inunf skrev:RuneMC skrev:Ville lagt ca 10x mer innsats i å lage en elektrisk MC som gikk 10x lenger enn akkurat hvor fort den akselerer fra 0-100.
100mil pr lading tror jeg er en terskel for mange hvis el-kjøretøy skal bli primært kjøretøy. Fram til det blir en realitet blir det bare som et nr2 kjøretøy.
100K i serviceintervall er ekstremt bra, men er det mulig med dagens hjullager og norsk veistandard?
Bremser - hva med noe uten bremsevæske i det hele tatt - magnetbrems? Alternativt designe sykkelen så bytte av slitedeler er superenkelt.
Siste kommentar er navnet, høres litt russisk ut - dvs hvis man bytter ut R'en med en M... :-)
Vi er fem mann som har holdt på i 2 år nå, 10 ganger mer innsats er ikke mulig for oss. En kjørelengde på 10 mil vil være nok for de som er i kundegruppen vår. Roskva er beregnet på pendlere og de som kjører småturer. Det er ikke realistisk med dagens batteriteknologi å få en elektrisk MC til å kjøre 100 mil på en lading og fortsatt være ålreit å kjøre. For å klare en kjørelengde på 10 mil har vi ett batteri på 6 kWh. En kjørelengde på 100 mil vil da kreve 60 kWh. Hvis man i tillegg ønsker batterier som ikke koster en dullion og som er relativt stabile (altså at de ikke eksploderer ved støt) så vil en slik batteripakke veie ca. 1 tonn og koste opp mot en million kroner (og ja, det er med billige batterier). Selv om utviklingen går fremover så tror jeg det blir lenge til vi ser elektriske motorsykler med rekkevidde på 100 mil.
La oss ta et lite regnestykke for å sammenligne kravet ditt med konvensjonelle motorsykler: Antar drivstofforbruk på 0,5 L per mil (greit anslag, motorsykler generelt bruker relativt mye drivstoff). For å kjøre 100 mil på en tank trenger man da 50 liter bensin. Densiniteten på bensin er ca. 0,75 kg/L. 50*0,75 = 37,5 kg bensin. Hvor mange av dagens motorsykler har plass til så mye bensin? Hvor mange har en slik rekkevidde? Greit nok, den energioverføringen man foretar når man fyller opp tanken er vanskelig å konkurrere med, men med en hurtiglader kan batteriet vårt lader opp på så lite som 10 min. Da rekker du akkurat kaffeen og pissepausa som du uansett hadde tatt om du hadde kjørt bensindrevet MC...
Dagens hjullager og norsk veistandard er ikke noe problem. Det er flere sykler i Norge i dag som har kjørt over 100 000 km uten å bytte hjullager.
Magneter er tunge, og roterende vekt bør man unngå da dette krever mer energi for å akselerere pluss at man trenger større og tyngre dempere for å dempe den ekstra massen. Bremser er noe vi blir nødt til å se nærmere på, men det er ikke prioritert i første omgang.
Sitat fra nettsiden vår:
"Roskva er norrønt for «den raske». Roskva er kjent gjennom norrønt mytelogi som søsteren til Tjalve, begge treller til guden Tor."
Elolz skrev:Spennende prosjekt! Det som gjør meg skeptisk til elektriske kjøretøy, er nettopp dette med lading. Må en ha en svær "ladestasjon" hjemme så en kun kan lade der, og vil det ta x antall timer å lade den? Vil også anta prisen på en slik sykkel vil bli rimelig høy?

P = U*I, altså at effekt er lik spenning ganger strøm. Dette får vi ikke gjort noe med. Det vil si at hvis du skal lade sykkelen fra en vanlig stikkontakt vil det være 230 V og 16 A = 3,68 kW kontinuerlig effekt. 6 kWh / 3,68 kW = 1 time og 38 min ideelt sett, 2 timer er nok mer realistisk.
Prisen kommer an på mengden, men prisen på prototypen kommer til å bli ganske stiv ja.
Meget bra skrevet... Dessverre er det mange som klemmer mattematisker lover når det kreves "dette og dette" fra et el-kjøretøy. Fks dette med lading. Energi er konstant, og man kan ikke forvente at man kan lade fortere enn hva man klarer å levere fra et vanlig støpsel.
Vekten på bensinen synes jeg var litt korney til å begynne med, det er jo antall som er viktig. MEN... Så tenkte jeg litt.. Vekten HAR jo en del å si når man overfører til batteri betydning.. Batteriet veier jo, og batteriet er ernergi kilden til et el kjøretøy, mens en vanlig forbrennings motor har flytende energi som det tappes kontinuerlig av. En sann sammenligning vil derfor være (i mitt hode, trenger ikke nødvendigvis å være sann hos andre) å sammenligne kjøretøyene med full ladet "energi kilde". Det være seg full tank bensin eller full ladet batteri. Da har også vekt en del å si, siden vi alltid spesifiserer nettopp vekt på et kjøretøy,
Jeg har en sykkel som er LANGT fra 0.5 liter på mila. 0.7 til 1 liter er nok riktig, og jeg holder en knapp på en liter faktisk.
(Store forbrennings kammere, sort mengde med luft inn og store dyser til bensinen).
Jeg har 21 liters tank.
Det sier seg selv... JEG forlanger i alle fall ikke 100 mil fra en el-sykkel når jeg ikke engang har det på min egen.
Joda, det å fylle bensin går vesentlig fortere enn å lade batteriet. Men vi er fremdeles kun i den spe start av elektriske kjøretøy.
Snart, og jeg håper virkelig snart. Ser vi ladestasjoner for elektriske kjøretøy side om side ved bensin/disel. (greit, kanskje HELT side om side, sånn fare messig med gnist og antennelse men dog). Da blir det fult mulig som du/dere sier... Kjøre en tur, stoppe for å "fylle" mens man tar seg en kaffekopp, og kjøre videre igjen med full tank!
Probelemet med dette er at det trengs flere som bruker elektriske kjøretøy, før noen tørr å satse stort. Jo flere som bruker, jo større er kundemassen, og minder er rissikoen.
EGENTLIG, siden Norge er en så flott øko-vennlig stat, burde det komme et lovforslag som sier at alle bensinstasjoner må minst ha en ladestasjon for elektriske kjøretøy... Kanskje noe dere kan ta videre, dere som utvikler et el kjøretøy ?
Angående bremser så er jo de tradisjonelle skive og klosser kanskje det som veier minst? Men på elektriske kjøretøy hander det jo om å utnytte all energi. Inklusive den energien som er når man bremser og "coaster"... Men, det vil kanskje bli for mye i ufjæret vekt...
Jeg liker prosjektet, og en dag.. skal jeg ha elektrisk motorsykkel... Jeg har jo tros alt sett på muligheten å importere en som er i prototype stadium nå.
http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=106371#p106371" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.brammo.com/empulse_specifications/" onclick="window.open(this.href);return false;