En irriterende detalj på Triumph Tiger 800 XC

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

En irriterende detalj på Triumph Tiger 800 XC

Legg inn av rayongracer »

Da har jeg hatt denne sykkelen 5000 km siden Oktober i fjor og gjort opp noen meninger om sykkelen.

Nummer en jeg er fantastisk fornøyd med sykkelen, motoren er utrolig bra, sittestilling chassis og opphenget er meget bra.

Men


På en "eventyrsykkel" finner jeg det utrolig rart, lite gjennomtenkt og direkte irriterende at de har plassert luftfilteret under tanken. Og ikke bare under tanken, du må skru av flere kilo plastikk biter så løsne tanken som slett ikke vippes opp men må løftes ut, bensinslanger o.l. må kobles av og så fjernes tanken. Da kommer du til luftfilteret som er av PAPIR!!!!! Denne jobben må en være to om dersom man ikke er i ett verksted med alt tilgjengelig....

Enhver som har vært på en skikkelig eventur med sykkel vil ha opplevd masse støv og tettet luftfilter er ikke uvanlig, om dette er av papir bør du bytte det, om det er ett foam filter vasker og oljer men dette. Dermed kan en jo se for seg på en støvete grusvei en som skrur halve sykkelen fra hverandre for å fikse filteret, eller poeng nummer to (tennpluggene) som sitter under tanken, se for deg en velt i elv med deler over hele elvebredden for å ta ut og tørke pluggene...

Nei dette patentet holder ikke mål, og slett ikke tanken som må helt av for å få skikkelig tilgang... Den burde være hengslet bak slik at den kunne vippes opp slik at en kan gjøre denne jobben med letthet alene...

OK det finnes en fiks for dette ved å sette på ett ettermarked prefilter som erstatter snorkelen og kan tas av og på enkelt for å vaske og olje dette
http://www.uniflow.com.au/contents/en-us/p5646.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Men dette er noe Triumph burde tenkt på, jeg synes det er irriterende med slike lite gjennomtenkte løsninger...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: En irriterende detalj på Triumph Tiger 800 XC

Legg inn av RuneMC »

Nesten samme på V-Strom'en. Luftfilter under tanken. Tanken er riktignok hengslet, men det er for å vippe den litt opp med metallstykke (som er festet på sykkelen, så 1-manns jobb) slik at man kommer til og får koblet fra slangene. (Og diverse side/front deksler må av før man kommer så langt. Deretter må man skru løs hengsel-skruen og løfte av hele tanken for å komme skikkelig til luftfilter hvor lokket er festet med ørten skruer. Også av noe papir-lignende, men var faktisk ganske rent tatt i betraktning at jeg kjører noe grusvei. Stort sett døde insekter som jeg pirket bort.

MC'er kan med fordel lages mer servicevennlige - men ser ut som om det momentet har gått helt tapt i skole-designernes tidsalder... og nå er det vel vi får kommentar fra tagesk om hvor grei R1150GS'en er å skru på :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En irriterende detalj på Triumph Tiger 800 XC

Legg inn av AJ »

Men er det ikke slik at luftfilteret sitter under de fleste sykler i dag, da...? :scratch Bortsett fra cruiser og i hvert fall enkelte motard-sykler.
Er slik på TDM'en jeg hadde og det samme på Tiger 1050'en jeg har nå.

Husker at det satt mye mer lettvint til under salen en plass på en '85 mod. Suzuki GSX 1100 EF jeg hadde en gang for mange, mange år siden... Men på den tida mener jeg at filtrene var en del mindre enn i dag... :-k Har vel noe med avgass og støykrav dette også, tenker jeg, at luftfilterboksene blir større og større...

Er for øvrig samme prinsipp/løsning på Tiger 1050 som 800; mye plast som må av og tanken må fjernes helt for tilgang til luftfilteret, som jeg har har byttet ut med et Pipercross gjenbruksfilter ("sportsfilter" liker noen å kalle det...).
På TDM'en var akkurat dette med å få tilgang til filteret en god del mer lettvint enn Tiger. Færre detaljer å fjerne og færre skruer å holde styr på og i tillegg kan tanken vippes opp (er hengslet i forkant).

Har fjerna tanken på Tiger én gang og greide dette fint selv. Trenger ikke være to for å gjøre den jobben, sku' je mene...
Klønete filterplassering? Ja... jo, egentlig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: En irriterende detalj på Triumph Tiger 800 XC

Legg inn av Sprint »

Det samme med Sprinten av med meste ,dele filter fra forgassere og ta ut forgassere for å få ut filterboks.
Sabla jobb første gang,men etter noen ganger går det ganske greit. :prf
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: En irriterende detalj på Triumph Tiger 800 XC

Legg inn av Crinos »

Veldig enkelt på slagskipet mitt.. løsne tre umbraco skruer, så er filterdekselet av og man kommer fritt til luftfilteret. :vs
NOEN fordeler er det da med disse Harley'ene... :prf
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: En irriterende detalj på Triumph Tiger 800 XC

Legg inn av Desmo »

På Velte-petter er prosedyren for å skifte luftfilter som følger; Lås opp sete og ta det av. Løsne spenna som holder tanken nede og vipp den opp. Da er luftfilterboks, batteri, sikringer og ECU tilgjengelige oppå motoren. På Neil er det en skrue i sidedekselet som må løsnes. Før en må løsne noen el-kontakter og skru opp luftfilterboksen (6 skruer).
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: En irriterende detalj på Triumph Tiger 800 XC

Legg inn av Svein2 »

Jeg var forholdsvis nær på å kjøpe meg en slik sjøl, fine sykler.

Har en bekjent som også har gått å siklet, helt til han kom over dette:
http://www.tiger800.co.uk/index.php/topic,4811.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Uten at jeg er noen racer på teknisk engelsk, ser det ut som det er noen få sykler
med rust og lakkproblemer, sikkert greit å sjekke nøye før garantien går ut.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: En irriterende detalj på Triumph Tiger 800 XC

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev: (Og diverse side/front deksler må av før man kommer så langt.
Åssen i hule heiteste osv. får man byttet lyspærer i hovedlyktene på V-stromen?
Må frontdekselet av? Altså det lille som omkranser lyktene.
Og hvordan får man det av? Av med "dashbordet" først?
Og hvordan få .... nei, æ tør ikke spørre mere :redface

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: En irriterende detalj på Triumph Tiger 800 XC

Legg inn av Andreas »

Multistradaen er ganske tungskrudd på det meste og mange ting er utrolig bakvendt utført :mk Nå har jeg ikke "klådd" så mye på min egen enda da.. Men hvis man f.eks skal bytte blinklysene framme, så må man av med alt av rød plast pluss tanken for å komme til kontaktene...

Men luftfilteret har de faktisk klart å ordne slik at det kan byttes enkelt. Av med et lite deksel og 3 skruer, så er det bare å trekke filteret ut :thumleft

Bilde

ZZR-Erling

Re: En irriterende detalj på Triumph Tiger 800 XC

Legg inn av ZZR-Erling »

3 umbrakoer på kåpa for å vike den ut, og 2 umbrakoer til et lite lokk på ZZR'n, så kan man dra det ut av ei slisse i ramma:
Bilde

KN-filter er muligens et bra alternativ for deg. Det kan du skylle i vann, gjerne etter å ha sprayet det med rengjøringssprayen først, men etter det, må det tørke, for så å innoljes med KN-filterolje, så på en ekspedisjon i "ørken", trenger du to filter for å komme raskt videre. Nu kan det jo være at det soltørker fort :D

Ja, også må vannet renne gjennom filteret, så en bekk med litt fall i, kan funke, dårlig med det i ørken... :knegg

Svar