olje modifikasjon til Honda VF750C
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 19 jun 2012, 22:50
- Motorsykkelen din: Honda VF750C 1984
- Bosted: Tigerstaden
olje modifikasjon til Honda VF750C
Trenger oilmod som det kalles. Finner ikke noe sted som selger dette ettermonterings settet. Er det noen som har et sett liggende som skal selges?
- KrankenWagen
- Innlegg: 135
- Registrert: 26 apr 2012, 12:21
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
Re: olje modifikasjon til Honda VF750C
Er du sikker på du trenger, alle som fremdeles går skal jo være ordnet opp i.
AT den går er vel bevis nok, hmm.
Han fyren her selger hvertfall.
Han sender nok til Vikingland hvis du knegår ham litt.
AT den går er vel bevis nok, hmm.


Han fyren her selger hvertfall.
Han sender nok til Vikingland hvis du knegår ham litt.
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 19 jun 2012, 22:50
- Motorsykkelen din: Honda VF750C 1984
- Bosted: Tigerstaden
Re: olje modifikasjon til Honda VF750C
er en 84-mod og vil montere på et kitt for sikkerhetsskyld. ja, den går enda... hehe... står at det er et must på disse v4 motorene, men ingen som selger dette i norge?
Re: olje modifikasjon til Honda VF750C
jeg tipper det var etterspørsel for 20-28 år siden og at de som solgte slike kit her i landet kanskje har sluttet å lagerføre det nå. Man skal være takknemlig når slike ting fremdeles er å få tak i og særlig når det finnes på ebay.eivind88 skrev:er en 84-mod og vil montere på et kitt for sikkerhetsskyld. ja, den går enda... hehe... står at det er et must på disse v4 motorene, men ingen som selger dette i norge?
Men en sykkel som har gått såpass lenge uten kit har vel egentlig bevist at den ikke trenger kittet.
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 19 jun 2012, 22:50
- Motorsykkelen din: Honda VF750C 1984
- Bosted: Tigerstaden
Re: olje modifikasjon til Honda VF750C
Ja, det er jo sant;-)pelsen skrev:jeg tipper det var etterspørsel for 20-28 år siden og at de som solgte slike kit her i landet kanskje har sluttet å lagerføre det nå. Man skal være takknemlig når slike ting fremdeles er å få tak i og særlig når det finnes på ebay.eivind88 skrev:er en 84-mod og vil montere på et kitt for sikkerhetsskyld. ja, den går enda... hehe... står at det er et must på disse v4 motorene, men ingen som selger dette i norge?
Men en sykkel som har gått såpass lenge uten kit har vel egentlig bevist at den ikke trenger kittet.
-
- Innlegg: 43
- Registrert: 31 mar 2010, 14:37
- Motorsykkelen din: Honda VFR750FK -89,Honda V45 Magna -82
Re: olje modifikasjon til Honda VF750C
Kjøpte & monterte oil mod.kit på min -82 V45 Magna for ca. 3-4 år siden. "For ikke å ta noern sjanser". Er vel ikke helt lett, for ikke å si nesten umulig å få kjøpt kammer til disse motorene i dag. Kjøpte "bolt on oil mod. kit" direkte fra Dave Dogde Racing. Gikk veldig greit & kom kjapt. Har hørt at Dave Dodge har sluttet men det er he3lt sikkert flere som selger slike sett "over there" , bare å "google" eller lete på Ebay.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: olje modifikasjon til Honda VF750C
Siden jeg jobbet med Honda den gang disse hadde problemer (jobbet i 14 år med Honda mc), løste vi problemet ved å bruke Motul 300V Competition olje, istedenfor modifiseringskit som enkelte har laget. Dette fordi problemet er at det går hull på oljefilmen, og det blir stål mot stål mellom kam og vippearm. Resultat: pittings, små svarte prikker i stålet. Dette forhindrer man ved å bruke en olje med sterk oljefilm. 300V tåler 22 tonn/cm3 mens en mineralolje tåler 6-700 kg/cm3. Det hjelper ikke å pøse på med mer olje, hvis olja ikke er sterk nok.
Det er ofte oppstarten/tomgangskjøring som knekker kammer. Den pumper nesten ikke olje under 1500omdr. Så de som lar sykkelen gå på tomgang før de kjører avgårde, knekker kammer, mens de som kjører med en gang/holder høyere turtall, gjør det ikke.
Enkelte modifiseringskit medførte også at man fikk lavere oljetrykk/ mindre olje til veiva, og mer slitasje/havari på veiva (rådebank).
Så kjøp Motul olja, og glem hele modifiseringsopplegget. Det har tusenvis av VF-eiere gjort før deg.
Hilsen ex. VF-eier
Det er ofte oppstarten/tomgangskjøring som knekker kammer. Den pumper nesten ikke olje under 1500omdr. Så de som lar sykkelen gå på tomgang før de kjører avgårde, knekker kammer, mens de som kjører med en gang/holder høyere turtall, gjør det ikke.
Enkelte modifiseringskit medførte også at man fikk lavere oljetrykk/ mindre olje til veiva, og mer slitasje/havari på veiva (rådebank).
Så kjøp Motul olja, og glem hele modifiseringsopplegget. Det har tusenvis av VF-eiere gjort før deg.
Hilsen ex. VF-eier
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: olje modifikasjon til Honda VF750C

En av oljene med ester tilsetning er vel bra .
If it ain't broke, I'll break it.
Re: olje modifikasjon til Honda VF750C
det er fremdeles mulig å få kjøpt her i landet.
sjekk på honda-v4.com forumet.
det er det beste stedet for info om de orginale Honda V4-modellene på norsk.
(jeg tror jeg har et sett liggende til VF750. send meg en PM om du er interessert)
Når det gjelder Dave Dodge, har det desverre gått skikkelig i dass.
det er bare rot med bestillinger og penger som blir borte, og arbeid som ikke blir utført.
Trist å si det, men det er nok best å holde seg unna....
Stort sett alt han selger av deler er det andre som produserer for han, og selger under andre navn.
når det gjelder hva som knekker kammene, så er det ikke tomgangskjøring. Det er tomgangskjøring på sidestøtte, og å bruke høyt turtall på kald motor.
Skal du ha VF-motoren din til å leve lenge, så er det riktignok et godt råd å bruke motul 300v, det gjør jeg også, men pass på å kjøre pent til du har minst 2 streker på motorvarmemåleren, før du drar på med masse turtall, og la aldri sykkelen stå på tomgang på sidestøtta.
Skullerud:
Med VF750S 83mod og VF1100S 84mod i garasjen
sjekk på honda-v4.com forumet.
det er det beste stedet for info om de orginale Honda V4-modellene på norsk.
(jeg tror jeg har et sett liggende til VF750. send meg en PM om du er interessert)
Når det gjelder Dave Dodge, har det desverre gått skikkelig i dass.
det er bare rot med bestillinger og penger som blir borte, og arbeid som ikke blir utført.
Trist å si det, men det er nok best å holde seg unna....
Stort sett alt han selger av deler er det andre som produserer for han, og selger under andre navn.
når det gjelder hva som knekker kammene, så er det ikke tomgangskjøring. Det er tomgangskjøring på sidestøtte, og å bruke høyt turtall på kald motor.
Skal du ha VF-motoren din til å leve lenge, så er det riktignok et godt råd å bruke motul 300v, det gjør jeg også, men pass på å kjøre pent til du har minst 2 streker på motorvarmemåleren, før du drar på med masse turtall, og la aldri sykkelen stå på tomgang på sidestøtta.
Skullerud:
Med VF750S 83mod og VF1100S 84mod i garasjen