Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: GYLLENE TIDER, slutt på sesongen ??

Legg inn av RuneMC »

Pleier stort sett å kjøre alle bildene mine gjennom DxO Labs m/Filmpack 3 så blir de litt "peppet opp".

Her ett av bildene dine etter et par klikk i nevnte software - dvs +30% vibrancy, slight HDR og "Generic Kodak Kodachrome 64" film simulering.
Om det alltid blir bedre er litt smak & behag, men synes det ofte kan gjøre prikken over i'en.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av RuneMC den 12 aug 2012, 18:51, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

ejs skrev::thumleft
Har liggende 4 nye innsugsgummier til GPz1100.Passer din.
Er vel vanlig at motor sviver fortest på mager blanding.(slik som at turtall øker når du går tom for bensin.)
Kikka i verkstedhandboka for GPz750...,står bare at en skal bytte de 2 foringene i gaffelen dersom (badly damage)

:prop:
Send meg et pm ang gummiene, så blir vi enige om pris osv. Det er de som står mellom innsuget og toppen, ikke de mellom innsuget og luftfilterboksen.

Rart om foringene i gaffelen er slitt allerede, de er ikke kjørt mere enn maks 5000 km.
Kan ytterrørene være mye slitt innvendig ?
Skal begynne å demontere i morra.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

RuneMC skrev:Pleier stort sett å kjøre alle bildene mine gjennom DxO Labs m/Filmpack 3 så blir de litt "peppet opp".

Her ett av bildene dine etter et par klikk i nevnte software - dvs +30% vibrancy, slight HDR og "Generic Kodak Kodachrome 64" film simulering.
Om det alltid blir bedre er litt smak & behag, men synes det ofte kan gjøre prikken over i'en.
Dette bildet ble ihvrtfall mye bedre, mere farger og liv i bildet.
Og utgangspunktet var både kjedelig og livløst.

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

Jompa skrev:
Rart om foringene i gaffelen er slitt allerede, de er ikke kjørt mere enn maks 5000 km.
Kan ytterrørene være mye slitt innvendig ?
Skal begynne å demontere i morra.
Både ytterrør og innerrør kan bli litt slitt. Det blir sånn hvis man ikke bytter gaffelolje ofte nok. Det hendte vi la imellom litt tynt metall under foringene nederst på innerbeinet for å presse ut litt ekstra. Vi hadde "søkerblad" på rull, som var fint til sånt (0,10 -0.20 mm).
Sist redigert av Kjellrf den 13 aug 2012, 14:53, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

I da"g har jeg hatt en fin dag i garsajen. Må være det som skalles aktiv sykemelding. Hadde porten igjen, for om noen så meg ville de sikkert si at " e du frisk nok til å skru på sykkeln, kan du hute deg på jobb"

Forgaffelen er demontert, og uten fjærer, olje og tettingsringer var det lett å kontrollere slakken. Og den er STOR.
Innerrørene er ikke slitt, målte 36, 91-92 mm over alt, både den delen av røret som går inni yterrøret og øverst hvor det aldri kan bli slitt.
Skal prøve å få målt ytterrørene innvendig hos et verksted.

Har tatt noen bilder av skruinga:

