Det......husker jeg ikke skal jeg være ærlig...Carpa skrev:Hvor lang tid brukte dere på å ta førerkort kl A?
Jeg kjørte først opp til bil men tok lappen for A like etterpå...
Siden det er noen "få" år siden (1987), er det gått i glemmeboken

Det......husker jeg ikke skal jeg være ærlig...Carpa skrev:Hvor lang tid brukte dere på å ta førerkort kl A?
Jeg bestillte første time mens det enda var snø bakkene, og kjørte opp 5. juni (måtte frem med lappen og sjekke)Carpa skrev:Hvor lang tid brukte dere på å ta førerkort kl A?
Tror det er litt opp til deg selv - om du kan prioritere kjøretimer foran jobb o.l. samt om du har mulighet til å øvelseskjøre.Carpa skrev:Hvor lang tid brukte dere på å ta førerkort kl A?
Nikka skrev:Jeg begynte sent i august, hadde oppkjøring i oktober. Øvekjørte litt privat også, men det var kanskje 10 timer eller noe sånt... (gubben jobbet mye...) Det var egentlig helt greit det, å ta lappen om høsten og begynne kjøringen for meg selv i vår - da slapp jeg å tenke på å bruke av sesongen på å få lappen men kunne ta turer for meg selv for å bli kjent med sykkelen og generelt det å kjøre mc. Og jeg kjørte så ofte jeg hadde tid - med en gang føret tilsa at det var ok. Og det har jeg igjen for nå, har blitt kvitt sving-skrekk og mye annet rart jeg drev på med på sykkelen![]()
![]()
Og ja; anbefaler å virkelig lese i "Godt tenkt"; der står noen øvelser som var til stor hjelp - fikk mer kontroll på hva jeg gjorde i svingene (som var mitt største problem...)
Ja, det og følelsen av å "skli" (IKKE nødvendigvis nødvendig, jeg har ikke akkurat sklidd mange ganger), har følt at jeg har hatt for stor fart inn i svinger, bremset og begynt å rote og da blir kjøringen dårlig. Sykkelen min er ganske lav og har fotbrett som er kjent for å ta nedi og det er jo i og for seg ufarlig men jeg skvetter og da roter jeg og.. men nå som jeg har øvd på å slappe av og ha "myke armer" og stole på at sykkelen gjør jobben sin og ikke slipper så lett i svingene går det veldig mye bedre. Å se fremover, holde jevn gass, unngå å gjøre krappe oppbremsinger osv - rett og slett å "glemme" litt at jeg kjører og ikke tenke for mye, gjør faktisk at jeg kjører bedre.Carpa skrev:Hvordan arter denne svingskrekken seg. Er det det å legge seg ned i svingene som er utfordringen?
Jeg begynte på lappen 28,aug. 2011. Hadde lappen i lomma 30.sep,samme år.Carpa skrev:Hvor lang tid brukte dere på å ta førerkort kl A?
Åj, hadde du noe erfaring fra før av?guzziman skrev:Jeg begynte på lappen 28,aug. 2011. Hadde lappen i lomma 30.sep,samme år.Carpa skrev:Hvor lang tid brukte dere på å ta førerkort kl A?
Hadde ikke kjørt moped en gang.. eh.. jo det gjorde jeg. kjøpte moped en mnd. før jeg bestemte meg for å ta mc-lappen.Fikk mye god hjelp av venner, som øvelsekjørte med meg et par ganger i uken. Hadde sykkel hjemme i garsjen som bare ventet på meg. Da er det kanskje litt lettere å få øvelsekjørt.Så det er ennå ikke for sent å sikre deg lappen i år. Siste oppkjøring for kl-A på østlandtet er 30.sep. En mnd senere på vestlandet har jeg hørt. Så stå på carpa.. så har du lappen innen sep.Carpa skrev:Åj, hadde du noe erfaring fra før av?guzziman skrev:Jeg begynte på lappen 28,aug. 2011. Hadde lappen i lomma 30.sep,samme år.Carpa skrev:Hvor lang tid brukte dere på å ta førerkort kl A?
Carpa skrev:Hvorfor i all verden har jeg ikke gjort dette for lenge siden?
Tanken nå er å ta det jeg rekker også fortsette til våren. Den kjøreskolen jeg har valgt har kjøring under tak så de holder på lenge utover høsten. Regner med at det sikkert er der jeg trenger mest treningGielas skrev:Carpa skrev:Hvorfor i all verden har jeg ikke gjort dette for lenge siden?![]()
Dèt spørsmålet har jeg stilt meg selv atskillige ganger de to månedene jeg nå har hatt lappen...
Begynte opplæringa omtrent på denne tida i fjor og fortsatte i år straks det var kjørbart på veiene.
(Synes i grunnen det var fint med noen vintermåneder i mellom; da kunne jeg evaluere kjøretimene fra høsten bedre/lengre og tenke ut forbedringer til våren)