Minimums krav til batteri

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Minimums krav til batteri

Legg inn av Crinos »

Jeg har en viss formening om at batteriet mitt er poffet..
Det jeg har i dag er et orginalt Harley-Davidson AMG batteri
12V 19ah med målene 170x85x150

Jeg har tidligere spurt om nesten noe tilsvarende og fikk anbefale en hel serie med forskjellige batterier..
Men feilen den gang da var en ledning og ikke batteriet. Ikke fant jeg noen batterier som hadde 19 ampærtimer og mindre mål.

Nå i dag, er det høyst sannsynlig batteriet som er poff..
Satte på ladinga på batteriet i går ettermiddag i 20 tiden, og i dag morges i 7 tiden var det ikke nok strøm til å får start på spetakkelet.. Var så vidt nok til å dra rundt starteren, men ikke fort nok til å kunne gi liv fra seg.
PS: Jeg lader med 3ah (kan velge mellom "motorsykkel" 3amp og "bil" 9amp på batteriladeren min... Gammal sak).

Det jeg er på jakt etter nå, er egentlig noe jeg er flau over å ikke finne selv.. Hvor lite ampærtimer trenger jeg egentlig.
Når startmotoren skal kjøres, er det ingenting annet av strømkilder som trekker strøm, annet en en liten diode på noen få milliampær. Lys på sykkelen kommer først etter at motoren har startet via en vippebryter.
Jeg har prøvd og prøvd å finne ut av hvor mye starteren trekker, men min google-fu er muligens blitt syk?
Jeg har en orginalt Hitatchi starter som går til 82-88 softail modeller.

Tar jeg ikke alt for feil, er starteren på 1.4kw.

Hva er minimums ampær jeg må ha, for å ikke grille batteriet når jeg starter. Eller spiller det ingen rolle, men at lav ampærtimer affekterer kun hvor lenge jeg kan bruke startmotoren??
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Minimums krav til batteri

Legg inn av Crinos »

Crinos skrev:Tar jeg ikke alt for feil, er starteren på 1.4kw.

Hva er minimums ampær jeg må ha, for å ikke grille batteriet når jeg starter. Eller spiller det ingen rolle, men at lav ampærtimer affekterer kun hvor lenge jeg kan bruke startmotoren??
Bare sånn litt for å svare meg selv...

For å kunne kjøre starteren "teoretisk" i en time, må jeg da ha et batteri med 117ah. (P = a * V)
Da har jeg regnet på 12V siden et friskt batteri starter på 13.4 og kan jobbes ned til 11.3 (eller noe der om kring).
Jeg har over hodet ingen behov for å "cranke" maskinen i over en time. Er jo bare snakk om sekunder for hver gang.. Men av og til er den sur.
Helt sånn hypotetisk.. Kunne jeg kommet avgårde med et tiny lite batteri på fks 8ah ? Som da er "teoretiske" 4 minutter med kinning...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Minimums krav til batteri

Legg inn av Twister »

.... Det avhenger av kabelstørrelse + samt type batteri også... ( har fiklet litt med båt, og på min har jeg 90mm2 kabel på starterene for å få nok fart i sakene.. )
Så om du har 1,4Kw starter og tynne kabler, er det ikke sikkert du får nok fart uansett...
En annen ting som er viktig er hvor mye batteriet kan avgi over kort tid.. Det står et tall (som heter noe jeg ikke husker.. ) på batteriet som angir den "startstrømmen"
Feks et batteri som er beregnet til forrbruk, har lavere startstrøm kapasitet enn en som er laget for å dra igeng store tunge dieseler...

Sum av summarum:
Batteri som har høyest mulig startstrøm
gode tykke kabler til startern og fra batt til jord

Som du sier; du har ikke behov for større mengde strøm enn du bruker opp på noen få turn på motoren...
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Minimums krav til batteri

Legg inn av Crinos »

Twister skrev:.... Det avhenger av kabelstørrelse + samt type batteri også... ( har fiklet litt med båt, og på min har jeg 90mm2 kabel på starterene for å få nok fart i sakene.. )
Så om du har 1,4Kw starter og tynne kabler, er det ikke sikkert du får nok fart uansett...
En annen ting som er viktig er hvor mye batteriet kan avgi over kort tid.. Det står et tall (som heter noe jeg ikke husker.. ) på batteriet som angir den "startstrømmen"
Feks et batteri som er beregnet til forrbruk, har lavere startstrøm kapasitet enn en som er laget for å dra igeng store tunge dieseler...

