"Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

"Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

Legg inn av AJ »

Suleskarveien er en opplevelse alle motorsyklister må få med seg en eller flere ganger.
Selv wow!!-opplevelsen ikke blir like sterk som første gangen man kjører her, er det alltid en opplevelse likevel å komme tilbake.
Spesielt for oss i år men annen MC enn tidligere og ikke minst mens det var høye snøskavler på store deler av den fire mil lange strekningen.

Mange svinger og flere som er uoversiktlig nettopp pga. høye brøytekanter i tillegg til at veien er smal mange steder. Urovekkende smal med tanke på hva slags biler som farter langs denne veien.
Bobiler er stikkordet… Vi møtte flere av dem og noen benyttet møteplassene, mens andre ikke gjorde det. De fleste la seg godt ut til høyre og senket farten. Tydelig bevisste på at bilen de kjører er noe brede enn vanlige personbiler…

Vi møtte én som virket en smule bevisstløs i forhold til disse tingene. Møtet skjedde på en rett strekning, men hvor veien var smal. For smal ville det vise seg. Eller kanskje egentlig ikke?
Uansett så gjorde denne svære bobilen en uforståelig manøver (etter min vurdering), som gjorde at han la seg midt i veibanen der det var smalest (for å unngå en hump i veien, kanskje...?) og hvor jeg med Bakpå bakpå kom. Jeg hadde ikke mer å gå på (igjen etter min vurdering) der jeg lå med hjulene på den hvite stiplede linjen. Utenfor den var asfaltkanten svært ujevn og utenfor den igjen var det grøft og forholdsvis vill natur…
Det gikk som det måtte gå…: Speil møtte speil og da det skjedde skvatt jeg og holdt på å miste kontrollen på Tiger. Noe jeg heldigvis ikke gjorde!
Speilet ble slått ut av speilhuset og havnet i asfalten utenfor fiksemuligheter, viste det seg da vi fant det igjen. Ikke et merke på speilhuset, men altså intet speil.

Bobilføreren stoppet og tok kontakt og spurte om det gikk bra med oss, noe vi bekreftet og som han helt sikkert hadde fått med seg i bobilens speil, som kom fra det uten skader.
Prisverdig at fyren stoppet og spurte om det gikk bra. Det skal han ha.
Men det han sa til Bakpå før jeg kom bort til ham gir grunn til bekymring. Virkelig grunn til bekymring, etter min ubeskjedne menign! Fyren sa nemlig dette:

"Du vet, vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse fordi da forskyver alt seg" var ordrett det han sa!

Hæh!? :O

Er dette den vanlige holdningen blant disse folka begynner jeg virkelig å bli redd!!
Hva om det skjer en situasjon i trafikken foran deg som bobilsjåfør som krever at du stopper kjappest mulig?
Skal du for eksempel bare kjøre over hindringen foran deg for å unngå at vinglass og fint bestikk i kjøkkenskapene dine ikke skal forskyve seg!?
Svinger du bare over i motgående å forventer at trafikk i mot skal vike slik at du slipper å bremse?
For tenkt hva som skjer med de latterlige tingene dine om du faktisk må bråbremse?

Og hva med å legge seg riktig i kjørefeltet sitt? "Nei, vi bolbilsjåfører må styre unna humper ellers forskyver (les = blir dyre ting vi har kjøpt knust og det liker vi ikke :[-( ) ting seg i bilen". Tenker de slik også, tro!?

Hva er det egentlig som rører seg oppe i hodene til disse mobilhyttebilsjåførene?

Jeg orket ikke gå inn i noen diskusjon med fyren og var i grunnen bare sjeleglad for at ikke skaden ble større og at vi ikke havna i grøfta.
Men i timene etter møtet ble jeg ikke kvittet tanken om holdningen til disse sjåførene. Er den gjengs for de fleste betyr dette at denne trafikantgruppa utgjør en stor fare i trafikken!

Regner med at andre også har meninger om denne trafikantgruppa? For eller i mot uavhengig av hva jeg har opplevd – kom gjerne med meningsytringene!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: "Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

Legg inn av ZZR-Erling »

Var vist bedre å "forskyve" "problemet" over på dere.. Var han redd for at kinasjakken de ikke hadde avslutta skulle bli ødelagt, eller???

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: "Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

Legg inn av Pollti »

Hva som er værst av bobil,campingvogn og traktor kan diskuteres men jeg holder en knapp på bobiler tett fulgt av traktorer :[-X Bobiler må stue sakene sine som en gjør i båt. Var sikkert vanskelig for ham så neste gang må du bare grøftekjøre Tigeren. Men ikke værst at han stoppet. Du avkrevde ham vel for noen hundrelapper ?

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: "Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

Legg inn av RoJo »

Denne episoden minner om en seiltur rundt Lindesnes for noen år siden, vi var på vei hjemmover fra Sørlandet og skulle seile sammen med en båt fra Bergen rundt neset, de ønsket at vi kunne ha følge til Korshavn, alltid trygghet i flere sammen. Det var som vanlig litt rufsete sjø rundt og da vi kom inn til Korshavn kom fruen i andre båten ombord til oss og lurte på hvordan det så ut hos oss, hos dem var alle skuffer og skap tømt på dørken så der var det en salig blanding av klær, puter, skaffetøy, mel, sukker osv. Nei sier kona: Her er alt på plass, hadde dere ikke gjort sjøklart da? Svaret var: Sjøklart?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

Legg inn av AJ »

Pollti skrev:Du avkrevde ham vel for noen hundrelapper ?
Var litt rystet etter hendelsen... Må bare innrømme det. Og lot være å kreve penger... Burde kanskje gjort meg skikkelig "høy og mørk", men før jeg fikk summet med var fyren tilbake i bobilen...
Samma det, egentlig. Utgiften kan jeg godt leve med.
Men holdningen hans som han viste ved det han sa til Bakpå, noe jeg først fikk vite etter at fyren dro av gårde i bilhytta si, gjorde at jeg angret rett etterpå. Det skal jeg bare villig innrømme!!
Makan til tulling!!! :evil :orefk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: "Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

Legg inn av Svolp »

Kjørte suleskar på onsdag! Møtte bare sykkler, kjør nå før ferien og slipp bobila :-) Er gjerneen og annen tysker dom forviller seg opp på fjellet men dem kjører i allefall sakte :thumleft
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Varadero11
Innlegg: 6
Registrert: 19 aug 2011, 17:21
Motorsykkelen din: Honda Varadero 125 2011
Sted: Skodje

Re: "Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

Legg inn av Varadero11 »

Pollti skrev:Hva som er værst av bobil,campingvogn og traktor kan diskuteres men jeg holder en knapp på bobiler tett fulgt av traktorer :[-X
Hva er det som er så gale med traktorer da?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: "Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

Legg inn av RuneMC »

Så mange Hymer bobiler idag på vei nordover, så bobilsesongen er nok dessverre startet alt...

Sjåføren du møtte bør miste lappen med slik holdning og praktisk mangel på kunnskap. Tror nok det hadde vært en sjanse for det om du hadde tatt regnr og videreformidlet historien til politiet. Men, det blir fort ord mot ord når vitner mangler.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev:Så mange Hymer bobiler idag på vei nordover, så bobilsesongen er nok dessverre startet alt...

Sjåføren du møtte bør miste lappen med slik holdning og praktisk mangel på kunnskap. Tror nok det hadde vært en sjanse for det om du hadde tatt regnr og videreformidlet historien til politiet. Men, det blir fort ord mot ord når vitner mangler.
Ingen vitner annet enn hun som satt ved siden av bobilsjåføren og Bakpå som satt bakpå Tiger...
Kom flere motorsyklister da vi var i ferd med å dra fra stedet, men de så jo ingenting...

Ble, som nevnt i tidligere post, litt lettere rystet av hendelsen og veldig glad for at vi ikke havnet i grøfta og fikk av den grunn ikke mobilisert nok... sinne, kan vi vel si? til å ta fatt bobilfyren da han kom og virket oppriktig da han spurte om det gikk bra med oss.
Sinnet og en økende irritasjon kom først etterpå da Bakpå fortalte hva fyren fortalte henne mens jeg satte fra meg Tiger på et trygt sted, før jeg selv fikk sankket med ham.
Og kvinner er vel kanskje slik laget at de forteller etterpå hva motparten sa, for da unngår man høylydt krangel. Tror jeg de tenker... :-k Noe det helt klart ville blitt om jeg enten hadde hørt det fyren sa direkte eller fått det høre det av Bakpå mens bilhytteføreren hadde vært i nærheten...
Kanskje like greit at det ikke ble noen ny situasjon i tillegg til den som allerede hadde skjedd. Og som tross alt endte godt.
Så får man ta det som en nyttig erfaring og håpe og tro at den kan være nyttig både for en selv og andre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: "Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

Legg inn av Crinos »

Man avliver hunder som gjør noe galt.. Kan man ikke avlive evneveike sjåfører også?
Gjør tros alt veien sikrere for all annen ferdsel...

Spøk satt til side... Godt det gikk såpass bra med dere, og at det ikke var mer enn hjertepumpa som fikk seg en sjokktest på hva den klarte og et sidespeil som heldigvis kan erstattes...

Dessverre, er ikke dette første gangen jeg hører tilsvarende bobil histore om nødbremsing.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: "Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

Legg inn av TBI81 »

"Du vet, vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse fordi da forskyver alt seg" ..
Det der er en temmelig sinnsyk ting å si .. I ordets rette forstand. Kom dere av veien - her har dere ingenting å gjøre!

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: "Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

Legg inn av Hjernen »

:lol Når jeg først fant denne topic'en så klarer jeg ikke å dy meg....
Min svigerfar skal selge sin bobil, noen som er intressert??

Link til bilder på FB her: http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 675&type=3

Et par bilder;

Bilde

Bilde

Bilde

OBS!! Dette er serriøst asså!!!
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: "Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

Legg inn av Pollti »

Varadero11 skrev:
Pollti skrev:Hva som er værst av bobil,campingvogn og traktor kan diskuteres men jeg holder en knapp på bobiler tett fulgt av traktorer :[-X
Hva er det som er så gale med traktorer da?

Hørt om brunsnegler ? Jeg er ikke helt sikker på hva som er værst av traktorer,bobiler eller campingvogner. Sist vant traktorene.. :knegg I morgen har jeg sikkert en ny vinner ? Massey Ferguson ser jo ut til å ha tapt markeds andler etter mitt syn så det blir nok Per Putten igjen, på traktor. Uansett fabrikat !

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: "Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

Legg inn av Pollti »

Hjernen skrev::lol Når jeg først fant denne topic'en så klarer jeg ikke å dy meg....

OBS!! Dette er serriøst asså!!!

Helt på ånkli ? HG kom med samme utsagn etter at jeg oppga båtlivet. Etter en Trondheimstur og en svipp innom Vestlandet i fjor er hun overbevist om at salget av Prozag er for lavt i Norge. Jeg tror hun trenger Prozag før august er over jeg :scratch :-k

mekkern
Innlegg: 7573
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "Vi bobilsjåfører kan ikke bråbremse, fordi..." Hæh!?

Legg inn av mekkern »

er du hjemme sånn om 1,5-2 uker eller er det jobb/ferietur?
planer om å sjekke ut øyas fortreffelige idyll... :b_c:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar