Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Jeg har tatt deg på ordet jeg nå Aj.. FJR er luket vekk..
Står nå kun mellom R1 og FZ1-S... Dette er to ganske like motorer etter hva jeg har lest.. Stemmer dette? Bare at FZ1 er litt mere behagelig å sitte på for passasjer, pluss at FZèn er litt bedre å få med bagasje på?
Men FZ1 blir kanskje litt mere lik sittestillingen på TDMèn?
FZ-1 har en noe nedtunet R-1 lignende motor. Dvs. litt færre HK og med en litt annen momentkurve hvor dreiemomentet, som er det morsomme med MC-kjøring \:D/ , er plassert noe lavere på turtallsregisteret og gir sykker'n et dravillig preg over et bredt register/turtallsområde. Akkurat det man trenger på aktiv turkjøring under norske forhold (en del svinger og stigninger hvor det helt klart er morsomt å kjøre MC :P :p ).

Sittestillingen er mindre racingpreget enn R-1, men ikke fullt så oppreist som på TDM'en. Virket i hvert fall slik på meg da jeg prøvesatt en FZ-1 for ikke lenge siden.
For øvrig tror jeg at Z-1 rent ergonomisk (sittestilling, knevinkel osv.) har mye til felles med Kawa'en som Globe kjøpte.
Globinen skrøt forøvrig av passasjerplassen på den sykker'n. Tru'kke passasjersetet på FZ-1 er noe dårligere...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Hmm, kanskje dette er en sykkel jeg skal ta en nærmere titt på gitt.. FZ1 ser jo egentlig ikke så gal ut, sånn egentlig da.. Men spørs om den har den akselerasjonen som R1 hadde da, fra f.eks 0-80km.. Dette likte jeg med R1. Kom rimelig kjapt opp i fartsgrensa.. Noe som var moro i svingene, slapp gassen litt i svingene, og dro på litt ut av svingen.

Men FZ1 ser jo ganske frisk ut den også.. Men utifra bildene jeg har sett, så har man ikke noe kåpe som dekker for beina.. Men man har brått en helt annen og bedre sykkel for passasjer, og evt bagasje da.

Utdrag ifra yamaha sine sider:
Maks dreimoment FZ1: 106 Nm (10.8 kg-m) @ 8 000 rpm Og maks effekt: 110.3 kW (150PS) @ 11 000 rpm
Maks dreimoment R1: 115.5 Nm (11.8 kg-m) @ 10 000 rpm Og maks effekt: 133.9 kW (182.1PS) @ 12 500 rpm (without air-induction)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

ikke at jeg skjønner så mye av disse tallene. Men er sikkert noen andre her som forstår de bedre? Jeg kan ikke kinesisk desverre :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Hmm, kanskje dette er en sykkel jeg skal ta en nærmere titt på gitt.. FZ1 ser jo egentlig ikke så gal ut, sånn egentlig da.. Men spørs om den har den akselerasjonen som R1 hadde da, fra f.eks 0-80km.. Dette likte jeg med R1. Kom rimelig kjapt opp i fartsgrensa.. Noe som var moro i svingene, slapp gassen litt i svingene, og dro på litt ut av svingen.

Men FZ1 ser jo ganske frisk ut den også.. Men utifra bildene jeg har sett, så har man ikke noe kåpe som dekker for beina.. Men man har brått en helt annen og bedre sykkel for passasjer, og evt bagasje da.
Tru'kke aksen er no' særlig dårligere enn R-1. Marginale og helt uvesentlige forskjeller i så fall, tør jeg påstå.
Jeg liker dreiemomentsykler. Derfor liker jeg TDM. Og ikke minst Tiger 1050. Og jeg tror ganske sikkert at FZ-1 har mye av de samme kvalitetene, samtidig med at den er rimelig frisk i det øvre turtallsregisteret hvor TDM'en blir "tungpustet" og hvor Tiger 1050 også må "kaste inn håndkleet" ved et visst turtall.
Jeg tror FZ-1 har en god kombo av praktisk god dreiemomentkurve (trekkraft på lav- og mellomturtall) samtidig med at den er sprek nok i øvre turtallsområdet med gode høyfartsressurser. I tillegg tror jeg tyngdepunktet er passe lavt og at sykkelens geometri forøvrig gjør den letthåndterlig og svingvillig.
At den har brukbar behagelig passasjerplass og mulighet for gode bagasjeløsninger er heller neppe noen ulempe... ;-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:
Utdrag ifra yamaha sine sider:
Maks dreimoment FZ1: 106 Nm (10.8 kg-m) @ 8 000 rpm Og maks effekt: 110.3 kW (150PS) @ 11 000 rpm
Maks dreimoment R1: 115.5 Nm (11.8 kg-m) @ 10 000 rpm Og maks effekt: 133.9 kW (182.1PS) @ 12 500 rpm (without air-induction)
Ja, dette mener jeg er det samme jeg har prøvd å forklare med enkle ord, etter beste evne, i den forrige posten jeg skrev.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Da er det på tide å gå vekk ifra pcèn litt merker jeg. Og få inn i tenke boksen :D
Så får vi se hva hjernen min finner ut (Ps. Tenker med den øvre hjernen)
Takk for alle innspill og hjelp så lagt.. Kom gjerne med flere mens jeg ligger rett ut i sofaen og tenker :scratch

God kveld og helg videre. Titter innom etterpå igjen :prf

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lazyboy »

Om du har det som mange av oss andre, så for du kjøre like langt som kona synes det er komfortabelt :lol
Som alle damer så sier dem en ting og mener en annen ting,(koden er knekt :D )
La henne også komme med sitt førstvalg, og se om dere er langt unna hverandre.

Ang tdm (89 nm ved 6000 rpm ) effekt kontra Fjr (134 nm ved 6000 rpm)er det etter min mening mopped kontra motorsykkel.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev: Ang tdm (89 nm ved 6000 rpm ) effekt kontra Fjr (134 nm ved 6000 rpm)er det etter min mening mopped kontra motorsykkel.
Forskjellen er stor, men ikke så stor som du vil ha det til:
FJR data.JPG
Edit:
Ser at du har korrigert deg selv. Men turtallet er fortsatt feil...

:mk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

lazyboy
Innlegg: 362
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2024

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lazyboy »

ja, så det var feil i linken jeg kikka på .
Men uansett har jeg kjørt litt med begge , og jeg mener forskjllen er ganske markant

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lazyboy skrev:ja, så det var feil i linken jeg kikka på .
Men uansett har jeg kjørt litt med begge , og jeg mener forskjllen er ganske markant
Ikke uenig i det.
400 kubikks forskjell vil selvfølgelig merkes. Noe annet ville vært rart...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Hehe. Ser folk er engasjert i mitt mc valg :P :p Det liker vi.. Har tenkt endel i natt, og fristelsen er veldig stor til å kjøpe R1.
Men FZ1-S har ikke helt gått i glemmeboka den heller. Skal ha en alvors prat med forhandleren i morra, så får vi se hvor dette ender :scratch

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Snikkeren »

Hvis drømmen er en R1, så vil jeg anbefale deg å gå for den.
Hvis ikke kommer du bare til å gå å tenke på horfor du ikke valgte drømmesykkelen denne gangen heller. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Svolp »

Kjøp deg R1 mens du ennå e unge!
Kroppen din blir fort nok for gammal te og sitte på en slik :lol
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Fikk nå mange tanker oppe i hode, av Svolp og Snikkeren sine innlegg.. Så i morra bestiller jeg med nok Yamaha YZF-R1 WGP 2012mod :P :p Kommer med avgjørelsen jeg har tatt i morra når jeg kommer ifra jobb.. Skulle nemlig ringe forhandleren i morra når de åpner ved 10-11tiden.. Og innen det er avgjørelsen tatt :prf

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Busa Trond »

Hvorfor ikke Hayabusa :P :p .
Masse moro drag i den. Bare se :mk
[video]http://www.youtube.com/watch?v=d12-O69M ... detailpage[/video]




Jeg har også vært inne på tanken på FJR og den til Kawa, GTR. Frister jo 1600 til BMW også :thumleft . Men når alt kommer til alt, så er det å kjøre sykkel mer moro :D . Det er nok sikkert slik at effekt blir man avhengig av, så har man kjørt Busa litt er man bortskjemt. Alt fra by kjøring til tur, og rolig krusing med dame, er konge. Bare spør Busa eiere :vs .
Jeg kjørte den nye til Kawa 1400 her en dag. Også kjørte jeg en slik TDM "Kawa" etter på. Natt og dag :-k .
Bare et lite tips før du går for R1
Trives veldig godt med Busa på tur jeg. Ser på nett at man kan gjøre et røver kjøp på de nå :yeyeye .
Selv om den ser stor ut, så er den egentlig liten å snerten.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Busa Trond, takker så mye for tipset altså. Men å se på noen andre sykler enn R1 eller FZ1 er nå uaktuelt. Har et vanskelig valg nok som det er.. Og har sjekket litt forsikringer, og busaen blir litt dyrere enn R1, ihvertfall de stedene jeg har sjekket. Men nå har det seg slik at R1 alltid har vært drømme sykkelen min. Så synes det å velge en annen slik sykkel blir feil. Nå har jeg endelig sjangsen for å få sykkelen jeg alltid har drømt om, så spørs om jeg vil la den sjangsen gå ifra meg... FZ1 har samme motor som R1 men noe nedtunet så derfor er den sneket seg med i vurderinga.. :P :p
Men hadde jeg hatt valget mellom Busa eller R1, hadde jeg gått for R1 ettersom det er en slik sykkel jeg alltid har villet hatt.

