Garmin vs TomTom

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av tagesk »

joo skrev:Men på tur er ikke 6 timer nok hvis man absolutt skal ha saken påslått hele tida. Og det trenger man sjelden...?
øh - tror du trenger å kjøre litt i land med mange veier :P :p

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av joo »

tagesk skrev:
joo skrev:Men på tur er ikke 6 timer nok hvis man absolutt skal ha saken påslått hele tida. Og det trenger man sjelden...?
øh - tror du trenger å kjøre litt i land med mange veier :P :p

[TaSK]
Nja, kart på tankveska, briller og en idè om hvilken veg man skal hjelper det også. Og lese vegskilt.
Men om man skal unngå alt som er multifil-veger (og det vil man) gjør GPSen sakene lettere og evt bomkjøring blir ikke noen katastrofe :prf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39732
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av AJ »

Svein2 skrev:[...] en GPS bør vel være fast montert.
Det er nok en fordel, ja.
Men hva om man ikke ønsker å ha den fastmontert (som f.eks. tilkoblet sykkelens strømskrets); hvilke løsninger er gode i slike tilfeller?
Noen med gode og dårlig erfaringer?
Gjerne med bilder... :prf
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av simpson »

Du AJ' hvor fant du 660 til den prisen?

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av Svolp »

Den prisen er feil... Eller den er riktig men det er på pixmania og har vært en defekt vare som har blitt reparert så billigste NYE 660 pr. dags dato og få tak på mpx.no til 3800kr!!!

Jeg syntes 220 kan være vell så bra som 660 ut i fra hva jeg leser! Er bruken a - b er 220 akkurat like bra samt at prisen er fin!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39732
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av AJ »

simpson skrev:Du AJ' hvor fant du 660 til den prisen?
Se posten til Svolp...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av JohnnyTh »

joo skrev:
tagesk skrev:
joo skrev:Men på tur er ikke 6 timer nok hvis man absolutt skal ha saken påslått hele tida. Og det trenger man sjelden...?
øh - tror du trenger å kjøre litt i land med mange veier :P :p

[TaSK]
Nja, kart på tankveska, briller og en idè om hvilken veg man skal hjelper det også. Og lese vegskilt.
Men om man skal unngå alt som er multifil-veger (og det vil man) gjør GPSen sakene lettere og evt bomkjøring blir ikke noen katastrofe :prf
Her er jeg totalt uenig. Jeg har kjørt i mange år med kart i tankveska og studert der før kjøring, og gjort så godt jeg kan. Somregel går det ganske bra. Men du verden så mye oppmerksomhet det tar.
Husker spesielt det å kjøre gjennom Paris med kun kart til hjelp. Til slutt satt dama med kartet bak og prøvde å navigere. Ikke veldig enkelt. Noen år senere med GPS var det en lek. Selv synes jeg ofte multifil veier er lettere å orientere seg på. Oversiktlig og greit skiltet. Men småveier med småbyer synes jeg kan være ille. Spesielt har jeg kjørt mye feil på lansbygda i Frankrike. Mulig jeg har vært uheldig men her er skilting ofte sparsommelig. Motsatt i belgia der er det gjerne 20 stedsnavn det er skiltet til i hvert eneste kryss og man må stoppe for å klare å lese dem alle.

Jeg klarer meg ikke uten kart på tur. Men GPS er et fantastisk suplemang som gir meg større glede av kjøringen da jeg kan bruke mer oppmerksomhet på trafikken og omgivelsene
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av Bringisen »

Jeg byttet fra Zumo 220 til Zumo 660. Den større skjermen er bar en fordel , men det viktigste for min del er at jeg kan kjøre telefonen trådløs via 660 og rett i øret. Den viser også telefonlisten og hvem som ringer på skjermen. Dessuten er kommunikasjonen toveis og man får både GPS tale , telefonsamtaler og musikk via 660. Store fordeler og helt verdt prisforskjellen , har man liten plass er 220 helt grei.
Når det gjelder fastmontert eller ei , så synes jeg det er fordelaktig med den fastmontert , på min sykkel har jeg koblet den slik at når tenningen slås av så slår GPSen også seg av. Ingen fare for strømsluk.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Bosted: Notodden

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av dag-zzr »

Har Garmin 220 montert på braket og med strøm fra sykkelen og kjøreanvisning på "øret" via bluetooth.
Det er i store byer og/eller at jeg tar en avstikker fra planlagt rute GPS'n kommer til nytte. Da vil jeg konsentrere meg om kjøringen og ikke følge med på skjermen.
Størrelsen på skjermen er for meg underordnet. GPS'n er også montert på styrekrona og er ikke synlig med full oppakning i bagster'n
Selv om 220 dekker mitt behov og fungerer utmerket- Papirkart er en selvfølge. :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av simpson »

Bringisen skrev:Jeg byttet fra Zumo 220 til Zumo 660. Den større skjermen er bar en fordel , men det viktigste for min del er at jeg kan kjøre telefonen trådløs via 660 og rett i øret. Den viser også telefonlisten og hvem som ringer på skjermen. Dessuten er kommunikasjonen toveis og man får både GPS tale , telefonsamtaler og musikk via 660. Store fordeler og helt verdt prisforskjellen , har man liten plass er 220 helt grei.
Når det gjelder fastmontert eller ei , så synes jeg det er fordelaktig med den fastmontert , på min sykkel har jeg koblet den slik at når tenningen slås av så slår GPSen også seg av. Ingen fare for strømsluk.
Så du kan ikke administrere tlf gjennom skjermen, ikke få opp kontakter og se hvem som ringer på 220?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av Bringisen »

simpson skrev:
Bringisen skrev:Jeg byttet fra Zumo 220 til Zumo 660. Den større skjermen er bar en fordel , men det viktigste for min del er at jeg kan kjøre telefonen trådløs via 660 og rett i øret. Den viser også telefonlisten og hvem som ringer på skjermen. Dessuten er kommunikasjonen toveis og man får både GPS tale , telefonsamtaler og musikk via 660. Store fordeler og helt verdt prisforskjellen , har man liten plass er 220 helt grei.
Når det gjelder fastmontert eller ei , så synes jeg det er fordelaktig med den fastmontert , på min sykkel har jeg koblet den slik at når tenningen slås av så slår GPSen også seg av. Ingen fare for strømsluk.
Så du kan ikke administrere tlf gjennom skjermen, ikke få opp kontakter og se hvem som ringer på 220?
Det var derfor jeg byttet fra 220 til 660. Man får GPS stemmeanvisninger via Bluetooth fra 220 men man kan ikke koble telefonen via den.
Da jeg først kjøpte 220 ble jeg skuffet over dette. En kamerat hadde 660 og jeg hadde forventet at 220 hadde dette også. Fikk heldigvis solgt 220 for nesten samme pris som jeg kjøpte den for. Angrer ikke på oppgraderingen.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av simpson »

Dette var fint å få opplyst, da er 220 utelukket for min del.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av biker7 »

Blir nok evt. 220 på meg. Mere snerten, har alt jeg trenger på en GPS, og "telefon-dilldall" har JEG ikke bruk for når jeg kjører mc. Bare godt å ha fri fra mobilen under kjøring vel..? Stopper jo med jevne mellomrom, og tar heller en tlf-samtale da, hvis behov. Men det er MEG. Vi er jo ikke alle like. :-)
Sist redigert av biker7 den 17 jun 2012, 17:31, redigert 2 ganger totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Bosted: Lier

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av GSF »

Til dere som vurderer å handle på Pixmania. Sjekk brukeromtalene før dere handler. Ikke mye positivt som skrives om de. Tror dette er en skikkelig snuskebedrift gitt.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Garmin vs TomTom

Legg inn av Bringisen »

biker7 skrev:Blir nok evt. 220 på meg. Mere snerten, har alt jeg trenger på en GPS, og "telefon-dilldall" har JEG ikke bruk for når jeg kjører mc. Bare godt å ha fri fra mobilen under kjøring vel..? Stopper jo med jevne mellomrom, og tar heller en tlf-samtale da, hvis behov. Men det er MEG. Vi er jo ikke alle like. :-)
Du har mye rett i det med telefonen , men for og belyse litt hvorfor jeg valgte og ha løsningen så kan jeg ta et eksempel. Jeg har kone og to barn og alle er mer eller mindre engstelig når jeg kjører sykkel. En gang kjørte jeg en rute de hjemme visste om og på nyhetene fikk de servert en tragisk mc ulykke på strekningen der jeg kjørte ( jeg kjørte forbi den forulykkede dessverre ) Det først min kone tenkte var å ringe meg , men jeg hørte ikke telefonen når jeg kjørte. Hun ble da sittende i 4 timer og engste seg. Nå med Zumo 660 er problemet løst og jeg kan velge hvem jeg vil ta telefonen for siden hvem som ringer kommer opp i GPS displayet. Jeg trenger ikke snakke med noen om jeg ikke ønsker det ;-) Man kan med andre ord være helt i fred for samtalene. En annen ting er om man bruker menyen i GPS f.eks for og finne nærmeste hotell eller spisested så trykker man bare inn knappen for telefon og GPS ringer opp stedet du har valgt , genialt :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar