Nja, har blåtann & wifi på hele dagen på min telefon (iphøøn) og det er fremdeles godt med støyt igjen på telefonen når kvelden kommer. Dessuten er det vel rimelig greit med oppladingsmuligheter for telefon i bil... Med mindre telefonen er fra tidlig juratid tipper jeg at mobilbatteriet varer like lenge som batteriet på scala'en selv med blåtann oppkoblet.MaxTron skrev:Ok, det kan jo brukes som ei nødløsning, men misstenker at det tapper batteri på telefonen å ha blåtann stående på.Thimian skrev:Har nå søkt en del om emnet men ser desverre ikke ut til å klare å finne det jeg heller. Jeg sku å ønske å parre g4 med en form for radio i bil etc. Men foreløpig er løsning for meg er å ringe ut til vedkommede i bilen. "dobbelttapp" på en knapp så ringer du ut til sist brukte nr.
Komunikasjon MC <-> bil???
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Komunikasjon MC <-> bil???
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Komunikasjon MC <-> bil???
Dersom begge har f.eks. Talkmore, så er det gratis å ringe til hverandre så mye dere orker... å ringe ut må enten stemmestyres (vanskelig og unøyaktig) eller ringe mens man kjører (kan være vanskelig) eller bli oppringt (enklest, for det er bare å svare)MaxTron skrev:Hele poenget var jo å unngå å bruke telefon.
Vet ikke hvordan det fungerer å ringe UT med Scalarider, har ikke prøvd det.
Jeg og en kompis har kjørt bike 2 bike med Talkmore fordi jeg har Scala og han har N-com... de prater ikke i lag, men det gjør mobilene våre... fungerer aldeles utmerket!
Edit: Jeg og 2000Touring kjører på denne måten
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Komunikasjon MC <-> bil???
Nja, min samsung X-cover imponerer ikke akkurat på batterikapasitet, men blir ikke aktuelt å bytte bare for feri'n si skyld...Geir skrev:Nja, har blåtann & wifi på hele dagen på min telefon (iphøøn) og det er fremdeles godt med støyt igjen på telefonen når kvelden kommer. Dessuten er det vel rimelig greit med oppladingsmuligheter for telefon i bil... Med mindre telefonen er fra tidlig juratid tipper jeg at mobilbatteriet varer like lenge som batteriet på scala'en selv med blåtann oppkoblet.MaxTron skrev:Ok, det kan jo brukes som ei nødløsning, men misstenker at det tapper batteri på telefonen å ha blåtann stående på.Thimian skrev:Har nå søkt en del om emnet men ser desverre ikke ut til å klare å finne det jeg heller. Jeg sku å ønske å parre g4 med en form for radio i bil etc. Men foreløpig er løsning for meg er å ringe ut til vedkommede i bilen. "dobbelttapp" på en knapp så ringer du ut til sist brukte nr.
Mått nå isåfall varra til en som har høgar IP-sertifisering og støtsikkerhet da.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Komunikasjon MC <-> bil???
Sendte mail til support avdelingen til Cardo og spurte, og her er svaret jeg fikk, samt mailen jeg sendte:mekkern skrev:Nei-enheten har 2 separate radioenheter(3 med fm-radioen)Snikkeren skrev:Det er faktisk blåtann bike to bike også.
en Blåtannenhet som kommuniserer med tlf/gps
en VHF enhet som benytter antenna på siden til bike/bike-blåtann(Bluetooth® version 2.1, class 1) har ikke lov til så høy effekt at den kan nå 1600meter
class 1- 100mw=max 100m.
class 2 har bare2.5mw-4meter
Hello Kjetil,
Thank you for contacting the Cardo Systems Support Center.
All intercom communications between scala rider devices are done using Bluetooth.
Please feel free to contact us if we can assist you with any other questions.
Best Regards,
Edward Ley
Customer Service
http://www.cardosystems.com" onclick="window.open(this.href);return false;
+1 412.788.4533
+1 800.488.0363
For a Step-by-Step Animated Tutorial on using our Scala Rider headsets, just follow this link:
http://www.cardosystems.com/tutorial" onclick="window.open(this.href);return false;
-----Original Message-----
From: Kjetil [mailto:websupport@cardosystems.com]
Sent: Saturday, June 30, 2012 5:44 PM
To: support; support
Subject: Support / Customer Service - scala rider G4 PowerSet
Form name:
Contact Us Form
Country:
Norway
Name:
Kjetil
Email:
********
Recipient:
Support / Customer Service
Product:
scala rider G4 PowerSet
Message:
Hi.
I wonder how the bike to bike part works? Is it connected with bluetooth, or does it use radio signalls when it's used as an intercom bike to bike?
Best regards.
Kjetil
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Komunikasjon MC <-> bil???
MaxTron skrev:Geir skrev:MaxTron skrev: Nja, min samsung X-cover imponerer ikke akkurat på batterikapasitet, men blir ikke aktuelt å bytte bare for feri'n si skyld...
Mått nå isåfall varra til en som har høgar IP-sertifisering og støtsikkerhet da.
Jeg har min telefon mens jeg kjører :-)
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Komunikasjon MC <-> bil???
oki den,de oppga annet tidligere- men hvordan får de da til rekkevidden?Snikkeren skrev:Sendte mail til support avdelingen til Cardo og spurte, og her er svaret jeg fikk, samt mailen jeg sendte:mekkern skrev:Nei-enheten har 2 separate radioenheter(3 med fm-radioen)Snikkeren skrev:Det er faktisk blåtann bike to bike også.
en Blåtannenhet som kommuniserer med tlf/gps
en VHF enhet som benytter antenna på siden til bike/bike-blåtann(Bluetooth® version 2.1, class 1) har ikke lov til så høy effekt at den kan nå 1600meter
class 1- 100mw=max 100m.
class 2 har bare2.5mw-4meter
Hello Kjetil,
Thank you for contacting the Cardo Systems Support Center.
All intercom communications between scala rider devices are done using Bluetooth.
Please feel free to contact us if we can assist you with any other questions.
Best Regards,
Edward Ley
Customer Service
http://www.cardosystems.com" onclick="window.open(this.href);return false;
+1 412.788.4533
+1 800.488.0363
standarden cardo oppgir tilsier max 100meter med 100mw? juger standarden eller juger Cardo på effekten de griller hodet vårt med?
Hadde det vært bluetooth(registrertvaremerke) som oppgitt hadde de vært kompatible med andre fabrikat-ergo er det noe annet.selv om frekvensen rundt 2.4ghz muligens benyttes.
og nei-jeg gidder ikke krangle med fabrikanten om noe de tydligvis ikke vil oppgi.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Komunikasjon MC <-> bil???
G4 har ekstra antenne som vippes opp, kan være det som utgjør forskjellen
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Komunikasjon MC <-> bil???
Interphone har et oppsett for bil/MC kommunikasjon.
http://interphone.cellularline.com/en/m ... e-car-kit/
Bruker selv Interphone F5 og F4.
http://interphone.cellularline.com/en/m ... e-car-kit/
Bruker selv Interphone F5 og F4.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Komunikasjon MC <-> bil???
Dette er det som står under Technical specs på hjemmesiden:
General
Talk time: up to 13 hours
Standby time: 7 days
Charging time: 3 hours
Certificates: FCC, IC,CE, Bluetooth®
Bluetooth® version 2.1 class 1
Chip manufacturer: Cambridge Silicon Radio (CSR)
Battery type: Rechargeable Li-Polymer
Digital Signal Processing (DSP) for advanced audio
Compatible with entire scala rider product line**
Intercom (up to 1.6 km in Full Duplex)*
4-Way (2 drivers and 2 passengers)
3-Way (3 separate bikers)
2-Way (rider-to-rider or rider-to-passenger)
Click-to-Link: for spontaneous intercom connections with any G4 user
Mobile Phone Conference Mode (rider, passenger, outside caller)
GPS (requires headset profile)
Compatible with most major Bluetooth GPS devices
GPS voice instructions override music, FM Radio and Intercom calls
Supported Mobile Phone Profiles and Functions
Handsfree profile
A2DP/AVRCP profile for wireless streaming stereo from your MP3 player, iPhone™ or other smartphone
Voice Dial
Redial
Call Reject
Conference mode between outside caller, Driver and Passenger
Built-in FM Radio
87.5 MHz to 108 MHz FM receiver
RDS functionality for automatic selection of the strongest Radio signal while on the go
6-station memory with Search and Store functions
Automatic radio muting for incoming calls
Radio on time: 8-10 hours
Software Update
Software update-ready directly from PC (requires PC running Windows® XP™, Vista™ or Windows 7)
MP3 / Music
Connect wirelessly to A2DP / AVRCP enabled MP3 players for Bluetooth stereo music (Cable option also provided)
Mechanical / Functional Features
Fits virtually all full-face and 3⁄4 helmets (also available in corded microphone version for full-face helmets)
Quick-release mechanism to detach scala rider G4 from audio kit
Glue-on option included (instead of clamp attachment)
Two slim speakers to fit even the tightest helmets
Multiple control buttons
Mobile phone
Channel to Rider A
Channel to Rider B
Volume Up
Volume Down
FM Radio
MP3 Player
Audio Features
The G4 is equipped with AGC technology(Automatic Gain Control), allowing the automatic increase or reduction of volume according to ambient noise and driving speed. You can also control the volume level manually.
AGC sensitivity levels can be customized to suit your personal preferences:
Low AGC Sensitivity will require less ambient noise in order for the AGC to be activated, causing AGC to increase the volume on the headset at lesser speeds than usual.
High AGC Sensitivity will require more ambient noise in order for the AGC to be activated, causing AGC to increase the volume on the headset at greater speeds than usual.
VOX technology: The G4offers VOX technology for safe and hands-free operation of some key functions (Voice Dial, Answer Call, Reject Call). The VOX feature can be turned ON or OFF according to your preference. Voice-control for receiving / rejecting incoming mobile or intercom calls. Customizable sensitivity levels for enhanced experience.
VOX sensitivity levels can be customized to suit your personal preferences:
Low VOX Sensitivity will require more noise in order for the VOX to be activated, making it more difficult to trigger.
High VOX Sensitivity will require less noise in order for the VOX to be activated, making it easier to trigger.
Noise cancellation microphone
Multi-Lingual Spoken Status Announcements
Design
Flip-Up Antenna for extended range of up to 1 mile/1.6 km
Waterproof and dustproof – certified to meet IP67 standards
Rugged and streamlined design
Charger
110/240V 50/60Hz Universal Travel Charger
Charger unit uses USB cable that also serves as software download cable.
* Results may vary according to terrain.
** Reduced operational range when connected to earlier scala rider models.
Ingenting om sendestyrke eller frekvens...
General
Talk time: up to 13 hours
Standby time: 7 days
Charging time: 3 hours
Certificates: FCC, IC,CE, Bluetooth®
Bluetooth® version 2.1 class 1
Chip manufacturer: Cambridge Silicon Radio (CSR)
Battery type: Rechargeable Li-Polymer
Digital Signal Processing (DSP) for advanced audio
Compatible with entire scala rider product line**
Intercom (up to 1.6 km in Full Duplex)*
4-Way (2 drivers and 2 passengers)
3-Way (3 separate bikers)
2-Way (rider-to-rider or rider-to-passenger)
Click-to-Link: for spontaneous intercom connections with any G4 user
Mobile Phone Conference Mode (rider, passenger, outside caller)
GPS (requires headset profile)
Compatible with most major Bluetooth GPS devices
GPS voice instructions override music, FM Radio and Intercom calls
Supported Mobile Phone Profiles and Functions
Handsfree profile
A2DP/AVRCP profile for wireless streaming stereo from your MP3 player, iPhone™ or other smartphone
Voice Dial
Redial
Call Reject
Conference mode between outside caller, Driver and Passenger
Built-in FM Radio
87.5 MHz to 108 MHz FM receiver
RDS functionality for automatic selection of the strongest Radio signal while on the go
6-station memory with Search and Store functions
Automatic radio muting for incoming calls
Radio on time: 8-10 hours
Software Update
Software update-ready directly from PC (requires PC running Windows® XP™, Vista™ or Windows 7)
MP3 / Music
Connect wirelessly to A2DP / AVRCP enabled MP3 players for Bluetooth stereo music (Cable option also provided)
Mechanical / Functional Features
Fits virtually all full-face and 3⁄4 helmets (also available in corded microphone version for full-face helmets)
Quick-release mechanism to detach scala rider G4 from audio kit
Glue-on option included (instead of clamp attachment)
Two slim speakers to fit even the tightest helmets
Multiple control buttons
Mobile phone
Channel to Rider A
Channel to Rider B
Volume Up
Volume Down
FM Radio
MP3 Player
Audio Features
The G4 is equipped with AGC technology(Automatic Gain Control), allowing the automatic increase or reduction of volume according to ambient noise and driving speed. You can also control the volume level manually.
