RuneMC skrev:Like mye et innspill som spørsmål fra min side - men synes det er interessant å høre hvor ofte oljenivået sjekkes/peiles av andre.
Skal ærlig innrømme at jeg har vært altfor sløv på dette punktet, og da har jeg attpåtil et peilevindu på motoren som viser oljenivået bare jeg gidder rette opp sykkelen og bøye meg ned.
V-Strom'en har jeg skiftet olje på hver 6000 km og den har brukt svært lite olje imellom oljeskiftene, men nylig var jeg på en 40 mils tur på hovedsaklig motorvei i 100+ og oppdaget "plutselig" igår at oljenivået var under laveste strek. Sånt kan jo fort bli alvorlig dyrt om det blir så lite at motoren tar skade... så for min egen del - skjerpings!
Tenker at hver 1000 km er lurt? Oftere/sjeldnere - hva er erfaringene ellers?
Ved kjøring i Norge, dvs. til/fra jobb og korte dags/ettermiddagsturer pleier jeg å sjekke en gang i uken. Smøre kjede (rengjøre om det trengs; har en
Kettenmax). Sjekke oljenivå, kjedestramming, bremsebelegg etc. Vanligvis har jeg null oljeforbruk mellom skift.
Kjøring i Europa er en annen affære. Høyere fart og 4-800 km/dag krever sitt, så her sjekker jeg oljenivå ca. hver 5-700 km, når jeg likevel har sykkelen på midtstøtten for å smøre kjedet. Oljeforbruket ligger på ca 1dL / 1000 km. Luftkjølt motor, høyt turtallsnivå og sommertemperaturer gjør sitt med forbruket.