Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Re: Hva er kriteriene for hvilken type en MC er?

Legg inn av Jompa »

Crinos skrev:
Jompa skrev:For meg som stoppa i utviklinga en gang i sen-puberteten på begynnelsen av 80-tallet, er alt under 1000ccm mopeder.
For meg som er vant med å kjøre manne-sykkel er alt under 1000cm i hver sylinder jente-sykkel :punch

*hoste* Den forrige Harley'n min var en 2 liter med ca 1000cm i hver sylinder... *hoste*

Min nåværende er ca 1340.... totalt på to. hehe.
Min sykkel er i tillegg rød, så da er den vel dobbelt så mye jentesykkel. :redface
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

Crinos skrev:For meg som er vant med å kjøre manne-sykkel er alt under 1000cm i hver sylinder jente-sykkel :punch
For meg er jentesykkel alt som blir lavt med min datter på. :lol (Hun er i hvert fall 187 cm høy, kanskje opp mot 190 cm høy, og langbeint.)
Sist redigert av Baron von Waffel den 19 okt 2011, 15:01, redigert 1 gang totalt.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Jompa skrev:
Crinos skrev:
Jompa skrev:For meg som stoppa i utviklinga en gang i sen-puberteten på begynnelsen av 80-tallet, er alt under 1000ccm mopeder.
For meg som er vant med å kjøre manne-sykkel er alt under 1000cm i hver sylinder jente-sykkel :punch

*hoste* Den forrige Harley'n min var en 2 liter med ca 1000cm i hver sylinder... *hoste*

Min sykkel er i tillegg rød, så da er den vel dobbelt så mye jentesykkel. :redface
Neda. Snarere tvert i mot... Alle store hærførere har bært fargen rød. Det var for at dem skulle være lett synlig i kampens hete. Både blandt egne rekker, men også for å spre frykt i fiends rekker..
Rød farge er VELDIG godtatt... ROSA derimot.... :P :p
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Intruderen er rød.................og maskinisten.....tilogmed snyteskaftet !! :[-o<
Bra det,Crinos ?
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:Det har vel alltid vært sånn at gårdagens r-sykler e dagens touringsykler
Vel , en sannhet med modifikasjoner , ville ikke kalt en GSX/R fra 80 tallet en touringsykkel selv om noen drar på turer med slike også.
Men tenker man på en GPZ/R-GPX/R så kan disse lett kalles touringsykler , selv kjørte jeg til Spania på GPX 750R i 87 og rundt om kring i Østerrike i 88 , det var faktisk ganske behagelig.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Tysnes
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83

Legg inn av Tysnes »

Jompa skrev:
Crinos skrev:

Ville aldri hatt en sykkel så var rød-grønn ;e

Brukeravatar
PAULUS
Motorsykkelen din: Suzuki GS 500 F

Legg inn av PAULUS »

Min venn Kjell jobber i forsikringsselskapet Gjenstridige:
"Snakket litt med de gutta på jobben som priser MC forsikringer. De fortalte at hovedvekten på prising ikke går på kubikk eller antall hester, men på hvordan sykkelen er definert. Den billigste å forsikre er Classic- og Touring sykler, de dyreste er sport og supersport – hvor man har spor til nesen mellom speedometeret og turtelleren. Klassifiseringen bygger på forhandlernes egne definisjoner og vurderinger kjente mc sider på nettet. Se for eksempel http://www.Bikez.com" onclick="window.open(this.href);return false; hvor man ved å gå inn på sykler under ”Category” finner risikoklasse."

http://www.bikez.com/categories/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

(Tror denne listen er komplett. Alle sykler skal finnes her.)

TheHaughom
Motorsykkelen din: KTM

Legg inn av TheHaughom »

Gjensidige var det eneste selskapet som forsto at en KTM Duke ikke var en potensiell drapsmaskin med 140RRR-er og like mange hester.
IF, Storebrand, Unison osv. skulle ha like mye i forsikring på Duken som på en R1... :-)å
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Baron von Waffel skrev:
ShadowRider skrev:Hvordan vet jeg hva type sykkelen er?

Tenker generelt forskjellige MC-typer: Chopper, Touring, Racing, Classic/Nakne, Motard, Cruiser, Custom, Cross, Trike etc....
Det finnes ingen fasit her. Noen sykler passer i flere klasser. Disse typene går jo på sykkelens egenskaper. Men jeg prøver litt likevel.
Chopper - Høyt styre og gjerne også lang gaffel. Disse er også ofte nakne
Touring - Føreren sitter rett opp og ned, Helkåpe, gjerne integrerte bokser.
Racing - kompakt MC med kåpe og mest mulig aerodynamisk vindskjerm. Foroverlent førerstilling. (Å kalle en moped eller lett-MC for racing er ellers like tåpelig som å kalle en hybrid-tråsykkel for en racersykkel)
Classic - En sykkel som enten er gammel eller er laget etter inspirasjon fra gamle sykler. Alle gamle sykler kom originalt uten kåpe etc.
Nakne - sykler uten kåpe og faste vesker
Motard - terrengsykkel
Cruiser - sykkel for å se og bli sett, i lav fart nedover stripa. Ikke fokus på kjøreegenskaper.
Custom - ombygget
Cross - grusbanesykkel - terrengsykkel
Trike - to hjul på en aksel bak, MC midtplassert foran.

Regner med at jeg får presiseringer / korrigeringer her.
Dette er hva initiativtaker til temaet skrev,en grei oversikt over skribentens definasjon av de enkelte typenes særegenheter.. :thumleft
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar