Prøvekjørt BMW K1600GT
Prøvekjørt BMW K1600GT
Ja, vi, min kone og jeg var hos Speed Sandefjord i dag der de villig låner ut til prøvekjøring.
Siden K1600GT har kommet så godt ut i tester og er såpass "sofistikert", ville jeg gjerne prøve den, også for å se om en slik stor sykkel passer meg.
+ : silkemyk motor, perfekt ergonomi, el justerbar fjæring, integrert GPS, fin insprutning
- : stor dødgang i transmisjonen som lett medfører rykk og napp samt klonk ved gasslipp, ubestemmelig på/av på gassen ved litt gass, mye turbulens og støy, også for passasjeren
Summa sumarum, til den prisen burde nevnte minuser ikke vært tilstede, også fant jeg ut, noe jeg jo viste da, at det som gir meg glede med å kjøre en bike, er nødvendigvis ikke en super ergonomi og alt mulig "dill", men en sporty bike, og det er ikke en K1600GT!
Neste prøvekjøring blir vel en Explorer 1200.
Siden K1600GT har kommet så godt ut i tester og er såpass "sofistikert", ville jeg gjerne prøve den, også for å se om en slik stor sykkel passer meg.
+ : silkemyk motor, perfekt ergonomi, el justerbar fjæring, integrert GPS, fin insprutning
- : stor dødgang i transmisjonen som lett medfører rykk og napp samt klonk ved gasslipp, ubestemmelig på/av på gassen ved litt gass, mye turbulens og støy, også for passasjeren
Summa sumarum, til den prisen burde nevnte minuser ikke vært tilstede, også fant jeg ut, noe jeg jo viste da, at det som gir meg glede med å kjøre en bike, er nødvendigvis ikke en super ergonomi og alt mulig "dill", men en sporty bike, og det er ikke en K1600GT!
Neste prøvekjøring blir vel en Explorer 1200.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Det er vel egentlig litt godt å tenke på, at det ikke lenger er "har ikke råd", men "har ikke lyst"..
Men det er sant som du sier, på en sykkel til den prisen, burde det ikke være noe å sette fingeren på.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Er ikke "klonk" en naturlig del av å ha kardang?ZZR-Erling skrev:- : stor dødgang i transmisjonen som lett medfører rykk og napp samt klonk ved gasslipp,
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Sies jo at K 1200 LT har bortimot ingen turbulens, "myten" sier at en kan tenne røyk mens en kjører den i 170-180...?
Har også hørt rykter om folk som har gått fra K 1200 LT til K1600 og blitt så misfornøyd at de har bytta tilbake.
Har ikke prøvd noen av de, sier bare ting æ har hørt.
Syns vel ikke det er spesielt med klonking med kardang, men blir jo selvfølgelig mere kontant av/på siden det praktisk talt ikke er slakke.
Ser ikke dette som ett problem, snarere en vanesak, men så har æ jo bestandig kjørt med kardang.
Men no er det ut i Svolvær å se seg litt rundt før turen går til treffplassen...
Blir vel noen stopp underveis...
Har også hørt rykter om folk som har gått fra K 1200 LT til K1600 og blitt så misfornøyd at de har bytta tilbake.
Har ikke prøvd noen av de, sier bare ting æ har hørt.
Syns vel ikke det er spesielt med klonking med kardang, men blir jo selvfølgelig mere kontant av/på siden det praktisk talt ikke er slakke.
Ser ikke dette som ett problem, snarere en vanesak, men så har æ jo bestandig kjørt med kardang.
Men no er det ut i Svolvær å se seg litt rundt før turen går til treffplassen...
Blir vel noen stopp underveis...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Har hatt to stk K1200S, en 05 og en 08. Stor forskjell på de...BMW trenger år på seg til å få "pusset" til modellene sine.tagesk skrev:Er ikke "klonk" en naturlig del av å ha kardang?ZZR-Erling skrev:- : stor dødgang i transmisjonen som lett medfører rykk og napp samt klonk ved gasslipp,
[TaSK]
BTW: var gjennom minst 3 oppdateringer på softwaren på 05'en, men liten bedring, i tillegg raslet kamkjede MYE ved start, noe som var utbedret med en helt annen type strammer på 08'en.
Det var litt mindre rykk og napp i forhold til en 05 K1200S, men mer enn en 08 K1200S.
Når man slipper gassen på en K1600GT, er det jo rent ille i grunn, dersom man har Litt høyt turtall..og når man går på gass igjen hugger det til....såkalte "lastvekselreaksjoner"...jiiiiiiiisussss :-)å
Sist redigert av ZZR-Erling den 11 jul 2012, 18:05, redigert 1 gang totalt.
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Leser av tester på K1600 at det den får minus for er det du nevner. Hadde litt lyst til å bytte til GTR1400 i 2011, men da jeg fikk prøve kjørt den kom jeg fram til det samme som deg når du kjørte Bmw. Greide ikke kjøre den uten rykk og napp, overfølsom gass ved påslag. Også en turbulens som jeg ikke likte helt. Men veldig komfortabel sitte stilling. Kom over på min sykkel igjen, så kunne smilet komme. Følte jeg kjørte mer sykkel der, på alle måter
. Men det er meg da
.
Nesten rart Bmw ikke har ordnet opp alt
.


Nesten rart Bmw ikke har ordnet opp alt

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Ut i fra det du sier her, så bør man kanskje styre unna tidligere mod. enn 08?ZZR-Erling skrev:
Har hatt to stk K1200S, en 05 og en 08. Stor forskjell på de...BMW trenger år på seg til å få "pusset" til modellene sine.
BTW: var gjennom minst 3 oppdateringer på softwaren på 05'en, men liten bedring, i tillegg raslet kamkjede MYE ved start, noe som var utbedret med en helt annen type strammer på 08'en.
Det var litt rykk og napp i forhold til en 05 K1200S, men mer enn en 08 K1200S.
Æ har en liten plan/ønske om å bytte til en K 1200 før neste sesong, men tenkte kanskje at så ny som 08 blir litt vel mye penger.
Har egentlig mest lyst på en K1200 R, den e jo drittøff, men det blir sikkert en del vindmotstand på den, så da står jo K1200 R Sport for tur.
Har du prøvd den? Hvordan e den i forhold til S ?
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
jhn skrev:Ut i fra det du sier her, så bør man kanskje styre unna tidligere mod. enn 08?ZZR-Erling skrev:
Har hatt to stk K1200S, en 05 og en 08. Stor forskjell på de...BMW trenger år på seg til å få "pusset" til modellene sine.
BTW: var gjennom minst 3 oppdateringer på softwaren på 05'en, men liten bedring, i tillegg raslet kamkjede MYE ved start, noe som var utbedret med en helt annen type strammer på 08'en.
Det var litt rykk og napp i forhold til en 05 K1200S, men mer enn en 08 K1200S.
Æ har en liten plan/ønske om å bytte til en K 1200 før neste sesong, men tenkte kanskje at så ny som 08 blir litt vel mye penger.
Har egentlig mest lyst på en K1200 R, den e jo drittøff, men det blir sikkert en del vindmotstand på den, så da står jo K1200 R Sport for tur.
Har du prøvd den? Hvordan e den i forhold til S ?
Mulig BMW også har fikset eldre K1200S'er, du får bare prøve selv. Nei R Sport har jeg ikke prøvd, men det må da være en flott bike!
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Kanskje FJR''en er best. Nei, de der digre er ikke noe morsom! :-)åBusa Trond skrev:Leser av tester på K1600 at det den får minus for er det du nevner. Hadde litt lyst til å bytte til GTR1400 i 2011, men da jeg fikk prøve kjørt den kom jeg fram til det samme som deg når du kjørte Bmw. Greide ikke kjøre den uten rykk og napp, overfølsom gass ved påslag. Også en turbulens som jeg ikke likte helt. Men veldig komfortabel sitte stilling. Kom over på min sykkel igjen, så kunne smilet komme. Følte jeg kjørte mer sykkel der, på alle måter. Men det er meg da
.
Nesten rart Bmw ikke har ordnet opp alt.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Ja, æ må prøve den. Får kaste mæ på moppen å kjøre rundt til æ finn en å prøve, det e ikke veldig tett mellom forhandlerne her oppe, så det kan bli en fin tur.
Noen fordeler må man ha ved å bo her også.
Hvis æ skal tippe så blir det en S med styreforhøyere, æ e ikke så "bendy" som man kunne ønske
FJR? tjaa, kanskje titte på den også

Hvis æ skal tippe så blir det en S med styreforhøyere, æ e ikke så "bendy" som man kunne ønske

- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT



Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
?jhn skrev:Eller kanskje en dobbel X ? Eller en busa kanskje?
Da har æ vel nevnt alle i den klassen
Tipper det ike blir lett å finne en K1200R Sport. Styrefohøyere på S'n..hvem leverer det?
XX er jo en bra bike..Busa er også bra, men en noe annen bike enn en XX, og en FJR noe helt annet igjen.
Du finner det nok ut dersom du tar deg tid å prøve de ulike.
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
Tips
Armene mine likte bedre Busa en XX. Men ryggen kan jeg ikke svare for jhn. Vil nok oppleve mere drag i busan en på XXen, hele veien. Men på pris får mann en finn XX til rundt 80 lapper +/-. Men på zzr sitter mann nok mer komfortabelt. Må nok opp i samme prisklasse som busan da, ca 160,- +. Klart XX er veldig mye sykkel for pengene
.
Bare å prøve

Armene mine likte bedre Busa en XX. Men ryggen kan jeg ikke svare for jhn. Vil nok oppleve mere drag i busan en på XXen, hele veien. Men på pris får mann en finn XX til rundt 80 lapper +/-. Men på zzr sitter mann nok mer komfortabelt. Må nok opp i samme prisklasse som busan da, ca 160,- +. Klart XX er veldig mye sykkel for pengene

Bare å prøve

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Prøvekjørt BMW K1600GT
K1200 R trur æ vel e utelukket ettersom det e en god tursykkel æ skal ha.
Alle de andre kan vel sies å være en god tursykkel?
R sport blir kanskje vanskelig å finne ja, æ har sett en på finn.no, men i dag e det den har mest lyst på, litt vindbeskyttelse samtidig som den e litt naken.
Om man får styreforhøyere til S'n vet æ ingenting om, bare antok det. Det levertes jo til den gamle RS'n, som forøvrig også e en bra sykkel
XX'n e jo veldig lang fra sete til styret, det kombinert med en "frozen shoulder" og en arm som ikke kan rettes helt ut gjør nok den uaktuell.
FJR har æ for øyeblikket ikke veldig lyst på.
Busa
, nei, har aldri hatt sansen for de, så det ser ut til å stå mellom BMW og ZZR, men så har æ jo lyst på kardang, antar det e kjede på ZZR?
Ang. motor, så har alle de nevnte guffe nok for min del
Alle de andre kan vel sies å være en god tursykkel?
R sport blir kanskje vanskelig å finne ja, æ har sett en på finn.no, men i dag e det den har mest lyst på, litt vindbeskyttelse samtidig som den e litt naken.
Om man får styreforhøyere til S'n vet æ ingenting om, bare antok det. Det levertes jo til den gamle RS'n, som forøvrig også e en bra sykkel
XX'n e jo veldig lang fra sete til styret, det kombinert med en "frozen shoulder" og en arm som ikke kan rettes helt ut gjør nok den uaktuell.
FJR har æ for øyeblikket ikke veldig lyst på.
Busa

Ang. motor, så har alle de nevnte guffe nok for min del