Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
KydeX
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Lasse`s logg

Legg inn av KydeX »

Tipper som AJ er inne på, at grenrørene ikke er like lange. Dermed blir det skjev fordeling av eksos og skjev varmefordeling.

Brukeravatar
lasse_hansen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020

Re: Lasse`s logg

Legg inn av lasse_hansen »

Katalysatoren sitter midt under sykkelen, og grenrøra fra motoren og inn i katalystatoren, ikke midt på katalysatoren, men på siden på en måte.. Og det eksosrøret som blir varmest går ut fra katalysatoren fra samme side som grenrøra kommer inn... Den andre potta går lissom ut på mottsatt side.. Så kan være noe med det Aj sier ja.. :thumleft

Idag satt jeg forrsten inn lyddemperene igjen :prf Var mye mere behagelig å kjøre sykkelen nu..

Brukeravatar
lasse_hansen

Sykkelen har nå gått 1600km, og dermed offisielt innkjørt ifølge håndboken :knegg hehe..

En ting jeg har stusset på en stund, den merkelige lyden jeg har hatt i motoren på rundt 3000omd, den kan egentlig minne mye om ventil tikking egentlig. Men det kan vel det ikke være på en sykkel som har gått så lite? eller er litt sånn ventiltikking normalt? Han på verkstedet der jeg kjøpte den å hørte også denne lyden. Han sjekket da olja på sykkelen. Og er det ikke det ventiltikking kommer av da? For lite olje, eller for dårlig olje?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ventiltikking - hvis det er det dette er - har vel sin årsak i at de ikke er helt riktig justert, dvs. for stor klaring i forhold til hva det skal være. Har lite eller ingenting med hva slags olje som brukes. Vil jeg tro... Men så har ikke jeg spesielt mye kunnskap om akkurat dette...

Brukeravatar
lasse_hansen

Hmm. Men det kan vel ikke være det vel, ettersom han verksted fyren som også hørte lyden. Han sa det var bare å kjøre, så kunne dem prøve en annen olje neste gang og se om lyden forsvant. Trur ikke dem vet helt konkret hvor eller hva lyden er heller. Men hadde det vært ventiltikking så hadde man kanskje hørt det tikket bra når sykkelen står på tomgang også kanskje? Eller?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Brukeravatar
taco
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion

Legg inn av taco »

Hei Lasse!
Ventiltikking hadde du nok hørt på det fleste turtall, så det er nok noe annet. Bare rundt 3000?
Ikkeno' under eller over dette?
Kan ikke tenke meg at oljekvaliteten har noe å si på dette i hvert fall.

Har du handlet hos Kawa-forhandler? Da bør de i så fall vite dette.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
lasse_hansen

RuneMC skrev:Høres det slik ut? http://www.youtube.com/watch?v=Z43FJaPZOiE
Hmm, der hørte man ordentlig tikking. Er ikke så ille, men høres likt ut, bare mye fortere hos meg, og ikke så "hard" tikking hos meg, mye kjappere og enklere på en måte., og høres ikke, eller veldig lite føre jeg kommer opp på over 3000omd.
Virker ikke som jeg hører lyden når jeg ruser motoren, men når jeg kjører litt over 3000omd så høres det.

Ja taco er kawasaki forhandler. Der jeg hadde første service og. De hørte lyden de også, men fikk lissom ikke svar på hva det kunne være. Hmm

Brukeravatar
taco
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion

Legg inn av taco »

Det er kanskje ingen andre på forumet som har maken sykkel for sammenligning.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
lasse_hansen

Globe har samme. Men han får vel ikke kjørt så langt og tatt opp lyden enda. Han hadde kanskje giddet å startet sykkelen, og tatt opp lyden ved siden av motoren. Så kunne jeg jo hørtnom det var noe av det samme. Enkleste hadde vært om det var noen i nærheten, men den er brått litt verre.

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Hvor høres det best hen da? Hvilken side?

Jeg kan ta det opp....eller jeg kan lage en LIVE -sending til deg :-)

Brukeravatar
lasse_hansen

Hmm, ja si det. Hører den best når jeg sitter rett opp og kjører. Litt vanskelig å høre lyden når den går på tomgang, eller om jeg ruser motoren, den høres omtrent ikke da. Må lissom kjøre, og ligge rundt 3000omd og litt over. Jeg kan se om jeg får tatt meg en kjøretur i morra og tatt opp lyden. Så kan dere høre B-)

Brukeravatar
lasse_hansen

Over 4000omd så hører jeg den ikke. Men høres greit ved 3000omd og opp mot 4000omd. Høres både når jeg drar på fra 3 til 4000omd, og når jeg lar motoren bremse fra 4 til 3000omd. Merkelige greier.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Et skudd i mørket...:
3000 omdreininger er omtrent det sted på turtallskurven hvor kanalene til luftfilterboksen åpner for mer luft på flere (japanske) modeller. Kan det være noen sammenheng her, tro?
På f.eks. TDM 900 er det to luftinntak til luftfilteret. Det minst inntaket er konstant åpen, mens det største inntaker først åpner ved hjelp av trykk i en membran, ved ca. 3000 omdreininger. Dermed er begge inntakene åpne fra og med dette turtallet.

Kan det være noe lignende på SX'en? At det er enten er en membran av noe slag eller en annen enkel teknisk innretning knyttet til luftinntaksstyringen, som slår inn og lager lyden?

Som nevnt i starten av posten; dette er et skudd i mørket, og gjør forvirringen verre enn hva den allerede er, kanskje...? :scratch

Brukeravatar
lasse_hansen

Det kan jo være, ikke så dumt forslag egentlig det. Kanskje jeg bør sjekke nærmere og finne ut litt mere om det. Kan jo være at rundt det turtallet jeg hører lyden, kan jo være at det er akkurat på grensa, altså at den lyden jeg hører er at den åpner og lukker om hverandre, eller noe slikt. Hmm. Skal sjekke nærmere på dette Aj. Vet ikke om jeg får sjekket så mye i morra, fyller år i morra se, halvveis til 50:-( så brått blir det ikke noe tid til mc i morra :-\

Leser dere dette rett ut og hører hva dere sier så har dere lyden der: tikktikktikktikktikktikk. Hehe. Må da bruke fantasien litt, men er sånn lyden er. Men skal prøve å få tatt den opp til dere i morra om tiden strekker til.

Sist redigert av lasse_hansen den 20 aug 2012, 22:26, redigert 3 ganger totalt.

Svar