Turtips ang. Aurlandsfjellet

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Nasse Nøff
Motorsykkelen din: Suzuki SV 650 2003

Turtips ang. Aurlandsfjellet

Legg inn av Nasse Nøff »

Hei. Er det noen som har litt opplysninger om den her tur? Starter i Geilo,kjører rv7 østpå til Gol,kjører så nordover på 52 over Hemsedals-fjellet til Lærdalsøyri. Kjører så over Aurlandsfjellet til Aurland,og så sørover på rv 50 tilbake til Geilo. Vi er 5 kamerater som hadde tenkt oss den her tur,men vi savner litt opplysninger. Hvordan er asfalt-standarden,er det mange tunneler eller er det andre ting man bør tenke på? :scratch Det er første gang jeg er inne på forumet her og det hadde vært fint hvis noen hadde litt informasjon som de vil dele med seg

Brukeravatar
Andreas
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS

Re: Turtips ang. Aurlandsfjellet

Legg inn av Andreas »

Heisann :vs

Jeg kjørte over Aurlandsfjellet tidligere i år. Å den veien er vell på topp 5 over morsomme strekk jeg har kjørt i Norge :D Litt trangt å hompete på vei opp fra Lærdalsøyri, men det blir bare bedre å bedre når man kommer opp i høyden.
Å utsikten og veien når man kommer til Stegastein å vidre ned til Aurland er bare fantastisk :prf

God tur!

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg har ikke kjørt Aurlandsfjellet selv (ennå), men er blitt sterk anbefalt den turen av andre mc-folk, helt i tråd med det Andreas skriver over :thumleft
Du får bare legge i vei og se selv, og husk å ta noen bilder som du deler med oss andre her på forume etterpå :yeyeye
God tur :vs og Velkommen hit :D
Sist redigert av ArcticTiger den 31 jul 2012, 12:10, redigert 1 gang totalt.

Nasse Nøff

Legg inn av Nasse Nøff »

Mange takk.Godt å høre fra noen som har kjørt der. Det ser veldig bra ut på bilder på nettet,men å oppleve det selv er "the real deal" :thumleft .

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Kjørte Rv50 for et par år siden.

Oppstigningen fra Vassbygdevatnet med hårnålssvingene og tunnelene som går i spiral oppover er skikkelig artige :thumleft
Begynner vel her http://goo.gl/maps/wtwFa

Det er gammel type tunneller uten altfor mye lys og ikke spesielt brede så det anbefales klart visir (ikke sotet). Ellers at man prøver å treffe på tider hvor det ikke er for mange turistbusser. Tror jeg møtte en turistbuss på vei ned i hårnålssvingene og den måtte rygge litt fram og tilbake for å komme rundt en krapp sving. Tunnelene oppe på fjellet etter oppstigningen er stort sett rette og greie men også de noe mørke ift "moderne" standard.

Asfalt og grep var helt greit. Mye lapping av asfalten nedover mot Gol - men var greit nok det også selv i regn som jeg hadde. (Kan jo ha blitt asfaltert siste årene også for alt jeg vet).

Som det meste i Norge - desidert best i fint vær - så ikke glem å bestill det :-)
Men mye fin utsikt på turen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RoJo
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001

Legg inn av RoJo »

Kjørte der for 2 uker siden, startet fra Aurland og kjørte over til Lærdalsøyri, du må stoppe ved Stegasteinen og nyte utsikten og ta bilder, Veidekket stort set OK, natur og opplevelse storartet, det var kaldt den dagen vi kjørte over men flott. God tur.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Vi har kjørt der 3-4 ggr. Jeg liker best å kjøre fra Lærdalsøyri. En fin etappe.

Nasse Nøff

Legg inn av Nasse Nøff »

Mange takk for tipsa alle sammen.Nå gleder jeg meg til neste helg når vi skal på tur.(Håper og ber for godt vær) :[-o< Og så kommer jeg tilbake med en liten reise-rapport :vs

Svar