Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Crinos »

Tommern skrev:Jeg hadde nylig en snodig opplevelse. 2 felts vei. En bil helt alene. Den lå i venstre fil tilsynelatende uten logisk grunn. Jeg brukte lyssignal(fjærnlys) for å signalisere at jeg hentet han igjen snart. Jo da,bilen la seg inn i riktig felt(høyre). Men når jeg så i speilet etter plassering,da la han seg ut i venstre felt igjen! Helt alene på motorveien,uten noen andre kjøretøy på veien!
Det var muligens noe mygg og slikt han tok hensyn til og kjørte forbi ? :scratch hehe...

Ser dette svært ofte på E18 fra Kristiansand til Lillesand og hjem igjen.. Enslige biler som holder seg i venstrefeltet.. Forstår ikke helt hvorfor... Må si at jeg da ikke alltid gidder å slakke ned for dem, så jeg kjører forbi i høyrefeltet...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Kris
Innlegg: 124
Registrert: 10 aug 2010, 12:42
Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
Sted: Vikersund

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Kris »

Skal vel være ærlig og si at jeg rett som det er tar igjen andre sykler, syntes du gjorde det helt riktig jeg Crinos. Skal ikke gå utover deg bare fordi en R har litt dårlig tid :thumleft

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Intruder »

Blir jeg tatt igjen av en annen MC ser jeg ingen grunn til å endre mitt kjøremønster for å slippe den forbi,klarer`n å kjøre forbi trailere mv klarer den nok lille meg også...
Men føler meg ofte som ei sinke der jeg ligger i rimelig nærhet av fartsgrensa,men...bedre å komme frem noen minutter for sent enn mange år for tidlig... :mc1 :gk :mc2
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Kawasaki »

Blir man innhentet av et kjøretøy som vil forbi,og tilkjennegir dette,så er man pliktig å hjelpe til for at dette skal gå så smertefritt som mulig.

Sånn som trådstarter har formulert seg,så ser det ikke ut som om han har gjort så mye feil. Men på generellt grunnlag,så mener jeg at traktorer,Harley'er,Viragoer,Intrudere og dess like,automatisk burde kjøre til siden og om nødvendig stoppe når dem ser en skikkelig moppe komme opp bak seg :knegg

Er dere forresten klar over at venstre feltet på en flerfelts motorvei er ulovlig å bruke hvis det er ledig i høyre-feltet?
ikkebike.norwegianforum.net

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Tysnes »

MC kjøre forbi ? Det skal vi jaggu bli to om, girer ned to hakk og dran an til turtallsperra slår inn. Kjører den forbi da, så OK. Eller lar han(hun)kjøre forbi uten dramatikk, det siste er vel det beste :D

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Intruder »

Nå synes jeg jaggu Kawasaki bør rulle inn geipen,får ikke tro jeg som et noenlunde vettug mennesje legger meg i grøfta bare for å slippe forbi en skinndresskledd tulling med ryggskinne så han ser ut som Ludvik med ryggsekken ? :ills
Slike ekvimokkuttalelser sier mer om ham og hans likesinnede moppedissters syn på oss ekte cruisera enn han aner,og her på landsbygda ser vi faktisk mer opp til traktorkjørende bønder enn disse R-acerfantomene hans...
:lol :lol herrlig med ei god utblåsning,ha en god dag æille i hop..!! :yahoo :gk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av ejs »

Kawasaki skrev:Blir man innhentet av et kjøretøy som vil forbi,og tilkjennegir dette,så er man pliktig å hjelpe til for at dette skal gå så smertefritt som mulig.

Sånn som trådstarter har formulert seg,så ser det ikke ut som om han har gjort så mye feil. Men på generellt grunnlag,så mener jeg at traktorer,Harley'er,Viragoer,Intrudere og dess like,automatisk burde kjøre til siden og om nødvendig stoppe når dem ser en skikkelig moppe komme opp bak seg :knegg

Er dere forresten klar over at venstre feltet på en flerfelts motorvei er ulovlig å bruke hvis det er ledig i høyre-feltet?
:thumleft :thumleft
( har blitt forbikjørt av Harley :redface )
If it ain't broke, I'll break it.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Kawasaki »

Intruder skrev:her på landsbygda ser vi faktisk mer opp til traktorkjørende bønder enn disse R-acerfantomene hans...

Ja,jeg burde ikke blandet inn traktorer.De er jo laget som de er for å kunne brukes til et skikkelig stykke arbeid. Beklager til alle traktorkjørende bønder,dere skulle ikke vært ramset opp sammen med de andre sinkene.Stort sett så er dere flinke å slippe innhentende kjøretøy forbi,også. :vs
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av jhn »

:[-X Man bør være litt forsiktig med å fornærme bøndene i disse dager

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Intruder »

Kawasaki skrev:
Intruder skrev:her på landsbygda ser vi faktisk mer opp til traktorkjørende bønder enn disse R-acerfantomene hans...

Ja,jeg burde ikke blandet inn traktorer.De er jo laget som de er for å kunne brukes til et skikkelig stykke arbeid. Beklager til alle traktorkjørende bønder,dere skulle ikke vært ramset opp sammen med de andre sinkene.Stort sett så er dere flinke å slippe innhentende kjøretøy forbi,også. :vs
Slippe forbi,jaggu sa jeg smør.Kjørte Intrudern bak en traktor med henger,ca nr. 45 i køen fem kilometer her om dagen.
I løpet av fem kilometer slapp han ikke forbi et eneste kjøretøy,til tross for ørten bussslommer osv.Fulgte ham forbi Brumunddal og videre ut på bondebøgda,da jeg fikk passert la jeg meg tiue meter foran og kjørte ca ti km/t noen hundre meter samtidig som jeg holdt venstre tommel ned... :redface :mk
Dumt av meg,slike bondetamper gjør jo egentlig dagen og trafikkflyten en stor tjeneste.. :thumleft :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av stigagixx »

...og her på landsbygda ser vi faktisk mer opp til traktorkjørende bønder enn disse R-acerfantomene ...
:lol :lol herrlig med ei god utblåsning,ha en god dag æille i hop..!! :yahoo :gk
Hehe jaggu bor du mye lenger ute på bygda enn meg skjønner jeg . Bygg baner på alle jorda så vi kan kjenne motorlukt fremfor møkklukta. :-p

Og ryggskinna er ikke noe jeg bruker for å se kul ut . ;-) (tok meg veldig nær av den der. ;-) )

Burde vel kanskje bytte sykkel jeg som blir forbikjørt av både goldwing og andre "cruisere" ;-)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Kawasaki »

Intruder skrev:... la jeg meg tiue meter foran og kjørte ca ti km/t noen hundre meter samtidig som jeg holdt venstre tommel ned... :redface :mk

Hehe,ser det nesten for meg; en Intruder i sniglefart,og en traktor som fløyter,blinker og vil forbi :lol :lol
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Snikkeren »

Laget en liten filmsnutt med noen kommentarer om temaet.
Et par små sleivspark, men det regner jeg med dere tåler. ;e

[video]http://www.youtube.com/watch?v=DH4EESUdvk8[/video]
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av EasyRider »

stigagixx skrev:
Burde vel kanskje bytte sykkel jeg som blir forbikjørt av både goldwing og andre "cruisere" ;-)
Du er ikke den eneste, selv om jeg har en gammel R sykkel, så betyr ikke det at jeg ligger på 8000 rpm og bare venter på å få kjørt forbi noen.
Jeg koser meg når jeg er ute å kjører, og det betyr normal hastighet rundt fartsgrensen hvor jeg er. har selv blitt forbikjørt av noen HD folk som tydligvis syntes at jeg var en snile, og jeg har ingen problem med det, folk må få kjøre som dem vil. :prop:

Litt offtopic men siden jeg fikk lappen så er det utrolig mange biler som liksom skal race med meg. så vidt jeg vet bør du ha en bil med litt mere futt en gammel volvo 240 eller en kebabtralle av en BMW 520 for å klå selv den gammel plastracer'n min. Men jeg må bare le, når dem girer ned så oljerøyken står av eksosrøret og glor i bakspeilet for å se om jeg følger på. :[-(
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38118
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev:Laget en liten filmsnutt med noen kommentarer om temaet.
Et par små sleivspark, men det regner jeg med dere tåler. ;e

[video]http://www.youtube.com/watch?v=DH4EESUdvk8[/video]
:knegg
Morsom den der...

Kjører forbi på ganske nøyaktig samma måten: kontrastyrer kjapt over i motgående og holder god sideveis avstand til de jeg kjører forbi, være seg bil eller MC. Så om MC'en ligger til venstre eller til høyre foran meg i samme kjørebane, betyr ingenting i det det kun er kjørefeltet i mot på to-felts vei som brukes til forbikjøring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar