MC (tohjulinger) og lyskryss

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: MC (tohjulinger) og lyskryss

Legg inn av AJ »

TBI81 skrev:
AJ skrev:
TBI81 skrev:Fungerer også å ta ned sidestøtten slik at sensoren registrerer deg :-)
Javel?
Du tuller ikke med oss, eller...? ;-)
Nei, mener alvor nå ja. Virker i alle fall slik på enkelte sensorer rundt her i byen. Stod først en 'hel runde' uten å få grønt, tok så ned støtta og vips da tok det ikke lange tiden før det ble grønt signal :-)
Plasserte sidestøtta i bakken med full sykkeltyngde da, eller?
En interessant og ikke minst nyttig oppdagelse, i så fall... :-k

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

AJ skrev:
TBI81 skrev:
AJ skrev:
TBI81 skrev:Fungerer også å ta ned sidestøtten slik at sensoren registrerer deg :-)
Javel?
Nei, mener alvor nå ja. Virker i alle fall slik på enkelte sensorer rundt her i byen. Stod først en 'hel runde' uten å få grønt, tok så ned støtta og vips da tok det ikke lange tiden før det ble grønt signal :-)
Bikket den kun ned noen sekunder til jeg så at lyset skiftet fra grønt til orange andre veien. Tok den da opp og kjørte på grønt. Hadde ikke full sykkeltyngde og ikke kontakt med bakken. Har ikke akkurat vitenskapelig bevis på at dette funker, men det virket i alle fall slik i det krysset. Har etter dette gjort det til vane å svinge ned støtta om jeg blir stående en stund :-)

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Dexter, hører du, 65 kr rett i dass :terge

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

TBI81 skrev:
AJ skrev:
TBI81 skrev:
AJ skrev:
Javel?
Bikket den kun ned noen sekunder til jeg så at lyset skiftet fra grønt til orange andre veien. Tok den da opp og kjørte på grønt. Hadde ikke full sykkeltyngde og ikke kontakt med bakken. Har ikke akkurat vitenskapelig bevis på at dette funker, men det virket i alle fall slik i det krysset. Har etter dette gjort det til vane å svinge ned støtta om jeg blir stående en stund :-)
Vist det er styrt av kabler i bakken som føler på ett magnetfelt, så kan jo dette stemme, en får mere stål nærmere bakken...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Ja, enig, det høres ikke ulogisk ut

TBI81

Legg inn av TBI81 »

Det var tanken min også og grunnen til at jeg tok ned støtta første gangen. Når det er sagt, en magnet surra under på en strategisk plass vil nok virke det også - og da slipper man nok å ta ned støtta ;-)

Brukeravatar
Gielas
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16

Legg inn av Gielas »

MaxTron skrev:Skal bli artig å høre om det fungerer ja, er minst ett sånn kryss her i Kr.sund og :prop:

Forresten; trådstarter nevner jo at dette skjedde OFTE i kjøretimene...
Kjørelærer hadde ikke en regel/løsning på dette da??
Jo, forsåvidt hadde han det;
Krysset jeg baserer trådstarten på er 'innfartsveien' til Sandefjord fra E18, (husker ikke veinummeret i skrivende stund) og Peder Bogens gate. Det er det første lyskrysset du kommer til. Fra Peder Bogens gate er det en fil til venstre og en fil til høyre.
I fila til venstre er det liten trafikk og kjørelærers løsning da var å kjøre til høyre (mye trafikk den veien) og så kjøre oppover igjen via rundkjøringen i Tempokrysset. :D
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Dexter
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT

Legg inn av Dexter »

jhn skrev:Dexter, hører du, 65 kr rett i dass :terge
Ja kanskje, men disse magnetene med N48 faktor kan være svært så spennende å ha i hus... :yeyeye
Det er det samme for skylda hvem som har den...

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Dexter skrev:
jhn skrev:Dexter, hører du, 65 kr rett i dass :terge
Ja kanskje, men disse magnetene med N48 faktor kan være svært så spennende å ha i hus... :yeyeye
ja selv i dassen... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Banditmannen
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500

Legg inn av Banditmannen »

Testa det med støtta nå, i krysset Sverresgate - Stangsgate i Porsgrunn, http://goo.gl/maps/1HQ0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hjalp ingen ting! :sk? Prøvde først med sidestøtta(så motoren stoppa... :redface ), så med dobbeltstøtta, og til slutt begge to. Skjedde ikke en dritt! :roll
Tok en u-sving og kjørte en annen vei.
Sist redigert av Banditmannen den 01 jul 2012, 00:51, redigert 1 gang totalt.

TBI81

Legg inn av TBI81 »

Banditmannen skrev:Testa det med støtta nå, i krysset Sverresgate - Stangsgate i Porsgrunn, http://goo.gl/maps/1HQ0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hjalp ingen ting! :sk? Prøvde først med sidestøtta(så motoren stoppa... :redface ), så med dobbeltstøtta, og til slutt begge to. Skjedde ikke en dritt! :roll
Tok en u-svinog kjørte en annen vei.
Nedtur! Må ta meg en runde på 'gjenganger-kryssene' en dag å dobbeltsjekke her ..

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Ser ut som om magneter kan være veien å gå:
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6

Er ett kryss i Heggedal jeg vet om hvis man kommer opp fra togstasjonen i retning Asker... dvs det kan jo ha skjedd ting der siden jeg kjørte den veien for over et år siden (finnes en god alternativ vei uten trafikklys). Der er det ikke bare bare å trille sykkelen heller, siden det er oppoverbakke...

Midlertidige trafikklys med fotosensor har jeg ikke hatt problem med, muligens pga at jeg prøver å posisjonere meg der sensoren ser ut til å "sikte" og/eller har lys hjelm (?).

Her er forresten hva UP sier om denne problematikken:
http://www.facebook.com/note.php?note_i ... 5860131959
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
GSF
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017

Legg inn av GSF »

Ser noen mener man skal gå av sykkelen og trille over krysset. Her er et slikt kryss som ikke "virker" på mc. http://kart.gulesider.no/m/9Og19" onclick="window.open(this.href);return false; . Ligger på Åssiden i Drammen. Her vil jeg påstå at det rett og slett vil være livsfarlig å trille over hvis man kommer fra sentrum (høyre på kartet ved blått merke) og skal inn til venstre på "Ingeniør Rybergs gate". Forsøker du det her blir du ihjelkjørt av en lokal helt som gjerne kommer i 110 km/t.

Brukeravatar
jolan
Motorsykkelen din: mc

Legg inn av jolan »

RuneMC skrev: Her er forresten hva UP sier om denne problematikken:
http://www.facebook.com/note.php?note_i ... 5860131959
Da anser jeg min tilnærming for riktig... Gidder ikke å eksperimentere så fryktelig mye hvis UP selv sier at man faktisk kan kjøre på rødt så lenge man er sikker på av sensoren faktisk ikke reagerer og man kjører svært forsiktig. Så lenge man ikke utgjør noen risiko for medtrafikanter (eller seg selv) så er man vel på riktig side av loven? Eller i alle fall på riktig side av lovens ånd, hvis ikke lovens bokstav sier noe om problemet?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

Prøv å kjør litt fortere inn mot krysset (innen rimelige grenser da :-k )

Antar sensorene er enkle spoler som er lagt i bakken. Induktansen blir da påvirket både av mengde metall og hastigheten

http://www.livephysics.com/simulations/ ... ng-magnet/
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar