MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)
- rayongracer
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Re: MC-parkering/bilparkering (Regler for parkering av MC)
Jeg fikk en parkeringsbot i en boligsone i Stavanger, så tydeligvis må en ha betalt for å stå der.
500 kroner ut vinduet der
- evike
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Kontakt:
Her i Nederland står alle MC'er rundt omkring på fortauene, så lenge de ikke hindrer gående vesentlig. I Alkmaar, hvor vi overnattet i natt, så lå det en jakke på salen av den ene sykkelen. Den lå der fortsatt i dag morges også (syklene fortsatt på fortau). Så her virker det som det meste går :)
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- Erman
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Noen steder vet folk å oppføre seg... heldigvisevike skrev:Her i Nederland står alle MC'er rundt omkring på fortauene, så lenge de ikke hindrer gående vesentlig. I Alkmaar, hvor vi overnattet i natt, så lå det en jakke på salen av den ene sykkelen. Den lå der fortsatt i dag morges også (syklene fortsatt på fortau). Så her virker det som det meste går :)
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
Å herregud! Er det mulig?rayongracer skrev:Jeg fikk en parkeringsbot i en boligsone i Stavanger, så tydeligvis må en ha betalt for å stå der.
Jeg bor selv i Stavanger innenfor en parkerings-sone, men det kunne aldri falt meg inn å klistre(!) en av disse lappenene som viser man har betalt (for inneværende mnd/år), på sykkelen. Til info; det vil ikke være særlig attraktivt å stjele lappen for noen, siden reg.nr. står på.
Jeg er heldig og har p-plass på egen tomt! Noe som er langt fra normalen i Stavanger sentrum.
Ellers hørte jeg (på TV2 Hjelper Deg) at når man forhåndsbetaler p-avgift for mc, skal man ta med seg kvitteringen i lommen og dersom man får bot må man klage og legge ved kvitteringen.
Hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres vanskelig....?
Hvis man f.eks står tre sykler på en oppmerket plass skal alle sykler betale.Persoyvind skrev:Hva er riktig når det kommer til parkering av MC på forskjellige plasser?
Parkeres det på samme parkeringsplass som biler, eller andre kjøretøy, spesielt på oppmerkede områder, holder det med EN/1 parkeringsbillet(?)
Dette har jeg fått bot for av Europark. Kranglet skriftlig, men kom ingen vei.
Jeg har aldri skjønt logikken med det og kommer aldri til å gjøre det.
De begrunner det med at du betaler for "retten" til å parkere, ja det er jo greit.
Men hvorfor får biler bot om de står på linja eller med et hjul utenfor sitt felt om man betaler for "retten" til å parkere??
Så åpenbart betaler man ikke for leie av et felt når man parkerer fler sykler på samme felt. (da gjelder pr.kjøretøy)
Jeg bruker å oppfordre motorsyklister til å stille seg midt på hvert sitt felt om man er fler.
- Erman
- Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Som nevnt tidligere fikk jeg bot for å ha delt parkeringsplass med bil, mens det ifølge kommunale parkeringsvakter var i orden om flere sykler sto på samme plass så lenge en av de hadde synlig billett.GTline skrev:Hvis man f.eks står tre sykler på en oppmerket plass skal alle sykler betale.Persoyvind skrev:Hva er riktig når det kommer til parkering av MC på forskjellige plasser?
Parkeres det på samme parkeringsplass som biler, eller andre kjøretøy, spesielt på oppmerkede områder, holder det med EN/1 parkeringsbillet(?)
Dette har jeg fått bot for av Europark. Kranglet skriftlig, men kom ingen vei.
Jeg har aldri skjønt logikken med det og kommer aldri til å gjøre det.
De begrunner det med at du betaler for "retten" til å parkere, ja det er jo greit.
Men hvorfor får biler bot om de står på linja eller med et hjul utenfor sitt felt om man betaler for "retten" til å parkere??
Så åpenbart betaler man ikke for leie av et felt når man parkerer fler sykler på samme felt. (da gjelder pr.kjøretøy)
Jeg bruker å oppfordre motorsyklister til å stille seg midt på hvert sitt felt om man er fler.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100
1984 BMW K100
-
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Hvorfor leser man aldri i avisen at "Parkeringsvakt banket opp etter tvilsom gebyrlegging" ?
- Icetruck
- Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Fordi det mest sannsynlig blir dyrere enn å betale boten 

2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
Hovedregelen er at lappen skal være på MC'n - du kan evt ta bilde av den på MC'n for å sikre deg litt.Lego skrev: Ellers hørte jeg (på TV2 Hjelper Deg) at når man forhåndsbetaler p-avgift for mc, skal man ta med seg kvitteringen i lommen og dersom man får bot må man klage og legge ved kvitteringen.
Hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres vanskelig....?
Europark har visst (noen steder?) en praksis på at man kan ta med lappen, og ettergir om du har tatt den med i lommen, men Q-Park (og evt andre) gjør det ikke. Du vil også bli avvist av P-klagenemnda om lappen er tatt med i lomma. Ref §4 i standardvilkårene http://www.parkeringsklagenemnda.no/fil ... krkort.pdf
Husk også å ha penn og papir i tilfelle automaten ikke funker - da kan du legge lapp om det på MC'n. Ellers kan du få bot selv om automaten ikke fungerer - så "fleksible" er nemlig P-selskapene. Veldig fleksible til å tolke ting til sin fordel...
Tror det beste for oss med MC er å mase på våre egne firma og mase på butikker etc om å få egne gratis MC plasser. Altfor få som i det hele tatt tenker på MC når de lager parkering for besøkende.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Persoyvind
- Motorsykkelen din: Honda XL600
Enig der i grunn. MEN, om parkvesnet mener vi skal betale for "rett til parkering, per kjøretøy", vi betaler for.. Hva med egen MC-avgifter? Hvor vanskelig kan det være å ha en egen knapp for MC, som deler summen på (eksempelvis) 4, så er den i boks også.RuneMC skrev:Lego skrev: Tror det beste for oss med MC er å mase på våre egne firma og mase på butikker etc om å få egne gratis MC plasser. Altfor få som i det hele tatt tenker på MC når de lager parkering for besøkende.
Jeg har til nå ignorert bota, og sendte en mail til en kommuneansatt, (etter noen forsøk på å nå han per telefon..) og satser på det beste.. :)
Honda XL600L
Benelli Adiva
(Audi A3)
Suzuki TS X (*93/97)
*Yamaha Slider (01)
Benelli Adiva
(Audi A3)
Suzuki TS X (*93/97)
*Yamaha Slider (01)
- Persoyvind
- Motorsykkelen din: Honda XL600
Jeg liker den! Hold gjerne av de beste plassene for å demonstrere..GTline skrev: Så åpenbart betaler man ikke for leie av et felt når man parkerer fler sykler på samme felt. (da gjelder pr.kjøretøy)

Honda XL600L
Benelli Adiva
(Audi A3)
Suzuki TS X (*93/97)
*Yamaha Slider (01)
Benelli Adiva
(Audi A3)
Suzuki TS X (*93/97)
*Yamaha Slider (01)
-
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
I dag så jeg sannelig en MC her i byen med parkeringsbot. Tror det var en GSR eller lignende, vendt oppover i Markeveien. Vet ikke om det er lov å stå der i det hele tatt. Problemet med å feste bøter ser ut til å være eliminert, siden gebyrlappen er av typen bagasjelapp på fly og lett kan klistres rundt styret.
- Intruder
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Så i avisa at en kar på Hamar hadde fått bot for å ha parkert MCn uten å betale parkeringsavgift...
Betaler du og bare legger kvitteringa på sykkelen blåser den bort eller kanskje ser en luring sitt
snitt til å sette den på eget kjøretøy...
Parkeringsuvesenet er ikke lett å ha med å gjøre...

Betaler du og bare legger kvitteringa på sykkelen blåser den bort eller kanskje ser en luring sitt
snitt til å sette den på eget kjøretøy...
Parkeringsuvesenet er ikke lett å ha med å gjøre...

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
- Geir
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Lett
men likevel; her kan ingen skylde på bortblåste p-lapper....

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Intruder
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
P-lapper mange slukker sorgen !!

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
Nil satis nisi optimum !