Eirik95 skrev:Hei, dette blir mitt første innlegg her. Meldte meg på siden jeg egentlig ikke har noe erfaring med mc, men en del med bil og vanlig sykkel.. Uansett. Er 17 år og skal ta tung lappen (mellomtung blir det da.) når jeg fyller 18. Gidder ikke bry meg med prumpete lettmotorsykler, så går rett på tunglappen. Har enda ikke vært med på noen kurs eller startet på lappen (har selvfølgelig trafikalt), regner med at man må ha egen sykkel til resten..
Vil ikke bruke for mye penger, vet at mellom er relativt billig. Setter lista på rundt 20k til 30k om det er noe man får tilbake pengene for. Står vel mellom Aprilia 125 og Kawasaki 250r. Blir litt forvirret av Apriliaen siden noen er 15hk, og noen er 34?.. Vil ikke ha en 15hk som er skrudd ihjel. Kawasakien ser nydelig ut og har bare lest positivt om den, men er vanskelig å finne noen til salgs. Setter pris på om noen vet hvordan det evt. er med forsikring på doningene.
Takker for svar og evt. spørsmål

Jeg kjøpte Kawasaki Ninja 250R i vår, og har ikke angret et sekund. Jeg har eid flere 2-hjulinger, fra Tempo Swing 50 cc til Kawasaki ZX 11.
250R'en er noe av det morsomste jeg har kjørt. Den er meget lettkjørt. Effekten kommer jevnt og "lineært" som funksjon av gasspådrag, og er
neppe egnet til å skremme noen, men tilstrekkelig til at det er morsomt..
Kawasaki 250R er Kawasaki's mest solgte modell, i tillegg til å være deres mest solgte "sportssykkel"
(kilde:
http://www.wheels.ca/news/2009-kawasaki ... big-value/" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Motoren er sterk nok i mellomregisteret til at jeg på norske veger kan foreta de fleste forbikjøringer uten å gear'e
ned fra 6.
Hittil har jeg ikke hatt noen problemer av betydning. De første 2-3000 km hendte det den havnet i "falsk fri" / "false neutral" mellom 5. og 6. gear.
Nå har sykkelen gått snart 4900 km siden etter påske (jobbkjøring nærmere 8 mil per dag, pluss 2 turer Stjørdal - Levanger, og en Stjørdal - Hitra).
Motorolje ble skiftet på ca 1000 km, og det har ikke vært behov for etterfylling. Oljeforbruket later til å være svært beskjedent. (Bensinforbruk
etter innkjøring ligger etter min erfaring på 0.365 - 0.395 liter / mil, i den grad det har interesse for unge folk.

Jeg ser at den del snakker om
vesentlig lavere forbruk, ned i godt under 0.3 l/mil).
Lykke til med kjøp av sykkel. Ninja 250 får i alle fall min anbefaling.