Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Det er tillatt å kjøre mellom køene/feltene - med aktsomhet.
I praksis vil det si at når trafikken begynner å gå fort, så kommer du til et punkt etterhvert - skjønnsmessig/fornuftsmessig - hvor det ikke blir tillatt lenger fordi det ikke er forsvarlig/hensynsfullt. Det gjelder selvføgelig i forhold til hasighetsdifferansen i forhold til bilene også.
I Tyskland f.eks. er det derimot ikke tillatt selv om det er aldri så mye "stau" og har sett en og annen tysker på sommerferie i Norge sitte "fanget" i rushet på E18 fordi de hverken vet at det er lov å kjøre mellom køene eller at det er tillatt å kjøre i kollektivfeltet. Stakkars...
Ellers viser statistikk fra California f.eks. der "lane splitting" er lov - at det er noe sånt som 0,4% som blir skadet i denne typen ulykker - så rimelig trygt, er jo primært i lav fart dette foregår. Mer interessant så viser samme statistikk at det er 30% færre påkjørsler av MC bakfra i California der "lane splitting" er tillatt kontra Florida og Texas hvor det ikke er tillatt. http://en.wikipedia.org/wiki/Lane_splitting
Ganske godt argument for "lane splitting" m.a.o.
I praksis vil det si at når trafikken begynner å gå fort, så kommer du til et punkt etterhvert - skjønnsmessig/fornuftsmessig - hvor det ikke blir tillatt lenger fordi det ikke er forsvarlig/hensynsfullt. Det gjelder selvføgelig i forhold til hasighetsdifferansen i forhold til bilene også.
I Tyskland f.eks. er det derimot ikke tillatt selv om det er aldri så mye "stau" og har sett en og annen tysker på sommerferie i Norge sitte "fanget" i rushet på E18 fordi de hverken vet at det er lov å kjøre mellom køene eller at det er tillatt å kjøre i kollektivfeltet. Stakkars...
Ellers viser statistikk fra California f.eks. der "lane splitting" er lov - at det er noe sånt som 0,4% som blir skadet i denne typen ulykker - så rimelig trygt, er jo primært i lav fart dette foregår. Mer interessant så viser samme statistikk at det er 30% færre påkjørsler av MC bakfra i California der "lane splitting" er tillatt kontra Florida og Texas hvor det ikke er tillatt. http://en.wikipedia.org/wiki/Lane_splitting
Ganske godt argument for "lane splitting" m.a.o.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Jeg mener at denne regelen også kommer inn i bildet
:
Fra: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).
§12.4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Med andre ord, når vi kjører forbi køen plikter bilistene å lage plass for oss.

Fra: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).
§12.4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Med andre ord, når vi kjører forbi køen plikter bilistene å lage plass for oss.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Hadde våre veimyndigheter brukt hue litt kunne køene sikkert blitt mindre i sentrale strøk om ikkeIntruder skrev:Rune MC er gutten i / fra Røyken...![]()
Her hos oss på bondelandet er køer et fremmedord,likevel skal dustene forlenge firefelts E6 videre nordover...![]()
" Men det lyt den som er for dom velvilligst gå med på "--sang `n Alf..
Disse midlene brukt der køene er ville vært miljøpolitikk,Jæns..![]()
Å hæinn mæ pengesekken bor rett borti gutua hær..
bygdeegoistene hadde vært så frampå,en kø ved påsketider burde ikke rettferdiggjøre en motorvei
oppi huttiheita...

Men det er det visst bare jeg som mener....

