Varmgang i dekk?

Gratis annonsering (kun for private, ikke bedrifter):
Til MC, bil og ting & tang til motorsykkelturene osv., osv. ...
Svar
MagnusL
Innlegg: 7
Registrert: 01 aug 2012, 10:31
Motorsykkelen din: Honda CBF 125cc, 2011 modell
Bosted: Aurskog-Høland

Varmgang i dekk?

Legg inn av MagnusL »

Prøvde meg på teorien her om dagen igjen, så var det er spørsmål jeg blei veldig usikker på :-k

Spørsmålet var, hva vil skje dersom du får varmgang i dekk? Jeg spurte pappa om det han var veldig usikker også.
Men det er vell mest sannsynlig at dekke blir slitt?

Gikk ikke bra på prøven da, 7 feil og det er tillat å ha 6. Huff :sk?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Varmgang i dekk?

Legg inn av tagesk »

MagnusL skrev: Spørsmålet var, hva vil skje dersom du får varmgang i dekk?
Dersom du har for lite luft, elelr for mye last, slik at dekket bøyes for mye frem og tilbake hver gang det roterer, da kan det bli for varmt.
Det er friksjonen inne i dekket som gjør det varmt.

Et dekk siom blir for varmt går i oppløsning.
I fart kan det skje i løpet av sekunder.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Varmgang i dekk?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, og høy fart lager mye varme, så mye at en Hayabusha feks, kan vel gå ca 12 min på toppfart før det eksploderer..mener jeg å ha lest. :scratch

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Varmgang i dekk?

Legg inn av TBI81 »

ZZR-Erling skrev:Ja, og høy fart lager mye varme, så mye at en Hayabusha feks, kan vel gå ca 12 min på toppfart før det eksploderer..mener jeg å ha lest. :scratch
Men det er jo i warp speed også da :knegg

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Bosted: Lier

Re: Varmgang i dekk?

Legg inn av GSF »

ZZR-Erling skrev:Ja, og høy fart lager mye varme, så mye at en Hayabusha feks, kan vel gå ca 12 min på toppfart før det eksploderer..mener jeg å ha lest. :scratch
Det holder vel med 12 minutter i 300 km/t sånn rent fysisk også. Man har da kjørt hele 60 kilometer. Høres slitsomt ut :D

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Varmgang i dekk?

Legg inn av Kjellrf »

Varmgang i dekket fører til mykere gummi, bedre grep og mer slitasje. Fører også til at lufta inni varmes opp, og du får høyere trykk (igjen). Men ved stor varmgang, vil dekket kunne gå i oppløsing.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Varmgang i dekk?

Legg inn av tagesk »

Alle dekk blir varme når de brukes.
Det er fordi dekket "presses" sammen mot bakken. Det presset gjør at sidene på dekket bøyes. Å bøye frem og tilbake skaper varme.
Dekk er avanserte greier; de er laget for å bli varme. Litt varme. Passe varme.
For mye last, eller for høy fart, vil begge gjøre at dekket blir for varmt.
Da kan (vil) det gå i oppløsning (les: eksplodere).

Et kjøretøy, det være seg bil eller motorsykkel, har en totalvekt og en maksimalfart. Når produsenten beskriver hviket dekk man må ha, dette finner du i vognkortet, så er det tatt høyde for begge deler.

Som kjent (?) er dekk delt inn i følgende klasser:

L 120 km/t
M 130 km/t
N 140 km/t
P 150 km/t
Q 160 km/t
R 170 km/t
S 180 km/t
T 190 km/t
U 200 km/t
H 210 km/t
V 240 km/t
W 270 km/t
Y 300 km/t

Dette er maksimalfart dekket tåler. Men i tillegg er det maksimalt lufttrykk dekke tåler, og det begrenser hvilken vekt det tåler. Eller med andre ord: Ikke forsøk å være smart når du skal velge dekk. Om produsenten sier H så bør du (absolutt) velge H.

Påange måter kan man si at dekk go olje, i motsetning til drivstoff, er kompliserte produkter.
Det er ikke fordi deivstoff er mindre sammensatt, men fordi presset fra forbrukerne (det vil si produsentene av kjøretøyer) har vært så stort at standardiseringen på drivstoff har vært formidabel.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar