FZ-1 har en noe nedtunet R-1 lignende motor. Dvs. litt færre HK og med en litt annen momentkurve hvor dreiemomentet, som er det morsomme med MC-kjøringlasse_hansen skrev:Jeg har tatt deg på ordet jeg nå Aj.. FJR er luket vekk..
Står nå kun mellom R1 og FZ1-S... Dette er to ganske like motorer etter hva jeg har lest.. Stemmer dette? Bare at FZ1 er litt mere behagelig å sitte på for passasjer, pluss at FZèn er litt bedre å få med bagasje på?
Men FZ1 blir kanskje litt mere lik sittestillingen på TDMèn?



Sittestillingen er mindre racingpreget enn R-1, men ikke fullt så oppreist som på TDM'en. Virket i hvert fall slik på meg da jeg prøvesatt en FZ-1 for ikke lenge siden.
For øvrig tror jeg at Z-1 rent ergonomisk (sittestilling, knevinkel osv.) har mye til felles med Kawa'en som Globe kjøpte.
Globinen skrøt forøvrig av passasjerplassen på den sykker'n. Tru'kke passasjersetet på FZ-1 er noe dårligere...