Men for all del, takk for tips, og at du delte erfaringen med meg. Alt tas med i vurderinga som sagt

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Er det noen her som har testet FZ1-S? Eller FZ1-N, må innrømme at N ser penere ut en S. Hva er deres meninger om disse to syklene?

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Da var det gjort! Arbeidsdagen over. Og jeg snakket med forhandleren istad, og bestilte meg en Yamaha R1 2012 mod :prf
Skulle ha jubeleums utgaven, men den var desverre utsolgt. Så endte opp med blå R1. Med tankveske som matcher resten av sykkelen.. Og Scottoiler :P :p Var så fornøyd med den scottoileren på TDMèn, så prøver en slik på R1 også :D

Nå er det bare å vente :yeyeye

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

Gratulerer, unge mann!
Blir stas med splitter nye sykkel :thumleft
Og ikke hvilken som helst sykkel heller :D :mc1

Deilig når drømmer kan oppfylles ;-)
Og akkurat det skal man passe på å gjøre så ofte muligheten byr seg :thumleft
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Takk for det Aj :D Gleder meg til å få den i "hus"
Ja det er sant Aj, hadde vært galt å la den drømmen gå ifra meg ved å kjøpe en annen sykkel synes jeg. Føler at det var det eneste riktige :P :p
De skulle montere tanktrekk og scottoileren for meg også, så dette trur jeg blir bra :prf

Da blir det bare å finne en løsning på bagasje problemet etterhvert :scratch Men det får vi ta når jeg har fått sykkelen.
Forhandleren skulle hente sykkelen inni oslo etterpå, eller i morra tidlig. Sto vist der inne i papp eske sa han :lol
Håper det er en full størrelse sykkel, og ikke en sånn byggesett modell til å ha på hylla :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev: Forhandleren skulle hente sykkelen inni oslo etterpå, eller i morra tidlig. Sto vist der inne i papp eske sa han :lol
Håper det er en full størrelse sykkel, og ikke en sånn byggesett modell til å ha på hylla :-k
Regner med at du har kikket litt på "prislappen"... Kan hende man fort skjønner at det ikke dreier seg om en 'peishyllemodell' når man gjør det... :knegg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Lasse`s logg

Legg inn av Svolp »

Gratulerer så mye, godt du følget drømmen! Gjorde det samma selv når jeg kjøpte min zzr! La ventetiden bli kort :prop:
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Sett på prislappen? Hmm, må man betale når man kjøper ny sykkel å :scratch
Har ikke betalt enda, betaler den når jeg henter den vel? Skal komme en å se på TDM'en etterpå også, så hadde jo vært topp om han tok den med seg, ellers går den som innbytte hos forhandleren. Men får jo mere for den om jeg får solgt den privat ;-) så vi får se.

Er det slikt at jeg bør kjøre veldig pent den første tiden med sykkelen når den er ny? Evt hvor lenge? 1000km så er den innkjørt, er det noe sånt?

Kjenner jeg gleder meg som en unge på å få den gitt.. Mest sannsynlig får jeg den føre helga sa de der nede. Så vi får krysse fingrene. Kan jo hende det tar litt lengere tid siden jeg skal ha tankveske og scottoiler montert på den i tillegg.. :yeyeye

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Lasse`s logg

Legg inn av ArcticTiger »

:thumleft Grrratttlere med Drømmesykkern LH :yeyeye :knegg Skjønnte det gjikk den veien, du er heldig som kan følge drømmen! gleder meg til å se den/deg/dere i Kalsta :D

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Trur den turen kan bli bra, spesielt nå :D Blir moro å hilse på andre folk her ifra mc-siden også :thumleft
Blir sikkert mange fine sykler å se der :prf

Hvor langt bør en slik sykkel innkjøres forresten?

Svar