Alpene 2012
Alpene 2012 er endelig blitt prøvd ut og du verden for en opplevelse! I kjent stil når jeg er i utlandet speidet jeg etter medborgere men desverre traff jeg ingen på de 16 dagene jeg var på tur (med unntak en gjeng drita trøndere på Autozug Hamburg - Munchen) men siden jeg delte vogn med en kjekk liten tysk familie lot jeg være og hinte frempå at jeg var norsk
Mye tilfeldigheter vil jeg tru siden alpeland er stoooooort!
http://www.dbautozug.de/autozug-en/destinations/" onclick="window.open(this.href);return false;
Autozug er genialt, jeg ble skikkelig positivt overrasket.. Kommer nok litt an på hvem du havner i kupè med men det er da altså 5-manns kupè der alle får hver sin seng som legges ned når leggetiden for de minste står for tur.. Hvis du er natterangler som meg er det bare og ta beslag i en av de nederste sengene så kan du selv sovne når du blir trøtt nok.. Vi bestilte ca 4mnd før avreise, satt bare og ventet på billig biletter og når dem dukket opp var det bare og bestille.. Ca 1500kr tur/retur Hamburg - Munchen med sykkel og fører! Det er billig... Forvent og betal det dobbelte uten tilbud!
Du får også servert en enkel frokost i form av crossaint og rundstykke med noe som luktet kattemat, trur det var leverpostei men også godt syltetøy
Greit og merke seg at det ikke er noe matvogn på toget så ikke gå sulten, bare noe enkel snacks i en automat!
Av og pålessing går som en drøm, gutta har gjort det før så alle mine bekymringer var unødvendige!
Hamburg - Munchen tur/retur er 1600km korteste vei(Autobahn) og hvis du ikke har kjørt på autobahn får du nok fra grensa til Danmark/Tyskland og til Hamburg så Autozug anbefales! Totalt sett trur jeg faktisk det er billigere og ta toget solgt på billigsalg når du ser på drivstoff kostnader samt motor/dekk slitasje... Biken var tørst når marsjfarten ble 180 km/t! :-)å
Såååååååååååååååååååååååååååå!!!
Klare til ombordstiging!
Vell fremme i munchen var vi klare!

Vi hadde egentlig ikke noen faste bestemmelsesteder, vi kjørte de veiene vi ville og fant et hotel når vi ble slitene.. Funka fint og kjøre på den måten samt etter vær og vindt! Vi svingte først innom en kompis i Murnau for og spise en skikkelig Bavarien frokost i form av pølser og pretzels(?!) så bar det videre mot St. Leonardo i Nord - Italia. Dette er forresten kartet dere
må ha, dekker alt av alpeland og gode mc veier er merket samt alt av pass osv osv!
http://www.louis.de/_201e4e41cc307d570a ... r=10053253
Nord-Tyskland gir en liten smakebit på hva som er i vente!
Nå Har vi passert Sòlden i Østerike og er på vei opp til det første store passet (Timmelsjoch)
St.Leanardo var en kjempe kjekke fjell landsby som vi kom til, fantastiske damer, god mat og himmelsk øl! Her dro vi tilbake faktisk hele 3 ganger i løpe av turen!
Ikke like lett og huske alt men etter dette ble det en del fjellpass litt sånn i "hytt og gevær"
Stor, større, størst :-D
Kollegaer på 2000m høyde
Så ankom vi Dolomittene, litt av en skue!!!
På vei mot "Lake Garda" i Italia... Noe som ble alt for heftig for oss! 36 +++ i skyggen gjorde at vi så Garda for og så komme oss til helvete opp i høyden! Farlig og kjøre motorsykkel i over 40 + i solsteiken i et vindstille klima!
Som nevt var lavlandet i Italia ikke egnet for motorsykkelister så det ble bare transport ettapper grunnet den intense varmen, nå på vei mot Sveits! Han jeg dro med ville se et museum med en kar kalt Herman Hesse nær Lugano (Hot hot hot hot) Hold dere unna storbyene, et ork og kjøre i (Når du skal unngå Highway som alle andre) og steike så varmt... Ugh!
Nå inne i Sveits!
Vi ville se Matterhorn som er 4478m høyt, litt av en skue! Ankom og det var skikkelig overskyet men værgudene spilte som vanlig på lag og ga oss et glimt! PS: Her kan du ikke kjøre helt opp.. Du må parkere nede og ta shuttlebus opp (15€ tur/retur m/ parkering pr.pers)
Så var det fjellpass på pass, på pass, på pass i Sveits!
Nå mener jeg at vi er kommet oss ut av Sveits(dyrt dyrt dyrt) og driver og utforsket Nord-Italia atter en gang!
Litt ymse bilder fra forskjellige steder og fjellpass! Første bilde, 32+ i skyggen, Martin er varm...
Såååååå... Selveste Stelvio!
Returen hjem også over Timmeljoch via Sòlden! Etter 2 uker på slike veier blir du tøffere og tøffere oppover alle hårnålsvinga.. Fy F*** så artttiiiiiig!!!
Jeg har tatt over 300 bilder men og legge ut alle er liten vits! Bildene kan selv ikke forklare hvor sinnsykt det er. Det sies at et bilde sier mer en 1000 ord, hvis så må opplevelsen være sånn ca en milliard ord for det kan ikke puttes på trykk.. Det må oppleves!
Kort oppsumert! Turen var veldig vellykka! Sol med noen kjølende skyer fra ende til annen! Ingen problemer med verken førere eller sykkler, ingen flatedekk eller velt! Jeg bare elsker min ZZR1400! For en maskin... Det gikk ca 1000kr dagen, det er inkludert 3 måltider, 3 stjernes hotell eller bedre, bensin, shitloads med fantastisk øl og jeg tok meg selv i og røyke en del også! Krona er råsterk mot Euro som på sitt dårligste var 7.38 ! Dyreste landet var selvsagt Sveits, der var vi bare to dager.. Priser på høyde med Norge! Masse laserkontroller i Østerike og Sveits! Pass farten tross lave bøter..

Drivstoff var i gjennomsnitt ca èn krone billigere overalt! Hold deg langt unna storbyene, det er hot hot hot og trafikken er sinnsvak! Vi klarte og holde oss unna alt som hette motorvei og det er mulig! Kartet jeg har refert til tidligere er et must, sammen med GPS er det gull! Mange av de kjekkeste småveiene er umulig og finne uten GPS! GPS er også et greit hjelpemiddel for og ungå motorvei!
Jeg skal tilbake, mange mange ganger... De som ikke har besøkt alpene har virkelig gått glipp av noe! Touring i Norge vil aldri bli det samme!
GOD TUR!