pelsen skrev:Lauri skrev:Takk FJZZR: Da er det bare å prøve!
- tanken om batteri dukket opp i en tunnel!!!! En motorsyklist hadde stoppet opp, rullet doningen til siden og spratt rundt i sin fete, svarte skinndress. Han var norsk en reg.nr. å dømme!!! (Utlendinger her i området kjører alle som en med refleksvest!)
og du tenkte vel ikke på å stoppe, sette på varselblinken og hjelpe til som en riktig biker?
Vespaer har ikke varselblink..
Ellers så er det ikke noe poeng å sette på batteri på en batteriløs vespa PX. Alt av lys går på vekselstrøm uansett. Det kreves en ganske omfattende ombyggning for å kjøre all strømmen ut i systemet som likestrøm.. Du må vikle om spolene på tennplata, lodde en hel del og bytte ut regulatoren med en likeretter som ikke sløser bort halvparten av effekten. Statoren på en vespa produserer ikke mer enn mellom 90-120w avhengig av hva du har. Likeretterene som sitter i batteri-vespaene tar en del av dette og likerettere det, men da forsvinner også halvparten av effekten i varme. Den tar bare pluss-bølgene i sinuskurven fra AC-strømmen. Så ut av totalt 90w går kanskje 50-60w til AC, 15w blir DC+ og 15w "forsvinner i varme".
Batteriet er kun til å drive tuta og startmotoren. Har du ikke el-start drives tuta av vekselstrøm den også (høres ut som andekvekk)
Har du dårlig hovedlys bytter du ut det gammeldagse linse-glasset med en mer moderne klar plastiklykt med reflektor fra de nyere PX-modellene. Det gir kjempebra lys (bedre enn mange moderne mc). Så kan du jo vurdere om du vil sette inn en 55/60w pære i stedet for den standar 35/40w halogenpæra som er den "lovlige".
Det kan være at magnetene i svinghjulet er dårlige og gir lav effekt fra statoren. Da kan du sende det til "
www.flobergshagen.com/" for å remagnetisere det.