Nye dekk - Burde jeg være redd?
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Nye dekk - Burde jeg være redd?
Som antydet i topic er sykkelen ute for å bli omskodd idag. Men hvor noia bør jeg egentlig ha for å kjøre med nye dekk?
Har skjønt at nye dekk kan være glatte, men snakker vi da sommerdekk på isføre glatt?
Har skjønt at nye dekk kan være glatte, men snakker vi da sommerdekk på isføre glatt?
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Neida, det er ikke så glatt som mange skal ha det til.
Bare kjør litt rolig et par mil, ikke for mye nedlegg og øk gradvis.
Hadde ikke et eneste glipp (foruten dieselsøl) på mine, men kjørte ikke fullt nedlegg ut av gården for å si det sånn :-)
Jeg mener det er overvurdert, men det varierer fra dekk til dekk hvor glatte de er fra fabrikk.
Er du veldig nervøs tar du en runde med finkornet sandpapir over dekket
Bare kjør litt rolig et par mil, ikke for mye nedlegg og øk gradvis.
Hadde ikke et eneste glipp (foruten dieselsøl) på mine, men kjørte ikke fullt nedlegg ut av gården for å si det sånn :-)
Jeg mener det er overvurdert, men det varierer fra dekk til dekk hvor glatte de er fra fabrikk.
Er du veldig nervøs tar du en runde med finkornet sandpapir over dekket


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Hakke sandpapir! 
Men jeg tenker, hvis jeg kjører pent i rundkjøringer, kjører en del rett frem, og så legger meg til å pendle fram og tilbake i veibanen slik man gjør når man kjeder seg?

Men jeg tenker, hvis jeg kjører pent i rundkjøringer, kjører en del rett frem, og så legger meg til å pendle fram og tilbake i veibanen slik man gjør når man kjeder seg?
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Det vil nok gå helt fint, skal du se 


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
..eller finn deg en grusvei....kjør et par mil på det....og du er GOOD TO GO! 

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39874
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Nytt bakdekk på Tiger i går, kjøring fra Gjøvik og hjem ca. 6 mil og nedlegg som vanlig i svingene i dag...
Helt uten antydninger til grip-slip...
Helt uten antydninger til grip-slip...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
AndreasB skrev:Som antydet i topic er sykkelen ute for å bli omskodd idag. Men hvor noia bør jeg egentlig ha for å kjøre med nye dekk?
Har skjønt at nye dekk kan være glatte, men snakker vi da sommerdekk på isføre glatt?

Noen dekk er så glatte.
Pleier å spinne bakdekket ned i grusen,da forsvinner belegget.
For å få vekk noe av belegget på fremhjulet,Napper korte napp i handbremsen,blir sånn fine halvmeters bremse spor,så kjører jeg rolig på en svingete vei noen kilometer,derretter tenker jeg ikke noe mere på det.Mer pysete i regnvær. :-)å :-)å
If it ain't broke, I'll break it.
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Jeg pingler med nye dekk de første milene hvis det er regnvær. Ellers kjøres det normalt, ikke hardt. (Selvsagt kjenner jeg etter om dekkene er annerledes enn de forrige, ikke ofte jeg har satt på samme dekk gang på gang).
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Det er ikke bare at man skal slite belegget bort, det er også noe silikon som gummien i dekket kan være satt inn med (for å holde det ferskt under lagring). Det forsvinner ut når dekket varmes opp av kjøring.
Kjøre litt forsiktig de første 10 milene og med gradvis mer og mer nedlegg er hva MC-verkstedene jeg har vært borti pleier å si.
Kjøre litt forsiktig de første 10 milene og med gradvis mer og mer nedlegg er hva MC-verkstedene jeg har vært borti pleier å si.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Bosted: Heimdal
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Hadde nytt dekk på sykkelen for 14 dager siden. Ta det litt med ro de 5-10 første mila. Hadde aldri problemer.
Lykke til.
Lykke til.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
De fleste som tryner med nytt dekk, gjør det i lav fart med mye nedlegg, f.eks. parkeringsplasser eller når man kjører ut på en annen vei, altså typiske 90 graders svinger i lav fart, og man gir på. Men har selv glemt at jeg hadde nytt bakdekk på sykkelen da jeg kjørte inn i en høvelig sving, er ikke så gøy når bakhjulet drifter igjennom hele svingen i 80-90km/t. Husket brått da jeg la meg ned, at bakdekket bare hadde gått 3 km rett fram...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Henger meg på de andre her, ta det rolig de første milene. Tror også at når dekket oppnår høyere temeratur, slipper silikonen på dekkene lettere. God tur og nyt det nye runde dekket...det går så lett i svinger at det er en fryd. Det blir fort nok kantete.
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Må bare ta med denne videoen i tråden... IKKE gi full gass om dekket er vått og MC'n har dyrisk med krefter
[video]http://www.youtube.com/watch?v=cJDdo7xMCcc[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=cJDdo7xMCcc[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Da jeg byttet bakdekk på min, så monterte jeg det rett på, og kjørte bare rolig den første tiden.. På lange sletter kjørte jeg opp i hastighet, og bremset slakt motoren... Opp i hastighet, og så bremse slakt med motoren..
Det finnes nok ingen fasitt svar på hva som er best metode, eller om det bare er en myte?
Selv føler jeg at nye dekk er glattere i starten enn innkjørte dekk.
Har hørt de som anbefaler å gå over dekker med litt grovt sandpapir... Men det har jeg aldri testet selv.. Jeg tror at om enn bare er litt forsiktig de første mila på tørr asfalt, så er dekket good to go.... Nytt dekk i øs pøsende regnvær hadde jeg hatt litt problemer med.. Men det er nå meg da.
Det finnes nok ingen fasitt svar på hva som er best metode, eller om det bare er en myte?
Selv føler jeg at nye dekk er glattere i starten enn innkjørte dekk.
Har hørt de som anbefaler å gå over dekker med litt grovt sandpapir... Men det har jeg aldri testet selv.. Jeg tror at om enn bare er litt forsiktig de første mila på tørr asfalt, så er dekket good to go.... Nytt dekk i øs pøsende regnvær hadde jeg hatt litt problemer med.. Men det er nå meg da.

