"Hvordan plassere seg i veibanen når man har MC bak seg som ønsker å kjøre forbi" var det jeg ønsket å skrive, men ble for langt.
Men tror nå uansett at essensen av spørsmålet forståes av de fleste.
På vei til jobb i dag, kjører jeg på sykkelen min.. Kjører nok rett rundt fartsgrense, kanskje pluss minus litt, med trykk på pluss. Jeg har en bil bak meg, og bak denne bilen har jeg oppdaget at det ligger en MC. Ser ut som en R sykkel i speilene mine, og jeg forventer at denen kommer som et olja lyn om få strakser...
Siden jeg holder fartsgrensa på pluss siden har jeg ingen problemer med å utnytte veibanen min, dvs det er svingete vei og jeg går bredt inn i svingene for å finne apex og gå bredt ut igjen.
R sykkelen gjør et bykst på ei kort slette jeg ALDRI hadde vurdert å kjøre forbi på, og plutselig lå denne bak meg. Fremdeles med et godt stykke opp til meg..
Det kom en litt lengre slette enn den det just ble forbikjørt en bil på, der jeg legger meg tydelig til siden.. Men ingenting skjer.... Så kommer en serie med svinger, der jeg bruker det som er av veibanen på min side av streken i det minste.
Her ser jeg at R sykkelen ligger tett i hekken på meg, men jeg kan ikke der og da hive meg lengre inn i svingen enn hva jeg var.. På slutten av svingen går R sykkelen langt over i andre kjørebane og drar på og forsvinner, før den må bremse igjen på kommende sving 100 meter lengre fremme.
Det hele fikk meg til å tenke.. Kjørte jeg feil.. Burde jeg ha slakket av og holdt høyre helt til R sykkelen var kommet forbi?
Men da... Hva om den ikke ville forbi?
Det var forøvrig en Yamaha R1 i følge dekoren på siden av sykkelen.