Først av alt, ut med bremsevæska. Gammel bremsevæske fungerer utmerket som ugressmiddel på parkeringsplassen.
Forgaffel 001.jpg
Og av med bremseslanger og kalipere.
Forgaffel 002.jpg
Jeg har laget meg ei "løpekatt" i garasjetaket, så sykkelen kan heises opp på en skikkelig måte. Viktig med HMS.
Først løsnet jeg de fleste skruene, mens sykkelen enda stod på forhjulet.
Forgaffel 004.jpg
Forgaffel 005.jpg
Gaffelen er ribba for hjul, forskjerm og kalipere. Er i gang med å løsne demperstemplet. Har hjemmelaget spesialverktøy til å holde igjen
stemplet med.
Forgaffel 006.jpg
Spesialverktøy. En treskrue med 19mm hode festet i enden av et rør som er bøyd i den andre enden.
Forgaffel 010.jpg
Her holdt jeg på å gjøre en kjempetabbe. Hadde glemt at pluggene på toppen av gaffelrørene holder styret, og ikke fjæra på plass.
Og sykkelen hang etter styret..
Forgaffel 007.jpg
Løsninga var enkel. Før var det bare å sette en passelig plankebit oppunder rammerøret som ligger på tvers foran motoren.
Det går ikke med det nye eksosanlegget. Men det funka bra på denne måten også.
Forgaffel 008.jpg
Og her er pluggen som holder fjæra. 1/2" forlenger passer rett på og det er flere centimeter med gjenger, så null sjanse for å få
fjæra i trynet.
Forgaffel 009.jpg
Man kan si mye om lokalaviser.
Men de er ihvertfall brukbare som underlag når man vet at det kommer til å bli oljesøl.
Begge avtapningsskruene var ødelagt, så de skal byttes ut med nye umbrako, ikke stjerne.
Forgaffel 011.jpg
Må vel ta en telefon til Kawaspesialisten og høre om han har foringer og tettinger liggende.
Kjenner jeg han rett, så har han nok det jeg trenger.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Jompa den 14 aug 2012, 09:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Re: GYLLENE TIDER, happy days i garasjen

Legg inn av MaxTron »

Ba du har fått inspirasjon igjen Jompa!! :thumleft

Fungerer det anti-dive-systemet ditt?
Er det noe hjelp i det??

Dette forsvant jo relativt fort fra markedet igjen..(?)
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Kjellrf

Legg inn av Kjellrf »

Jeg pleier å bruke en annen patent når jeg tar av forhjul/gaffel på sykkel med midtstøtte. En tung verktøykasse settes på gulvet bak sykkelen, og hekken forankres der. Siden midtstøtta står nær tyngdepunktet på sykkelen, virker den fint som hjelpemann bak :thumleft

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

MaxTron skrev:Ba du har fått inspirasjon igjen Jompa!! :thumleft

Fungerer det anti-dive-systemet ditt?
Er det noe hjelp i det??

Dette forsvant jo relativt fort fra markedet igjen..(?)
Merker ingen forskjell om anti-diven er stilt på en eller fire.
Men det er mange som er nyskjerrig på hva slags "klump" som sitter nederst på gaffelen,
Så den har jo en misjon som kontaktskaper.
Forresten, artig å høre fra deg igjen.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Prøvde Kjellrf`s triks med å skimse under den nedre foringa i dag. Klipte til ei remse av en brusboks, den er 0,1 mm tykk, og
la under foringa. Det skulle gjøre at foringa fikk 0.2mm større diameter.
Prøvde å tre gaffelrøret på plass, men det var ikke mulig. Nye foringer, tettinger,og støvtettinger blei bestilt i går fra Kawaspesialisten.
Han hadde ikke delene på lager, så jeg må nok regne med ei uke, minst.
Vanligvis tar ca en halvtime å bestille deler fra han. Det blir gjerne endel sykkelprat og spørsmål om ditt og datt, og Bjørn Ivar som han heter, har svar på alt når det gjelder gamle Kawaer.
At foringene var slitt etter bare 5000 km, mente han måtte bety at jeg hadde brukt uorginale deler. Vel, jeg husket ikke om foringene
var orginale eller ikke.
Så spurte han hva slags olje det er på gaffelen. Yamalube gaffelolje, svarte jeg. AHA, der har vi årsaken, du må bruke Castrol 10w helsyntetisk gaffelolje.
Rakk ikke å spørre om hva han mente om å legge skims under nedre foring, for han hadde det visst travelt. Kunder i butikken.

Nye innsugsgummier er bestilt fra en selger på Nodeland. Betaling er sendt i dag.
"Riktig" olje er kjøpt inn. Tviler egentlig på at Yamaluben var noe dårligere, men,men.

Brukeravatar
Kjellrf

Legg inn av Kjellrf »

Husker ikke hvordan Kawa's anti-dive virket, men noen av de (f.eks Honda's) ga litt klakkelyder, særlig ved litt slitasje i noen foringer.
At det ikke passet med shimsing, kan være positivt, men kan jo være mer slitt nede enn på toppen der den entres. På mange eldre sykler, står det spesifisert ATF-olje som gaffelolje. Tror viskositeten på ATF ligger på ca 7,5. Men olje beregnet på gaffel, er nok å foretrekke. Personlig har jeg brukt (og solgt) mye Motulprodukter, og er tildels meget godt fornøyd. De var tidlig ute med syntetisk gaffelolje. Fikk litt aversjon mot Castrol da jeg jobbet med Honda, mange VF-kammer har blitt spist opp når de hadde kjørt på (gamle) Castrol GPS. Sikkert bedre nå. Men skepsisen henger igjen...

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

I dag kom faen meg innsugsgummiene, og de ble sendt i går etterimiddag. Det var lynraskt levert :thumleft
DEt ser stygt ut for at det kan bli noen timer i garasjen i morra, ja.

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Jompa skrev:I dag kom faen meg innsugsgummiene, og de ble sendt i går etterimiddag. Det var lynraskt levert :thumleft
DEt ser stygt ut for at det kan bli noen timer i garasjen i morra, ja.

DET va som bare svarte ...... da må du jo virkelig til å jobbe i morra??? men ---- du kan jo sykemelde deg fra privatarbeid også - ikke så godt betalt men likevel da

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Det blei et lite jubileum i kveld, 25 000 visninger på"Gyllene tider".
Utrolig at så mange har brukt tid på å lese om mine lett forvirra tanker og
følger med i min provinsielle tilværelse. Takk til dere alle !

Har regna litt på hvor mye tid som egentlig er brukt på bekostning av støvsuging, Discovery,
plenklipping, ettermiddagslur og andre livsnødvendigheter.

Sjøl har jeg skrevet 1361 innlegg på foumet.
Hvis vi går ut ifra at jeg har brukt 15 min på foumet for hvert av de 1361 innleggene,
blir det 340 timer eller litt over 14 dager. Siden januar 2011.

Og hvis vi går ut fra at alle de 25 000 leserne også er inne på forumet i 15 min i snitt,
har bare de som leser min blogg brukt 6250 timer eller 260 dager siden februar i fjor.

Vel anvent tid ? Tja, det er vel ingen som bruker så mye tid på støvsuging, uansett ?

Brukeravatar
Jompa

Re: GYLLENE TIDER, happy days i garasjen, og jubileum

Legg inn av Jompa »

Fikk etpar timer i garsjen i dag.
De gamle innsugsgummiene er demontert og kassert. De nye, som jeg kjøpte fra en annen forumist, viste seg og være for små.
Vel, det gjør ikke så mye, nye er bestilt fra Nederland sammen med sidestøttebryter og noe annet smårusk.
Regner med å få delene engang ut i neste uke.

Til å skru løs innsuget trenger man en kort umbrakonøkkel og lang tålmodighet.
Jeg begynte med lang nøkkel og lite tålmodighet, men det tok ikke lang tid før nøkkelen ble kappa.

Halvveis i demonteringa
Innsug 003.jpg
Innsug 007.jpg

Her er alle gummiene demontert. Det er nr 3 som har lekkasje. Den er ikke sprukket, men det har kommet luft inn mellom
gummien og toppen. Man ser det best på bildet etter dette.
Innsug 001.jpg
Det er ei tydelig "støvstripe" på venstre side av gummien.
Innsug 002.jpg
Når tanken allikevel var løftet av, inspiserte jeg luftfilteret. Det er en smule vanskelig å komme til.
Ikke nok med at man må bort med tanken, i tillegg ligger det tre kabler over lokket.
Filteret så ganske bra ut, så det får være til en annen gang.
Innsug 005.jpg

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

:thumleft

http://www.ebay.de/itm/Gabelstabilisato ... 1e7126a78b" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, I'll break it.

Svar