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39874
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
En tragisk historie som en aldri så liten påminnelse her hos oss...:
http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 42757c0fe2" onclick="window.open(this.href);return false;
Mange av oss bytter dekk midt i sesongen etter at vi kanskje er blitt litt for sikre på egne ferdigheter. Derfor en x-tra obs! obs! når det kommer nye dekk på sykker'n midt i sesongen.
http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... 42757c0fe2" onclick="window.open(this.href);return false;
Mange av oss bytter dekk midt i sesongen etter at vi kanskje er blitt litt for sikre på egne ferdigheter. Derfor en x-tra obs! obs! når det kommer nye dekk på sykker'n midt i sesongen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Én av de som gikk ned på Revebanen i går hadde helt ferske dekk.
Så selv om du kjører dekka varme er det veldig lurt å ta nedlegg gradvis.
Resultatet i hans tilfelle var sprekk i kjølesystem, sprukne kåper/skraper og en saftig dunk i ramma.
Så selv om du kjører dekka varme er det veldig lurt å ta nedlegg gradvis.
Resultatet i hans tilfelle var sprekk i kjølesystem, sprukne kåper/skraper og en saftig dunk i ramma.


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
En kompis (erfaren motorsyklist) skulle en gang på midten av 80-tallet prøve en GPZ600R (som var raskeste 600 dengang). "Den svingen tar du fint i 100", sa eieren. Så det prøvde han, og gikk rett til skogs.
Eieren hadde akkurat satt på nytt bakdekk, uten å si ifra, sykkelen hadde bare gått 5 km etter det.
Eieren hadde akkurat satt på nytt bakdekk, uten å si ifra, sykkelen hadde bare gått 5 km etter det.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Kjøpte nye dekk ved service i Sverige for ei uke siden.
Er alltid forsiktig ved nye dekk, men disse føltes ugreie ut.
Det begynte å regne etter ca 4-5 km
å etter det
var dekkene så glatte at det ble pastor-kjøring
hele veien hjem. Turde ikke slite dekkanter på den turen.
En dag med gradvis nedlegg, og dekkene er de beste jeg noensinne har hatt
Er alltid forsiktig ved nye dekk, men disse føltes ugreie ut.
Det begynte å regne etter ca 4-5 km

var dekkene så glatte at det ble pastor-kjøring
hele veien hjem. Turde ikke slite dekkanter på den turen.
En dag med gradvis nedlegg, og dekkene er de beste jeg noensinne har hatt

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Har nett skiftet dekk sjøl. eg tar å pusser litt med sandpapir, sprayer på litt bremserens e.l og spyler av med vann. tar det så roleg di første mila.
- mc-reiser
- Innlegg: 5
- Registrert: 14 mar 2013, 13:37
- Motorsykkelen din: Alle
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Det er alltid tragisk når noen dør i trafikken. Så også i dette tilfellet. Men når artikkelen hevder at du må kjøre inn et nytt dekk minst 200 kilometer, går det litt over stokk og stein. Det er helt feil. Før jeg begrunner dette, kan det kanskje være lurt at jeg sier litt om egen bakgrunn: Jeg har jobbet i ti år som coach ved California Superbike School. Vi bruker mye dekk, og er sponset av flere dekkfabrikanter. Og kurset av de samme. Men viktigst: Vi kjører ut på banen med nye dekk hele tiden. Gatedekk.
Alle nye dekk har et belegg som vi alle vet er glatt til å begynne med. Dette belegget forsvinner ved hjelp av varme. Ikke ved nitidig innkjøring, nedlegg i nærmeste rundkjøring eller andre såkalte "gode råd". Når dekket har oppnådd arbeidstemperatur, forsvinner belegget. Arbeidstemperatur på dekket er avhengig av dekktype. F.eks er det slik at folk som kjører roadracing, alltid setter på dekkvarmere. Dekkvarmerne har en termostat, som settes til dekkets arbeidstemperatur - f.eks 75 grader. Selv om dekket er splitter nytt, vil dekkvarmerne fjerne belegget, og du kan kjøre max med en eneste gang. For oss med gatedekk og gatesykler er dette enklere. Våre dekk oppnår arbeidstemperatur rundt 45 grader. Når dekket er 45 grader varmt, forsvinner den glatte hinnen, og vi har optimalt veigrep. Det tar bare noen minutter, noen ganger bare halvminuttet.
Regn forsinker denne prosessen noe, siden vann kjøler dekket, og det tar lenger tid for dekket å oppnå arbeidstemperatur. Det samme er det med lave temperaturer på tidlig vår. Da tar det lenger tid å bli kvitt silikonbelegget. Men det er uansett ikke slik at du må skrubbe inn et dekk helt nedenfor pysekantene før du har maksimalt grep. Varmen gjør jobben for deg.
Claus
Alle nye dekk har et belegg som vi alle vet er glatt til å begynne med. Dette belegget forsvinner ved hjelp av varme. Ikke ved nitidig innkjøring, nedlegg i nærmeste rundkjøring eller andre såkalte "gode råd". Når dekket har oppnådd arbeidstemperatur, forsvinner belegget. Arbeidstemperatur på dekket er avhengig av dekktype. F.eks er det slik at folk som kjører roadracing, alltid setter på dekkvarmere. Dekkvarmerne har en termostat, som settes til dekkets arbeidstemperatur - f.eks 75 grader. Selv om dekket er splitter nytt, vil dekkvarmerne fjerne belegget, og du kan kjøre max med en eneste gang. For oss med gatedekk og gatesykler er dette enklere. Våre dekk oppnår arbeidstemperatur rundt 45 grader. Når dekket er 45 grader varmt, forsvinner den glatte hinnen, og vi har optimalt veigrep. Det tar bare noen minutter, noen ganger bare halvminuttet.
Regn forsinker denne prosessen noe, siden vann kjøler dekket, og det tar lenger tid for dekket å oppnå arbeidstemperatur. Det samme er det med lave temperaturer på tidlig vår. Da tar det lenger tid å bli kvitt silikonbelegget. Men det er uansett ikke slik at du må skrubbe inn et dekk helt nedenfor pysekantene før du har maksimalt grep. Varmen gjør jobben for deg.
Claus
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Her er det bare å spisse ørene. Det er også fortsatt mange som tror at du får varmere dekk når du svinger kjapt fra side til side. Dette bidrar til at dekket kjøles litt nedmc-reiser skrev:Det er alltid tragisk når noen dør i trafikken. Så også i dette tilfellet. Men når artikkelen hevder at du må kjøre inn et nytt dekk minst 200 kilometer, går det litt over stokk og stein. Det er helt feil. Før jeg begrunner dette, kan det kanskje være lurt at jeg sier litt om egen bakgrunn: Jeg har jobbet i ti år som coach ved California Superbike School. Vi bruker mye dekk, og er sponset av flere dekkfabrikanter. Og kurset av de samme. Men viktigst: Vi kjører ut på banen med nye dekk hele tiden. Gatedekk.
Alle nye dekk har et belegg som vi alle vet er glatt til å begynne med. Dette belegget forsvinner ved hjelp av varme. Ikke ved nitidig innkjøring, nedlegg i nærmeste rundkjøring eller andre såkalte "gode råd". Når dekket har oppnådd arbeidstemperatur, forsvinner belegget. Arbeidstemperatur på dekket er avhengig av dekktype. F.eks er det slik at folk som kjører roadracing, alltid setter på dekkvarmere. Dekkvarmerne har en termostat, som settes til dekkets arbeidstemperatur - f.eks 75 grader. Selv om dekket er splitter nytt, vil dekkvarmerne fjerne belegget, og du kan kjøre max med en eneste gang. For oss med gatedekk og gatesykler er dette enklere. Våre dekk oppnår arbeidstemperatur rundt 45 grader. Når dekket er 45 grader varmt, forsvinner den glatte hinnen, og vi har optimalt veigrep. Det tar bare noen minutter, noen ganger bare halvminuttet.
Regn forsinker denne prosessen noe, siden vann kjøler dekket, og det tar lenger tid for dekket å oppnå arbeidstemperatur. Det samme er det med lave temperaturer på tidlig vår. Da tar det lenger tid å bli kvitt silikonbelegget. Men det er uansett ikke slik at du må skrubbe inn et dekk helt nedenfor pysekantene før du har maksimalt grep. Varmen gjør jobben for deg.
Claus

Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Hmm, hva er det som varmer opp et gatedekk da, og hvordan bør man da kjøre for å få bort dette belegget så raskt og sikkert som mulig?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Nye dekk - Burde jeg være redd?
Vanlig friksjon til underlaget. Kjører du i 80 på motorvei rett fram. Også stopper du etter en mil å kjenner på dekket ditt. Da kjenner du at det er blitt varme i dekket