Da var avgjørelsen tatt; ingen ny sykkel - heller oppgradering av den jeg har. Hvorfor? Jo, jeg begynte å lese meg opp litt på ymse forum osv. på folks synspunkter på XJ900 Diversion.
Oppsummert viste det seg (selvsagt - det var jo flest Diversion eiere som uttalte seg...) at dette er den beste, mest slitesterke, minst vedlikeholdskrevende touringsykkelen verden har sett. Ett sted leste jeg faktisk at med en slik sykkel kunne man få med seg hele garderobeskapet på tur - ufattelig med bagasjeplass altså. Ikke den med flest hk, men med et dreiemoment som oppveide for dette stod det også å lese et sted. Den blir også beskrevet som kjedelig, treg, stygg, forutsigbar og en haug med andre adjektiver i samme kategori. Sykkelen blir altså lagt merke til også av de som ikke liker den - nok et pluss i min bok.
Den skal også være litt tørst, men sammenlignet med Blazeren min fra '99 er forbruket bare en vits så det kan man ikke legge vekt på. Enkelte ytret sågar at en riktig oppsatt Diversion var like mye som adventuresykkel å regne som BMW med sin R1200GS og Yamaha med sin Super Tenere, Triumph sin Explorer, Moto Guzzi Stelvio osv. men den påstanden tar jeg ikke stilling til, selv om jeg endelig har holdt følge med denne typen sykler flerfoldige ganger langs våre utmerkede "adventureveier" - altså våre riks- og fylkesveier....
Sånn, da var den innledende argumentasjonsrekken på plass slik at jeg kan lese den på nytt og stagge kjøpelysten neste gang den kommer over meg. I tillegg skal jeg notere noen erfaringer jeg selv har gjort med gjennom tiden som eier av denne makalause maskinen.
På pluss siden - altså hvorfor jeg beholder den:
- - Den er faktisk lite vedlikeholdskrevende. Kardang og luft/oljekjøling, 'nuff said. Kun slitedeler/oljer byttet siden jeg overtok den.
- Driftssikker - så langt ikke et feilslag. Har 'an strøm, bensin og tilgang til luft starter den hver gang.
- Enkel å skru på - lite elektroniske duppeditter.
- Oppleves som lettkjørt og smidig, men har bare hatt denne og Z650'en så uttalelsegrunnlaget er heller skralt må jeg vedgå...
På minus siden - altså der det er rom for oppgraderinger. To do list:
- - Salen er helt ubrukelig. Den har mistet de opprinnelige egenskapene i stoppingen, er glatt og oppklort av kattene. Ny Corbin sal må nok til her med mindre jeg kommer over noe tilsvarende. En pris på 5k og 8 uker levering tyder veldig på tilsvarende...
- Progressive fjærer i gaffel og ny demper bak må nok til, men aner ikke hva som er bra der...
- Nytt eksosanlegg. Det gamle er... tja; gammelt. At rusten begynner å få grep hjelper jo ikke.
- Grønne dioder for å gjøre blinkindikatorene mer tydelig i instrumentpanelet. Hr. Yamaha har funnet det for godt å montere noen høyglanspolerte lampedeksel som gir så mye gjenskinn i dagslys at det er vanskelig å se om blinklyset er på. Har kjørt noen km med meningsløs blinking... Alternativt må jeg se hva de har funnet på på den gamle Kawasakien. Der er det selvkanselerende blinklys...
- Ny vindkjerm. Har original vindskjerm som lager støy/turbulens i slikt omfang at ikke engang Schübert hjelmen min klarer å hanskes med det.
- Bytte hjul- styre- og svingrammelager.
- Justere ventiler.
- Overhale bremser. Skikkelig.
Så får vi se når jeg kommer i gang...
Og sånn for å klargjøre de første avsnittene helt til slutt; de som faktisk tror at jeg tror at min sykkel er den beste i verden kan ta det heeelt med ro. Greien er at jeg ikke har "bedre vett" ettersom jeg ikke har erfaring fra andre sykler. Altså er jeg lykkelig uvitende om alt som sannsynligvis er bedre og så lenge jeg kan holde det slik blir det enkelt (og rimelig) for meg. Trixet blir altså å styre klar av fristelser... :[-o<