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Bosted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Å kjøre mellom bilkøene er smart og lovlig.
-Om flere ville valgt mc, så hadde det blitt færre biler på veien og bedre trafikkavvikling.
-Bilister er mest sannsynlig irritert på oss fordi vi kommer brått og uventet på dem (det går bra det, bare de holder plassen sin, og blinker FØR de vil skifte fil)
-Driver med "lane splitting" daglig, og det ER ytterst viktig å være topp konsentrert hele tiden og å lese trafikkbildet riktig.
-Lønner seg å ha to fingre på bremsen hele tiden.
-Se spesiellt opp for kvinnfolk som skravler i telefon.
-Har man en dårlig dag, velg heller å ligge i bilkøen.
-Å kjøre på veiskulderen (utenfor den hvite stripa) er ikke tillat ( er endel som jukser litt ved Lysaker i ettermiddagsrushen)
-Om flere ville valgt mc, så hadde det blitt færre biler på veien og bedre trafikkavvikling.
-Bilister er mest sannsynlig irritert på oss fordi vi kommer brått og uventet på dem (det går bra det, bare de holder plassen sin, og blinker FØR de vil skifte fil)
-Driver med "lane splitting" daglig, og det ER ytterst viktig å være topp konsentrert hele tiden og å lese trafikkbildet riktig.
-Lønner seg å ha to fingre på bremsen hele tiden.
-Se spesiellt opp for kvinnfolk som skravler i telefon.
-Har man en dårlig dag, velg heller å ligge i bilkøen.
-Å kjøre på veiskulderen (utenfor den hvite stripa) er ikke tillat ( er endel som jukser litt ved Lysaker i ettermiddagsrushen)
Veien er viktigere enn målet.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Og her ved Brumunddal,hvor det aldri er køer åsnakke om,skal hundrevis av millioner investeres i ny firefelts E6...
To nye tunneller,ny Mjøsbru...galematias..
Men så slipper vi å ligge i traktorkøene da...etterpå..

To nye tunneller,ny Mjøsbru...galematias..
Men så slipper vi å ligge i traktorkøene da...etterpå..





Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Også FOREBYGGER det kø og ulykker.... akkurat som gulvesten din..Intruder skrev:Og her ved Brumunddal,hvor det aldri er køer åsnakke om,skal hundrevis av millioner investeres i ny firefelts E6...
To nye tunneller,ny Mjøsbru...galematias..
Men så slipper vi å ligge i traktorkøene da...etterpå..![]()
![]()
![]()
![]()


当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Inni byen er det også svært få dødsulykker i rushkøene da...ellers har vi vårt å stri med angående naboene du og jeg...DU Torbjørn J og JEG Sigblørn J.mekkern skrev:Også FOREBYGGER det kø og ulykker.... akkurat som gulvesten din..Intruder skrev:Og her ved Brumunddal,hvor det aldri er køer åsnakke om,skal hundrevis av millioner investeres i ny firefelts E6...
To nye tunneller,ny Mjøsbru...galematias..
Men så slipper vi å ligge i traktorkøene da...etterpå..![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
- på jobb i dag, litt "on-line-kjøring" - og i myldret var det to mc'ister med fluoriserende hjelmer - dæsken dæken gå maaann de syntes godt. Mon tro om man skulle kjøpe seg en slik en ...
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Ja, det er egentlig pliktige til dette.Snikkeren skrev:Jeg mener at denne regelen også kommer inn i bildet:
Fra: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).
§12.4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Med andre ord, når vi kjører forbi køen plikter bilistene å lage plass for oss.
Dessverre er det fåtallet av dem som faktisk gir plass..
Jeg har hatt alt for mange oppheta diskusjoner med venner av meg som kun kjører bil. Nesten unisont er de forbanna på motorsyklister som kjører forbi dem i sakte gående kø, og argumentasjonen er hele tiden at MC'n sniker i køen.
Uansett vinkling så går det rett og slett ikke inn for dem at det faktisk skaper mer flyt i trafikken..
Missunnelse er roten til alt ondt, og jeg tror det er et gjennomgående problem hos mange burister.. De blir forbanna når noen kjører glatt og elegant forbi dem mens de selv må sitte der å "trykke"... Det er selvsagt ikke en opsjon å kjøre sykkel selv, for det får de ikke lov av kjerringa til å gjøre....

Hadde vert VELDIG gøy om overstående organer kunne vert mer strenge på dette og fokusert litt på akkurat det. For jeg ser bare postetive utkom av flere MC'er som benytter seg av lane splitting i sakte gående kø.
Heldigvis er mine yngre og tempremangfulle dager forbi... Jeg kjører ikke lengre med en skiftenøkkel klar for hogg om en bil ikke viser hensyn til meg i trafikken... Men av og til, mimrer jeg tilbake til de tider da det faktisk var et nyttig virkemiddel mot idioter i bur!
EDIT:
Må bare legge til...
Når jeg kjører bil selv, så prøver jeg alltid å gi så mye plass til MC som er bak meg.. Uansett om den blir benyttet eller ikke... Mest bare som et tydelig tegn på "JEG SER DEG", slik at MC føreren ikke skal være utrygg på om jeg ser han/hun eller ikke.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
-
- Innlegg: 444
- Registrert: 27 okt 2010, 11:43
- Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
- Bosted: Vestsida
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Jeg glider ofte til og fra jobb, men støtter meg til 30/40 kmt grensa som flere nevner. Den har jeg bestemt meg for, og holder. Mange biler begynner mer aktivt å skifte felt når farten økes og da oppstår det rimelig fort episoder. Så lenge køen går over 40 så kommer meg jo greit hjem. Er rimelig forsiktig og sitter som flere her med noen fingre på bremsen. Ikke akkurat avslappingstur til jobb........ men deilig å slippe å bruke hele dagen på det.
I don`t care about little things.....
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Prinsippet er jo at alt som ikke er definert som ulovlig - faktisk er lovlig! Det har (heldivis) enda ikke blitt slik at regjeringa definerer hva som er lovlig og alt annet er ulovlig:
Lanesplitting er lovlig, kjøre forbi (nesten) stillestående biler på høyre side er også lovlig i hht en av juristene som uttalere seg....
Lanesplitting er lovlig, kjøre forbi (nesten) stillestående biler på høyre side er også lovlig i hht en av juristene som uttalere seg....
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Da må bilisten gi tegn om at han/hun skal til venstre-ellers er det forbudt å foreta forbikjøring på høyre side.Duville skrev:kjøre forbi (nesten) stillestående biler på høyre side er også lovlig i hht en av juristene som uttalere seg....
hvis det ikke dreier seg om sporvogn.. eller at det er et eget felt/kollektivfelt.
§ 12. Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a)
Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b)
Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå
til høyre.
c)
Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d)
Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at
a)
vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,
b)
den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,
c)
ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,
d)
det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.
3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a)
på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b)
ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c)
når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d)
når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.
Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet.
6. Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet
eller:
http://www.klikk.no/motor/bil/article760133.ece
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Her er meg som kjører forbi noen biler og glir rolig forbi.. Ikke helt lane splitting dog.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=GN0z57fG-k4[/video]
Siden det var så god plass, gikk jeg litt inn igjen mellom bilene, men ellers hadde jeg bare lugget på den gule streken.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=GN0z57fG-k4[/video]
Siden det var så god plass, gikk jeg litt inn igjen mellom bilene, men ellers hadde jeg bare lugget på den gule streken.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Tommern
- Innlegg: 95
- Registrert: 04 okt 2011, 23:51
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 675cc 2011mod
- Bosted: Oslo
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
Hærlig lyd på mc`n dinCrinos skrev:Her er meg som kjører forbi noen biler og glir rolig forbi.. Ikke helt lane splitting dog.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=GN0z57fG-k4[/video]
Siden det var så god plass, gikk jeg litt inn igjen mellom bilene, men ellers hadde jeg bare lugget på den gule streken.

Hvis du ikke bestemmer deg for neste skritt, blir du stående hele livet på et ben!
Re: Å kjøre mc mellom bil-køene: Smart? - lovlig?
På E39 mot Stavanger er det betongmidtdeler og der er det ikke mye kjekt å ligge mellom bettongen og speilene til biler i stille eller saktegående kø, da sniker jeg meg ut på skulderen hvor det er "god" plass. Jeg inbiller meg at jeg viser aktsomhet.Rottenikken skrev:Å kjøre mellom bilkøene er smart og lovlig.
-Om flere ville valgt mc, så hadde det blitt færre biler på veien og bedre trafikkavvikling.
-Bilister er mest sannsynlig irritert på oss fordi vi kommer brått og uventet på dem (det går bra det, bare de holder plassen sin, og blinker FØR de vil skifte fil)
-Driver med "lane splitting" daglig, og det ER ytterst viktig å være topp konsentrert hele tiden og å lese trafikkbildet riktig.
-Lønner seg å ha to fingre på bremsen hele tiden.
-Se spesiellt opp for kvinnfolk som skravler i telefon.
-Har man en dårlig dag, velg heller å ligge i bilkøen.
-Å kjøre på veiskulderen (utenfor den hvite stripa) er ikke tillat ( er endel som jukser litt ved Lysaker i ettermiddagsrushen)
Jeg stoppet og snakket med noen onkler som hadde fartskontroll, om denne skulderkjøringa var lovlig eller ikke, de bladde villig opp i boka men fant ikke no som kunne "godkjenne dette" men syst's det hørtes ut som en grei løsning.
Det godkjenner jo ikke noe så jeg har bestemt meg for å fortsette med det og vise aktsomhet.
FroD BMW F650 '99
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust
"Hvis jeg skulle levd livet om igjen, ville jeg valgt midtskill"
K.Aukrust