Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av mekkern »

Duville skrev:Nå virker det som om UP applauderer alle bremser ute i trafikken, regler eller ikke...
problemet er å bøtelegge førerne...bevismessig er det lettere å hanke inn kr på fks en lasermåler...
og vi vet alle at det er penga som rår i norsk forvaltning-også i den etaten..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Duville »

mekkern skrev:
Duville skrev:Nå virker det som om UP applauderer alle bremser ute i trafikken, regler eller ikke...
problemet er å bøtelegge førerne...bevismessig er det lettere å hanke inn kr på fks en lasermåler...
og vi vet alle at det er penga som rår i norsk forvaltning-også i den etaten..

en trailer eller 8 - 10 biler bak kan da ikke være så mye vanskeligere å bevise enn en for høy fart, hvis viljen er der til å gi meldinger. En liten film av køa bør jo være tilstrekkelig, spesielt hvis det ligger en trailer på støtfangeren. Dette gjelder den som ligger først.

Problemet ligger vel for såvidt egentlig ikke der.... Problemet er jo at UP ligger med bøteblokka på de stedene hvor det er mulig å kjøre forbi. Bakenforliggende sjåfør med 4 - 5 prikker kan jo ikke ta sjansen lenger på å bli tatt med 15 over på grunn av prikker, handlingslammet trafikk......

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Lauri »

Problemet med slakting av gåsemødre- og fedre er at denne kødannede adferden er ikke beskrevet som foreleggssak i forskriften http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0492.html" onclick="window.open(this.href);return false;, mens mye annet (fart, vegmerking, lys, trimming m.m) er beskrevet med foreleggsstørrelser.

Så i praksis har kommentarene rett om at UP og desslike ikke løfter en stoppspak eller to for å stoppe evt. korrigere dette; det blir jo bare tilsnakk - og det vet jo vi obsternasige: Det kan dem gi seg fa ... på at vi driter i.

Som Stugubraathen fra Glåm så fornuftig sier: "De'era itte nøøødvendig å kjøre fobi nån om'n itte ligg foran dei!!)

Men ... vi som er lesekyndige og erfarne trafikanter, vi vet imidlertid hvordan vi skal te oss når det kommer en jækul halsende bak; vårs peller vårs ut tell sia! :prop:
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av RuneMC »

Hvis vi holder oss til MC vs MC så kan de fleste steder brukes til forbikjøring men bør avveies med hensyn og fornuft - og at man helst er obs på hverandre.
Hensyn er en to-veis greie - det er ikke bare den som kjøres forbi som skal vise hensyn, det er også den som kjører forbi. Vi ser hvordan det går - ref racer syklistene - når en gruppe trafikanter mener at alle andre skal vise hensyn til dem - men ikke motsatt...

Horn og lyshorn en gang for mye enn en gang for lite bruker jeg også. F.eks. imorges var det ei dame i bilen foran som børstet håret heller enn å følge på grønt lys... da sitter en "bært" løst... Erfaringsmessig skal det ganske mye til før enkelte bilførere registrerer at det ligger en MC bak. Motsatt kan andre være veldig oppmerksomme og tilogmed kjøre tilside hvis mulig. Det essensielle for meg er at alle gir tegn i god tid og ikke gjør brå uventede ting.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av jhn »

Duville skrev:
Problemet ligger vel for såvidt egentlig ikke der.... Problemet er jo at UP ligger med bøteblokka på de stedene hvor det er mulig å kjøre forbi. ......
Det e jo forsåvidt en logisk tankegang fra UP's side. UP's mål med en laserkontroll e vel å forhindre folk i å kjøre for fort, og plukke de som gjør det.
Da stiller de seg selvfølgelig ikke opp der folk følger fartsgrensa pga trange svingete veier, de må jo stå der det er sannsynlig at folk kjører for fort

Det e selvfølgelig surt å få prikker og bøter og den slags vederstyggeligheter for en som overskrider fartsgrensa med 10-15 km/t under ei forbikjøring, men samtidig e det vel de samme stedene de store overskridelsene foregår.
De vil vel de fleste av oss ha bort fra veien. Et sted må jo grensene settes, og de er de fleste stedene satt ved 80 km/t, og UP bruker vel som regel og sette grensa 10 km/t over dette.
Hvordan mener folket dette burde vært løst.
Regne med æ får både :[-X og :orefk pga mitt lille forsvar av UP, men den eneste æ kjenne her inne e Jompa, og selv han bor for langt til å skade mæ :prf

Ellers e æ enig med RuneMC her, det finnes mange hensynsløse forbikjørere, gjerne med effektpotte, som ikke gir folk en mulighet til å oppdage de i speilet før de brøler forbi. De passer gjerne på å bryte lydmuren akkurat i det de passerer en stakkar.
Da kan man skvette så alle lukkemuskler blir midlertidig lammet, det e ikke bra.
( Æ kjenne jo at de effektpottene egentlig irriterer )

Brukeravatar
Kaysorebo
Innlegg: 18
Registrert: 09 mai 2012, 21:38
Motorsykkelen din: CBR1000F 1999
Sted: Tromsø

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Kaysorebo »

se f.eks på de bobilene som farter norge rundt på sommerstid, når det er svingete så ligger de fort 10-30 kmt under fartsgrensen, kommer det en strekke så gir de gass. hvordan skal en komme seg forbi noe sånt uten og bryte fartsgrensen?
Jeg har i nordland vert bak lange kollonner med dette svineriet.
De har sjeldent vett til og sleppe forbi de som ligger bak, det er de utenlandske som er verst på dette.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av jhn »

Ja, det e et daglig problem her også i sommersesongen

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Lauri »

Kaysorebo skrev:se f.eks på de bobilene som farter norge rundt på sommerstid, når det er svingete så ligger de fort 10-30 kmt under fartsgrensen, kommer det en strekke så gir de gass. .......
- og med de muskelmaskinene som skjuler seg under panseret på "Hymer", "Solifer" .... da skal vi mc'ister være ganske så raske på høyrelabben for å kunne knaille forbi.

Vel, vel ... it's a jungle out there - og den kjappeste vinner?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av EasyRider »

Kaysorebo skrev:se f.eks på de bobilene som farter norge rundt på sommerstid, når det er svingete så ligger de fort 10-30 kmt under fartsgrensen, kommer det en strekke så gir de gass. hvordan skal en komme seg forbi noe sånt uten og bryte fartsgrensen?
Jeg har i nordland vert bak lange kollonner med dette svineriet.
De har sjeldent vett til og sleppe forbi de som ligger bak, det er de utenlandske som er verst på dette.
Jeg har selv kjørt bobil en sommer, og det er en grunn til at dem ligger 10-30kmt under i svinger, kjører du fortere så har du ikke noe inventar igjen, ihverfall ikke på norske veier.
Men å holde fartgrensen på ei strekke med bobil er null prolbem.

Når jeg kjørte bobil, var jeg veldig oppmerksom på de bak. Slapp fram andre så fort jeg hadde mulighet, for det er ikke noe moro å kjøre bobil og han en kolonne etter deg. Stresende.. og jeg var på ferie!!! :D
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Kaysorebo
Innlegg: 18
Registrert: 09 mai 2012, 21:38
Motorsykkelen din: CBR1000F 1999
Sted: Tromsø

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Kaysorebo »

EasyRider skrev:
Kaysorebo skrev:se f.eks på de bobilene som farter norge rundt på sommerstid, når det er svingete så ligger de fort 10-30 kmt under fartsgrensen, kommer det en strekke så gir de gass. hvordan skal en komme seg forbi noe sånt uten og bryte fartsgrensen?
Jeg har i nordland vert bak lange kollonner med dette svineriet.
De har sjeldent vett til og sleppe forbi de som ligger bak, det er de utenlandske som er verst på dette.
Jeg har selv kjørt bobil en sommer, og det er en grunn til at dem ligger 10-30kmt under i svinger, kjører du fortere så har du ikke noe inventar igjen, ihverfall ikke på norske veier.
Men å holde fartgrensen på ei strekke med bobil er null prolbem.

Når jeg kjørte bobil, var jeg veldig oppmerksom på de bak. Slapp fram andre så fort jeg hadde mulighet, for det er ikke noe moro å kjøre bobil og han en kolonne etter deg. Stresende.. og jeg var på ferie!!! :D
Norske bobiler er som regel flinke til og slippe forbi, er verre med tyskere mm.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av Duville »

jhn skrev:
Duville skrev:
Problemet ligger vel for såvidt egentlig ikke der.... Problemet er jo at UP ligger med bøteblokka på de stedene hvor det er mulig å kjøre forbi. ......
---- Regne med æ får både :[-X og :orefk pga mitt lille forsvar av UP, men den eneste æ kjenne her inne e Jompa, og selv han bor for langt til å skade mæ :prf

Ellers e æ enig med RuneMC her, det finnes mange hensynsløse forbikjørere, gjerne med effektpotte, som ikke gir folk en mulighet til å oppdage de i speilet før de brøler forbi. De passer gjerne på å bryte lydmuren akkurat i det de passerer en stakkar.
Da kan man skvette så alle lukkemuskler blir midlertidig lammet, det e ikke bra.
( Æ kjenne jo at de effektpottene egentlig irriterer )

Du skal jaggu ikke føle deg for trygg der oppe - vi skal alle opp der ovaførr en tur før vi krepere og da er vi i ditt nabolag :-)å

på den andre sida så kan jeg ikke si annet enn at det er det for eks ganske idiotisk å ligge med laseren og knipe de som er 10 km for fort når det endelig er ett forbikjøringsfelt hvor det er trygt å kjøre forbi, selv om man er 10 og 20 km for fort....

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Plassering i veibanen når MC bak vil kjøre forbi?

Legg inn av jhn »

Æ e ikke uenig, æ mene bare at hvis UP skal plukke noen råkjørere, så må de være der det går an å kjøre fort, og et sted må de sette grensa. Om grensa e riktig satt, ja det e en annen diskusjon, :scratch eller kanskje det e den samme

Svar