Ermans verksted

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Endelig gjort litt mer på sykkelen. Vi nærmer oss innsetting av motoren!
Noen vil vel kanskje si at skjermen likner på hodet til Alien?

Bilde

Bilde

Bilde

Fikk litt problemer med klaring til hjulet etter at jeg sparklet, så jeg må sette inn skiver på høyre side for å utlikne. Man kan også se blokkeringsplatene til anti-diven. Denne blir sannsynligvis unødvendig når man setter inn stivere olje og tar vekk linken mellom dempere og bremser...
Motoren er også i sluttspurten. Jeg trodde jeg var død da jeg mistet to fjærskiver til stemplene inni motoren, men disse datt bare rett ut da jeg snudde motoren på hodet.
Det nye styret som jeg bestilte for en måned siden er fremdeles stuck i JÆV** Hamburg... Posten strikes back...
Nytt sett wire har ankommet, nok til å lage hele wiresettet på nytt. Planen er å lage en litt enklere versjon etterhvert som jeg har tid.
I tillegg til dette, vil jeg ha dobbelblink en eller annen gang i fremtiden...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Alien ?
Syns forslkjermen ser ut som en bakskjerm fra American Chopper. Liker ikke utseende på den i det hele tatt, den er mildt sagt stygg.
Men smak og behag er heldigvis forskjellig.
Du gjør ihvertfall et solid arbeid med sykkeln, det gjelder skjermen også, selv om jeg ikke liker den :thumleft
Når blir det prøvekjøring ??
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:Alien ?
Syns forslkjermen ser ut som en bakskjerm fra American Chopper. Liker ikke utseende på den i det hele tatt, den er mildt sagt stygg.
Men smak og behag er heldigvis forskjellig.
Du gjør ihvertfall et solid arbeid med sykkeln, det gjelder skjermen også, selv om jeg ikke liker den :thumleft
Når blir det prøvekjøring ??
Prøvekjøring om forhåpentligvis et par uker. Får ikke gjort NOE neste uke grunnet kurs.
Smak, nei.. men snarere funksjon > form. Litt lei av den korte skjermen førte til så mye sprut og stein ifjor.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Erman skrev:Prøvekjøring om forhåpentligvis et par uker. Får ikke gjort NOE neste uke grunnet kurs.
Smak, nei.. men snarere funksjon > form. Litt lei av den korte skjermen førte til så mye sprut og stein ifjor.
Jeg bare ser på det jeg skrev over og vet ikke om jeg skal le eller gråte.
Nå har det seg slik at denne motoren ikke lot seg sette sammen på første forsøk. Litt stramme kjeder og diverse småtterier senere, har man sett seg nødt til å gå til drastiske tiltak for å få kjørt iår.

Løsningen ble å gå til innkjøp av en ny (gammel) sykkel, nærmere bestemt en BMW K100 1984 modell. Ser ut som den er i stand til å akkurat holde ut resten av sesongen. Så da får Secaen vente til høsten med å imponere meg...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

BigTwin
Innlegg: 1
Registrert: 29 jul 2012, 23:42
Motorsykkelen din: HD 91 superglide
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av BigTwin »

Imponert over fleksibiliteten i løsninga di. Er en kunst å ikke bare bli jævlig forbanna når man oppdager sånne ting som du beskriver... Men kan jo tross alt være mye kjøreglede i å variere litt på syklene man kjører, er iallefall min erfaring :prop:

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

BigTwin skrev:Imponert over fleksibiliteten i løsninga di. Er en kunst å ikke bare bli jævlig forbanna når man oppdager sånne ting som du beskriver... Men kan jo tross alt være mye kjøreglede i å variere litt på syklene man kjører, er iallefall min erfaring :prop:
Sant nok. Men etter å ha kjørt i en ukes tid, heller jeg mer mot Secaen enn noensinne. Leca-blokken virker mindre sprek, og mer komplisert servicemessig....
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jeg er i ferd med å sette sammen motoren på Secaen for andre gang, etter å ha demontert den igjen i helgen.

Har fremdeles samme problem som sist, nemlig at rådene sitter som limt når man drar den opp til angitt moment.

Blæh...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ermans verksted

Legg inn av pelsen »

Erman skrev:Jeg er i ferd med å sette sammen motoren på Secaen for andre gang, etter å ha demontert den igjen i helgen.

Har fremdeles samme problem som sist, nemlig at rådene sitter som limt når man drar den opp til angitt moment.

Blæh...
Høres ikke bra ut, de skal gå lett hvis de er smurt. Bruker du monteringspasta?
f.eks http://www.graphogen.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Har du byttet rådelager ?
Mulig du har fått stage1 eller stage2 lager, og hvis veivakslingen ikke er slipt til neste underdimensjon blir lagrene for trange.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

650spleisn
Innlegg: 94
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Bosted: Østfold

Re: Ermans verksted

Legg inn av 650spleisn »

Jeg deler teori med Jompa her.
Når du kommer til bunns i dette så håper jeg du holder oss informert.
Man kan jo fort komme ut for det samme selv.......
Lykke til videre..

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Nope, det er det som er så rart. Ingenting er byttet ut. Om ikke annet, så skal det jo passe BEDRE siden jeg har tatt alt ut og pusset det rent. Smører lagrene/veiva/rådene med motorolje når jeg setter de inn, og rådeskruene med rød molyfett.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Erman skrev:Nope, det er det som er så rart. Ingenting er byttet ut. Om ikke annet, så skal det jo passe BEDRE siden jeg har tatt alt ut og pusset det rent. Smører lagrene/veiva/rådene med motorolje når jeg setter de inn, og rådeskruene med rød molyfett.
Og lagrene står samme vei og på samme råde som før ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:
Erman skrev:Nope, det er det som er så rart. Ingenting er byttet ut. Om ikke annet, så skal det jo passe BEDRE siden jeg har tatt alt ut og pusset det rent. Smører lagrene/veiva/rådene med motorolje når jeg setter de inn, og rådeskruene med rød molyfett.
Og lagrene står samme vei og på samme råde som før ?
Oh yeah. Seca X-files...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Erman skrev:
Jompa skrev:
Erman skrev:Nope, det er det som er så rart. Ingenting er byttet ut. Om ikke annet, så skal det jo passe BEDRE siden jeg har tatt alt ut og pusset det rent. Smører lagrene/veiva/rådene med motorolje når jeg setter de inn, og rådeskruene med rød molyfett.
Og lagrene står samme vei og på samme råde som før ?
Oh yeah. Seca X-files...
X-files case closed. Skiven man ser i rødt har et lite hakk i seg, for å holde de på plass inni rådene. Snudde hetten på alle rådene slik at hakkene sto samme vei, og vips så klarte man å stramme alle skruene til 18,1 ft/lb moment.
crank_fiche.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Bra det ikke var større feil enn det. "Skivene" som du har ringet inn er rådelagrene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jacobsen »

Vil se flere bilder jeg :)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ermans verksted

Legg inn av pelsen »

rådelagerne bytter jeg alltid når jeg har av rådene, de er billige og det er greit å bytte dem når man først er så dypt inni motoren. Måling av veiva gjøres også, så jeg er sikker på at det jeg skrur sammen igjen er innenfor toleransene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

pelsen skrev:rådelagerne bytter jeg alltid når jeg har av rådene, de er billige og det er greit å bytte dem når man først er så dypt inni motoren. Måling av veiva gjøres også, så jeg er sikker på at det jeg skrur sammen igjen er innenfor toleransene.
Og det sier du nå, etter at motoren er satt sammen for andre gang?!?! :lol
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ermans verksted

Legg inn av pelsen »

Erman skrev:Og det sier du nå, etter at motoren er satt sammen for andre gang?!?! :lol
vel, jeg skrev det når jeg fikk se at du skrur sammen igjen uten å bytte rådelagerne. Jeg pleier forresten å bytte resten av lagerne i samme slengen. Når man først har motor fra hverandre er det lurt å bytte slike slitedeler for at det skal være lenge til man trenger å gjenta jobben.
Jeg stusser litt over å smøre rådeboltene med molybdenfett, står det i verkstedboka for denne motoren?
Det er jo game over hvis de løsner så jeg ville forventet at det står tørre bolter med Locktite på disse.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

pelsen skrev:
Erman skrev:Og det sier du nå, etter at motoren er satt sammen for andre gang?!?! :lol
vel, jeg skrev det når jeg fikk se at du skrur sammen igjen uten å bytte rådelagerne. Jeg pleier forresten å bytte resten av lagerne i samme slengen. Når man først har motor fra hverandre er det lurt å bytte slike slitedeler for at det skal være lenge til man trenger å gjenta jobben.
Jeg stusser litt over å smøre rådeboltene med molybdenfett, står det i verkstedboka for denne motoren?
Det er jo game over hvis de løsner så jeg ville forventet at det står tørre bolter med Locktite på disse.
Det er riktig som du sier at gjengene bør være tørre. Men det sto vitterlig at man skulle ha moly på selve stagene fordi dette var et område med mye krefter i omløp.
Prosjektet er uansett ongoing. Jeg har vært gjennom demontering/montering to ganger. Tipper jeg kan gjøre det mer eller mindre i blinde neste gang :lol

Problemet jeg står overfor nå, er at jeg har fått på alt opp til kammene. Når man så setter inn kjedestrammeren (med nytt kjede), er det ikke lenger mulig å rotere motoren manuellt. Den er liksom dønn stuck.
Eneste jeg kan tenke meg fungerer nå, er å sette inn startmotoren og gi denne strøm...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Ikke kjør motoren rundt med starteren før du er sikker på at den går rundt.
Hvis kamakslingene er feil montert, vil ventilene crashe, enten med stempel, eller hverandre.
Resultatet er uansett bøyde ventiler.
Det SKAL gå an å dreie motoren rundt på veivakselen.
Hvor står kjedestrammeren, foran eller bak blokka ?
Hvis den står foran, skal motoren rotere "baklengs"
Vet ikke om det gjelder denne, men på mange sykler kan ikke motoren dreies bakover pga
Startclutchen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:Ikke kjør motoren rundt med starteren før du er sikker på at den går rundt.
Hvis kamakslingene er feil montert, vil ventilene crashe, enten med stempel, eller hverandre.
Resultatet er uansett bøyde ventiler.
Det SKAL gå an å dreie motoren rundt på veivakselen.
Hvor står kjedestrammeren, foran eller bak blokka ?
Hvis den står foran, skal motoren rotere "baklengs"
Vet ikke om det gjelder denne, men på mange sykler kan ikke motoren dreies bakover pga
Startclutchen.
Kjedestrammeren sitter på baksiden av blokka, men den strammer en bakre kjedeguide, slik at den selv ikke er i direkte kontakt med kjedet.
Men ja, jeg tar det til etterretning og tar av ned til stemplene igjen for å forsikre at det ikke er noe som har jammet...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av taco »

Hei Erman! :vs
Jeg har hatt en Kawa Z650 motor i nesten smådeler - og satt sammen igjen vellykket.
Vil ikke av den grunn påberope meg noe som helst, men har lyst til å kunne hjelpe da.
Rekke-firerne er vel noenlunde likt bygget opp vel?

Går det rundt på alle stadier ( i hodet ditt også?) :lol helt til kjedestrammer er montert?
Hvis det fortsatt går rundt for hver del du monterer, så må det vel være noe i forbindelse med strammer'n?

Er det en sånn lang plastikkguide som ligger an på kjedet da, og som blir dyttet på av kjedestrammer'n?
Den passer vel bare en vei, eller er det mulig å snu den motsatt?
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

taco skrev:Hei Erman! :vs
Jeg har hatt en Kawa Z650 motor i nesten smådeler - og satt sammen igjen vellykket.
Vil ikke av den grunn påberope meg noe som helst, men har lyst til å kunne hjelpe da.
Rekke-firerne er vel noenlunde likt bygget opp vel?
Går det rundt på alle stadier ( i hodet ditt også?) :lol helt til kjedestrammer er montert?
Hvis det fortsatt går rundt for hver del du monterer, så må det vel være noe i forbindelse med strammer'n?
Er det en sånn lang plastikkguide som ligger an på kjedet da, og som blir dyttet på av kjedestrammer'n?
Den passer vel bare en vei, eller er det mulig å snu den motsatt?
"All help is hot" - sitat froskemannen fra Star Wars. Motoren du nevner er ganske lik, i det at den led av komprimeringsfantasiene til japsene på slutten av 70-tallet. Det er tre kjedestrammere i bildet. Vedlegger plan av dette.
Må sjekke det du sier om kjedestrammeren, men til slutt må den jo ha dette montert, så jeg må se på løsninger.
Det jeg kom på idag, var å sjekke om ventilene presses ned i riktig mønster. Kammene er riktige ift. inntak og eksos, og det samme er TILSYNELATENDE timingen. Men denne er en "bitch" å få rett...
cams.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Den bakerste skinna skal være fast i "hengselen" nede, kan være klemt fast i et spor under sylinderrekka. Den fremste er ofte bare stukket ned i et spor oppefra.
Regner med at du har kontroll på ø.d. og merkinga på kam/ kamdrev.
Det skal være en mutter på en av endene av veiva, samme ende som giveren til tenninga ?
Sett sammen etter boka og drei rundt noen ganger for å se at registeret stemmer før du setter på
Toppdekslet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar