Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd
-
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd
Har en 2006 modell, Suzuki Bandit gsf 650 bandit med 120/70 17 fordekk og 160/60 17 bakdekk. På sykkelen står det samme trykk foran og bak, dvs 36 psi.
Bør jeg som bil legge på noe trykk da jeg ikke får sjekket med kalde hjul og evt hvor mye? Er det slik at dette trykket er "riktig" uansett?
Bør jeg som bil legge på noe trykk da jeg ikke får sjekket med kalde hjul og evt hvor mye? Er det slik at dette trykket er "riktig" uansett?
I don`t care about little things.....
- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Re: Riktig lufttrykk Suzuki Bandit 650
Kjøp deg en sånn billig digital lufttrykkmåler. Og så kan du kjøpe deg en sånn kompressor som kobles til 12V til å pumpe opp dekkene med. Kommer vel på rundt 250Kr totalt. Da kan du sjekke dekktrykket før du kjører hjemmefra. 

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Kris
- Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
Søker du litt på google vil du få opp milioner av meninger ang lufttrykk, har tatt meg 5 år og finne min personlige favorit, hehe
Normal kjøring har jeg 32/34 i mine, er det varmt i lufta og jeg vet det blir noen nedlegg
dropper jeg de til 30/30, noen ganger så lavt som 26/28
Bruker denne og den fungerer utmerket: http://www.clasohlson.com/no/Digital-lu ... r351710000" onclick="window.open(this.href);return false;

Normal kjøring har jeg 32/34 i mine, er det varmt i lufta og jeg vet det blir noen nedlegg

Bruker denne og den fungerer utmerket: http://www.clasohlson.com/no/Digital-lu ... r351710000" onclick="window.open(this.href);return false;
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Hva med å kalle denne tråden for "Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd" ?
Kan jo være greit å samle de fleste meninger, spørsmål, erfaringer, dokumentasjon (fra f.eks. brukermanualer/verkstedhåndbøker) osv. om nettopp lufttrykk / dekktrykk uavhengig av MCmerke og modell, i én tråd, vil jeg tro...?
Vi prøver og ser hvordan det utvikler seg
Hm...
Tenker jeg også slår sammen tidligere tråder om mye av det samme med denne...
Kan jo være greit å samle de fleste meninger, spørsmål, erfaringer, dokumentasjon (fra f.eks. brukermanualer/verkstedhåndbøker) osv. om nettopp lufttrykk / dekktrykk uavhengig av MCmerke og modell, i én tråd, vil jeg tro...?
Vi prøver og ser hvordan det utvikler seg

Hm...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Re: Hvor mye dekktrykk som funksjon av vekten?
For hver 20 kg over de 75 kg som er beregnet på fører skal du øke med 0,1 bar bak, og 0,05 bar foran er tommelfingerregelen. Dette fikk jeg vite da jeg var på "Inspirasjonskveld" hos MC-deler på Vartdal i fjor. Der var det en kar fra Michelin som holdt foredrag om dekk.tagesk skrev:Noen som vet hvor mye luft skal skal være i et dekk?
Svaret er ikke "Det står i håndboken"! Det eneste som er grensen her er hva som er maksimalt
trykk i dekket (og det står på dekket, ikke i håndboken).
Point in case: Jeg kjører rundt med 60 kg mer på sykkelen enn Registrert Totalvekt. Det aller meste er over bakhjulet.
En god del er i toppkuffert og sidevesker bak bakhjulet.
Så spørsmålet er: Hvordan skal jeg beregne dekktrykket?
I gamle dager (med bil) brukte vi at 100 kg på dekket måtte kompenseres med omlag 0.5 bar.
[TaSK]

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Bjønnavind
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Re: Rett lufttrykk - MCsidens store dekktrykk-tråd
Jeg fyller på til pumpa gir seg jeg... Har aldri hatt noen problemer med det!

er vanskelig å si eksakt riktig luft i dekket mener jeg for det har litt å gjøre med kjørestil, litt å gjøre med vekten på sykkelen + vekten til føreren + eventuell bagasje i det aktuelle tilfellet, temperatur ute. osv.
Som regel får man mer grep og mindre varighet på dekket når man holder seg på lavt trykk. Men det kommer jo til et punkt hvor dekket kan gå for vamt og da kan det bli farlig.
man skal som regel ha mindre luft foran enn bak. Nettopp på grunn av at grep er viktigere foran enn bak.
Har man mye vekt bak på grunn av pasasjer og koffert så burde man kompensere litt med å øke trykket på bakdekket.
Til syvende og sist er det profilen på dekket der det møter asfalten som endres når man endrer lufttrykk og faktorene endres når variablene over endres. Derfor et det ikke et eksakt lufttrykk som passer. Det kan være bikkjekaldt ute og du kan være en mcfører på 110kg med masse bagasje eller det kan være 30+ og du er en fører på 70kg og du kan kjøre samme sykkelen uten bagasje , da kan du sikkert slippe ut 3-4psi
for meg har det fungert bra med 32 foran og 34 bak på beynnelsen og slutten av sesongen når jeg helst vil ha litt mer grep på grunn av kulda. og på midtsommern liker jeg 34 foran og 38bak. sitter det en person bakpå og jeg skal på langur øker jeg bak til 39. Men for alt jeg vet kan det være riv røskende gale :)
Som regel får man mer grep og mindre varighet på dekket når man holder seg på lavt trykk. Men det kommer jo til et punkt hvor dekket kan gå for vamt og da kan det bli farlig.
man skal som regel ha mindre luft foran enn bak. Nettopp på grunn av at grep er viktigere foran enn bak.
Har man mye vekt bak på grunn av pasasjer og koffert så burde man kompensere litt med å øke trykket på bakdekket.
Til syvende og sist er det profilen på dekket der det møter asfalten som endres når man endrer lufttrykk og faktorene endres når variablene over endres. Derfor et det ikke et eksakt lufttrykk som passer. Det kan være bikkjekaldt ute og du kan være en mcfører på 110kg med masse bagasje eller det kan være 30+ og du er en fører på 70kg og du kan kjøre samme sykkelen uten bagasje , da kan du sikkert slippe ut 3-4psi
for meg har det fungert bra med 32 foran og 34 bak på beynnelsen og slutten av sesongen når jeg helst vil ha litt mer grep på grunn av kulda. og på midtsommern liker jeg 34 foran og 38bak. sitter det en person bakpå og jeg skal på langur øker jeg bak til 39. Men for alt jeg vet kan det være riv røskende gale :)
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Samme her. Fyller til jeg er sikker på at det er nok..Bjønnavind skrev:Jeg fyller på til pumpa gir seg jeg... Har aldri hatt noen problemer med det!![]()
Advarsel.. Litt OT

Jeg hadde for noen år siden en Dodge Ram 3500 pick up, med masse mod. Noe i nærheten av 500 gamp (diesel). Husker ikke annet om dekkdimensjonen enn at de var 375 brede. Men når det kom til riktig trykk sleit jeg. Den lokale bensinstasjonen (den eneste innenfor en times kjøring, bodde nordpå da) sleit med å levere nok. Løsningen ble å starte fylling av luft, tape fast "påfyllingsknappen", gå å ta seg en kaffe kopp hos personalet, en røyk på baksiden, og fortelle noen skrøner. Alt mens kompressoren jobbet som en gal. Etter et kvarters tid var trykket nesten der det skulle være, og vi kom til at det fikk holde...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Sjekke lufttrykk
oG ----- DET VAR DU KANSKJE IKKE ENIG I? :-)åKjellrf skrev:Husker en gang det kom et kvinnfolk med lite luft i fordekket til butikken jeg jobbet. Dette var i begynnelsen av juni.
Da fikk jeg huden full av kjeft,for hun hadde hatt sykkelen på service hos oss i september (året før)!
Hun synes vi hadde gjort dårlig jobb....

Sist redigert av Duville den 29 apr 2012, 22:01, redigert 1 gang totalt.
- Sprint
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Følger boka ,36 psi forann og 42 bak 

For livets glade gutter går solen aldri ned.
-
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Ja da har jeg fått sjekket dekktrykk og det var ganske så lavt i forhold til anbefalt....fylte i og merket faktisk forskjell. Spesielt i bykjøringa ble det en forskjell.....så jeg tror jeg skal bli noe flinkere til dette.....
I don`t care about little things.....
-
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Re: Hvor mye dekktrykk som funksjon av vekten?
OK, då kan eg i allefall plusse på ca 0,15 bar bakSnikkeren skrev:For hver 20 kg over de 75 kg som er beregnet på fører skal du øke med 0,1 bar bak, og 0,05 bar foran er tommelfingerregelen. Dette fikk jeg vite da jeg var på "Inspirasjonskveld" hos MC-deler på Vartdal i fjor. Der var det en kar fra Michelin som holdt foredrag om dekk.tagesk skrev:Noen som vet hvor mye luft skal skal være i et dekk?
Svaret er ikke "Det står i håndboken"! Det eneste som er grensen her er hva som er maksimalt
trykk i dekket (og det står på dekket, ikke i håndboken).
Point in case: Jeg kjører rundt med 60 kg mer på sykkelen enn Registrert Totalvekt. Det aller meste er over bakhjulet.
En god del er i toppkuffert og sidevesker bak bakhjulet.
Så spørsmålet er: Hvordan skal jeg beregne dekktrykket?
I gamle dager (med bil) brukte vi at 100 kg på dekket måtte kompenseres med omlag 0.5 bar.
[TaSK]

En kompis prøvekjørte Bandit'en min før jeg kjøpte den. Han måtte "bryte" den ned i svingene. Da vi sjekket lufttrykket var det 12 pund i bakdekket ! Det viste seg at det satt en liten spiker i dekket. Jeg lærte jo litt av det, men hadde glemt det da jeg selv prøvde en annen sykkel. Den hadde også minimalt med luft i bakdekket ! "Litt" over fartsgrensen med lite luft i dekket er ikke å anbefale ! Rådet er å sjekke lufttrykk og andre viktige ting før en prøver en ukjent sykkel !!!
Nå har jeg skaffet meg både kompressor og dig. lufttrykksmåler.

Nå har jeg skaffet meg både kompressor og dig. lufttrykksmåler.
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
På Ducatien min skal det være 2,4 foran og mellom 2,4 - 2,6 bak.... vet ikke hva det blir i psi!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Bruke denne så finner du det kjapt ut, ska' du se...LordShaft skrev:På Ducatien min skal det være 2,4 foran og mellom 2,4 - 2,6 bak.... vet ikke hva det blir i psi!

http://www.convert-me.com/en/" onclick="window.open(this.href);return false;

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.