
TDM 850 Vind problemer
TDM 850 Vind problemer
Tips til hvordan få litt mindre turbulens i hjelmen på min tdm?? det er nesten så hjelmen blir skrelt av hodet på motorveien når det er lastebiler foran. finnes det løse spoilere eller skjermer?? T
ips mottas med stående ovasjoner og trampeklapp.

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: TDM 850 Vind problemer
Heisan Kaiove og velkommen som medlem her på MCsiden.no.
Vindstøy problemet med TDM 900, som jeg hadde tidligere, handlet også min første post på MCsiden også om, da jeg registrerte meg her i 2006...
Prøvde forskjellige løsninger på den, bla. MRA Varioscreen uten at dette hjalp noe særlig, dessverre.
Men det kan hende andre er mer heldige enn meg og at TDM 850 er litt annerledes og gir bedre resultat enn det jeg opplevde.
Er ikke sikkert du trenger å kjøpe hele skjermen heller siden tyske MRA har begynt å selge den øverste skjermdelen, den som har gitt skjermen navnet "Vario".
Ta en kikk her:
http://www.mrashop.de/erp/catalog/navig ... 0%29&spr=D" onclick="window.open(this.href);return false;
Og her
:
http://www.bikehps.com/mra/variotouringscreens.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vindstøy problemet med TDM 900, som jeg hadde tidligere, handlet også min første post på MCsiden også om, da jeg registrerte meg her i 2006...

Prøvde forskjellige løsninger på den, bla. MRA Varioscreen uten at dette hjalp noe særlig, dessverre.
Men det kan hende andre er mer heldige enn meg og at TDM 850 er litt annerledes og gir bedre resultat enn det jeg opplevde.
Er ikke sikkert du trenger å kjøpe hele skjermen heller siden tyske MRA har begynt å selge den øverste skjermdelen, den som har gitt skjermen navnet "Vario".
Ta en kikk her:
http://www.mrashop.de/erp/catalog/navig ... 0%29&spr=D" onclick="window.open(this.href);return false;
Og her

http://www.bikehps.com/mra/variotouringscreens.html" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: TDM 850 Vind problemer
Jeg har brukt laminarlip med godt resultat på min Stelvio.
De har også en for 850 tdm.
http://www.laminarlip.com/tdm.php
De har også en for 850 tdm.
http://www.laminarlip.com/tdm.php
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- Galilee
- Innlegg: 24
- Registrert: 02 jun 2009, 13:04
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 1996
- Bosted: Horten
- Kontakt:
Re: TDM 850 Vind problemer
Jeg hadde høy orginal skjerm en stund, og syntes det ble masse turbulens rundt hodet.
Etter å ha byttet til LAVERE skjerm ble alt mye bedre. Turbulens flyttet litt lengre ned så den ikke var plagsom lengre.
Prøv å flytte hodet litt opp og ned bak vindskjermen for å finne ut hva som fungerer best (hode i forhold til vindskjerm) så vet du litt mer om hvor mye justering det er snakk om (høyden det bør være mellom vindskjerm og spesielt underkanten av hjelmen).
Etter å ha byttet til LAVERE skjerm ble alt mye bedre. Turbulens flyttet litt lengre ned så den ikke var plagsom lengre.
Prøv å flytte hodet litt opp og ned bak vindskjermen for å finne ut hva som fungerer best (hode i forhold til vindskjerm) så vet du litt mer om hvor mye justering det er snakk om (høyden det bør være mellom vindskjerm og spesielt underkanten av hjelmen).
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: TDM 850 Vind problemer
OMAAS skrev:Jeg har brukt laminarlip med godt resultat på min Stelvio.
De har også en for 850 tdm.
http://www.laminarlip.com/tdm.php

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: TDM 850 Vind problemer
Æ har samme problemet på min V-strom. Har lest en del på forskjellige V-strom forum, og der finnes det mange forslag. Et e jo MRA som AJ nevnte, for noen var det løsningen mens det for andre ikke hjalp det spøtt, uten at noen forstår hvorfor/hvorfor ikke. Andre har overraskende nok sagt at løsninga var å bytte jakke, det var flere stk som nevnte det med jakka. Noen (flere) har også sagt at det hjalp å bytte speil. Og en kar hadde teipet noen små "finner" fast på sidekåpene, små plastbiter (ca 2x4 cm) som skulle styre vinden som kom bak og opp langs kåpa foran kroppen. Han påstod det også hjalp.
Så etter alle disse gode rådene har min løsning vært og ikke gjøre noe som helst, det hjalp ikke
De fleste som har løst dette har kjøpt justerbart feste for vindskjermen fra Madstad og MRA varioscreen
Så etter alle disse gode rådene har min løsning vært og ikke gjøre noe som helst, det hjalp ikke

De fleste som har løst dette har kjøpt justerbart feste for vindskjermen fra Madstad og MRA varioscreen
Re: TDM 850 Vind problemer
Takk for tips folkens. Tror jeg ryker på en vario skjerm.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: TDM 850 Vind problemer
Min erfaring er at man enten må ha så høy skjerm at lufta går over hjelmen, eller så lavt at lufta treffer under hjelmen.
Alt annet er det turbulens i. Det kan hjelpe med skinnjakke istedenfor tekstiljakke, og en stor tankveske lager også mindre turbulens bak kåpeglasset. Man kan også prøve å punktere lufttrykket bak skjermen, men det ser ofte ikke bra ut...
Alt annet er det turbulens i. Det kan hjelpe med skinnjakke istedenfor tekstiljakke, og en stor tankveske lager også mindre turbulens bak kåpeglasset. Man kan også prøve å punktere lufttrykket bak skjermen, men det ser ofte ikke bra ut...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: TDM 850 Vind problemer
Det e min erfaring også, men æ har kjørt sykler med vindskjerm som virker, altså ingen vind eller turbulens rundt hodet overhodet. En skjerm for å styre vinden i brystet e vel ikke så stor vits, da kan man nesten like gjerne kjøre sykkel uten skjermKjellrf skrev:Min erfaring er at man enten må ha så høy skjerm at lufta går over hjelmen, eller så lavt at lufta treffer under hjelmen.
...
- RoJo
- Innlegg: 217
- Registrert: 18 okt 2009, 22:46
- Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
- Bosted: Stord
Re: TDM 850 Vind problemer
Jeg har byttet til MRA Touring Vario skjerm på min TDM 850 2000 mod. pga turbulensproblemene som disse TDMene er plaget med og det meste av den plagsomme turbulensen blei borte, så det var en klar forbedring for min del men det er fortsatt en del vindstøy, men dette vil oppleves indivduellt alt etter høyde etc.
Re: TDM 850 Vind problemer
Hei,
Jeg har hatt TDM tidligere med masse turbulens.
Etter noen års pause kjøpte jeg maken nå i sommer - helt uten turbulens.
Forrige eier monterte MRA skjerm som han kuttet til, sånn at den nå rekker ca 6 cm over øverste kåpedel.
Det er i tillegg laget en liten luftespalte i underkant av skjermen for å hindre turbulens.
Jeg er 187 cm og får vinden i skulderhøyde.
Har vært 170 mil på Vestlandstur i MYE møkkavær - det fingerte perfekt!
Hilsen Sverre
Jeg har hatt TDM tidligere med masse turbulens.
Etter noen års pause kjøpte jeg maken nå i sommer - helt uten turbulens.
Forrige eier monterte MRA skjerm som han kuttet til, sånn at den nå rekker ca 6 cm over øverste kåpedel.
Det er i tillegg laget en liten luftespalte i underkant av skjermen for å hindre turbulens.
Jeg er 187 cm og får vinden i skulderhøyde.
Har vært 170 mil på Vestlandstur i MYE møkkavær - det fingerte perfekt!
Hilsen Sverre
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.