MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Fant en artikkel på nettet som gjorde at jeg fikk idéen til å lage nettopp denne tråden - en egen tråd hvor vi kan legge ut linker til artikler om MC'er med spesielt særpreg, løsninger og innovasjoner. Som gjerne ofte kom - og forsvant. Men som like gjerne også var trendskapende og innførte nye og varige ting i MC-verdenen.
Motorsykler har jo blitt produsert i haugevis av år og mye har skjedd i løpet av denne tiden.
Kan være artig å trekke fram mye av dette og jeg er ganske sikker på at mange her inne har sine historiske favoritter.
Så da er det bare å hive seg rundt å finne fram materiale man har, scanne bilder, brosjyrer og hva det måtte være og legge ut bilder og info om "raritetene" :-).
Starter med artikkelen jeg fant, nemlig denne Guzzi'en med automatgir og det hele. Ikke veldig gammel, men på mange måter nyskapende i sin tid:
[img]http://www.motorcycleclassics.com/~/med ... onvt21.jpg[/img]
(klikk på bilde for å lese artikkelen)
Motorsykler har jo blitt produsert i haugevis av år og mye har skjedd i løpet av denne tiden.
Kan være artig å trekke fram mye av dette og jeg er ganske sikker på at mange her inne har sine historiske favoritter.
Så da er det bare å hive seg rundt å finne fram materiale man har, scanne bilder, brosjyrer og hva det måtte være og legge ut bilder og info om "raritetene" :-).
Starter med artikkelen jeg fant, nemlig denne Guzzi'en med automatgir og det hele. Ikke veldig gammel, men på mange måter nyskapende i sin tid:
[img]http://www.motorcycleclassics.com/~/med ... onvt21.jpg[/img]
(klikk på bilde for å lese artikkelen)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Husker det sto en i butikken i Bergen kliss ny, for lenge, lenge siden http://www.suzukicycles.org/RE5/RE5-Rotary.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Her kommer det en annen sykkel som gjorde vei i velinga når den kom ut.
Etter det jeg forstår så var Kawasaki først ute med 500 ccm 2 takt trippel på 60 hester i 1969.


En sykkel som vakte stor oppsikt.
Mye hester og dårlig bremser var oppskriften til en bestselger i 69-70
Trykker du på denne linken http://www.motorcycleclassics.com/motor ... h-III.aspx Så får du vite mer denne "go syklen"
Etter det jeg forstår så var Kawasaki først ute med 500 ccm 2 takt trippel på 60 hester i 1969.


En sykkel som vakte stor oppsikt.
Mye hester og dårlig bremser var oppskriften til en bestselger i 69-70

Trykker du på denne linken http://www.motorcycleclassics.com/motor ... h-III.aspx Så får du vite mer denne "go syklen"

Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Kawasaki H2 750 har jeg hatt drømmer om
De er gromme, husker enda godt fra barndommen når en kar kom skliende igjenom hjembygda på en sånnen (jeg er ikke så gammel, H2`n var vell veteran allerede da). Vi snakket lenge om hvor rå lyd det var i den når han dro på
De ble vell kalt "widowmakers" i USA? Grunnet eksplosiv effektkurve, baktung og med dårlige bremser, så var det vell en å annen som gikk på snørra me de


De ble vell kalt "widowmakers" i USA? Grunnet eksplosiv effektkurve, baktung og med dårlige bremser, så var det vell en å annen som gikk på snørra me de

- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Kawa's GPZ900R er ursykkelen som har den motorkonfigurasjonen de fleste superbikes fortsatt kjører med:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_GPZ900R" onclick="window.open(this.href);return false;
Veteran om 2 år, den kom i 1984 :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_GPZ900R" onclick="window.open(this.href);return false;
Veteran om 2 år, den kom i 1984 :)

Sist redigert av Kjellrf den 15 aug 2012, 23:11, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Satt å leste om Öhlins her en kveld. Å der fant jeg info om et stilig prosjekt de har hatt sammen med Yamaha. Hydraulisk drift på framhjulet, drevet av en pumpe på bakhjulet. Første sykkelen de hadde 2WD på var en enduro/cross sykkel. Men de bygde også en Yamaha R1 med 2WD
http://www.ohlins.se/Checkpoint-Ohlins/ ... ete-Story/" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.ohlins.se/Checkpoint-Ohlins/ ... ete-Story/" onclick="window.open(this.href);return false;

- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Var ikke det Honda CB 750?Kjellrf skrev:Kawa's GPZ900R er ursykkelen som har den motorkonfigurasjonen de fleste superbikes fortsatt kjører med
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Nei. Den var den første 4-sylindra i "moderne" tid. Men GPZ'en hadde i tillegg vannavkjøling, twincam 16V, kamkjede på ene siden, generatorplassering bak sylinderrekka m.m., for å optimalisere konstruksjonen. Der har ikke mye forandret seg siden den kom i 84. Kawa putta tinga på sin rette plass!Andreas skrev:Var ikke det Honda CB 750?Kjellrf skrev:Kawa's GPZ900R er ursykkelen som har den motorkonfigurasjonen de fleste superbikes fortsatt kjører med
De innførte nye og varige ting i MC-verdenen, som denne tråden handler om.
Sist redigert av Kjellrf den 15 aug 2012, 23:27, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Aha, da lærte jeg noe i dag ogsåKjellrf skrev:Nei. Den var den første 4-sylindra i "moderne" tid. Men GPZ'en hadde i tillegg vannavkjøling, twincam 16V, kamkjede på ene siden, generatorplassering bak sylinderrekka m.m., for å optimalisere konstruksjonen. Der har ikke mye forandret seg siden den kom i 84. Kawa putta tinga på sin rette plass!Andreas skrev:Var ikke det Honda CB 750?Kjellrf skrev:Kawa's GPZ900R er ursykkelen som har den motorkonfigurasjonen de fleste superbikes fortsatt kjører med

- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Ja, motoren er en del av bærende konstruksjon.
:-)
:-)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Når vi er innom Kawasaki kan vi jo bare forsette.
Året 1990 kom ZX-11 eller ZZR-1100 på markedet.
Første syklen som hadde RAM AIR system. Denne syklen satt på tronen som verdens rakeste serieproduserte motorsykkel i 5 år.
RAM AIR system er forsatt i bruk på nye R modeller.

Mer info http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Ninja_ZX-11
Hvis folk ønsker mer info om RAM AIR og om det funker kan man lese herhttp://www.sportrider.com/tech/146_9910_ram/index.html artikelen er i 2 deler.
Er også en link nederst på den siden, hvor dem tester det på en ZX9R.
Stemmer den teorien så vil jeg fra 140km/t ha en økning fra ram air systemet på nærmere 2HK.
Og nær toppfart en øking på ca12 HK.. vel ikke så lett å teste det i Norge.
Så jeg får holde meg til teoretisk lesning og ikke praktisk prøving

Året 1990 kom ZX-11 eller ZZR-1100 på markedet.
Første syklen som hadde RAM AIR system. Denne syklen satt på tronen som verdens rakeste serieproduserte motorsykkel i 5 år.

RAM AIR system er forsatt i bruk på nye R modeller.

Mer info http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Ninja_ZX-11
Hvis folk ønsker mer info om RAM AIR og om det funker kan man lese herhttp://www.sportrider.com/tech/146_9910_ram/index.html artikelen er i 2 deler.
Er også en link nederst på den siden, hvor dem tester det på en ZX9R.
Stemmer den teorien så vil jeg fra 140km/t ha en økning fra ram air systemet på nærmere 2HK.


Og nær toppfart en øking på ca12 HK.. vel ikke så lett å teste det i Norge.

Så jeg får holde meg til teoretisk lesning og ikke praktisk prøving

Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
- OleB
- Innlegg: 641
- Registrert: 15 aug 2009, 19:32
- Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
- Bosted: Østfold
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Det var jammen flere enn jeg trodde som prøvde seg med wankelmotor på sykler...
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=123
http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=123
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 25 feb 2011, 10:07
- Motorsykkelen din: BMW F650GS HIGHLAND 950V2 BUELL CYCLONE
- Bosted: Strømmen
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Da jeg var gutt på 70 tallet, drømte jeg om en Munch Mammut.
Sykkelen var bygget opp rundt en NSU TT bil motor.
Like flott i dag, som for 40 år siden
Sykkelen var bygget opp rundt en NSU TT bil motor.
Like flott i dag, som for 40 år siden
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I don`t need Google. My wife knows everything!
Re: MC-historie - tråden om spesielle MC'er gjennom tidene
Telelever!

Den kom, den var innovativ og den har slett ikke forsvunnet
Mitt første møte med sykkel med telelever ga meg vondt i midtpartiet på kroppen da jeg smalt i tanken på R1200S`en jeg handla for en tid tilbake. Greit nok at der var grep i bremsene, men å sitte på en sykkel som ikke diva ved hard bremsing var uvant de første to gangene. Etter det kan jeg ikke skjønne at man kan ta til takke med andre sykler som endrer geometri og vektfordeling under bremsing
Den kom, den var innovativ og den har slett ikke forsvunnet

Mitt første møte med sykkel med telelever ga meg vondt i midtpartiet på kroppen da jeg smalt i tanken på R1200S`en jeg handla for en tid tilbake. Greit nok at der var grep i bremsene, men å sitte på en sykkel som ikke diva ved hard bremsing var uvant de første to gangene. Etter det kan jeg ikke skjønne at man kan ta til takke med andre sykler som endrer geometri og vektfordeling under bremsing

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...