Den store Ut på tur i dag - tråden! Lyst til å bli med?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
gbruaset
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS

Re: Den store Ut på tur i dag! tråden...

Legg inn av gbruaset »

Svolp skrev:Noen i Stavanger området som er med på en liten kveldstur i kveld? :vs
Skulle blitt om jeg var i Stavanger - men nå skal jeg snart på tyrigrava :D God tur!

Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Legg inn av Svolp »

Litt langt og kjøre over fjellet for en kveldstur :prop:
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

gbruaset

Legg inn av gbruaset »

Svolp skrev:Litt langt og kjøre over fjellet for en kveldstur :prop:
Det er det, men før eller siden skal jeg dit i løpet av sesongen. Har lyst å kjøre kysten oppover.

Svein2
Motorsykkelen din: MC

Legg inn av Svein2 »

I dag ble det en tur til Sverige, Elverum-Flisa-Bograngen-Torsby-Kirkenær-Elverum.
Det ble en runde på 34 mil ettersom jeg var innom noen campingplasser rundt Torsby.
Vi har ei Bjølsethvogn som har stått på gardsplassen noen år som vi tenkte å plassere
fast borti der. Mye fine veier så det kan bli moro.
Passet selvfølgelig også på å fylle opp softbaggene. :P :p

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Litt ustabilt vær i dag, men sola titter nå fram og får overtaket utover dagen regner jeg med... :skriver ;-)

Bakpå og jeg setter oss snart på Stelvio'en og kjører i retning Harestua for å møte en annen Moto Guzzi før vi drar videre sørover, mest sannsynlig til Lensemuseet i Fetsund (hjemplassen til kona...) for deretter farte litt på 'gamle tomter' på Romerike hvor vi bodde i mange år før vi flyttet til Hadeland.
Regner ikke med å møte så mange Stelvio'er, men håper å kunne hilse på mange andre som også er ute på tur i dag :vs

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Hilser på alle jeg,og må innrømme jeg kaver :prf litt ekstra om jeg møter en sidevognsekvipasje... :vs :yeyeye
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Dagens runde (14 juli) ble Røyken - Vikersund - Åmot - Lyngdal - Lampeland - Veggli - Rjukan - Seljord og tilbake via Notodden og Kongsberg.

Hadde store planer om å ta om Tuddal-Gaustadtoppen-Rjukan på tilbaketuren, men var litt kald etter div regnbyger og det så regnfullt ut retning Tuddal.

Fikk ihvertfall testet Vegglifjellveien som er gratis for MC (har fått det bekreftet pr mail av eier). Bommen er på Veggli-siden kun, og det er plass til MC på venstre side. Opp fra Veggli er det først asfaltert og deretter fin grusvei.
Her fra Killingdalen. Ganske mye hytter i området og sikkert fint om vinteren. Skiltet med 40 og "Fare for skiløper" skilt igjennom de mest tettbebygde hyttefeltene. Ellers skiltet 60 som var ganske passe.
Bilde

Sheep-spotting - hvor mange ser du? :-)
Bilde

Ganske vellykket posørbilde - eller hva?
Bilde

Her er jeg rett under toppen mhp hvor høyt veien går. På høyeste punkt var det parkeringsplass og endel biler parkert. Så ut til å være et utgangspunkt for fotturer videre.
Bilde

Rett over toppen åpenbarte det seg et fint landskap - dvs det ville nok vært enda finere uten skyene med regnslør...
Jeg hadde egentlig gledet meg litt til en lengre grus-etappe, men veien gikk faktisk over til å være gammel humpete asfalt igjen. Grusveien var faktisk jevnere..
Bilde

Det ble litt ujevnt med foto-stopp ettersom det var litt nedbør innimellom. Berget faktisk ganske bra totalt sett men en 3-4 byger av litt varighet ble passert på turen. Burdte nok ha stoppet før for å ta på ull-overdel under jakka, kun t-skjorte ble litt småkaldt.

Bildet under er tatt her. Denne grusveien så fristende ut, men hadde bom - burdte vært allemannsrett til ferdsel på grusveier også...
Det er forresten på plass med en advarsel om en bro som jeg hadde passert litt før - nemlig denne.
Det er en "genial" og spennende bro. "Genial" fordi den har en ferist i hver ende. Den første er grei for den er på en rett strekning, men den andre må man være obs på, for den ligger i en kurve og er glatt når den er våt. Den var våt... Jeg vet jo at ferister må forseres med MC'en helt vertikal og vinkelrett på selve risten, men hadde selvfølgelig ørlite nedlegg og det merket jeg på styret når dekket forsvant til siden brøkdelen av et sekund før det fikk feste igjen... Dermed ble broen også av de mer spennende opplevelsene denne dagen. Så, lær av mine feil. Senk farten om nødvendig men kjør alltid helt vertikalt og vinkelrett på en ferist :gk (Underforstått: Senk farten om det er nødvendig for å få til null nedlegg...)
Bilde

Typisk moderne Telemarks-gård? Blå blomster så ihvertfall ut til å være særegent... ellers en gammel buss (mekke-prosjekt? samle-mani? )
Bilde

Møsvatn med fjell i bakgrunnen så fint ut...
Bilde

Typisk eldre Telemarks-gård ?
Bilde

Så et hopp til etter Seljord - kjekt med MC at en kan finne små plasser på siden av veien der en kan stoppe.
Tatt herfra
Bilde

Notodden - Kongsberg er ikke så veldig spennende. Dvs etter Notodden er det endel fine svinger, men altfor ofte biler som bremser ned til 60 så fort det blir litt svinger. Men fikk da passert en sinke og fikk klar bane for endel svinger før det var ny rekke av biler igjen. Med ny-funnet tålmodighet/inspirasjon fra Globe's historie så vil jeg likevel si at turen idag ble kjørt svært så pyntelig... orker bare ikke tanken på å være uten lappen i flere mnd...

Helt på tampen av turen dukket det plutselig opp en parkert politibil med blålys opp i mitt felt rundt en sving. Så en MC i autovernet og trodde det dreide seg om MC-ulykke, men det var visst MC-tyv som hadde kjørt ut og vraket en DRZ400 og deretter forsvunnet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Pene bilder. :prf RuneMC

gbruaset

Legg inn av gbruaset »

Heia! Har lyst ut på langtur i morgen, bor i oslo området. Noen som har tips til en bra tur? Rundt 40 mil.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Hva med denne?

Turforslag200712.JPG

Fint langs vestsida på Randsfjorden, mange flotte strekk på 250'en og 213 mellom Lillæmr og Moæelv, langs 33'en og slett ikke verst på Romerike heller ;-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gbruaset

Legg inn av gbruaset »

Takk for godt forslag, AJ. Kommer til å bruke en god del av den ruta, ja!

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Den der Veggeliveien kjørte jeg i vår og da var det regn innimellom og på vei opp til fjellet. Alt var bedritent etterpå......... den der leira var påtrengende kan du si.

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Live fra Randsfjorden :prop:
Er jeg ute og ruller kilometer i hytt og pine.
Akurat nå har jeg slått meg til ved en benk ved vannkanten rett føre ferga over fjorden :-k
Tenker på å fortsette mot Fagernes, men ingen vet :lol
Meny :mk Godmorgen yoghurt jordbær m musli :prf

Bilde

Bilde

Bilde
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

ojda skrev:Live fra Randsfjorden :prop:
Er jeg ute og ruller kilometer i hytt og pine.
Akurat nå har jeg slått meg til ved en benk ved vannkanten rett føre ferga over fjorden :-k
Tenker på å fortsette mot Fagernes, men ingen vet :lol
Meny :mk Godmorgen yoghurt jordbær m musli :prf

Bilde

Bilde

Bilde
Flott! :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Ble en langtur idag... startet litt over 11 og hjemme litt over 8 - og rundet visst med det 14K for sesongen så langt :-)

Kjørte vestsiden av Randsfjorden og videre mot Fagernes og Beitostølen.
(Jeg kjørte forøvrig forbi ferga akkurat da den la til kai på Bjoneroa siden)

Fra Fagernes den kjente "Valdresflye" veien (51) mot Jotunheimen.
Her litt før den minst like kjente turistfella - "Lapp-camp'en"
Bilde

Det var også andre motorsyklister på tur over fjellet... hørtes lang vei... vi snakker nok HD med "lyddesign" :D
Bilde

Utgangspunktet for turen var selvfølgelig en blind tiltro til yr.no... (NOT... men man håper jo...). Jeg tenkte opprinnelig å komme meg helt til Gjendesheim og snu der, men ved Bygdin gikk jeg for "Plan B" istedenfor. Det bildene ikke viser så godt er at det egentlig var ganske vindfullt og kaldt. Det så også ut til å ligge en skikkelig "vaffel" med nedbør over ca Gjendesheim og regntøy hadde jeg ikke tatt med. Tilogmed V-Strom'en virket værsjuk og ville ikke starte før jeg ga litt rulle... eller kunne det være den tynne luften??? Uansett høyst uvanlige takter for min pålitelige ganger... Det hele gjentok seg ved en stopp litt etter også, men senere i lavlandet var den tilbake til sitt vante jeg og startet på første forsøk.

"Plan B" var i dette tilfellet Jotunheimveien - hvor været så noe lettere ut enn videre nordover. Fortsatt Gratis/Free for MC :thumleft

Utsikt mot "Plan B"
Bilde

Jotunheimveien er en finfin grusvei som svinger av rett etter Bygdin og som ender opp i Skåbu. Selv om været ikke var det beste var det nok av biler på vei over "Valdresflye", så det var en lettelse å kunne svinge ut av køen av biler som kjørte 50-60 og tidvis saktere, og inn på Jotunheimveien som omtrent ikke har trafikk.
Når jeg sier fin grusvei så mener jeg veldig fin - dvs holder du deg til hjulsporet er det som å kjøre på asfalt. Kun et par svinger hvor det var overrislet med grus - men da er det bare å senke farten. Jeg møtte faktisk en Goldwing (eller var det to... registrerte ikke hva sykkel nr to som kom rett etter var).

Det er et rikt dyreliv langs veien med henholdsvis fritt beitende kyr og kalver som man må være obs på. Sau så jeg forrige gang men ikke denne gangen - istedenfor var det en bøling geiter (her ser vi bare 1/3 av flokken som var rundt hjørnet)
Bilde

Ellers sånn ca midt på var det en 3-4 grupper med hester og ryttere. Tur på hest er en mulig ferie på disse kanter.
Det var også noen forblåste syklister som ikke helt hadde det beste ferieværet tror jeg...

Fjellene i bakgrunnen er altså vestover mot Jotunheimen og jeg vil mene det er bra med snø til å være 21 juli :oh
Bilde

Østover - tror det var samme sted...
Bilde

Veien er ikke altfor bred, men det er mulig å passere bobiler (passerte 2 stk) hvis man sørger for å bli sett i speilet først. De pleier å legge seg ut når man setter på blinklys for å signalisere at man vil forbi.

Noen stemningsbilder
Bilde

Bilde

Tross alle dyrene og folkene og bilene var det nok av øde og rette strekninger med god oversikt også - da når man lett gode hastigheter.
Bilde

Fra Skåbu tok jeg veien gjennom Espedalen og Gausdal til Lillehammer og videre ned til Hadeland hvor det endelig var sol og varmere igjen.
Nede i Gausdal var det forresten et veldig fint strekk med nyasfaltert vei som buktet og svingte seg så jeg følge meg hensatt til "Flåklypa Grand prix" - knall strekning! :thumleft (før og etter er det dessverre noe ujevn kvalitet på veien... tildels mye småhumper )

Fra Hadeland tok jeg over til Jevnaker og Skaret - Lier hjem.

Tanket ved start og på Fagernes og på Liertoppen. Mellom Fagernes og Liertoppen var det 38 mil og jeg fylte på 14,7 liter - dvs ca 0,39 l/mil - det er bra! Har funnet at når jeg klarer å ligge mye mellom 3K og 4K rpm så ligger bensinforbruket på ca 0,4 l/mil, mens hvis jeg kjører mye med 4k - 5K eller mer så ender det på 0,45 -0,5l/mil

Artige hendelser på turen:
#1 Ved starten av turen sitter jeg fornøyd i egne tanker på MC'n. Det er en rett slette i Lier hvor det "aldri" skjer noe... og oppdager politibil med blålys først når den suser forbi meg. Må visst sjekke speilene oftere... :-J
#2 På vei ut av Beitostølen kommer en fullblods Ferrari - sølvgrå - ut på veien rett foran meg og kjører tydeligvis i 1 eller 2-dre å dømme av lyden (ja selv gjennom øreproppene) og hvordan folk på gangveien titter etter den. Den freser fort ifra meg når det blir 80-sone. Jeg holder jevnt tempo og når den igjen litt etter fordi den er blitt liggende etter en familiebil - veien er jo smal og Ferrarien er bred... pluss asfalten er nok såpass ujevn at eieren ikke vil risikere noen skader... Ettersom familiebilen er nede i 60 tidvis så kjører jeg forbi begge. Kjekt med MC på smal vei :D Tror nok uansett Ferrarien bare var ute på en bitteliten luftetur og kan ha svingt av rett etterpå, for jeg så den ikke noe senere da jeg stoppet for første foto over.
#3 Hadeland... BMW X6 kjører forbi meg...jeg tenker på om jeg skal henge på, men den kjører over lappen-grense... jeg fortsetter i jevnt tempo og når den igjen da den er blitt liggende bakerst i en lengre kø av biler...
#4 Skaret - Lier Passerer en på cruiser - virker som han er på en sjelden søndagstur å dømme av fart/plassering. Kjører forbi ham for å ta svingene med litt tempo slik de bør tas. Tanker på Liertoppen og tar gml Lierbakkene ned. Hvem tar jeg igjen nedi bakken om ikke samme kar. :-)

Dagens tankevekker:
* Ser dessverre at Vegvesenet ser ut til å ha gått over til kantete metallstendere på veldig mange autovern nå. Dvs de har også skiftet ut tømmerstokker med denne typen stendere. Kan ikke fri meg fra tanken på at disse vil knuse hjelm og bein selv i ganske lav fart om man er så uheldig å skli inn i dem. SVV sier jo at disse metallstenderne er ihht en offisiell veinorm - men neppe en veinorm som har tenkt på mortorsyklister eller syklister (mange syklister kjører jo i 50 km/t - og det helt uten beskyttelse). Uansett ser denne typen stendere/stolper nå ut til å være både den mest foretrukne og så vanlig at vi sikkert kan vente noen historier på hvordan de fungerer mot myke trafikanter etterhvert...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar