Gilera Fouco 500 og Piaggio MP3

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Gilera Fouco 500 og Piaggio MP3

Legg inn av Jalmar »

Syns nesten denne fortjener en egen tråd.

http://www.gilera.no/index.php?id=13728

Her snakker vi altså om en 3-hjuls Gilera scooter på 500 ccm. Avansert sykkel med to forhjul. Ser ut for at den kan tilby interessante kjøreopplevelser både sommer og vinter. Spennende forhjulsoppheng som krenger. :thumleft

Bilde

Bilde
Sist redigert av Jalmar den 18 jan 2009, 15:07, redigert 1 gang totalt.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Hva med salte da ? Kanskje hele krengesystemet kan fryse fast ? Eller kanskje ikke. Har aldri opplevd at hjulopphenget på en bil har frosset fast.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det er vel smurt og har lukkede lagringer? Men saltet er en skummel ting, det trenger inn overalt. 5-liters 5-56 kanner og dusjsprøyte er kanskje et must når vinteren kommer. En dusjing av opphenget for å beskytte mot saltet er nok ikke dumt. :mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Gilera er eid av Piaggio tror jeg. Og Piaggio vet hva de holder på med vil jeg tro. Men fronten burde de da kunne designe noe bedre.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Nja... Er den ikke ganske formålstjenlig da? Den er jo litt rar, men det må vel komme av at den nødvendigvis må bli ganske bred? Den inneholder i hvert fall noe som stort sett alle andre sykler mangler, og det er bra lysutstyr. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Kan jo sette på et par tusenmetere bare sånn for artighet.
Du har jo erfaring med det Jalmar?
Og så kan den jo lakkes Kawagrønn?

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Den trenger ikke noe mer lys. Det er to xenon fjernlys under hovedlysene. Burde holde i massevis. Her har alle de andre mc-produsentene mye å lære. :mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Har det noe med saken å gjøre?

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Ja, det syns jeg da. Her har vi en sykkel som er utstyrt med godt lys fra fabrikken, i motsetning til andre moderne motorsykler som i de fleste tilfeller ikke har tilstrekkelig lys. Heller en stygg sykkel med godt lys enn en pen sykkel med dårlig lys.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Lys er viktig :thumleft

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Ja, og da er det greit med et par tusenmetere ekstra
+ at rånefaktoren øker proporsjonalt

Pollti

Legg inn av Pollti »

En sånn FåkkYou er vel ikke noe en råner med ? Beibene blir ikke imponert av sånne kjøretøy.

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Dèt vet du jo ikke før du har vært på stripa og sjekka
Men hadde'n vært lakka Kawagrønn med flammer over fronten, skal du ikke se bort fra at den hadde slått an
Og da særlig med et par digre bøtter av non tusenmetre i tillegg

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det er, som du skriver Pollti, Piaggio som eier Gilera. Og ved litt søkevirksomhet på nettet blei det fort klart at Piaggio har en snillere og kanskje penere variant. Den heter MP3 og leveres i 125, 250 og 400 ccm. Altså ekte SMK. Slik ser den ut:

Bilde


Det tekniske er ganske likt, men Piagioen er nok hakket mer praktisk. Bagasjerom og toppboks bak og stor plass under setet. Det ser også ut for at 400'n har krefter nok:

Bilde

8)


Har fått litt mer sansen for det forhjulsopphenget etter å ha lest litt om det. Skulle vært moro å prøve. MP3 har også såpass brei sporvidde (465 mm) at den regnes som trehjuls motorsykkel i forhold til kjøretøyforskriftene, og kan derfor kjøres på bilsertifikat. Bakdelen er at den ikke kan kjøres i kollektivfeltet.

Man kan lese mer om MP3 og se videoer her: http://www.mp3.piaggio.com/index_eng.html

Eller på den norske siden her: http://www.piaggio.no/index.php?id=13238
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

65 L bagasjeplass er jo ikke så rappelgæle, men den Gileraen var hakket tøffere. Kanskje fargen som gjør det?

Svar