Ducati eller annet?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
bAdBoY1
Innlegg: 1
Registrert: 22 mai 2012, 14:21
Motorsykkelen din: Din MC her

Ducati eller annet?

Legg inn av bAdBoY1 »

Hei

Jeg skal kjøpe min første sykkel og trenger hjelp fra dyktige sykkel førere. Jeg er ute etter en sport sykkel som jeg kan kjøre lange turer med, samt korte turer. Den skal være tøff, rask og lage god lyd. Når det er sagt så spiller design en stor rolle, og jeg vet ikke hvorfor, men Ducati har falt inn i mitt hjerte. Jeg har selv aldri kjørt Ducati før.

For noen timer siden fikk jeg beskjed fra en MC fyr at Ducati ikke er trofast sykkel, da den trenger mye vedlikehold og kan finne på å svikte deg mitt i en MC tur! Er dette riktig? Eventuelt kan noen hjelpe meg å velge riktig sykkel?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38054
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ducati eller annet?

Legg inn av AJ »

bAdBoY1 skrev:Hei
For noen timer siden fikk jeg beskjed fra en MC fyr at Ducati ikke er trofast sykkel, da den trenger mye vedlikehold og kan finne på å svikte deg mitt i en MC tur! Er dette riktig? Eventuelt kan noen hjelpe meg å velge riktig sykkel?
Først vil jeg ønske deg velkommen hit til MCsiden.no, bAdBoY1 :vs
Har lite peil på Ducati, men fikk en kort testtur med Multistrada 1200 i fjor høst. Knallsykkel! Ingen tvil om det. Men den har ingen racingpreget (framoverbøyd) kjørestilling. Men sportslig? Yessir! det var den, ja! \:D/

Generelt anses vel Ducati som rimelig kostbare hva gjelder servicekostnader...
Påliteligheten skal jeg ikke mene så mye om annet enn at dette er MC'er med sine flotte italienske detaljer - som antakelig også er litt lunefull... ;-)

Når det gjelder tips til "å velge riktig sykkel", kanb det fort hende det røsser på med tips om helt andre MC-merker... :knegg
Kan gjerne begynne, jeg! :jada:
Hva med en sportslig Triumph - en Street eller SpeedTriple?
Burde få fram den rette MC-følelsen en slik en, vil jeg tro... :prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Ducati eller annet?

Legg inn av Desmo »

Jeg har enda ikke opplevd at Velte-petter (En -04 Monster S4R) har svikta meg på tur. At de trenger servicer er sant, hver 10.000 km er det oljeskift og sjekk av diverse ting. Hver 20.000 km er det stor service med ventiljusteringer og reimskift pluss det som tas på 10.000 service. Helt nye Ducatier har lengre serviceintervaller, men hvordan de er vet jeg ikke. Og servicene er dyrere enn hos "de 4 store".
Nok om det, om en til tross for dette velger seg Ducati så får en en litt annerledes opplevelse som "Ducatista". Det er "noe" med disse syklene som er vanskelig å forklare med ord. En får veldig mange positive tilbakemeldinger fra andre motorsyklister. "Åh! Har du Ducati!" er en. Og kjøremessig har det vel aldri vært feil på Ducati. Legg til motorer som har en livlig karakteristikk og så er det lyden. Det er bare Ducati som låter som Ducati, selv om Honda, Suzuki og Yamaha har prøvd å etterligne til en viss grad.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Ducati eller annet?

Legg inn av Andreas »

En luftkjølt Monster av noe slag eller en SS er vell kjent for å være greie førstegangssykkler som har noe "attått" :D

Kjøper du en Ducati som er fra tidligst litt innpå 2000-tallet, så har du en veldig driftsikker sykkel. Ivertfall hvis du velger en med en luftavkjølt Desmodue motor :thumleft

Nå har du ikke sagt noe om budsjettet ditt, men noe alla dette kanskje?

http://www.finn.no/finn/car/tryggbetali ... e=35012285" onclick="window.open(this.href);return false;

Disse med luftavkjølt motor er veldig enkle og det er lite hokuspokus over de. Mange blir skremt bare de hører Ducati og service i samme settning. Men sannheten er at hvis du innehaver det minste av grunnleggende teknisk kunnskap, kan du med en enkel verktøykasse gjøre mye av vedlikeholdet selv :D Deleutvalget er godt og forsikringen er også rimlelig på Ducati.

Har du lyst på en Ducati, så slå til :thumleft Få deg noe annerledes som får hjertet til å øke flowen litt vær gang du nærmer deg sykkelen :prf

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Ducati eller annet?

Legg inn av joo »

MC dreier seg ikke nødvendigvis om fornuft men følelser og opplevelser!
Har aldri hatt Ducati, men de står for meg som et merke for entusiaster. På godt og vondt, men mest godt tror jeg :thumleft Noe annet enn det mest kjønnsløse som ruller på vegene: Honda. (OK, noen Honda-entusiaster blir sikkert sure, men skitt au).
Siden de forlengst har gått bort fra behovet for tur innom verkstedet hver 6000km er de sikkert greie å eie selv om du ikke liker å gjøre dypdykk inni mekanikken. Men overraskende ofte er det ganske greit å lære seg grepene som skal til for å gjøre det elementære, som Desmo og Andreas sier.

Men der er mye lekkert på markedet, pengeboka bestemmer vel litt?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Delta8v
Innlegg: 92
Registrert: 03 mai 2012, 22:23
Motorsykkelen din: 1998 Triumph Speed Triple 885ccm
Sted: Oslo
Kontakt:

Ducati eller annet?

Legg inn av Delta8v »

Jeg hadde også bestemt meg for Ducati som første sykkel etter lappen var i boks. Så kom den store dagen, men prisene lå litt utenfor mitt budsjett og jeg ville ikke legge så mye penger i første sykkel, som sannsynlig vis vil gå i bakken en eller annen gang de første månedene med førerkort :)
Ja, jeg regnet med det, men nå etter noen måneder har det ikke skjedd :) Men, valget falt på en Triumph Speed Triple T509 :) ikke noen fartsmaskin, men mer enn nok puff og lettkjørt som jegvetikkehva! Så ser det jo så bøllete ut!!
Har ikke angret, Ducati blir det nok en gang, men først skal jeg ha en Speed Triple R :D
Mulig Monster blir for liten for meg(191cm og 101kg).

Svar