Flott vær og fikk tid til noen timers tur idag - dvs imellom ferie-sen frokost med bacon og eggerøre og middag med ovnsbakt laks. Merkelig nok klarte jeg meg imellom disse måltidene med bare et par iskaffe og en is innkjøpt på Rema'n i Vikersund

(Praktisk med butikk rett ved siden av Uno-X'en)
Ruta egentlig veldig enkel - Røyken - vestsiden av Lier til Sylling - Vikersund - Åmot - Skotselv - Bingen - nesten Lyngdal og tilbake nesten samme vei (er noen parallelle variasjonsmuligheter).
Hadde egentlig tenkt å snu i Lyngdal eller Lampeland, men rett før grusveien kom til Lyngdal, så var det veiarbeide med lastebil og gravemaskin som sperret hele veien og så ut som om de hadde tenkt å holde på noen minutter (stod allerede en bil og ventet), så snudde likesågodt. Uansett et fint strekk med grusvei og asfaltstrekket fra Skotselv til grusveien begynner er også ganske variert og fint.
Fra en rast ved grusveien
På vei tilbake møtte jeg en traktor med bred henger... måtte stå stille og lene sykkelen litt mot elva så den kom forbi. Dvs noen meter tidligere enn dette hvor det ikke var så mye skulder på veien mot elva.
Normalt lite trafikk og fin naturopplevelse å kjøre på grusveier.
Grusveier er også en fin måte å få litt ekstra spenning på synes jeg.
Her Tyrifjorden (Vikersund - Sylling) slik vi liker å se den (spesielt med 60 oppheves skiltet

)
Det var forresten et par flokker på 5-7 kyr som var midt i veien på turen tilbake mot Sylling, men det var ganske rolige dyr som ikke skvatt akkurat... Greie å se siden de var på relativt rette strekk. Jeg måtte ganske nært på flokk nr2 og dessuten ruse litt med motoren for å få de til å gå til siden.
En stund etter hilste jeg på en MC imot, og kom på sånn i siste liten å pumpe en gang ned med hånda... men det finnes kanskje et eget tegn for dyr i veien ??