MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Crinos »

SheDevil skrev:Sverige: Prisen for å ta livet av en motorsyklist er 5 400.- svenske kroner

http://www.bikeport.no/2012/05/03/sveri ... t-er-5400/
Det der var da en "sannhet med modifikasjoner" Må være mye omstendigheter rundt noe slikt.

Uansett.. Rart at busssjåføren ble dømt. Han tok en venstre sving, og det begrenser seg hvor fort en buss kan bremse..
Motorsyklisten kjørte i bussen BAKFRA, som mer tyder på uaktsom kjøring fra motorsyklisten.
En passende straff om busssjåføren har glemt å signalisere med blinklys, men ellers er det jo helt høl i hodet at han skal straffes... Det er jo den bak som skal avpasse farten etter forholdene/fri sikt.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Bosted: Sør-Trøndelag

Re: MC-ulykker

Legg inn av SheDevil »

Motorsyklisten kjørte inn i bakre del av bussen.

Det kan enten bety at bussjåføren ikke så motorsyklisten komme, eller at han feilberegnet avstand mellom møtende kjøretøy og tok sjansen på å komme seg tidsnok over..

Motorsykkelen fikk ikke nok bremselengde til å stoppe, han kunne kanskje ha svingt over i venstre kjørefelt for å unngå dette, men godt mulig han stivnet og ikke klarte det...
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

sto da ingen steder hvem vei mc`n kjørte i forhold til bussen? :-k annet at han traff bakre del av bussen?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Crinos »

Ah.. Når jeg nå leser, så ser jeg det annerledes ja.. Første gangen jeg leste gikk det kanskje litt fort.. Fikk det for meg at MC'n lå BAK bussen, men det står det jo ikke noe om i artikkelen..
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: MC-ulykker

Legg inn av TBI81 »

En motorsyklist er skadd etter å ha veltet på Sandmoen i Trondheim
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 817553.ece

Denne lå jeg bak på omkjøringsveien rett før (UP eller sivilist, mon tro? Hadde litt ertende kjørestil ..). Håper det gikk bra med mc-føreren!
velt_small.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Togmannen »

Ulykke i Hanekleiva. Visstnokk rett ved pukkverket. Noen som har kjørt der i det siste? Ligger det mye drit i veien som er typisk?

Alvorlig skadd i mc-ulykke

Ut i fra bildet ser det ut som om det er mye rusk på veien men det kan jo komme av ulykken. På tide å reklamere litt for veifelleskjemaet igjen!
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39859
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Togmannen skrev:Ulykke i Hanekleiva. Visstnokk rett ved pukkverket. Noen som har kjørt der i det siste? Ligger det mye drit i veien som er typisk?

Alvorlig skadd i mc-ulykke

Ut i fra bildet ser det ut som om det er mye rusk på veien men det kan jo komme av ulykken. På tide å reklamere litt for veifelleskjemaet igjen!
Håper som alltid at det ikke er noen MCsiden.no'ister som er forulykket...
Uansett er det trist når slike ting skjer.
La oss inderlig håpe at det ikke er så alvorlig som det antydes i avisoppslaget...

Link til skjemaet som Togmannen nevner finner du her:
http://arkiv.nmcu.org/arkiv/veifelleskjema/skjema.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Storm
Innlegg: 205
Registrert: 15 mar 2012, 19:21
Motorsykkelen din: 2 hjul
Bosted: Vestfold

Re: MC-ulykker

Legg inn av Storm »

Jeg kjørte over Hanekleiva tidlere i dag, og det var ikke noe uvanlige ting i veibanen. Det eneste er ett fare skilt med oljesøl, men den har vist stått der en stund og tørt og fint var det også
Håper det går bra med den forulykka.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Ditto, kjørte der også før idag. Så skiltet med glatt vegbane/oljesøl, men så lite til noe oljesøl. Ikke noe grus eller lign heller. Ble lei av å ligge bak en bil som kjørte sakte også så kjørte forbi på et av rettstrekkene ikke lenge etter oljeskiltet. Godt grep.

Det du ser på bildet er trolig bare rusk fra vegetasjonen rundt som har blåst på veien når helikopteret landet.

Et lite moment som kan ha spilt inn er at temperaturen har droppet bra på kvelden og kan vel ha vært 3-5C på den tiden om jeg skal gjette, da er det jo fort noen dekk som kan ha litt dårlig grep.

Bilde av MC og vei her http://dt.no/nyheter/kjorte-ut-pa-motorsykkel-1.7219962 Ikke de krappeste svingene på dette partiet og veien ser grei ut. Vilt over veien kan være en annen teori - men blir spekulasjon.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: MC-ulykker

Legg inn av Svolp »

Et resultat av idiot kjøring hvis en skal tro vitner og media...

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/D ... 64YqsWD9I0
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

går for seg her i bygda også..... :oh
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kri ... 80243.html
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: MC-ulykker

Legg inn av TBI81 »

Svolp skrev:Et resultat av idiot kjøring hvis en skal tro vitner og media...

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/D ... 64YqsWD9I0
"Motorsykkelen var stjålet fra Kristiansand 26. april og var påsatt falske kjennetegn".. Nesten så det kan kalles en gladnyhet ..

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Crinos »

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/M ... 7D_IlJ5eak" onclick="window.open(this.href);return false;
Måtte svinge unna tråsykkel...
Enda en god grund til å tråsyklister burde være fritt vildt i trafikken..
De faller midt mellom to kategorier. Gående og kjørende..
De er fritatt fra forsikring, men de kan påføre STORE kostnader på andres kjøretøy..

Heldigvis gikk det her bra med sjåføren av MC'n..
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: MC-ulykker

Legg inn av Intruder »

Kan føre til ulykker : Bønder har lagt rundballer i alle 12 innkjøringer til rundkjøringene i
Brumunddal,blir veldig dårlig oversikt av slikt !

Så får enhver mene hva de vil om jordbruksoppgjøret og eventuelle protestaksjoner.. :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Togmannen »

Ulykke i Enebakk. Motorsyklisten drept av uoppmerksom/blind/idiot av en bilfører.

Nrk

Får håpe det vanker fengselsstraff.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: MC-ulykker

Legg inn av Svolp »

Uff....

Gu så trist, 3 dødsfall på mc i år!
Desverre er det flere motorsykkelister som også vil bli drept i løpet av året :sorry
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Bosted: Lørenskog

Re: MC-ulykker

Legg inn av Menalux »

Jeg har ikke ord engang hvor trist det der er. 18 år og hadde hele livet foran seg. Fengselstraff vil være på sin rette plass etter slik kjøring. De må også leve ganske lenge med å ha drept en så ung gutt, så uansett så får de sin straff kansje hele livet ut.
Medlem Just Girls MC.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: MC-ulykker

Legg inn av Snikkeren »

Først må jeg si at det er veldig trist når det ender sånn.

Men vi skal ikke trekke forhastede konklusjoner. Selve artikkelen forteller oss ikke så veldig mye. Men det som står der kan jo tyde på at motorsyklisten har holdt høy fart, da det sto at det var lange bremsespor etter motorsyklisten.

Hvis motorsyklisten da har kommet i veldig stor fart, så er det ikke sikkert at bilisten har hatt tid til å reagere.

No kjenner jeg ikke til stedet hvor ulykken skjedde, så dette blir bare synsing på et veldig tynt grunnlag.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: MC-ulykker

Legg inn av NickNei »

Det er trist ja, har kjørt der en del. Det skurrer litt. Får vel ikke bremsespor av forbrems, ikke langt før du tryner ihvertfall. Så da er det vel bakbremsen, og da bremser det ikke stort. Så lengre bremsespor betyr nødvendigvis ikke så mye.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

Trist sak. men lurer på hva "lange bremsespor" er.. 5 meter 15meter eller 50 meter? i 80 trenger vi da noen meter på å stoppe med full forbrems- om bakhjulet er blokkert betyr ikke stort.. :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

Det var veldig tidlig å dømme bilisten. La andre instanser ta seg av dette.

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Togmannen »

Ulykken skjedde på en lang oversiktlig vei.

Kart

Motorsykkelen ser ut til ikke være så skadet, ref rb.no

Tiden en bruker ned fra 80km/t er ca 3,5 sekunder, eller ca 35 m med bremsing på optimal tørr vei. Bremseavstander

I dette tilfellet ser det ut som om føreren panikkbremset og låste bakjulet uten å bremse særlig med forhjulet, ellers hadde sykkelen gått rundt. Kjørte han bare litt for fort ville bremseavstanden blitt 55m + og vart i 4 sekunder. Så lange bremsespor betyr absolutt ikke høy hastighet. 60m er 15 billengder, noe de fleste vil oppfatte som langt.

Bilisten var slutten av 60-årene. For å krysse kjørebanen helt må han kjøre ca 6 m.(kjørebane + 1 billengde) I 10km/t ville dette tatt i underkant av 3 sekunder. Mindre enn tiden føreren lå på bremsene..

Dette er ikke forhåndsdømming. Dette er å se på situasjonen og gjøre seg opp en mening. Og min er at i dette tilfellet må skylden tillegges bilføreren.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

Togmannen sa:
"Motorsyklisten drept av uoppmerksom/blind/idiot av en bilfører.
Får håpe det vanker fengselsstraff."
"Dette er ikke forhåndsdømming. Dette er å se på situasjonen og gjøre seg opp en mening. Og min er at i dette tilfellet må skylden tillegges bilføreren."

Min mening er at dette absolutt er forhåndsdømming. Det eneste som mangler er vel lengda på straffen, men det kommer vel i løpet av kvelden
Det kan jo godt være at det var bilistens skyld, men det vet vi ikke enda, selv om du er ferdig med etterforskningen, basert på avisartikler.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: MC-ulykker

Legg inn av Duville »

Togmannen skrev:Ulykken skjedde på en lang oversiktlig vei.

Kart

Motorsykkelen ser ut til ikke være så skadet, ref rb.no

Tiden en bruker ned fra 80km/t er ca 3,5 sekunder, eller ca 35 m med bremsing på optimal tørr vei. Bremseavstander

I dette tilfellet ser det ut som om føreren panikkbremset og låste bakjulet uten å bremse særlig med forhjulet, ellers hadde sykkelen gått rundt. Kjørte han bare litt for fort ville bremseavstanden blitt 55m + og vart i 4 sekunder. Så lange bremsespor betyr absolutt ikke høy hastighet. 60m er 15 billengder, noe de fleste vil oppfatte som langt.

Bilisten var slutten av 60-årene. For å krysse kjørebanen helt må han kjøre ca 6 m.(kjørebane + 1 billengde) I 10km/t ville dette tatt i underkant av 3 sekunder. Mindre enn tiden føreren lå på bremsene..

Dette er ikke forhåndsdømming. Dette er å se på situasjonen og gjøre seg opp en mening. Og min er at i dette tilfellet må skylden tillegges bilføreren.
Nå skulle kanskje ikke bilisten ha svingt over, men her er det ikke så mye mer enn 30 - 40 meter bremsespor hvis man ser på de hvite linjene langs veien (2 meter linje og 2 meter uten?). Hvilksen erfaring har fører av MC? Det ser jo ut på bildene som om det er mer enn nok plass på veien til å svinge bak bilen hvor det må ha vært ledig (ingen vitner)..... Hadde MCfører sertifikat?

Svar