Sum av summarum:
Batteri som har høyest mulig startstrøm
gode tykke kabler til startern og fra batt til jord

Som du sier; du har ikke behov for større mengde strøm enn du bruker opp på noen få turn på motoren...
Tykkelsen på strømkabelen til starteren husker jeg ikke.. Men den er omtrent som en lillefinger.
CCA verdien på orginal batteriet er 310 (Cold Crank Ampere) Vet ikke hva RC verdien er. (Reserve Capacity)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Minimums krav til batteri

Legg inn av Twister »

:thumleft hvis du har CCA ( som jeg husket når jeg så det... ) på 310 A, syntes jeg det hørtes veldig kraftig ut :thumleft
Spesielt til å være et så lite batteri. Har blitt fortalt at CCA avhenger ganske mye av overflaten (størrelse) på platene i batteriet.
Sånn generelt er det på Blybatterier slikt at jo tyngere jo bedre.!! (mer bly) På Gel og alt det andre vet jeg ikke nok om, men mener at det er mye utviklet for å kunne tåle dyputladning (som er under 50-60% av kapasiteten) mye bedre enn blybatterier som man ødelegger fort om man trekker ut for mye, spes i kulde.

"lillefinger" størrelse på kabel er vel kanskje 16-25 mm2.... ville vel tro det holdt om det ikke er lange strekket...
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Minimums krav til batteri

Legg inn av Crinos »

Twister skrev::thumleft hvis du har CCA ( som jeg husket når jeg så det... ) på 310 A, syntes jeg det hørtes veldig kraftig ut :thumleft
Spesielt til å være et så lite batteri. Har blitt fortalt at CCA avhenger ganske mye av overflaten (størrelse) på platene i batteriet.
Sånn generelt er det på Blybatterier slikt at jo tyngere jo bedre.!! (mer bly) På Gel og alt det andre vet jeg ikke nok om, men mener at det er mye utviklet for å kunne tåle dyputladning (som er under 50-60% av kapasiteten) mye bedre enn blybatterier som man ødelegger fort om man trekker ut for mye, spes i kulde.

"lillefinger" størrelse på kabel er vel kanskje 16-25 mm2.... ville vel tro det holdt om det ikke er lange strekket...
Ja, jeg har som sagt hatt problemer med å finne mindre batterier som har bedre kapasitet på alle kanter.

Jeg tror dessverre at batteriet er poffet fordi solenoiden til starteren hang seg opp, som da gjorde at starteren kjørte kontinuerlig. Før jeg fikk skrudd opp salen og dradd av negativ pol på batteriet. Starteren hadde stoppet av mangel på strøm før jeg kom så langt at jeg fikk tatt av negativ pol.

Forøvrig er plusskabelen fra batteriet til starteren tykkere enn negativ kabel fra batteri til ramma.. Burde kanskje være likt, eller negativ enda et hakk tykkere?
Ledning fra batteri til starter er vell kanskje 60 cm lang.. Først ca 30 ned til starter solenoiden og så videre ca 30 cm fra solenoid til starter. Alt er så kort som mulig.


Minner meg på at jeg må kjøpe et nytt skyvelær... Det forrige jeg hadde var et biltema sak som gikk på strøm... Var utrolig nok ganske så nøyaktig, men utrolig upraktisk i bruk. Har flere ting jeg ønsker å ta mål av, inklusive hvor tykk den nevnte strømkabelen egentlig er.
Jeg ser at det brukes 1 gauge orginalt (ca 7mm) og min er definitivt tykkere enn dette. (jeg bruker 1gauge fra forsterker til sub i bilen, så den tykkelsen kjenner jeg igjen) hehe.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Minimums krav til batteri

Legg inn av ejs »

:thumleft

:vs :vs
.Dimensions:112MM(L)x86MM(W)x103MM(H). Weight: 1100 grams (2.5 lb). Voltage (Charged): 13.6V. Amperage: 20Pbeq/Ah. Cold Cranking Amps: 410 CCA.

http://www.ebay.com/itm/99-07-SUZUKI-GS ... 2ebd2d09fd" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, I'll break it.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Minimums krav til batteri

Legg inn av joo »

Har ingen betydning om pluss eller minus er tykkest. Men mest mulig kvadrat er bra helt til det faktisk blir overdimensjonert. Men her snakker vi om banalt korte kabellengder.
Tror jeg leser ut at starteren din kan dra opptil 100A. Tviler på at du drar så mye startstrøm hvis det ikke er svinkulde du kranker i gang i...

