AJ skrev:Den der ser jo veldig bra ut - og allerede fix ferdig for fryktløs frostkjøring vinterstid, spør du meg - med mine utrente øyne for prosjekter som dette
Skal bli interessant å følge med på videre hva
fikse får fikset fantastisk flott på denne NX'en

Hehe, takk for det
AJ og
Sprint
Det har vært brukt noen timer med tankearbeid og søking på nett, for å finne ut hvilken klasse/alder/type sykkel jeg burde se etter. Har fått mange gode råd her inne! Etter å ha trålet div utenlandske forum, virker det som at NX-en faktisk dekker et hull i dagens marked, worldwide: Liten (ja for denne er ganske så lav), lett, "snill" motor (snill på forbruk, sterk nok til dagligkjøring men ikke mer), og ikke minst med kvalitet i både mekanikk, overflater og elektro. I junaiten, hvor denne ble solgt ganske mye på 80-tallet, er denne idag en relativt høyt priset og pop sykkel.
Denne er laget i Japan, fra A til Å, såvidt meg bekjent. 2 ting som "kan" svikte på disse, CDI-boksen (loddinger som løsner) og strammemekanismen til registerkjedet. Begge deler er rimelig lett å holde i sjakk/fikse. Ellers virker det til å være ganske god kvalitet, men som typisk 80-90-talls japse, så er det flere svakheter å finne. Som svake bremser, svampete forgaffel, beskjeden dynamo, pittelite batteri (7Ah!) og relativt tynne kabler. Sånn sett kommer jeg til å savne mini-Duke'n, som var fantastisk god på alle de feltene hvor denne er svak.
Så her blir det nok brukt litt tid på å forbedre dette, innen rimelighetens grenser.
Men det viktigste for min del er jo at den virker, hver eneste dag
Det som fasinerer meg med denne, er at det knapt er å finne en rustbrun skrue. Den trenger en vask og overflatebehandling, så skal den skinne så fint så. Det er slett ikke dårlig utgangspunkt. Vi snakker jo om en 19 år gammel sykkel som tidvis også har blitt kjørt i salt-sørpen
Jeg gleder meg som en guttunge for å få denne på tunet, og kose-stelle i furtebua