Beemerbopping
Re: Beemerbopping
Endelig anledning til en liten tur i kveld. Føret er jo fortsatt utmerket, bortsett fra at det blir tidlig mørkt. Jeg kjørte ned riksvei 22 bak Øyeren og opp E18 (når det var blitt mørkt). Fin tur på ca. 150 km.
Sykkelen har stått i sånn halveis vinteropplag i garsjen på jobben i det siste. I dag måtte jeg ut et ærend og det er jo fortsatt plussgrader, så en ørliten ekstratur lå i luften. På med utstyr, starte motoren, og.... bensin sprutet ut av motoren! Ooops. Forsøk igjen, det kunne jo være et synsbedrag. Neida, bensinen sprutet fortsatt ut.
Det viste seg raskt at bensinslangen mellom tanken og ... et eller annet var pill råtten. Hele slangen var fullstendig sprukket og morken, så til de grader at det var underlig at jeg ikke hadde sett det før. Men selve lekasjen så ut til å være ganske nær den ene enden. Og jeg hadde lommekniv. Så jeg løsnet slangeklemmene, kappet av tre cm og monterte den igjen. Suksess! Ingen bensindusj.
Med litt for kort og veldig morken bensinslange tok jeg korteste vei til biltema, og kjøpte og installerte ny bensinslange. Så da er jeg vel klar for 2012.
Det viste seg raskt at bensinslangen mellom tanken og ... et eller annet var pill råtten. Hele slangen var fullstendig sprukket og morken, så til de grader at det var underlig at jeg ikke hadde sett det før. Men selve lekasjen så ut til å være ganske nær den ene enden. Og jeg hadde lommekniv. Så jeg løsnet slangeklemmene, kappet av tre cm og monterte den igjen. Suksess! Ingen bensindusj.
Med litt for kort og veldig morken bensinslange tok jeg korteste vei til biltema, og kjøpte og installerte ny bensinslange. Så da er jeg vel klar for 2012.
I dag ble sykkelen tatt ut av vinteropplaget og står trygt (?) parkert foran huset. Så da er vel sesongen offisielt i gang. Siden sist har jeg klart å melde meg inn i NMCU, vi får se om det gir noen enda bedre kjøreopplevelser.
- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:
øh - hvor er liker-knappen på dette forumet?frodef skrev:I dag ble sykkelen tatt ut av vinteropplaget og står trygt (?) parkert foran huset. Så da er vel sesongen offisielt i gang. Siden sist har jeg klart å melde meg inn i NMCU, vi får se om det gir noen enda bedre kjøreopplevelser.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
I mangel av sådan knapp får vi heller bruke denne:tagesk skrev:øh - hvor er liker-knappen på dette forumet?frodef skrev:I dag ble sykkelen tatt ut av vinteropplaget og står trygt (?) parkert foran huset. Så da er vel sesongen offisielt i gang. Siden sist har jeg klart å melde meg inn i NMCU, vi får se om det gir noen enda bedre kjøreopplevelser.
[TaSK]
En fra tagesk og en fra meg :-)

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Takk for dem!
Ellers er det litt mekkeplaner før kjøresesongen er helt i gang (bare fire år igjen til veteranstatus nå!): Tror det er et ørlite hull i tanken som jeg skal forsøke å tette. Da må jeg ha av tanken, og regner med å benytte anledningen til å skifte bensinfilteret (som sitter inni tanken) og å montere varmehåndtak (som koples til under tanken). Etter det gjenstår bare å få fikset den oljedrypplekasjen som jeg ikke helt vet hva er, samt å få tatt en kikk på og fette opp "clutch splines". Og montere LED-kjørelys. Og balansere "throttle bodies". Og montere strømuttak til minikompressoren. Og få smurt opp clutch-armen og kanskje montere en fettnippel på den. Og få reparert displayet til klokka og girindikatoren, og den noe ustabile kontakten til speedometersensoren. Sånn i første omgang. Forresten har jeg kommet omtrent halvveis i "Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel".

Ellers er det litt mekkeplaner før kjøresesongen er helt i gang (bare fire år igjen til veteranstatus nå!): Tror det er et ørlite hull i tanken som jeg skal forsøke å tette. Da må jeg ha av tanken, og regner med å benytte anledningen til å skifte bensinfilteret (som sitter inni tanken) og å montere varmehåndtak (som koples til under tanken). Etter det gjenstår bare å få fikset den oljedrypplekasjen som jeg ikke helt vet hva er, samt å få tatt en kikk på og fette opp "clutch splines". Og montere LED-kjørelys. Og balansere "throttle bodies". Og montere strømuttak til minikompressoren. Og få smurt opp clutch-armen og kanskje montere en fettnippel på den. Og få reparert displayet til klokka og girindikatoren, og den noe ustabile kontakten til speedometersensoren. Sånn i første omgang. Forresten har jeg kommet omtrent halvveis i "Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel".
- tagesk
- Kontakt:
Noen sammenheng mellom de to?frodef skrev:(bare fire år igjen til veteranstatus nå!):
[...]
Sånn i første omgang.
[TaSK]
Oslo øst
Mye mulig det... men i det minste er min FD i god formtagesk skrev:Noen sammenheng mellom de to?frodef skrev:(bare fire år igjen til veteranstatus nå!):
[...]
Sånn i første omgang.

Kanskje verdt å nevne også at selv med den TODO-listen så kunne jeg fint dratt på langtur i morgen 

Apropos, det er vel ikke noen her i Oslo-området som har et sånt carbtune-verktøy (vakuum-balanserer) det hadde vært mulig å låne et øyeblikk for å få gjort denne jobben?frodef skrev: ... Og balansere "throttle bodies"...
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
hvis du kommer innom kan du få stå her og justere med min.. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Det hadde jo vært helt utmerket! Sender en pm..mekkern skrev:hvis du kommer innom kan du få stå her og justere med min..
Etter å ha avfettet og vasket rundt oljelekkasjeområdet, og så ha kjørt en tur, virker det på meg som at lekkasjen er i oljetrykkbryteren. Jeg skal prøve å bytte den ut. Det er visst samme bryter som sitter i gamle bimmere, så den skulle være grei å få tak i.
Jeg har kjøpt to sett intercom, "caberg just speak". Monterer det i hjelmen, og benyttet anledningen til å vaske foret. Håper å kople den til telefonen via bluetooth, og bruke lyd fra telefonen til navigasjon.
Det ser jo ut til å funke utmerket. Jeg har nå en hjelm med USB-tilkopling... tror jeg må skaffe meg en dings med et par USB-strømtilkoplinger til å montere inni "lasterommet" på sykkelen.frodef skrev:Jeg har kjøpt to sett intercom, "caberg just speak". Monterer det i hjelmen, og benyttet anledningen til å vaske foret. Håper å kople den til telefonen via bluetooth, og bruke lyd fra telefonen til navigasjon.
I et forsøk på å finne kilden til oljedryppet, vasket jeg området grundig før jeg kjørte en tur. Etterpå fant jeg olje bare inni hetta som sitter over kontakten til oljetrykkbryteren. Er det mulig at selve bryteren er lekk? Uansett, jeg kjøpte ny bimmer-bryter på ebay til 74 kroner og byttet den. Det er tørt så langt, men så har jeg ikke fått kjørt mange hundre meterne da...
Fortsatt helt tørt, så det var suksess.frodef skrev:Det er tørt så langt, men så har jeg ikke fått kjørt mange hundre meterne da...
I går kveld fikk jeg besøkt mekkern for litt TB-synkronisering. Han levde jo virkelig opp til navnet sitt, og det var både en hyggelig, lærerik og hjelpsom visitt. Han påpekte at det nok er en vakuumlekkasje i gummien rundt luftspjeldene (et vanlig/kjent problem på disse etter 25 år), så da har jeg heldigvis enda mer å pusle med. Tusen takk for hjelpa!
I kveld fikk jeg strøket enda et punkt av todo-lista, jeg har nemlig montert strømuttak (type sigarettenner) i lasterommet. Koplet til batteriet via en sikring og et relé styrt av baklyset. Reléet fikk akkurat plass inni "armaturet" til baklyset, så det hele ble rimelig usynlig. I tillegg til å forsyne kompressor og annet bilutstyr som måtte dukke opp, er tanken å putte en telefonlader og telefonen inni der, kople til hjelmen via blåtann, og slik ha navigasjon og muligens musikk på øret uten å måtte bekymre meg om batterilevetid på telefonen.
Jeg benyttet også anledningen til å teste mine to minikompressorer, en "slime" og en "biltema". Begge funket forsåvidt, selv om biltema-varianten begynte å slite når den kom litt over én bar omtrent. Slimen dro rett opp i de påkrevde 2.2 bar. Jeg kjørte begge med motoren igang. Tror slime-kompressoren blir henvist til familiebilen (som heller ikke har reservehjul) og så får biltemaen fast plass i beemeren.
Jeg benyttet også anledningen til å teste mine to minikompressorer, en "slime" og en "biltema". Begge funket forsåvidt, selv om biltema-varianten begynte å slite når den kom litt over én bar omtrent. Slimen dro rett opp i de påkrevde 2.2 bar. Jeg kjørte begge med motoren igang. Tror slime-kompressoren blir henvist til familiebilen (som heller ikke har reservehjul) og så får biltemaen fast plass i beemeren.
I dag sto det jommen en vakker K75C parkert på parkeringsplassen her utenfor. Altså, en til i tillegg til min som alltid står der. Denne var svart og med et muligens uoriginalt sete, men ellers var de ganske like. Traff eieren også, han sa det var en 87-modell USA-import og som var til salgs... ja ja, trenger vel strengt tatt ikke to.
- tagesk
- Kontakt:
Den nølingen er den konsum-drevne økonomiens største fiende.frodef skrev:ja ja, trenger vel strengt tatt ikke to.
[TaSK]
Oslo øst
Jommen holdt den ikke helt til april, men i dag ble bopperen tatt ut av vinterdvalen. Som vanlig putret den av gårde uten noe videre om og men. Men så har jeg jo vært flink og vedlikeholdsladet batteriet et par ganger i løpet av vinteren.
På mekke-TODO-lista så står fortsatt å fikse tanken, men aller først på programmet tror jeg er å skifte ut diverse gummi i luftinntaket over throttlebodies. Jeg har handlet ny (og "ny") gummi på internett i løpet av vinteren, og forhåpentligvis er det en grei jobb å skifte. Jeg har et håp om noe roligere tomgang, bittelitt mindre bensinforbruk og ørlitegrann bedre effekt. Etter det håper jeg å få fikset speedometeret som er plaget av en dårlig kontakt et eller annet sted (mye mulig et morkent loddepunkt) og mekke til en ny klokkemodul. Og gir-display.