Spm ang Suzuki GSX-R 600

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Svenn »

Bilde

Tenkte meg å kjøpe enten denne (strupet ned til 34 hk) Eller en Kawasaki..

Grunnen til at jeg opprettet denne tråden er pga jeg har noen basic spm ang denne sykkelen som følger:

- Jeg har hørt at denne sykkelen lett kan ''strupes ned fra fulleffekt som er rundt 125 hk, ved en liten sikring inne i motoren som kan fikses på 1,2,3 - stemmer dette?
- Hva vil prisen bli ca for å registrere denne fra mellomtung til tung fulleffekt når jeg er 20 år?


Takker for svar!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Snikkeren »

Det er nok ikke så enkelt som det for å få det godkjent.

For å få den godkjent som mellomtung, så må du bytte ECU'en i den såvidt jeg vet. Eventuelt så finnes det kanskje noe som fysisk begrenser hestekreftene istedenfor at elektronikken gjør det, men det kjenner sikkert andre bedre til enn meg.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Bosted: Ringsaker

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av stigagixx »

Prisen for oppgradering kommer an på hvilken modell sykkelen er. Om du har original fulleffekt ecu osv.

Hvis du har en 34hk ecu og klipper ledning på denne slik at sykkelen blir 125hk så blir det ikke godkjent. Da må du også ha ny ecu som er fulleffekt. :)

Edit;
Jeg må lese bedre... Uhm...

Slik jeg skjønner det så er denne org 125hk og med fulleffekt hjerne. Struper du denne, og skal senere oppgradere da må du kun betale effektavgiften. Toll.no finner du ut prisen :)

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Svenn »

Hørte at det var elektrisk plombering på den, så enkelt som en vippebryter. Kan dette stemme?

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Bosted: Ringsaker

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av stigagixx »

Svenn skrev:Hørte at det var elektrisk plombering på den, så enkelt som en vippebryter. Kan dette stemme?
Det er ikke noe slik originalt nei.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Svenn »

En sikring som kan fjernes?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34671561" onclick="window.open(this.href);return false;


hvordan gjøres dette, og er det vanskelig å montere sikringen igjen?

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Bosted: Ringsaker

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av stigagixx »

Hvis denne har fulleffekt ecu så kan man enkelt få den til å bli 125hk igjen ja. Da må man betale effektavgiften.

Om det derimot er en 34hk ecu på den så kan du også enkelt få den til å bli 125hk. Men da ulovlig. Da må du kjøpe fulleffekt ecu og vise den hos BT for å få den godkjent. Jeg var selv borti en sånn sak og alt i alt ville det kostet dette meg ca 15000,-. Dette var en k6.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Snikkeren »

Hvis du tenker på å kjøpe en som er registrert som mellomtung, og så omregistrere den til fulleffekt, så er du nødt å bytte ECU'en. Dette er spesielt for Suzuki, og har vært diskutert masse på diverse forum.

Det går an å klippe en ledning til ECU'en for å få fulleffekt, men det er ikke en "godkjent" løsning, og du får ikke omregistrert den til fulleffekt ved å gjøre det.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Svenn »

Kan jeg få spørre hva ecu er for noe, og hva det ligger i pris på for å skifte denne?

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Bosted: Ringsaker

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av stigagixx »

Svenn skrev:Kan jeg få spørre hva ecu er for noe, og hva det ligger i pris på for å skifte denne?
Ecu er hjernen. Den koster ca 6000.- ny og den kan du skifte selv. :-)



Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Svenn »

Ikke skyt meg om jeg tar feil, slik er det! Om jeg da ikke har misforstått


Suzuki Gsxr 600 125 hk fulleffekt, jeg skal da strupe den ned til 34 hk for å få den registrert som mellomtung. Det er mulig å kutte en ledning på ECU (men dette er da ulovlig, og vil få konsekvenser hos bt) - Jeg må da kjøpe ny ECU (Pris på omtrent 6000 kr) for å strupe den ned til 34 hk.. Jeg må da betale en effektavgift (Pris, er jeg usikker på).

For å gjøre den til fulleffekt kan jeg da montere den originale ECU'n, eller kjøpe en ny en (hvis gamle er forsvunnet) og betale en registreringsavgift over til tung sykkel (hva er prisen på dette?)

Og dette er en ECU?


Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Snikkeren »

Hvis du skal strupe ned en fulleffekter til 34 hk, så trenger du ikke å betale noe effektavgift da denne allerede er betalt for full-effekt. Du skal vel heller ikke betale effektavgift når du registrerer den opp igjen til fulleffekt.

Men du må kjøpe ny ECU som gir 34 hk istedenfor fulleffekt.
Så tar du vare på den gamle fulleffekt ECU'en og bruker den når du oppregistrerer den igjen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av mekkern »

kan du ikke bare drite i å betale masse penger for å "sperre" den da det virker som at du skal kjøre fulleffekt alikevel?
blir du stoppa finner de fort ut dette uansett..dessuten får du ennå mer straff fordi kjøretøyet er ulovlig trimmet..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Svenn »

Snikkeren skrev:Hvis du skal strupe ned en fulleffekter til 34 hk, så trenger du ikke å betale noe effektavgift da denne allerede er betalt for full-effekt. Du skal vel heller ikke betale effektavgift når du registrerer den opp igjen til fulleffekt.

Men du må kjøpe ny ECU som gir 34 hk istedenfor fulleffekt.
Så tar du vare på den gamle fulleffekt ECU'en og bruker den når du oppregistrerer den igjen.

Ok så det har seg slik at ECu'n har Hestene innebygd?


Original = 125 - Modifisert = 34

Er da ærlig talt ikke så dyrt da? Kommer på 6000 for ECu'n + 816 i mnd i mnd på forsikringa

årsavgiften er ve på 600?

Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Svenn »

mekkern skrev:kan du ikke bare drite i å betale masse penger for å "sperre" den da det virker som at du skal kjøre fulleffekt alikevel?
blir du stoppa finner de fort ut dette uansett..dessuten får du ennå mer straff fordi kjøretøyet er ulovlig trimmet..

Er jo ikke ulovlig å kjøre med ny ECU, da blir jo sykkelen godkjent som mellomtung m 34 hk..


Tar jeg risken å kjører fulleffekt vil jeg få problemer under kontroll / evt kræsj

Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Svenn »

Svenn skrev:
mekkern skrev:kan du ikke bare drite i å betale masse penger for å "sperre" den da det virker som at du skal kjøre fulleffekt alikevel?
blir du stoppa finner de fort ut dette uansett..dessuten får du ennå mer straff fordi kjøretøyet er ulovlig trimmet..

Er jo ikke ulovlig å kjøre med ny ECU, da blir jo sykkelen godkjent som mellomtung m 34 hk..


Tar jeg risken å kjører fulleffekt vil jeg få problemer under kontroll / evt kræsj
= Gjeldsslave resten av livet

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av pelsen »

Svenn skrev:
Svenn skrev:
mekkern skrev:kan du ikke bare drite i å betale masse penger for å "sperre" den da det virker som at du skal kjøre fulleffekt alikevel?
blir du stoppa finner de fort ut dette uansett..dessuten får du ennå mer straff fordi kjøretøyet er ulovlig trimmet..

Er jo ikke ulovlig å kjøre med ny ECU, da blir jo sykkelen godkjent som mellomtung m 34 hk..


Tar jeg risken å kjører fulleffekt vil jeg få problemer under kontroll / evt kræsj
= Gjeldsslave resten av livet
trenger egentlig ikke å bruke penger på førerkort heller for dette ;-)

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Bosted: Ringsaker

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av stigagixx »

Svenn skrev:
mekkern skrev:kan du ikke bare drite i å betale masse penger for å "sperre" den da det virker som at du skal kjøre fulleffekt alikevel?
blir du stoppa finner de fort ut dette uansett..dessuten får du ennå mer straff fordi kjøretøyet er ulovlig trimmet..

Er jo ikke ulovlig å kjøre med ny ECU, da blir jo sykkelen godkjent som mellomtung m 34 hk..


Tar jeg risken å kjører fulleffekt vil jeg få problemer under kontroll / evt kræsj
Dem vil vel slite med å finne ut det på en vanlig kontroll hvor mange hk du faktisk har.
Men pga litt bråk med importøren for noen år siden så er dem vel ekstra på vakt når det gjelder suzuki.

Jeg kjenner flere som kjører sykler som er registrert som 105hk men som i virkeligheten er 150hk. (dette er da gsxr 750).
Var selv inne på tanken å handle en slik sykkel for prisen var penere, men jeg tørte rett og slett ikke så jeg endte opp med å kjøpe en som faktisk er registrert som de hk`ene den har.

Kjøper du en med 34hk og skal ha det godkjent så blir regnestykket
Ny ECU ca 6000
effektavgift " Tilleggsavgift ved statusendring:" 10 933,00 (nå regnet jeg på en 2007modell regget i mai)

Så kommer det an på om BT krever at du har et godkjent verksted til å bytte ECU for deg eller om du kan gjøre det selv...

Er vel billigere å kjøpe en mindre sykkel og heller gå over til en fulleffekt da du er 21 ;)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av RuneMC »

ECU = Electronic Control Unit / Engine Control Unit - eller kretskort med chip som styrer motoren - deriblant også hvor mye krefter som motoren får slippe løs...

Suzuki-importøren hevder at myndighetene krever bytte av denne ved opp-/nedgradering og at dette må gjøres av verksted som da også besørger nødvendige/offisielle papirer for at dette er en godkjent endring. (At det egentlig går an å klippe ledning er ikke så interessant ettersom du ikke vil få godkjent dette). Det er mye diskusjoner om Suzuki importøren har fått dette som krav fra myndighetene (dvs at ECU absolutt må byttes for å få nytt serienummer - som gir enklere kontroll) eller om det bunner i at Suzuki ikke vil gi papirer som godkjenner en "klippe ledning" endring. Uansett er det situasjonen som man må forholde seg til.

Pris på ECU bør sjekkes. (Har sett 10K som pris også...) I tillegg ved oppgradering av motorstyrke kan du bruke tollvesenets kalkulator for å finne avgift http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... tatus.aspx

I og med at det koster såpass så har mange funnet ut at det er like greit å kjøpe en 34hk MC, kjøre denne og heller selge og kjøpe fulleffekt når den tid kommer.

Årsavgift MC er på 1765,- i år
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Bosted: Ringsaker

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av stigagixx »

RuneMC skrev:...og at dette må gjøres av verksted som da også besørger nødvendige/offisielle papirer for at dette er en godkjent endring.
Dette kommer an på hvem du spør.
Jeg kunne skifte denne selv fikk jeg høre av BT. Serienr måtte uansett stemme med papirene.
Uansett er dette en sak som tar mye tid og krefter.
Så det er nok mye greiere å bytte sykkel ja.

Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Svenn »

Går vel heller for en mellomtung sykkel jeg da. Blir en større Gsx, når jeg har fylt 20 år. Takker for svar, vært til stor hjelp!

Brukeravatar
Kris
Innlegg: 124
Registrert: 10 aug 2010, 12:42
Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
Bosted: Vikersund

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Kris »

Vil vel heller si det er forsikringen som kan bli drepen for de under 23 her til lands :sk? :eh ](*,)

Svar