AGC sensitivity levels can be customized to suit your personal preferences:
Low AGC Sensitivity will require less ambient noise in order for the AGC to be activated, causing AGC to increase the volume on the headset at lesser speeds than usual.
High AGC Sensitivity will require more ambient noise in order for the AGC to be activated, causing AGC to increase the volume on the headset at greater speeds than usual.
VOX technology: The G4offers VOX technology for safe and hands-free operation of some key functions (Voice Dial, Answer Call, Reject Call). The VOX feature can be turned ON or OFF according to your preference. Voice-control for receiving / rejecting incoming mobile or intercom calls. Customizable sensitivity levels for enhanced experience.
VOX sensitivity levels can be customized to suit your personal preferences:
Low VOX Sensitivity will require more noise in order for the VOX to be activated, making it more difficult to trigger.
High VOX Sensitivity will require less noise in order for the VOX to be activated, making it easier to trigger.
Noise cancellation microphone
Multi-Lingual Spoken Status Announcements
Design
Flip-Up Antenna for extended range of up to 1 mile/1.6 km
Waterproof and dustproof – certified to meet IP67 standards
Rugged and streamlined design
Charger
110/240V 50/60Hz Universal Travel Charger
Charger unit uses USB cable that also serves as software download cable.
* Results may vary according to terrain.
** Reduced operational range when connected to earlier scala rider models.
Ingenting om sendestyrke eller frekvens...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Komunikasjon MC <-> bil???
Ok Maxtron,nå har du sikkert overbevist kjærringa om at du har lyst å prate med henne hele veien.Få henne til å forstå at du har gjort alt du kan for å få det til,men dessverre så lar det seg ikke gjøre.
Og så tar du på deg hjelmen og kjører stille og rolig avgårde,og nyter go-lyden fra v-max'en,uten en masete kjærring på øret. Så venter du heller på henne av og til,sånn at du kan få deg en kopp kaffe med noe attåt ved passende intervaller.
Og så tar du på deg hjelmen og kjører stille og rolig avgårde,og nyter go-lyden fra v-max'en,uten en masete kjærring på øret. Så venter du heller på henne av og til,sånn at du kan få deg en kopp kaffe med noe attåt ved passende intervaller.

ikkebike.norwegianforum.net
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Komunikasjon MC <-> bil???
trur nok det blir løsninga jaKawasaki skrev:Ok Maxtron,nå har du sikkert overbevist kjærringa om at du har lyst å prate med henne hele veien.Få henne til å forstå at du har gjort alt du kan for å få det til,men dessverre så lar det seg ikke gjøre.
Og så tar du på deg hjelmen og kjører stille og rolig avgårde,og nyter go-lyden fra v-max'en,uten en masete kjærring på øret. Så venter du heller på henne av og til,sånn at du kan få deg en kopp kaffe med noe attåt ved passende intervaller.


Vi får bare avtale nån lyssignal for tisse og bensinstopp og sånt

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Komunikasjon MC <-> bil???
Scala rider g4 har ett instructor kit hvor en kan sitte i bilen å prate. Dessverre er det visstnok kun tilgjengelig for kjøreskoler å kjøpe dette?
http://www.cardosystems.com/motorcycles ... ructor-kit" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.cardosystems.com/motorcycles ... ructor-kit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Komunikasjon MC <-> bil???
http://www.digitrading.nl/shop/images/c ... _Sheet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motoaus.com/products/reviews ... trike.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motoaus.com/products/reviews ... trike.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Komunikasjon MC <-> bil???
Se der ja!
Løsningen finns
Rekker uansett ikke å få tak i den no før ferien, vist det ER mulig å få tak i den.
Takk uanset
Løsningen finns

Rekker uansett ikke å få tak i den no før ferien, vist det ER mulig å få tak i den.
Takk uanset

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L