Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå..."

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Kullis
Innlegg: 3
Registrert: 09 jun 2012, 09:31
Motorsykkelen din: MT-03

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av Kullis »

Ikke nødvendig at ledsager sitter på.., hvis han er som mange av oss..

Kode: Velg alt

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Pressemeldingsarkiv/Region+sør/Øvelseskjøring+MC.333074.cms
:vs

Kullis
Innlegg: 3
Registrert: 09 jun 2012, 09:31
Motorsykkelen din: MT-03

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av Kullis »

Førstegangsbruker.., prøver igjen...

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... 333074.cms

Kullis
Innlegg: 3
Registrert: 09 jun 2012, 09:31
Motorsykkelen din: MT-03

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av Kullis »

Gir opp linken.., her en noe av teksten:

Hovedregelen er at elev skal kjøre med ledsager som passasjer, men dersom vektbegrensningene på motorsykkelen er til hinder for det kan ledsager kjøre etter eleven på egen mellomtung eller tung mc. Med vektbegrensninger menes at vekten av elev, ledsager og kjøretøy i sum må være mindre enn motorsykkelens tillatte totalvekt (fremkommer i vognkort).

Kravet til gul refleksvest og toveis kommunikasjonsutstyr gjelder enten øvelseskjøringen skjer på en eller to motorsykler.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38174
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av AJ »

Velkommen som nytt medlem Kullis og kjapt ute med ny tråd og post :vs
Veldig bra :thumleft
Kronglete link det der... :sk? Men det fikser vi slik:

Kode: Velg alt

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Pressemeldingsarkiv/Region+sør/Øvelseskjøring+MC.333074.cms
Løsningen? Klipp ut & lim inn i adressefelt i browseren.
Eller les teksten nedenfor (klipt ut fra nettsida og limt inn her):

Øvelseskjøring MCMye øvelseskjøring bedrer førerferdighetene og reduserer faren for ulykker. Statens vegvesen anbefaler derfor mest mulig øvelseskjøring, enten i kjøreskole eller privat. Dette gjelder selvsagt også for MC. Nå om våren er det mange som starter med øvelseskjøring og vi oppsummerer derfor kort kravet til kjøretøy, ledsager og elev i de ulike førerkortklassene for MC.

Generelt gjelder at
•dersom eleven er under 25 år må hun ha med legitimasjon, bevis for fullført trafikalt grunnkurs eller gyldig førerkort i annen klasse
•dersom eleven er over 25 år gjelder kun krav til legitimasjon
•ledsager må være 25 år og hatt førerrett i den aktuelle førerkortklasse uavbrutt de siste 5 år
Førerkort A1, lett mc – dvs mc med slagvolum under 125 cm3 (kubikk), og effekt ikke over 11 kw.
Førerkortet kan tas fra 16 år. Øvelseskjøring kan starte fra 15 år.

Førerkort A, mellomtung mc – dvs mc med motoreffekt under 25 kw, og under 0,16 kw pr kg egenvekt (fremkommer i vognkortet). Førerkortet kan tas fra 18 år. Øvelseskjøring kan starte fra 16 år.

Førerkort A, tung mc – dvs mc uten begrensninger.
Førerkortet kan tas fra 21 år. Øvelseskjøring kan starte fra 19 år.

Men dersom du har førerkort A, for mellomtung mc, og har kjørt denne kjøretøyklassen i to år, kan førerkortet utvides til A, tung mc. Det betyr at dersom du tar førerkort A for mellomtung mc som 18 åring, vil du kunne kjøre tung mc uten begrensninger fra du er 20 år.

For all øvelseskjøring med mc gjelder at både elev og ledsager skal ha gul refleksvest merket med L på ryggen samt ha kommunikasjonsutstyr for god toveis kommunikasjon. Også mobiltelefoner aksepteres nå som toveis kommunikasjonsutstyr til bruk under øvelseskjøring med mc. Dette forutsetter selvsagt at mobiltelefonene har tilleggsutstyr som gjør at de kan benyttes uten å komme i konflikt med forbudet mot bruk av håndholdte mobiltelefoner under kjøring.

Hovedregelen er at elev skal kjøre med ledsager som passasjer, men dersom vektbegrensningene på motorsykkelen er til hinder for det kan ledsager kjøre etter eleven på egen mellomtung eller tung mc. Med vektbegrensninger menes at vekten av elev, ledsager og kjøretøy i sum må være mindre enn motorsykkelens tillatte totalvekt (fremkommer i vognkort).

Kravet til gul refleksvest og toveis kommunikasjonsutstyr gjelder enten øvelseskjøringen skjer på en eller to motorsykler.

Informasjonsmøter om føreropplæringen
Statens vegvesen holder totimers gratis informasjonsmøter om føreropplæringen og øvelseskjøring på alle trafikkstasjoner. Disse annonseres i dagspressen. Da gir vi både ledsager og elev gode tips og de får også utlevert utstyr for øvelseskjøring. For øvrig henvises til nærmere detaljert informasjon om øvelseskjøring.

For nærmere info
ta kontakt med Statens vegvesen ved seksjonsleder Terje Bekker, tlf. 481 55 690.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av AndreasB »

Nå må jeg bare begynne med å si at jeg ikke har peiling.

Men etter å ha lest 2-2, og 2-4, så tolker jeg det slik:

Paragraf 2-2 gjelder alle klasser. For A og A1 spesifiserer den at det SKAL være toveis kommunikasjon mellom veileder og elev. Dette er det eneste den spesifiserer eksplisitt for klasse A og A1. Den spesifiserer også ganske klart at med mindre annet følger(Altså paragrafer som kommer senere) så skal ledsager sitte i kjøretøyet som eleven fører. Merk at her nevnes det ingenting om hvilke klasser dette gjelder, altså en "global" regel.

Paragraf 2-4 er en paragraf som følger foreskriften (§ 2-2).
Her står det helt ytterst klart at "Læreren eller ledsageren for øvingskjøring i klassene A1 og A skal selv kjøre mellomtung eller tung motorsykkel".

Med grunnlag i at §2-2 åpner for at påfølgende paragrafer kan overgå det som står i §2-2, og det som står i §2-4, så er det soleklart at ledsageren skal kjøre egen sykkel.

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av rerell »

...
Sist redigert av rerell den 29 sep 2012, 17:11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av RuneMC »

Folkens/hobby-jurister - det er noe som heter "kontekst" - det vil si at man alltid må tolke en setning utifra den sammenheng som den står og ikke helt isolert...

Lovdata link

§ 2-1. Krav til elev under øvingskjøring
§ 2-2. Øvingskjøring på veg eller andre områder som ikke er avsperret
§ 2-3. Øvingskjøring på avsperret område
§ 2-4. Spesielle krav for øvingskjøring


Hovedreglene er angitt i §2-1, §2-2 og §2-3 - inkludert hovedregelen om at ledsager/lærer skal følge med på samme kjøretøy med unntaket som gjelder tillatt nyttelast.

§2-4 er sannsynligvis bare litt tvetydig skrevet og ment å supplere med spesielle presiseringer.
Jeg tolker den siterte setningen - sett i sammenheng med teksten rundt - som at ledsageren selv skal kjøre motorsykkel i samme klasse (og ikke bil f.eks.) dersom han følger etter.

Til slutt går det jo litt på fornuft også...
På skolesykler er det helt klart en sikkerhets-fordel med lærer på samme sykkel. Dette fordi læreren har fått opplæring i hvordan han kan styre via elevens albuer og i tillegg har ekstra sett hendler og speil. Juridisk sett er det alltid læreren som er føreren av motorsykkelen til eleven.

Der hovedregelen om samme kjøretøy fravikes, så må i praksis læreren ved en kjøreskole se an kjøreferdighetene mer kritisk før han slipper eleven ut i vanlig trafikk. Det samme er nok lurt at vi som ledsagere ser an også...

Under opplæring kjørte jeg pga vekt på egen sykkel og lærer bak, men jeg fikk klar beskjed at dersom sensor var en lett type, så ville det bli oppkjøring med sensor på samme sykkel. Derfor tok vi også et par timer der lærer satt bakpå selv om vi oversteg nyttelasten litt. Dette sier vel også noe om hvordan forskriftene skal leses.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av jhn »

Endeleig en med talegavene inntakt, og evner til å tolke lover, og evner til å oversette disse til et fornuftig språk som de fleste burde forstå :thumleft

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av AndreasB »

AndreasB skrev: Paragraf 2-4 er en paragraf som følger foreskriften (§ 2-2).
Her står det helt ytterst klart at "Læreren eller ledsageren for øvingskjøring i klassene A1 og A skal selv kjøre mellomtung eller tung motorsykkel".
I ettertanke kan det også bety at ledsager skal være en aktiv motorsyklist. At vedkommende skal ha sykkel, og kjøre motorsykkel.
Slik at man ikke kan ha A lappen i10 år uten å kjøre, og så plutselig være veileder... men jeg vettafan.. :P

Men på en annen side.. I bil skal ledsager sitte så nærme som mulig. (passasjersetet).

Slik jeg leser loven må det bety det første jeg skrev. Altså at man kan kjøre egen sykkel.

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av rerell »

RuneMC skrev:Folkens/hobby-jurister - det er noe som heter "kontekst" - det vil si at man alltid må tolke en setning utifra den sammenheng som den står og ikke helt isolert...
Det lustigaste med hela denna diskussionen är att båda "sidor" (av dem som faktiskt läser forskriften och inte bara pekar på vegvesen.no) försöker bevisa sin sak med exakt samma argument. Det du skriver ovan är exakt det jag (och några få andra) också menar, men våra slutsatser är ändå helt olika. Skillnaden är ju bara vilken setning vi menar att de andra ser helt isolert på. :-)

Förövrigt är allt annat redan besvarat flera gånger.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av AndreasB »

Snakket idag med min kjørelærer om dette.

Han mener at det er tillatt at veileder kjører egen sykkel, så lenge man har "toveis kommunikasjon".
Han nevnte tilogmed at man ikke trengte L på ryggen, så lenge man hadde på seg gul vest.

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av Menalux »

Du skal ha rød L bakpå ryggen, og ledsageren din skal være over 25år og ha hatt førerkort i sammenhengende 5år. det kan hende de sier dette til deg fordi de vil sjekke om du har lest i teoriboka di. De vil høre at du sier dem imot noen ganger..


De fleste skoler kjører egne sykler, dette er fordi for noen år siden var det en advokatfar som ikke tålte at sønnen sin strøyk på førerprøven. De gikk til sak mot staten og mente på at den totale vekten var for mye. Det er mer sikkert også for kjørelærerene og ha egen sykkel, så de slipper å ta den nervepilsen sin hver fredag. Helst skal de sitte oppi ei høyblokk å ha utsikt når du kjører på motorveien også. trygt!
Medlem Just Girls MC.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av Geir »

AndreasB skrev:Snakket idag med min kjørelærer om dette.

Han mener at det er tillatt at veileder kjører egen sykkel, så lenge man har "toveis kommunikasjon".
Han nevnte tilogmed at man ikke trengte L på ryggen, så lenge man hadde på seg gul vest.
Bilde Lite profft av h*n å "nevne" slikt uten å legge til "...men det må jeg undersøke nøyere før jeg kan si det sikkert" i samme åndedrag...

Uansett; vanligvis får man de beste svarene på et spørsmål vedr. regelverk fra et utvalg av dem som forvalter regelverket eller evt. noen med juridisk kompetanse på feltet. Jeg har spurt politi og vegvesen og fått samme svar fra begge kanter; hvis vekten av "elev" & ledsager overstiger sykkelens tillatte totalvekt er det OK at ledsager kjører egen sykkel. Ellers skal begge på samme jern. Gule vester med L på for begge samt trådløs kommunikasjon osv. Jeg velger å forholde meg til det disse kommer med fremfor å risikere å havne i klabeit med øvrigheten fordi jeg på død og liv skal drive å leke hobbyjurist og §§-tolker selv. :mk
Denne tråden blir man nok ikke klokere av samme hvordan man leser forskriften, men det er jo på sett og vis underholdende da.... Bilde
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av AndreasB »

Geir skrev:Jeg velger å forholde meg til det disse kommer med fremfor å risikere å havne i klabeit med øvrigheten fordi jeg på død og liv skal drive å leke hobbyjurist og §§-tolker selv.
Du er passe naiv om du tror at de du spurt faktisk har lest loven selv.. Mest sannsynlig har de bare vært innom vegvesen.no de også ;)
Eller så har de spurt en som -tror- han har rett, og derfor sier at sånn er det.

Paragrafen er ganske klar.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Øvelseskjøring MC - Spin-off fra "De som sitter bakpå...

Legg inn av Geir »

AndreasB skrev:
Geir skrev:Jeg velger å forholde meg til det disse kommer med fremfor å risikere å havne i klabeit med øvrigheten fordi jeg på død og liv skal drive å leke hobbyjurist og §§-tolker selv.
Du er passe naiv om du tror at de du spurt faktisk har lest loven selv.. Mest sannsynlig har de bare vært innom vegvesen.no de også ;)
Eller så har de spurt en som -tror- han har rett, og derfor sier at sånn er det.

Paragrafen er ganske klar.
Vel, når du siterer noe en kjørelærer med åpenbar kunnskapsmangel sier og presenterer det som et ledd i en argumentasjonsrekke for ditt syn tror jeg ikke du skal være så ivrig med å stemple andre som naive... :sk?

Nå er det slik at lensmannen - som jeg har henvist til tidligere i denne tråden - i ettertid har ringt meg opp etter å ha undersøkt saken med en politijurist i Hordaland Politidistrikt. Han bekreftet at forskriften (du må få begrepene på plass - vi diskuterer paragrafer i Forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m. her, ikke paragrafer i Vegtrafikkloven som sådan. Forskjellen er ganske vesentlig.) tolkes slik SVV opplyser. Det er altså dette du må regne med at politiet forholder seg til hvis du blir stoppet i kontroll, er utsatt for en ulykke osv. SVV sensoren som jeg har henvist til tidligere i tråden satt og leste forskriften da jeg snakket med ham, og han uttalte da at hovedregelen er at ledsager skal sitte på samme sykkel som lærekandidaten osv....

Dine noe lettvinte og totalt ubegrunnede antagelser om mine kilder er altså grunnleggende feil.

Du har imidlertid rett på ett punkt; paragrafen er ganske klar, i alle fall for de som sitter inne med juridisk og faglig kompetanse på området. :mk
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar