Idiotkjøring?!?!

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
AndreasB
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000

Re: Idiotkjøring?!?!

Legg inn av AndreasB »

JO! Det er random.

Heldigvis er det slik her i Norge at de må bevise at han kjørte. At han viser ansiktet sitt er ikke nok.
Lamberghini skrev: Har forsikringstakeren "opptrådt svikaktig" (§ 4-3) kan de også si opp avtalen med umiddelbar virkning. Jeg vil si det å gjøre det tydelig at man ikke har skrupler når det kommer til å bryte vegtrafikkloven er rimelig svikaktig, det er liksom underforstått når man inngår en forsikringsavtale at man har planer om å kjøre ordentlig.
Igjen! Da må de jo bevise at det er han! For alt vi vet satt han på. Eller var ikke med i det hele tatt

Lamberghini
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991

Legg inn av Lamberghini »

Kanskje ikke for politiet, nei. Forsikringsselskapet, derimot, kan gå ut ifra at det var ham og gi beskjed om at de akter å si opp avtalen med eventuell kraftig premieøkning ved gjenopptakelse. Hvis han nekter, og ønsker å ta dette videre, blir det en sivil sak, hvor rammene er noe annerledes enn under en straffesak og bevisbyrden ikke like stor. Igjen: Dette er det jeg tror. Jeg er ingen autoritet på området. Det er jo forresten ikke bare snakk om et ansikt, de vil jo kunne koble det til et R6-eierskap og en forsikringsavtale.
Men nå vet jeg hva du mener og omvendt, så det er vel ikke så mye vits i å krangle på det. Skal bli spennende å høre hva juristen sier.

EDIT: Snakket med ham i dag. Det er gjerne litt vanskelig å få eksperter til å komme med bastante uttalelser, men han sa de absolutt kunne si opp forsikringsavtalen på et slikt grunnlag.

AndreasB

Legg inn av AndreasB »

Vel, det er jo logisk på en måte.. Er jo ikke fører som er forsikra, men kjøretøy.

Brukeravatar
Geir
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR

Legg inn av Geir »

AndreasB skrev:Vel, det er jo logisk på en måte.. Er jo ikke fører som er forsikra, men kjøretøy.
Selv ansvarsforsikring - som er et minimum til forsikringskrav på motorvogn - inkluderer personskadeforsikring på fører og passasjer i tillegg til skade på andre personer, andre kjøretøy, bygninger osv. Så føreren er i høyeste grad forsikret selv med bare ansvarsdekning.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

AndreasB

Legg inn av AndreasB »

Geir skrev:
AndreasB skrev:Vel, det er jo logisk på en måte.. Er jo ikke fører som er forsikra, men kjøretøy.
Selv ansvarsforsikring - som er et minimum til forsikringskrav på motorvogn - inkluderer personskadeforsikring på fører og passasjer i tillegg til skade på andre personer, andre kjøretøy, bygninger osv. Så føreren er i høyeste grad forsikret selv med bare ansvarsdekning.
Jeg mente at forsikring går på kjøretøyet.. Det er sykkelen man forsikrer, ikke føreren. Hver fører trenger ikke egen forsikring :P

Brukeravatar
Geir
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR

Legg inn av Geir »

AndreasB skrev:
Geir skrev:
Jeg mente at forsikring går på kjøretøyet.. Det er sykkelen man forsikrer, ikke føreren. Hver fører trenger ikke egen forsikring :P
Ahhhh!... Tog 'an! :prf
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Hjernen
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)

Legg inn av Hjernen »

Prøver noe nytt fra mobilen, ser ut som de har tatt han... :-)
http://mobil.ta.no/nyheter/article6133164.ece
Sist redigert av Dexter den 02 jul 2012, 23:49, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Fiksa linken din
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

EasyRider
Motorsykkelen din: Kawa

Legg inn av EasyRider »

Hjernen skrev:Prøver noe nytt fra mobilen, ser ut som de har tatt han... :-)
http://mobil.ta.no/nyheter/article6133164.ece

Bra!!!

Men jeg tviler på at Politiet klarer å få han dømt.
En får bare krysse fingerne.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Haavar
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Legg inn av Haavar »

Denne hjernedøde opførselen ødlegger mye. Det er et hån og et tilitsbruddt mot de som lærte ham å kjøre, biltilsynet som ga ham lappen (hvis han har en), forsikringselskapet som forsikrer ham (Ihvis han overhode har forsikring) og alle frivillige entusiaster som arbeider for bedre vilkår for oss som kjører MC.
Lamberghini skrev:Selv om videoen mot formodning ikke skulle være bra nok til å få mannen dømt av politiet, ville jeg, hvis jeg jobbet i forsikringsbransjen, gjort litt innsats på å spore ham opp, kjøre premien hans til himmels og be de andre selskapene om å behandle ham på samme måte.
Det forsikrings bransjen gjør er å lese statistikk. R sykler skiller seg ut. Videoer som dette bekrefter statistikken. Konklusjon: Sett opp premien på ALLE MC, spesielt R sykler med unge eiere.
Så denne karen koster oss kanskje mange millioner i økte premier.

Brukeravatar
Bikeridr
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011

Legg inn av Bikeridr »

Jeg så først bare et halvminutt inn i filmen og konstanterte hva alle her i tråden er enige om. Mannen, eller skal vi si snørrungen, er "fette idiot" som vi sier på ekte Nord-Norsk.
Deretter så jeg hele filmen nå før dette innlegget. Det er litt deilig at han har dobbelt så mange "unlikes" som "likes" og kommentarene viser iallefall med all tydelighet at dette "var unødvendig" å legge ut.
Stakkars den passasjeren hvis h*n aldri har sittet på MC før. Tror nok i såfall vi har fått en til i stallen med MC-fobister om det ikke er en likens "fette idiot" som føreren (eller Der Führer) av sykkelen

Dessverre er det slike folk som virkelig slenger bly på vektskåla eller bøttevis med vann på mølla til den 1%'en av ikkemotorsyklistene som anser alle MC-ister som kriminelle.

Vi andre mer eller mindre fornuftige førere (som vi nok alle har et og annet svin på skogen) får heller prøve å fortsette med å opptre "aktsomt og varsomt" i trafikken.
Jeg *har" faktisk klart å omvende etpar MC=Kriminell-folk til å forstå at MC er glede og ikke kriminalitet.

Dessverre er det værre å overbevise (de norske) forsikringsselskapene om at de fleste som kjører RRRRR faktisk *IKKE* er ravene lallende steinhakkegale sinnssvake fartsidioter. Her i Latvia har jeg en latterlig billig trafikkforsikring (ansvar) selv om det er en aldri så liten "R" i bokstavkombinasjonene før kubikktallet av den grunn at de ser på skadehistorikken til *føreren* og ikke statistikken på *syklene*. Kasko, derimot, koster endel og det går på tyveristatistikken på syklene. Selv om det, etter norske forhold, fortsatt ikke er totalt ublu.
Men, forårsaker jeg noe, så spretter prisen opp betraktelig, og etter 3. gang kan man likegodt bare begynne å belage seg på kollektivtransport da forsikringspremien blir å koste omtrent det samme som å kjøpe hele kollektivnettverket i Riga.
Det er sånn det skulle vært i "gamlelandet" også. :-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

EasyRider

Legg inn av EasyRider »

Bikeridr skrev:
Vi andre mer eller mindre fornuftige førere (som vi nok alle har et og annet svin på skogen) får heller prøve å fortsette med å opptre "aktsomt og varsomt" i trafikken
Helt enig, må jo bare innrømme at jeg har brutt veitrafikkloven om fartsgrenser mer en 1 gang, siden jeg fikk lappen.
Blir litt sånn som Globe snakker om i en annen tråd her, om "flyt" etter en forbikjøring. Men jeg må liksom ikke passere bilen i 200km/t.

Hvis jeg skulle ha lyst til å teste syklen over farstgrensen så kunne det aldri falle meg inn å teste det i tettbebygget strøk, eller på en vei med mye trafikk.

Etter en titt på video'n, så snakker vi jo om "idiot kjøring" men har vel noe med alder å gjøre også. tipper han som kjører på video'n ikke har passert 30 år. Ikke at denne påstanden er en fasit.

Vi har vel alle en liten ungdomdjevel i oss selv om vi passerer 30. Men for min del så kommer den ikke så ofte frem lengre. Hjernen har begynnt å tenkte konsekvenser både på godt og ondt :P :p

For min egen del så bruker jeg opp en del av adrelin reservene mine utenfor vei, med en Honda CRF 450R.:mc1
Må jaggu si at det flytter seg det også i skogen :D :yeyeye :prop:
Stallen:
Kawasaki ZZR 1400 Black

TheHaughom
Motorsykkelen din: KTM

Legg inn av TheHaughom »

EasyRider skrev:
Bikeridr skrev:
Vi andre mer eller mindre fornuftige førere (som vi nok alle har et og annet svin på skogen) får heller prøve å fortsette med å opptre "aktsomt og varsomt" i trafikken
Helt enig, må jo bare innrømme at jeg har brutt veitrafikkloven om fartsgrenser mer en 1 gang, siden jeg fikk lappen.
Blir litt sånn som Globe snakker om i en annen tråd her, om "flyt" etter en forbikjøring. Men jeg må liksom ikke passere bilen i 200km/t.

Hvis jeg skulle ha lyst til å teste syklen over farstgrensen så kunne det aldri falle meg inn å teste det i tettbebygget strøk, eller på en vei med mye trafikk.

Etter en titt på video'n, så snakker vi jo om "idiot kjøring" men har vel noe med alder å gjøre også. tipper han som kjører på video'n ikke har passert 30 år. Ikke at denne påstanden er en fasit.

Vi har vel alle en liten ungdomdjevel i oss selv om vi passerer 30. Men for min del så kommer den ikke så ofte frem lengre. Hjernen har begynnt å tenkte konsekvenser både på godt og ondt :P :p

For min egen del så bruker jeg opp en del av adrelin reservene mine utenfor vei, med en Honda CRF 450R.:mc1
Må jaggu si at det flytter seg det også i skogen :D :yeyeye :prop:
Er vel en 31-åring som er pågrepet for denne kjøringen etter det jeg fikk med meg...?
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

EasyRider

Legg inn av EasyRider »

Bikeridr skrev:Er vel en 31-åring som er pågrepet for denne kjøringen etter det jeg fikk med meg...?
Da var jeg ihverfall ikke så langt unna :P :p
Stallen:
Kawasaki ZZR 1400 Black

Brukeravatar
Hjernen
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)

Legg inn av Hjernen »

Dette her gjør det vel ikke noe bedre vel;

http://www.ta.no/nyheter/grenland/article6137245.ece
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

TheHaughom
Motorsykkelen din: KTM

Legg inn av TheHaughom »

Jo det vil jeg si, godt å høre at det ikke er en med føreropplæring som driver med slike livsfarlige aktiviteter.
Skulle nesten ønsket han kjørte av veien og totalvraket sykkelen. Ingenting igjen på forsikring da, nei!
Forhåpentligvis hadde han ikke hatt penger til å kjøpe ny heller med det første...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar