt over 30 000?
Litt kulere å ha en sykkel som ikke "alle" andre har også :-)
Hilsen Thomas
Er det noen som har erfaringer som kan hjelpe meg til å ta et valg? Hva er serviceintervallene, stor/liten service og kostnad sammenliknet med VFR? Tilgjengelighet på serviceverksteder?
Er det spesielle ting jeg bør være oppmerksom på når den er gått litt over 30 000?
Litt kulere å ha en sykkel som ikke "alle" andre har også :-)
Hilsen Thomas
-
- Innlegg: 7667
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
For meg er det der ikke noe valg....Triumph.
greit at vfr`n er bra sykkel men den er overpriset og jeg synes den er like spennende som å se maling tørke..
har en uspennende cbr selv..og noe annet ubestemmelig honda-men kaster gjerne stein i glasshus...
ang.kjørelengde-ikke noe problemer med langt over 100 000km uten spesielle reprasjoner på dagens modeller.
stort sett service med olje/filter og sjekk av ventiler 3-4 ganger og ca 4 sett med kjede/drev og bremseklosser , dekk etter brukstype og belastning- fra par tusen km til tjue tusen+ km
greit at vfr`n er bra sykkel men den er overpriset og jeg synes den er like spennende som å se maling tørke..
har en uspennende cbr selv..og noe annet ubestemmelig honda-men kaster gjerne stein i glasshus...
ang.kjørelengde-ikke noe problemer med langt over 100 000km uten spesielle reprasjoner på dagens modeller.
stort sett service med olje/filter og sjekk av ventiler 3-4 ganger og ca 4 sett med kjede/drev og bremseklosser , dekk etter brukstype og belastning- fra par tusen km til tjue tusen+ km
Sist redigert av mekkern den 19 apr 2012, 07:48, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38204
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
Det første man gjerne trekker fram med Sprint 1050 er motoren siden denne ble grundig sjekket av MC-bladet Motorrad for en tid tilbake. Noe de også har gjort med en lang rekke andre sykler. Motorene plukkes fra hverandre etter testkjørte 50000 km for å sjekke slitasjen.
Her fikk 1050 motoren meget høy score, en av de høyeste, så vidt jeg husker. Et godt skussmål hva gjelder kvalitet. Ingen særlig tvil om det.
Utover dette skjenner ikke jeg Sprint'en. Har aldri kjørt den, men "tatt & følt" på den mange ganger
Virker veldig solid og med god plass til passasjer og bagasje.
Stilfull å se på er den jo også
Og det er heller ingen særlig tvil på at den er har mer kraftressurser med sin 1050 kubikks motor enn den som sitter i VFR 800...
Har en Tiger 1050 selv som jeg er veldig godt fornøyd med. Egner seg ypperlig også til langturer selv om originale sidekofferter og toppboks ikke byr på allverdens lastekapasitet. Tror dette er noe bedre på den Sprint'en du kikker på.
Har hatt min på service hos GMS på Gjøvik og betaler ikke mer enn hva jeg gjorde på TDM'en jeg hadde før jeg kjøpte Tiger'n.
Det virker også som at deletilgangen er god.
Så har du lyst på en Sprint, så går du for en Sprint .Tror det skal mye til for at kommer til å angre på det.
Lykke til med godt valg av ny sykkel
Her fikk 1050 motoren meget høy score, en av de høyeste, så vidt jeg husker. Et godt skussmål hva gjelder kvalitet. Ingen særlig tvil om det.
Utover dette skjenner ikke jeg Sprint'en. Har aldri kjørt den, men "tatt & følt" på den mange ganger
Virker veldig solid og med god plass til passasjer og bagasje.
Stilfull å se på er den jo også
Og det er heller ingen særlig tvil på at den er har mer kraftressurser med sin 1050 kubikks motor enn den som sitter i VFR 800...
Har en Tiger 1050 selv som jeg er veldig godt fornøyd med. Egner seg ypperlig også til langturer selv om originale sidekofferter og toppboks ikke byr på allverdens lastekapasitet. Tror dette er noe bedre på den Sprint'en du kikker på.
Har hatt min på service hos GMS på Gjøvik og betaler ikke mer enn hva jeg gjorde på TDM'en jeg hadde før jeg kjøpte Tiger'n.
Det virker også som at deletilgangen er god.
Så har du lyst på en Sprint, så går du for en Sprint .Tror det skal mye til for at kommer til å angre på det.
Lykke til med godt valg av ny sykkel
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
Ja her var det visst ikke mye å tilføye.....
Hmm, forresten, ble 1050 mottorns brede effekt- og dreiemomentregister nevnt, som gjør sykkern så lettkjørt og anvendelig, samt den silkemyke, vibrasjonsfrie gangen i Triple-mottoren
Hmm, forresten, ble 1050 mottorns brede effekt- og dreiemomentregister nevnt, som gjør sykkern så lettkjørt og anvendelig, samt den silkemyke, vibrasjonsfrie gangen i Triple-mottoren
Re: Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
motorsykkel handler like mye om det sosiale , turer og miljø. Triumph miljøet i norge er ikke all verdens så vidt jeg vet. Men VFR miljøet er meget aktivt, de drar på turer hele tiden og de er med på rustløsere hvert år. tror det er ca 30 VFRer som kommer samlet hvert år til NAF MC Oslo sitt rustløserkurs. Samhold og tilhørighet betyr noe og der vinner nok VFRen.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
Meget store sjanser for at jeg ville ha gått for Triumphen av disse to. Har virkelig trua på denne som sportslig tourer. Hondan er nok en veldig bra modell også i dette segmentet, men mitt hjerte ville nok valgt Triumph. Men reis og prøv begge modellene, og gjør deg opp en mening :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Tommern
- Innlegg: 95
- Registrert: 04 okt 2011, 23:51
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 675cc 2011mod
- Sted: Oslo
Re: Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
Jeg hadde ikke vært i tvil! Mc er lidenskap for mange,og Sprint synes jeg er mye mer spennende! Har også lest masse ros om den!
Hvis du ikke bestemmer deg for neste skritt, blir du stående hele livet på et ben!
- Löwe
- Innlegg: 42
- Registrert: 13 mar 2012, 08:51
- Motorsykkelen din: Triumph Explorer 1200 2012
- Sted: Siggerud, Akershus
Re: Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
Jeg har Sprint selv, og kona kjører VFR. Deremed skulle begge modeller være dekket her...
Jeg synes VFR'en er morsom å kjøre og det er ingenting galt å si om den. Jeg valgte Sprinten med hjertet, og der ligger hjertet fortsatt.
Vi opplever på turer at hun har en sykkel som krever mye turtall for å fungere optimalt, mens Sprinten har bedre touring-egenskaper (synes vi).
Begge sykler er godt håndtverk og vi har ALDRI hatt noe tull med dem.
Men slik du skriver i innledningen din tolker jeg deg som en klar kandidat til å fortjene Sprinten!
Nå er Sprinten min til salgs hos AMD, jeg henter ut min nye Explorer i morgen.
Et nytt kapittel begynner.....
Jeg synes VFR'en er morsom å kjøre og det er ingenting galt å si om den. Jeg valgte Sprinten med hjertet, og der ligger hjertet fortsatt.
Vi opplever på turer at hun har en sykkel som krever mye turtall for å fungere optimalt, mens Sprinten har bedre touring-egenskaper (synes vi).
Begge sykler er godt håndtverk og vi har ALDRI hatt noe tull med dem.
Men slik du skriver i innledningen din tolker jeg deg som en klar kandidat til å fortjene Sprinten!
Nå er Sprinten min til salgs hos AMD, jeg henter ut min nye Explorer i morgen.
Et nytt kapittel begynner.....
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
Its hard work, bur somebody has to do itLöwe skrev:
Nå er Sprinten min til salgs hos AMD, jeg henter ut min nye Explorer i morgen.
Et nytt kapittel begynner.....
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Kjellrf
- Innlegg: 1607
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
På en test mellom VFR800 og Sprint ST 955i som jeg leste for noen år siden, måtte man ha drøyt 1000 rpm høyere turtall på VFR'en for at den skulle ha like mye hester som Triumph'en. Altså noe som teller ved vanlig kjøring.
Jeg hadde valgt Triumphen uten å nøle. Den skal være bedre på de fleste områder.
Lykke til!
Jeg hadde valgt Triumphen uten å nøle. Den skal være bedre på de fleste områder.
Lykke til!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Sted: Karmøy
Re: Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
Anbefaler Sprint uten tvil ,prøvekjøring er et must.
For livets glade gutter går solen aldri ned.
Re: Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
Sprint ST høres mest interesant ut, og som AJ skriver, den kom topp ut i Motorrads 50k km test. En trippel med noe åpnere anlegg, kan da heller ikke bli feil.
...ja, også må jeg få legge til at jeg synes VFR'n må jevnt over piskes hardt for å få noe fres i den, men, jeg er vel litt bortskjemt der..hehe
VTEC...hæ, hva i all verden skal man med det? Synes den funksjonen bare er noe stort tull, og tester har også vist at den gamle uten, produserer mest areal under effekt og nm-kurvene, og ikke minst, går jevnest, ja, uten det der nappet v 7k.
Har ikke prøvd ST'n.
...ja, også må jeg få legge til at jeg synes VFR'n må jevnt over piskes hardt for å få noe fres i den, men, jeg er vel litt bortskjemt der..hehe
VTEC...hæ, hva i all verden skal man med det? Synes den funksjonen bare er noe stort tull, og tester har også vist at den gamle uten, produserer mest areal under effekt og nm-kurvene, og ikke minst, går jevnest, ja, uten det der nappet v 7k.
Har ikke prøvd ST'n.
Sist redigert av ZZR-Erling den 23 apr 2012, 16:18, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 65
- Registrert: 12 apr 2012, 19:23
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050
Re: Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
Takk for mange gode innspill, dette er et forum med mange erfarne og hjelpsomme brukere
Og med bakgrunn i disse tilbakemeldingene og en kort prøvekjøring kjøpte jeg Triumphen, uten å føle behov for å prøvekjøre VFR. Så nå håper jeg på mange gode gode kjøredager fremover.
Takk igjen!
Og med bakgrunn i disse tilbakemeldingene og en kort prøvekjøring kjøpte jeg Triumphen, uten å føle behov for å prøvekjøre VFR. Så nå håper jeg på mange gode gode kjøredager fremover.
Takk igjen!
Re: Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
Gratulerer med stilig sykkel!Tiki skrev:Takk for mange gode innspill, dette er et forum med mange erfarne og hjelpsomme brukere
Og med bakgrunn i disse tilbakemeldingene og en kort prøvekjøring kjøpte jeg Triumphen, uten å føle behov for å prøvekjøre VFR. Så nå håper jeg på mange gode gode kjøredager fremover.
Takk igjen!
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Triumph Sprint ST 1050 vs VFR 800
Dæsken! Grattis med ny doning!!! Nesten litt missunnelig :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)