Var dum som et brød i vinter, fant ut at originalbatteriet i største sykkelen min var begynt å bli dårlig. Var et 12Ah. Kjøpte nytt på Biltema, skulle være 14Ah. Det første målte jeg da jeg kom hjem, holdt bare 7V. Ladet det et døgn, satte det i sykkelen og starta opp. OK... Men neste helg var det dødt. Opp på Biltema å bytte, de belastningstesta det (160A) og det så bra ut. Satte i sykkelen og testa. OK. Tok ut sykkelen, virka som det var greit. Men da sykkelen hadde stått ei uke var det tomt da ny helg kom. Hurra Biltema.
Ble et Sønnak Exide, og da var det greit. Tror det er det beste man kan få her på berget. Vet at Odyssey skrytes opp i skyene som det beste som fins, men har ikke funnet det i Norge. Men har vel ikke Googlet rett...? Odessey som skal passe i min sykkel har oppgitt cranking current på 535A i 5 sekunder :yeyeye
Kanskje sammenlignbart med din sykkel? Min er 2-sylindra på 1200ccm. Og originalt er det 12Ah. Trenger HD mer strøm? Hvis ikke hadde jeg gått for Sønnak Exide.

Lithium-batteriet ejs linker til kan nok være en løsning, men jeg har brukt Lithium-batterier mange år. Fra de første Li-Ion til Li-Po og LiFePo4. Fremdeles er jeg ikke trygg på teknologien, selv om LiFePo4 er såpass stabilt at man ikke kan regne det som ei brannbombe lenger. Men likevel... Skeptisk etter å ha sett branner i Lithium-batterier noen ganger.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Minimums krav til batteri

Legg inn av Crinos »

Det Li-Po batteriet ejs linker til virker på første kast bra, men så ble jeg litt skeptisk til om voltpacken kan lade dette fornuftig uten å sette hele greia i fyr og flamme.. Kjedelig med batteribrann rett under fua!

Jeg begynner å misstenke at det er batteriladeren min som har tatt kvelden, da jeg var litt overivrig til å få fyr på saken og prøvde å starte den mens jeg ladet.... (idioti, ja jeg vet...)

Jeg var hjemme hos en kammerat av meg og hentet et eldre Odessey batteri han hadde liggende. Han kjøpte nytt i fjor, da han trodde batteriet var gåent, men så viste det seg å være laderen hans som hadde tatt kvelden. :roll
Etter som min batterilader er et "klenodium".. Kjøpt på Biltema for 16 år siden turte jeg ikke å lade Oddeseyen i mer enn en time.. Da var det ingen forskjell da jeg målte over polene.
Oddesey'n hadde før lading: 11.56V
Etter lading hadde det: 11.54V

Det orginale HD batteriet hadde 12.58V etter ca 22 timers lading. (fordelt på to økter).
I går kveld var det så vidt jeg klarte å dra igang motoren, men så ettertente den, og "jobbet mot seg selv". Etter det var det så vidt jeg klarte å dra rundt motoren med starteren.
Trodde egentlig at 12.50V burde være nok for å kunne starte... Kanskje det er dårlig kontakt nede på solenoiden? (som fører videre til startmotoren). :-k

Odessey batterier får du kjøpt hos CBP i Skien. http://www.cbp.no" onclick="window.open(this.href);return false; - tlf 35584141
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Minimums krav til batteri

Legg inn av joo »

Jasså så Odyssey kunne kjøpes her på berget.. jaja, da vet jeg det til neste gang Crinos :thumleft

Er ikke et batteri som holder under 12,6V pr. definisjon tomt? Men holder en knapp på at du gjerne skal kjøpe en ny lader ja!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Minimums krav til batteri

Legg inn av ejs »

:thumleft

Vanligvis
12,6V = 100%
12,4V = 75%
12,2V = 50%
12,0V = 25%
11,7V> ~ 0%

Max på blybatteri er vel 2,13V pr celle =12,78V
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Minimums krav til batteri

Legg inn av Crinos »

ejs skrev::thumleft

Vanligvis
12,6V = 100%
12,4V = 75%
12,2V = 50%
12,0V = 25%
11,7V> ~ 0%

Max på blybatteri er vel 2,13V pr celle =12,78V
Da vil jeg si at et Odessey batteri med 12,68V bør hete seg fulladet... Men fremdeles var det ikke nok til å dra rundt starteren.. Begynner å lure på om det kan være andre problemer her.. Men det høres veldig ut som om det ikke er nok strøm..

Sant skal sies.. Odessey batteriet er gammelt, og jeg bare låner det for å se om det var bedre enn mitt eget. (som står til lading nå med ny lader).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Re: Minimums krav til batteri

Legg inn av BMWilly »

Har lest litt i posten her og på bloggen din. Ser at du har skiftet solenoid og batteriet er heller ikke feilårsak lenger.

1 gauge kabel er rundt 40mm2 og hvis du har 0 gauge skal den være rundt 50mm2 og det er skal være rikelig for den starteren der. Dvs at du skal kunne kjøre startmotoren i laaang tid uten at isolasjonen tar skade av det. Hvis det ikke er dårlig kontakt noen steder på kabelen er det vel ikke den heller. Har du målt motstand?

Tenkte litt mer på slitte børster i startmotoren eller lignende. Uansett, her er link til noe som kan være greit å bruke under feilsøking.http://www.hellanor.no/filestore/PDF_fi ... tarter.pdf
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Minimums krav til batteri

Legg inn av mekkern »

Crinos skrev:
ejs skrev::thumleft

Vanligvis
12,6V = 100%
12,4V = 75%
12,2V = 50%
12,0V = 25%
11,7V> ~ 0%

Max på blybatteri er vel 2,13V pr celle =12,78V
Da vil jeg si at et Odessey batteri med 12,68V bør hete seg fulladet... Men fremdeles var det ikke nok til å dra rundt starteren.. Begynner å lure på om det kan være andre problemer her.. Men det høres veldig ut som om det ikke er nok strøm..

Sant skal sies.. Odessey batteriet er gammelt, og jeg bare låner det for å se om det var bedre enn mitt eget. (som står til lading nå med ny lader).
Selv om du har spenning er det ikke sikkert batteriet greier å levere de Ampere som trengs...ofte slik med sulfaterte celler.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Minimums krav til batteri

Legg inn av Crinos »

mekkern skrev:
Crinos skrev:
ejs skrev::thumleft

Vanligvis
12,6V = 100%
12,4V = 75%
12,2V = 50%
12,0V = 25%
11,7V> ~ 0%

Max på blybatteri er vel 2,13V pr celle =12,78V
Da vil jeg si at et Odessey batteri med 12,68V bør hete seg fulladet... Men fremdeles var det ikke nok til å dra rundt starteren.. Begynner å lure på om det kan være andre problemer her.. Men det høres veldig ut som om det ikke er nok strøm..

Sant skal sies.. Odessey batteriet er gammelt, og jeg bare låner det for å se om det var bedre enn mitt eget. (som står til lading nå med ny lader).
Selv om du har spenning er det ikke sikkert batteriet greier å levere de Ampere som trengs...ofte slik med sulfaterte celler.
Er litt det jeg er redd for også... Skal prøve litt senere i dag å høre med en nabo av meg, om han har start kabler til låns.. Så bruker jeg bilen som starthjelp "eliminator".. Om den DA ikke får nok juice... Da er det noe anna som er feilen, og den PDF'n som BMWilly linket til kunne anntyde at startmotoren kunne ta skade av overbelastning, som da er inne på det jeg også mistenker den for å være...

Om ikke startkabler og strøm fra bilen fungerer.. Da peller jeg startmotoren i biter for å ta ten titt på den..
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar