Barn og sikkerhetsutstyr

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Harju
Innlegg: 37
Registrert: 18 jul 2012, 15:43
Motorsykkelen din: TDM 900
Sted: Hamar

Barn og sikkerhetsutstyr

Legg inn av Harju »

Kjørte inn til Oslo nordfra i går. Ble passert av en figur på en ganske naken sykkel med en guttunge på kanskje 7-8 år bakpå. Gutten hadde hjelm. Det var jo bra... Men utover det, ikke en dritt... Jeg kjente det kokte da jeg så det, og jeg har lyst til å komme med en klar melding om at hvis du ikke har råd til å kjøpe beskyttelsesklær til ungen så har du pinadø ikke råd til å hente han hos mora hans på sykkelen heller!! -Jeg kan ikke begripe hva så foregår i hue på en som kjører med barn bakpå UTEN kjøredress!!
Selv kjøpte jeg en flott Jofama-dress til jentungen (12) før det var aktuelt med noen tur. Den fikk jeg splitter ny for 2.200,-. Det kan sikkert finnes å få tak i pent brukt også. Jeg oppfordrer alle som har liggende barneutstyr til å legge det ut for salg, så kan kanskje et barn eller tre slippe å sitte på med pappa-tjukk-i-hue uten dress..
TDM 900

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Barn og sikkerhetsutstyr

Legg inn av fikse »

Godt resonnert. +1 til deg.
Slike pappaer skulle hatt i ræven!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Barn og sikkerhetsutstyr

Legg inn av JohnnyTh »

Da jentungen min skulle begynne å være men de første gangene så fant jeg ikke utstyr som passet henne. Men fikk skreddersydd en skinndress i tyrkia. Litt dyrere en 2200kr:) men fungerte. Ettter hvert har hun jo vokst ut av det ene settet etter det andre, og endel penger har blitt brukt på nytt men det er helt uvesentlig hva det koster.
Det jeg har hatt størst problemer med å få tak i er gode hansker.

Det finnes somregel mye barneutstyr på finn.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Barn og sikkerhetsutstyr

Legg inn av Crinos »

JohnnyTh skrev:...endel penger har blitt brukt på nytt men det er helt uvesentlig hva det koster.
Dette er slik mentalitet jeg liker... For det ER nettop uvesentlig hva det koster.. Sikkerheten først, så kostnad etterpå.
Har man ikke råd til å kjøpe kjøreutstyr til de små (noe jeg kan forstå på alle mulige måter) så må heller de små vente noen år til før de kan sitte på en tur eller 10.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Barn og sikkerhetsutstyr

Legg inn av Dexter »

Jeg har vel skrevet om det her et sted, men i vår skulle poden vår(6 år) få være med. Da ble det innkjøpt kjøreutstyr og barnesete til MC. Jeg hadde ikke klart å kjøre noe sted med han bakpå med bare hjelm... grøsser bare ved tanken!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Barn og sikkerhetsutstyr

Legg inn av JohnnyTh »

Slik ser det ut i Florida når avkommet er med på tur.
Bilde

Ganske groteskt på motorveien i 140km/t men må vite hun har ko hjelm og det er jo ikke påbudt engang.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Barn og sikkerhetsutstyr

Legg inn av GSF »

JohnnyTh skrev:Slik ser det ut i Florida når avkommet er med på tur.

Ganske groteskt på motorveien i 140km/t men må vite hun har ko hjelm og det er jo ikke påbudt engang.
Leste nettopp at Florida er staten der det er flest dødsulykker i USA. Kanskje ikke rart?

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Barn og sikkerhetsutstyr

Legg inn av fikse »

JohnnyTh skrev:Da jentungen min skulle begynne å være men de første gangene så fant jeg ikke utstyr som passet henne. Men fikk skreddersydd en skinndress i tyrkia. Litt dyrere en 2200kr:) men fungerte. Ettter hvert har hun jo vokst ut av det ene settet etter det andre, og endel penger har blitt brukt på nytt men det er helt uvesentlig hva det koster.
Det jeg har hatt størst problemer med å få tak i er gode hansker.

Det finnes somregel mye barneutstyr på finn.
Vi har funnet en god del barneutstyr hos HD-Bergen, altså HD-forhandleren i Bergen. Kanskje andre HD-forhandlere har det også. Mener det var "originalt" HD-utstyr alt sammen. Vi fant iallfall barnestøvler i uforet kraftig skinn, med glidelås i siden og stiv såle, til 450,- (standardpris var 6-700,-), og myke forede hansker som passet utmerket en 8-9-åring til 2-300,- Vi fant fort ut av små voksenhansker ikke passer barnehender, de er for lange i fingrene. Ellers er også MC-avisa et sted å finne brukt utstyr til barn :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Barn og sikkerhetsutstyr

Legg inn av Lamberghini »

Det er nok lurt av bransjen å selge billig barneutstyr. Får man MC inn med morsmelka tviler jeg på at man legger det fra seg når man blir gammel nok til å kjøre selv, og dermed har de en kunde for livet.

Svar